2026-09-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jepp, det är helt sant. Det är en gissning. Men det är helt klart så att folk har mindre incitament att ljuga nu än då.

Men oavsett om det är så eller inte så har det inte så stor betydelse, för det gör inget om andelen folk som rökt minst en gång senaste året har ökat. Så lite är ett oproblematiskt bruk.

Förutom Canada, vilka andra länder har legaliserat ?

Jag vet att Thailand hade det legalt i två år innan dom backade och stängde ner igen.
Citera
2026-09-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Jag vet att Thailand hade det legalt i två år innan dom backade och stängde ner igen.
Jag vet inte.

Jag svarade på din påstående om hur man bör se på att det var en ökning på 40% av de som rökte minst en gång om året. Och där är mitt svar att det är helt oproblematiskt.

Jämför med alkohol. Säg att du har ett gäng nykterister som börjar dricka några glas vin en gång om året vid nyår. Skulle du se det som en problematisk förändring?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-09-29 kl. 14:12.
Citera
2026-09-29, 14:05
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Vi bör följa Portugals lagar. Där får man knarka vad man vill. Inte sitter det folk och skjuter horse i varenda vrå som svennebananer tror. Därför jag hatar Sverige. Vill knarka och knulla horor på fritiden. Då är det fel land att leva i.
Citera
2026-09-29, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Vi bör följa Portugals lagar. Där får man knarka vad man vill. Inte sitter det folk och skjuter horse i varenda vrå som svennebananer tror. Därför jag hatar Sverige. Vill knarka och knulla horor på fritiden. Då är det fel land att leva i.

Vet du, inget som hindrar att du flyttar till Portugal. Hejdå.
Vi vill ju inte ha folk här som hatar sitt land.
Citera
2026-09-29, 14:11
Medlem
Citat:

Det är lättgooglat.
Citera
2026-09-29, 14:13
Medlem
Citat:
Man hatar inte sitt land för att man vill se en mer humanitär lagstiftning på ett område. Lugna dig.
Citera
2026-09-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man hatar inte sitt land för att man vill se en mer humanitär lagstiftning på ett område. Lugna dig.

Läs innantill:

" Därför hatar jag sverige "

Går inte att missförstå ! En svensk som säger så förtjänar inte att vara kvar i landet.

Prova detta i tex Thailand eller Japan. Thailändare som officiellt säger att han hatar Thailand
får så mycket bögsmörj att han inte kan stå på benen på en månad.
Citera
2026-09-29, 15:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror alla drogromantiker kan somna om minst 15-20 år.
Saknas totalt intresse av politiken idag att legalisera cannabis.

Ni kan ju kolla vilken debatt det blev om "gårdsförsäljning " av alkohol.
En pytte pytte liten förändring av alkohollagstiftningen tog 20 år att genomföra.
Inget i diskussionen ändrar sig ändå och även om det är sant.

Och legalisera cannabis har pågått mer än 20år, så låter som att det är nära nu då enligt dig.
Citat:
Du vet inte. Du gissar. Sannolikt. Jag kan ochså gissa men det är ointressant
Så du kommer börja med cannabis om det blir lagligt genom staten?
Citat:
Jepp, det är helt sant. Det är en gissning. Men det är helt klart så att folk har mindre incitament att ljuga nu än då.

Men oavsett om det är så eller inte så har det inte så stor betydelse, för det gör inget om andelen folk som rökt minst en gång senaste året har ökat. Så lite är ett oproblematiskt bruk.
I en legalisering så kommer vi se hur sjukvården tar över eventuella problem, och det är ju knappast så att alkohol är utan stigma i vården.
Men bra jävla mindre än med cannabis, så det kommer ju bli en fantastiskt bra sak för folkhälsan och de få som behöver söka vård för cannabis gjort något.
Citat:

Uruguay.
Tyskland delvis och kunna ha 25g på sig och alternativet6 vara med i en cannabisklubb där det är lagligt.
Malta hemmaodling och legaliserat för eget bruk.
Luxemburg hemma odling och eget bruk för hushåll.
USA har multipla delstater som har legaliserat, än mer med medicinsk cannabis, och än mer som hävt konsumtionsförbudet.(Men sure, federalt är det fortfarande olagligt, men delstater bestämmer själva.)

Och ja, Kanada med, så det växer om än långsamt.
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Det intressanta är att de gått från att helt koppla bort rättsväsendena med droger och tillåta innehav för personligt bruk.
Så har de minskat tunga missbrukare mot 75%.
Detta genom istället straffa de polisen tog, så skickade man de till sjukvården istället.

Det är vad man kallar för en total succé.
Citat:
DU förstår att det är enda användaren sade hata om Sverige väl, eller?
Eller missade du den biten?

Men ja, jag ogillar svensk narkotikalagstiftning och detta för den orsakar så svår skada på medborgarna.
Och speciellt unga som vill testa saker och inte missbruka droger.
Så kan man slå en ung persons liv i spillror, men det verkar vara syftet att sparka på de som är unga.
Citat:
Läs innantill:

" Därför hatar jag sverige "

Går inte att missförstå ! En svensk som säger så förtjänar inte att vara kvar i landet.

Prova detta i tex Thailand eller Japan. Thailändare som officiellt säger att han hatar Thailand
får så mycket bögsmörj att han inte kan stå på benen på en månad.
Det var dock preciserat vad som hatades, och det var inte hela Sv erige på alla saker.
Utan på en och en svårt fallerande drogpolitik som skadar och dödar människor utan någon som helst mening pga det är olagligt.
Citera
2026-09-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

DU förstår att det är enda användaren sade hata om Sverige väl, eller?
Eller missade du den biten?

Ja, självklart och jag skrev till denne. Inte avsett för dej eller kollektivet alls.
Citera
2026-09-29, 15:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja, självklart och jag skrev till denne. Inte avsett för dej eller kollektivet alls.
Och användaren berättade det vara bara en sak den inte gillade(Hatar) och att det är inte legaliserat av Sverige av staten.
Så varför lägger du på annat den aldrig sagt?

Och det sista är vi är ett öppet forum och gärna berättar om när fel sker, så det är för alla även mig och andra.
Citera
2026-09-29, 16:21
Medlem
Citat:
Här har du en länk där det står https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis

Vilka som ska vara med på listan beror lite på exakt vad man menar med legaliserat. En del länder har öppen handel. I andra är försäljning olagligt, men bruk är lagligt. I vissa får man odla för eget bruk men inte i andra. I en del länder är det fortfarande tekniskt olagligt, men avkriminaliserat. Sen har du också länder där det fortfarande är straffbart, men där man sällan bestraffar folk för det.

Länder som legaliserat:

Uruguay
Canada
Malta
Luxembourg
Germany
South
Czech Republic

Stater i USA som legaliserat, drygt hälften av dem:

Washington (state)
Colorado
Alaska
Washington, D.C.
Oregon
California
Massachusetts
Nevada
Maine
Vermont
Northern Mariana Islands
Michigan
Guam
Illinois
Arizona
Montana
New Jersey
New York
New Mexico
Connecticut
Virginia
Rhode Island
Missouri
United States Virgin Islands
Delaware
Maryland
Minnesota
Ohio

Och om vi ska titta på länder där det är avkriminaliserat eller att det är ett brott man ofta skiter i så har vi exempelvis

Finland
Estland
Spanien
Portugal
Nederländerna
Belgien
Italien
Schweiz
Österrike
Slovenien
Kroatien
Moldavien
Georgien
Marocco
Egypten
Israel
Iran
Pakistan
Indien
Nepal
Bangladesh
Burma
Thailand
Laos
Vietnam
Kambodja
Södra och norra Australien
Sydafrika
Guinea
Lesotho
Brazilien
Colombia
Ecuador
Peru
Chile
Paraguay
Uruguay
Costa Rica
Belize
Citera
2026-09-29, 16:25
Medlem
Citat:
Här har du en länk där det står https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis

Vilka som ska vara med på listan beror lite på exakt vad man menar med legaliserat. En del länder har öppen handel. I andra är försäljning olagligt, men bruk är lagligt. I vissa får man odla för eget bruk men inte i andra. I en del länder är det fortfarande tekniskt olagligt, men avkriminaliserat. Sen har du också länder där det fortfarande är straffbart, men där man sällan bestraffar folk för det.

Länder som legaliserat:

Uruguay
Canada
Malta
Luxembourg
Germany
South
Czech Republic

Stater i USA som legaliserat, drygt hälften av dem:

Washington (state)
Colorado
Alaska
Washington, D.C.
Oregon
California
Massachusetts
Nevada
Maine
Vermont
Northern Mariana Islands
Michigan
Guam
Illinois
Arizona
Montana
New Jersey
New York
New Mexico
Connecticut
Virginia
Rhode Island
Missouri
United States Virgin Islands
Delaware
Maryland
Minnesota
Ohio

Och om vi ska titta på länder där det är avkriminaliserat eller att det är ett brott man ofta skiter i så har vi exempelvis

Finland
Estland
Spanien
Portugal
Nederländerna
Belgien
Italien
Schweiz
Österrike
Slovenien
Kroatien
Moldavien
Georgien
Marocco
Egypten
Israel
Iran
Pakistan
Indien
Nepal
Bangladesh
Burma
Thailand
Laos
Vietnam
Kambodja
Södra och norra Australien
Sydafrika
Guinea
Lesotho
Brazilien
Colombia
Ecuador
Peru
Chile
Paraguay
Uruguay
Costa Rica
Belize
Vill gärna nämna Ukraina som mitt under pågående invasion legaliserade cannabis för medicinskt bruk.
"Reformen syftar till att hjälpa patienter med bland annat svår smärta, cancer, neurologiska sjukdomar samt krigsveteraner som lider av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) till följd av Rysslands invasion".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in