2026-09-29, 12:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Hade varit något det, om Centerns TREDJEVAL, hon som ratades framför såväl Murre Meh som Hattifnatt, fick bli statsminister.
Jag tänkte mer som ett sätt att komma fram... Dra ner byxorna på obstinata C.

Centern vägrar ju samarbeta med två partier!! Både V och SD.

Blotta C som ett omöjligt extremistparti. Tvinga dem att foga sig. Vidriga samhälls-hatande libertarianer...
Citera
2026-09-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag vet inte vad Andersson och sossarna tänker och tycker om V:s agerande, men jag vet 100% vad jag skulle tycka. Jag har varit inblandad i massor med förhandlingar, också om det rätt sällan har haft nåt med politik att göra.

Och rent generellt är hot mot den part man vill samarbeta med den sämsta tänkbara möjligheten för sådana förhandlingar. Om det råder en regelrätt pågående konflikt som ska lösas är läget ett annat, men det går inte att bygga ett långsiktigt samarbete på hot. Och ett regeringssamarbete som sträcker sig över (minst) fyra år är uttryckligen ett sådant samarbete.

Nu gick dessutom V steget längre och verkställde ett hot om att skada sin planerade framtida samarbetspartner rent konkret. I en motsvarande situation inom mitt område skulle jag utan att tveka direkt ha avblåst all förhandling efter en sådan grej. Den enda orsaken att fortsätta förhandla efter ett sådant agerande skulle vara av taktiska skäl, för att på det viset komma åt att hämnas.

I Vänsterpartiets värld kanske det inte fungerar på det viset, vad vet jag. Men jag både förstår och respekterar sossarnas och framförallt Anderssons beslut. De få gånger som jag har varit tvungen (pga. "order uppifrån") att skapa eller hålla i samarbete med partners som varit fullt beredda att hota och skada sina samarbetspartners så har det slutat dåligt varenda gång.

Varenda jävla gång. Det går inte att samarbeta med sådana "partners", att inleda samarbete med sådana är som att gifta sig med en partnermisshandlare och inbilla sig att de inte kommer att slå en. Men de gör de, så fort de känner för det. Sen lovar de dyrt och heligt att inte göra det igen, eller skyller på att det var ens eget fel för att man var så besvärlig. Eller nåt. Men de ränderna går aldrig ut, och nu har Vänsterpartiet målat sig självt randig. Helt i onödan, och extremt korkat, och jag har full förståelse för att inget annat parti verkar vilja samarbeta med dem.

Jag pysslar också en del med förhandlingar. Självklart fungerar inte hot, särskilt inte om något ska vara långsiktigt hållbart.

Däremot är det viktigt att både lyssna på motparten och förstå dennes bevekelsegrunder. Och man måste ofta också vara beredd att gå motparten till mötes i några avseenden. Dessutom är det viktigt att inte blanda ihop olika saker som inte behöver blandas ihop. Val av talman är en fråga för sig, självklart har den med regeringsbildningen att göra, men inte så direkt att det är motiverat att avbryta hela kontakten med ett annat parti. V redogjorde och motiverade sitt val i talmansfrågan och det var sakligt och tydligt. Man hänvisade till Norléns erfarenheter och tidigare framgångar som talman. Mot detta förväntade sig S att V skulle rösta på en okänd person med okända meriter där V bara skulle få några timmar på sig att ta ställning till om det skulle vara ett bra val. Det borde S acceptera om de vill bilda regering. Talmannen ska i processen agera opolitiskt och neutralt och en erfaren etablerad moderat som talman (som dessutom lett tillsättningen av två S-statsministrar tidigare) borde därför inte vara något upprörande för S. Det enda som kan motivera S upprördhet är att de avsåg tillsätta en talman som på ett partiskt sätt skulle agera drottningmakare åt Magdalena Andersson. Ville S verkligen ha en opartisk talman borde man inte reagera särskilt starkt över valet av Norlén.

I detta fall anser jag att S är de som har ansvaret för att agera för att reda ut relationen mellan C och V eftersom det är S som vill bilda regering så måste de få ordning på sitt regeringsunderlag. Det är varken V eller C som har till uppgift att göra Magdalena till statsminister, utan det är S som har den uppgiften. S behöver ta sitt ansvar för att åstadkomma de rödgrönas variant av Tidö-avtalet, helt enkelt.

(För säkerhets skull ska jag kanske tillägga att jag inte tillhör V:s supporterskara. Jag är traditionell borgerlig.)
Citera
2026-09-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
För alla som bara kan tänka i block så har ju V oväntat gått över till Tidö-blocket.

Alla ni som bara kan tänka i block bör ju var arga på UK för att han inte redan ordnat fram ett nytt Tidö-avtal med M+KD+L+SD+V.
Och så borde ni hålla med Andersson om att V har gått över till Tidö-blocket.

Vi som kan tänka i annat än block kan ju se lite annorlunda på saken. Men det är vi det.

Och vi som kan hålla isär två olika frågor kan konstatera att talmansvalet är en fråga och regeringsbildningen en annan. Talmannen ska agera opartiskt i arbetet med att få fram en regering och därmed ska det alltså inte spela någon praktisk betydelse för den potentiella regeringsbildaren vem som är talman för tillfället. S förväntan att V skulle rösta på en i söndags okänd kandidat kan faktiskt tolkas som ett oblygt försök av S att politisera rollen som talman.

Under de borgerliga regeringarna 1976-82 innehade Socialdemokraterna talmansposten och 2018-2022 var Norlén talman trots S-regering. Så det kan absolut fungera. Man kan även faktiskt hävda att S är skyldigt de borgerliga en mandatperiod i detta avseende.
Citera
2026-09-29, 12:52
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
SD vägrar ha med C att göra. Men det säger Libertarismus att det är i sin ordning. Inga problem.

C vägrar ha med SD att göra. Men det säger Libertarismus att det är oacceptabelt. Stora problem.

Vi kan väl vara överens om att logik och konsekvens är inga skills du har utvecklat i livet.
Nej, Sd kan samarbeta med alla partier. Läs på.
Citera
2026-09-29, 13:03
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Jag tror ändå att hon ändå ses som en tillgång hos S. Hon är kvinna, smart, fd finansminister. De/hon har jobbat hårt med att polera hennes egentligen bitska personlighet till öm, god landsmoder. Och lyckats ganska bra.
Men som du säger, det lyser igenom då och då, och på sistone alltför ofta, att hon inte trivs i den rollen. Tycker nästan lite synd om henne, vilket hopplöst uppdrag hon har, och kommer ha i 4 år till om hon lyckas med det. Hon kommer vara tvungen att högdosera lugnande medicin om hon ska ha någon chans att försöka hantera allt bråk som kommer uppstå inom laget, och säkert dessutom pikar och tjuvnyp från Uffe, Jimmie m fl. Hon kommer bli galen.
Ja, hon hade nog önskat att hon var finansminister istället. Men det går hon nog aldrig tillbaka till. Tror nästa uppdrag blir ambassadör i något av de trevligare, populära länderna (inte Island som Juholt). Sen blir det pension. Och det lär hon vara väl värd.
Magda är inget annat än en hjärntvättad gråsosse.
Spottar inte direkt i glaset heller.
Citera
2026-09-29, 13:18
Medlem
Citat:
Nu gick dessutom V steget längre och verkställde ett hot om att skada sin planerade framtida samarbetspartner rent konkret.
Tror inte du förstår vad frågan gäller. Vänsterpartiets agerande i talmansfrågan kan liknas vid att ena förhandlingsparten kräver skiljedomstol istället för vanlig domstol för att slita framtida tvister. Det är inte ”att skada sin samarbetspartner rent konkret”.

En socialdemokratisk talman hade inte varit en objektiv skiljedomare i regeringsbildningen utan använt de knep som finns tillgängliga för att sätta press på V. Helt uppenbart att V gjorde det enda förnuftiga i det här läget.
Citera
2026-09-29, 13:32
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Du verkar ha missat att det inte förekom några förhandlingar mellan s och v

Nej, jag har inte missat det. Men förhandlingar var vad V absolut ville ha.

Och min poäng är att efter V:s talmans-"fuck you" till S så blir det inga förhandlingar. Man förhandlar inte med sådana parter, för det är ingen idé.

V kommer att få välja om de stöttar en regering utan att sitta i den eller ordnar ett nyval. Det kan bra vara att det skulle ha gått så i alla fall, men nu är det garanterat. Sen är det en annan femma om S ens vill försöka hålla i en regering där V hela tiden sitter och hotar med det ena eller det andra. Det skulle inte jag göra, men jag är varken politiker eller sosse.
Citera
2026-09-29, 13:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag pysslar också en del med förhandlingar. Självklart fungerar inte hot, särskilt inte om något ska vara långsiktigt hållbart.

Däremot är det viktigt att både lyssna på motparten och förstå dennes bevekelsegrunder. Och man måste ofta också vara beredd att gå motparten till mötes i några avseenden. Dessutom är det viktigt att inte blanda ihop olika saker som inte behöver blandas ihop. Val av talman är en fråga för sig, självklart har den med regeringsbildningen att göra, men inte så direkt att det är motiverat att avbryta hela kontakten med ett annat parti. V redogjorde och motiverade sitt val i talmansfrågan och det var sakligt och tydligt. Man hänvisade till Norléns erfarenheter och tidigare framgångar som talman. Mot detta förväntade sig S att V skulle rösta på en okänd person med okända meriter där V bara skulle få några timmar på sig att ta ställning till om det skulle vara ett bra val. Det borde S acceptera om de vill bilda regering. Talmannen ska i processen agera opolitiskt och neutralt och en erfaren etablerad moderat som talman (som dessutom lett tillsättningen av två S-statsministrar tidigare) borde därför inte vara något upprörande för S. Det enda som kan motivera S upprördhet är att de avsåg tillsätta en talman som på ett partiskt sätt skulle agera drottningmakare åt Magdalena Andersson. Ville S verkligen ha en opartisk talman borde man inte reagera särskilt starkt över valet av Norlén.

I detta fall anser jag att S är de som har ansvaret för att agera för att reda ut relationen mellan C och V eftersom det är S som vill bilda regering så måste de få ordning på sitt regeringsunderlag. Det är varken V eller C som har till uppgift att göra Magdalena till statsminister, utan det är S som har den uppgiften. S behöver ta sitt ansvar för att åstadkomma de rödgrönas variant av Tidö-avtalet, helt enkelt.

(För säkerhets skull ska jag kanske tillägga att jag inte tillhör V:s supporterskara. Jag är traditionell borgerlig.)

Det är S som avgör hur de tar att V uttryckligen gick emot sossarnas förslag, som också i sig var välmotiverat. Men jag skulle utan tvekan ta det som en fientlig handling och ett hot, i vilka samarbetsförhandlingar som helst. Och jag skulle också köra en "tack så mycket, men nej tack och adjö". Vilket är vad jag upplever att Andersson nu gjort.

Och tja, jag är f.d. traditionell borgerlig. Det parti jag röstat på mest sedan jag fick rösträtt är M. Men det M som idag ligger under Kristersson skulle jag inte röra i ens med tång.
Citera
2026-09-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Om jag försöker se så neutralt på saken som möjligt så måste jag nog ändå landa i slutsatsen att det mest troliga utfallet i slutändan blir att vi får en socialdemokratiskt ledd regering, oavsett vilken konstellation det blir. Att varken V eller C skulle vika sig innan den fjärde voteringen känns extremt osannolikt.

Skulle jag rangordna olika utfall efter sannolikhet skulle jag just nu säga:

1. Madgalena Andersson väljs till statsminister i fjärde voteringen
2. Madgalena Andersson väljs till statsminister i andra voteringen
3. Ingen statsminister väljs och vi får ett extraval
4. Ulf Kristersson väljs till statsminister i tredje voteringen

Håller ni med mig?

Tyvärr håller jag med dig.
Men hur sveken från C och V mot deras väljare kommer handläggas av V och C återstå att se. För båda måste ge med sig och kompromissa. Inte mycket kommer finnas kvar av partiernas valmanifest när S hotat färdigt med annars extra val och SD.

Det blir som vanligt med sosse-regeringar sur mellanmjölkspolitik för hela folket och vi kan inte räkna med att s k etablera media påpekar det för oss under fyra år. Istället fortsätter MSM att förkunna hur jävligt det var för Sverige under Tidös 4 år samtidigt som de döljer eller förnekar pågående förfall i Sverige med sossarna och Makten.
Citera
2026-09-29, 13:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Tror inte du förstår vad frågan gäller. Vänsterpartiets agerande i talmansfrågan kan liknas vid att ena förhandlingsparten kräver skiljedomstol istället för vanlig domstol för att slita framtida tvister. Det är inte ”att skada sin samarbetspartner rent konkret”.

En socialdemokratisk talman hade inte varit en objektiv skiljedomare i regeringsbildningen utan använt de knep som finns tillgängliga för att sätta press på V. Helt uppenbart att V gjorde det enda förnuftiga i det här läget.

Ur V:s synvinkel kan de mycket väl ha resonerat så. Men hur förnuftigt var det om alla chanser att ens få vara med och förhandla om svensk politik samtidigt rök all världens väg?

Ur S:s synvinkel visade V nämligen att de är en fientlig och opålitlig partner. Om jag var Andersson så skulle jag definitivt inte gå in i ett samarbete med en sådan part. Det är helt meningslöst, gör någon så här redan innan så skiter det sig garanterat under de fyra tuffa år som väntar.

V får nu sitta för sig själv på sin vänsterkant och rösta som de själva vill. Men chansen att kunna vara med i en svensk regering för första gången gick slutligt upp i rök i talmansomröstningen.
Citera
2026-09-29, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte missat det. Men förhandlingar var vad V absolut ville ha.

Och min poäng är att efter V:s talmans-"fuck you" till S så blir det inga förhandlingar. Man förhandlar inte med sådana parter, för det är ingen idé.

V kommer att få välja om de stöttar en regering utan att sitta i den eller ordnar ett nyval. Det kan bra vara att det skulle ha gått så i alla fall, men nu är det garanterat. Sen är det en annan femma om S ens vill försöka hålla i en regering där V hela tiden sitter och hotar med det ena eller det andra. Det skulle inte jag göra, men jag är varken politiker eller sosse.
Då blir det aldrig en (S) regerimg igen. Finns inte på kartan att sossarna lan bilda regering utan att räkna on komunisternas mandat....
Citera
2026-09-29, 13:53
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Då blir det aldrig en (S) regerimg igen. Finns inte på kartan att sossarna lan bilda regering utan att räkna on komunisternas mandat....

Jodå, du kollar bara på en felaktig och fejkad partikarta.

Sverige har åtta partier i riksdagen, inte fyra partier och ett "block".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in