2026-09-29, 20:16
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Om centern vill föra en vettig politik i regeringsställning så inte mig emot. Jag har bara så svårt att se det när partiet är ett fullständigt verklighetsfrånvänt dårskapsparti.

Där håller jag med, samtidigt tror jag verkligen inte att det blir någon C regering.
Citera
2026-09-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vilka då?

Rasmus Elfström
Magnus Haara
Citera
2026-09-29, 20:19
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDSguy
vet inte om högern är redo att bränna sin relation med Centern för de närmsta 100 åren…

Fast Centern och Liberalerna brände sin relation med M när de agerade borgerlig quisling åt Sossarna 2018, det glömdes snabbt bort... Det lönar sig liksom inte att vara långsynt i svensk politik.
Citera
2026-09-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Tvärtom, det är Centeridioter som bränner sin relation med Tidö. De även röstade på en sosse talman. Hoppas finns två seriösa inom Centern för att hjälpa Sverige undvika kaos och instabilitet. Endast mölig regering är Tidö+ två centervildar = 175
jag håller med moraliskt men inte i hur partiet hade reagerat…
Citera
2026-09-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
L existerar som parti idag med 19 mandat pga stösröster från M och SD.

Ja så är det väl.

L har accpterat SD åxo. Nödvändigt för överlevnad.

Tand har däremot kört i diket totalt. Vad tänker hon med?

Jag tror det blir omval o att hon krälar högerut.
Citera
2026-09-29, 20:24
Medlem
Att Vänsterpartiet är mer normala än Centerpartiet trodde man fan inte för 20 år sen
Citera
2026-09-29, 20:24
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja så är det väl.

L har accpterat SD åxo. Nödvändigt för överlevnad.

Tand har däremot kört i diket totalt. Vad tänker hon med?

Jag tror det blir omval o att hon krälar högerut.

Om det blir extraval klarar Centern inte spärren, Centern kommer inte få stödröster från vänstern och det kommer inte finnas några stödröster från höger (de kommer nämligen gå till Liberalerna). Centern måste kräla högerut innan extraval, annars är partiet historia.
Citera
2026-09-29, 20:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haimmler
Hahaha ! Både du och jag vet att det aldrig kommer gå .

Den som lever får se. Konstigare saker har hänt. Tror att det är mycket spel för gallerierna nu. De kommer mjukna så småningom.
Citera
2026-09-29, 20:27
Medlem
BombaySaphires avatar
Det största problemet för C just nu är deras partiledare. Hon är svag på alla plan och saknar helt pondus.
Citera
2026-09-29, 20:28
Medlem
extra val kan inte lösa vänsterns situation bara högerns.

spelar ingen roll om vänsterpartiet eller sossarna eller centern får 5 eller 8 mandat till. problemet är att v + s + mp + C inte kommer överens

extra val kan bara lösa saker på ett sätt och det är genom att göra tidöavtalet möjligt med 50% majoritet igen

extra val kan alltså bara hjälpa högern men gör noll för sossarna.
Citera
2026-09-29, 20:31
Medlem
v.D.-182s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDSguy
extra val kan inte lösa vänsterns situation bara högerns.

spelar ingen roll om vänsterpartiet eller sossarna eller centern får 5 eller 8 mandat till. problemet är att v + s + mp + C inte kommer överens

extra val kan bara lösa saker på ett sätt och det är genom att göra tidöavtalet möjligt med 50% majoritet igen

extra val kan alltså bara hjälpa högern men gör noll för sossarna.

Korrekt. Men V räknar nog med att Sossarna och Centern ska vika ned sig inför det faktumet.
Citera
2026-09-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.D.-182
Det skulle jag inte heller utesluta. Någon som vet något historiskt exempel på detta?
Det har aldrig skett eftersom Sverige är en parlamentarisk demokrati med valda ledamöter. Inte en korrupt öststat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in