2026-09-28, 15:15
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men myten att den illegala narkotikan skulle dö ut av att det gick att köpa i butik är ju stendöd.
Canadas illegala cannabis lever och frodas som aldrig förr.

https://www.theguardian.com/society/2020/apr/05/stoners-cheered-when-canada-legalised-cannabis-how-did-it-all-go-wrong
Ja. För att dom gjorde fel. Som sagt.
Citera
2026-09-28, 15:17
Medlem
Citat:
Men myten att den illegala narkotikan skulle dö ut av att det gick att köpa i butik är ju stendöd.

https://www.theguardian.com/society/2020/apr/05/stoners-cheered-when-canada-legalised-cannabis-how-did-it-all-go-wrong

Hur lever den illegala marknaden och frodas som aldrig förr när Kanadas legalisering har gjort att 70% av marknaden har blivit vit, jämfört med innan då den var 100% var svart? Din artikel är för övrigt från 2020, och mina siffror är från 2024 och framöver, så det har utan tvekan blivit förbättringar sen 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu är du väl bra snurrig.

De kriminella kommer vilja ha in sina pengar oavsett hur marknaden ser ut. Försvinner möjligheten att smuggla och sälja droger så kommer de att hitta en annan marknad. Jag har nämnt utpressning, något de redan i dag sysslar med. Den kan mycket väl öka.

Att de kriminella skulle sluta att vara kriminella för att en marknad försvinner finns inte på kartan. Deras smartnes ligger i nivå med Apples, om du nu vill göra den jämförelsen.

Hur fan fick du till det?

Flera i tråden verkar hata mig för att de tror att jag är emot legalisering av droger. Inget av det jag har sagt har något med det att göra. Jag har ingenstans sagt var jag står i den frågan, och det är inte heller något som jag vill diskutera.

Sorry grabben, men den snurriga här är du. Du förstår inte hur organiserad brottslighet eller ekonomi funkar och konsekvensen av det blir att du bara kastar ur dig tyckanden som du inte kan motivera. Det blir närmast komiskt. "MER FOKUS PÅ BEDRÄGERIER" är inte ett hållbart argument och många har redan förklarat det till dig, men du verkar inte kunna ta in det. Var du står i frågan är inte det relevanta, utan det är dina resonemang kring hur gängen skulle fungera som inte håller.

Visste du att det var alkoholförbjudet i USA som gjorde att gängen kunde etablera sig på marknaden, bli mångmiljardindustrier och använda dom pengarna för att nästla in sig i samhällskroppen och utöva annan brottslighet? Det är tur som fan att de tog bort den efterblivna war on alcohol i USA. Istället fortsatte de med War on Drugs som gjorde att kokainförsäljare som El Chapo kunde komma igång och blir så mäktiga. De begick samma misstag där som de gjorde under prohibition. Först nu har USA börjat avveckla sitt war on drugs för att de förstått sina läxor. Sverige kopierar bara USAs efterblivna politik utan att ta in deras lärdomar.
Senast redigerad av dalavita 2026-09-28 kl. 15:23.
Citera
2026-09-28, 15:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Hur lever den illegala marknaden och frodas som aldrig förr när Kanadas legalisering har gjort att 70% av marknaden har blivit vit, jämfört med innan då 100% var svart? Din artikel är för övrigt från 2020, och mina siffror är från 2024 och framöver, så det har utan tvekan blivit förbättringar sen 2020.

För att volymen/mängden människor som brukar har ökat och att folk röker oftare.

Priset på illegal cannabis har gått upp även på den illegala så även om dom skulle tappa volym
så har dom högre marginaler idag iom att legal canabis är så högt skattat
Citera
2026-09-28, 15:39
Medlem
Först och främst så hoppas jag att förbudsivrarna kan förstå att många hamnar i kriminalitet av narkotika och de flesta håller sig faktiskt bara till den typen av kriminalitet.

En stor grupp, men långt från en majoritet, börjar säkert med att röka cannabis och möjligtvis gör vidare till lite piller eller pulver ibland och tyvärr kan den gruppen då senare gå vidare till att ta till sig den kriminella livsstilen och på så vis börja med annan kriminalitet. En annan stor grupp börjar på exakt samma sätt men håller sig till narkotika och får sedan en dom eller flera på sig och hamnar därefter i kriminalitet eftersom att samhället fryser ut personen och inte låter den vara en produktiv samhällsmedborgare, vilket stämmer i många fall och i andre fall så kan det åtminstone vara så många av dessa uppfattar det.

Och angående Canada osv om cannabis så gjorde dem fel från början men har försökt rätta till och göra rätt så man måste göra skillnad på resultat senaste 1-3 åren och åren innan.

Jag är ganska säker på att ifall man gjorde en 180 graders vändning på Sveriges narkotikapolitik skulle vi få ett bättre samhälle om man gör det på rätt sätt! Och det låter vi de bäst lämpade ta reda på innan vi genomför ändringen (men avkriminalisering borde ske direkt så att inga fler drabbas av alla nackdelar det innebär).
Det ska såklart fortfarande inte vara okej att vara kraftigt påverkad offentligt och speciellt inte att bete sig dåligt, och alla eventuella brott ska bestraffas precis som för alla människor som begår brott.

Första åren skulle vi se kriminella grupperingar minska eftersom de flesta kriminella idag är intresserade av narkotika framförallt och inte är rena psykopater som är beredda att gå på vem som helst för att tjäna pengar, det enda som skulle kunna förhindra sådan utveckling är att vi stänger ute dessa personer från samhället för deras tidigare synder med mer. Alla måste ha möjlighet ett leva ett drägligt liv med alla de rättigheter och skyldigheter det innebär.

Några kriminella grupperingar kommer fortsätta med brott och bli grövre i sin kriminalitet. Troligtvis är detta en blandning av folk utan samvete och folk som ska bli rika imorgon till vilket pris som helst. Men jag tror denna grupp skulle minska något efter ett par år eftersom polisens resurser kommer frigöras för att bekämpa riktiga brott och brottslingar.

Nu skickar jag inte med några källor och mycket kommer från ”vad jag tror” men det är ju vad 90% av tråden består av ändå. Vissa saker som nämns finns det belägg för och andra är bara gissningar från min sida som bygger på min uppfattning efter ett ha träffat många människor från den världen.
Jag knarkar inte heller längre, även om jag kan bli lite sugen ibland och möjligtvis skulle kunna festa till det vid rätt tillfälle.
Citera
2026-09-28, 15:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
För att volymen/mängden människor som brukar har ökat och att folk röker oftare.
Inte enligt dom siffror som presenterades, visserligen utan källa, i tråden bara några inlägg bakåt.
Citera
2026-09-28, 23:02
Medlem
Citat:

Man får inte bort den svarta marknaden över en natt.
Och finns det bättre utbud på svarta marknaden än på den lagliga så försvinner självklart inte den svarta marknaden. Har hört många kanadensare klagat på utbudet på den lagliga marknaden.
Citera
2026-09-29, 13:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu är inte alkohol trådens ämne, alkohol är dessutom ett lagligt berusningsmedel till skillnad från narkotika.

Det ska även påpekas att det är väldigt få människor idag som accepterar att närstående använder narkotika eller att narkotika legaliseras eftersom skadeverkningarna riskerar att bli stora både för individen och för samhället.

En annan aspekt på bruk av narkotika är att många kvinnor vill helt enkelt inte ha pojkvänner och män som brukar droger, du kan ju fråga dig själv om du skulle vilja skaffa barn eller leva med en person som använder narkotika regelbundet, svaret är med stor sannolikhet nej.
Jo, vi vet att lagen är mer farlig än cannabisen, cannabisen som står för ~60% av alla deras inkomster av droger.
Och vad bättre att lyfta dessa skador och få kontroll över cannabis än staten legaliserar, och sen samtidigt fört få in gigantiska skatteintäkter.
Två frigöra ENORMA resurser som kan riktas in mot riktiga brott än bara någon konsumtion som inte skadar någon i själva utförandet eller under berusning.(Inte som alkohol som vissa år har nått upp till 80% av allt våld skett under påverkan av alkohol.)

Och var och en får ta sig en egen funderade om de ska lyssna på sin partner eller inte och ta konsekvensen av detta om det existerar någon.
Ingen som helst skillnad mot idag.
Och tex när jag medicinerade min onda rygg för rätt längesedan, så berättade jag vad som skulle ske och det var väl inte glädjedans, men också en förståelse då min rygg jävlades med mig i år och skapade problem i hemmet ibland.
Så underskatta inte sin partner, sen vad är det för ett skitargument?
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det blir väl som i Canada, legal cannabis blev dyr ute i butiken så den illegala handeln hade
inga problem med att konkurera.

I och med att det var lagligt så blev det fler som rökte så knarklangarna levde vidare som förr.

Vi kan lätt få en halv miljon nya haschrökare om vi gör det lagligt.
Att legalisera är ingen knäppning med fingret så är all illegal försäljning borta.
Utan vi pratar om lätt ett decennium, säkert två innan man ser full effekt.
Dock Kanada legaliserade för ge sig på den kriminellanätverken, det berättar Kanadas rapport om droger, bland flera saker till, men den var en av de större.

Så du kommer börja röka cannabis om det blir lagligt?
Och två, det du påstår ser man inte heller, men kanske vi ska låtsas om det inte är så.
Citat:

Man är rätt bra korkad om man inbillade sig att ett problem som fått göda sig själv så länge skulle försvinna över en natt, självfallet kommer det ta minst ett decennium innan man börjar se full effekt.
Inte omöjligtvis två, men för det tar tid, är då argumentet vi inte ska göra något åt ett menlöst förbud?

För personligen ser jag hellre relegerade droger, än som idag oreglerade och helt fria.
Citat:
Ursprungligen postat av Gelato33
Man får inte bort den svarta marknaden över en natt.
Och finns det bättre utbud på svarta marknaden än på den lagliga så försvinner självklart inte den svarta marknaden. Har hört många kanadensare klagat på utbudet på den lagliga marknaden.
Det är såna här saker de inte vill höra, för de vill ha omedelbar effekt, annars ska man inte göra något alls.
Och varför man har en så jävligt konstigt inställning är udda, för det är att man gillar förbudet och alla skador det gör på samhället.
För det är fascinerande de som ropar mest om det ska vara förbud, de står sida med sida med kriminellanätverken som och vill ha förbud.
Det är oerhört fascinerade att iakttaga att de sällar sig med kriminellas ideologi.
Och det får dom inte ens att reflektera att nu har nog något gått fel och när det är så, men det är lugnt, de försöker låtsas bort den delen inte existerar.
Citera
2026-09-29, 13:34
Medlem
george.sthlms avatar
Jag tror alla drogromantiker kan somna om minst 15-20 år.
Saknas totalt intresse av politiken idag att legalisera cannabis.

Ni kan ju kolla vilken debatt det blev om "gårdsförsäljning " av alkohol.
En pytte pytte liten förändring av alkohollagstiftningen tog 20 år att genomföra.
Citera
2026-09-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu är inte alkohol trådens ämne, alkohol är dessutom ett lagligt berusningsmedel till skillnad från narkotika.
Fast nu handlar tråden om att göra olagliga droger lagliga, så vad är poängen med att skriva det där?
Citera
2026-09-29, 13:46
Medlem
Citat:
Om man tycker att en 40 % ökning av brukare inte är ett problem så vet jag inte vad jag skall säga

The number of people in Canada using cannabis at least once a year has increased by roughly 40% since 2017, rising from just over 21% to nearly 29%, according to data from the Canadian Centre on Substance Use and Addiction.
En betydande del av den ökningen är sannolikt att folk helt enkelt slutat ljuga.

Men i övrigt, nej jag ser faktiskt inga problem alls i den ökningen då den gäller folk som brukat minst en gång om året. Att någon röker en gång om året ser jag inte som det minsta problematiskt, oavsett om det skulle vara så att 100% av befolkningen gjorde det.

Hade det handlat om en kraftig ökning av de som röker dagligen, ja då kan vi börja snacka. Men sporadiskt bruk är inte problematiskt.
Citera
2026-09-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
En betydande del av den ökningen är sannolikt att folk helt enkelt slutat ljuga.

Men i övrigt, nej jag ser faktiskt inga problem alls i den ökningen då den gäller folk som brukat minst en gång om året. Att någon röker en gång om året ser jag inte som det minsta problematiskt, oavsett om det skulle vara så att 100% av befolkningen gjorde det.

Hade det handlat om en kraftig ökning av de som röker dagligen, ja då kan vi börja snacka. Men sporadiskt bruk är inte problematiskt.

Du vet inte. Du gissar. Sannolikt. Jag kan ochså gissa men det är ointressant
Citera
2026-09-29, 13:53
Medlem
Citat:
Du vet inte. Du gissar. Sannolikt. Jag kan ochså gissa men det är ointressant
Jepp, det är helt sant. Det är en gissning. Men det är helt klart så att folk har mindre incitament att ljuga nu än då.

Men oavsett om det är så eller inte så har det inte så stor betydelse, för det gör inget om andelen folk som rökt minst en gång senaste året har ökat. Så lite är ett oproblematiskt bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in