2026-09-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Om ”valen” består av att acceptera Jesus eller att hamna i helvetet för evigt, så har det ingenting med fri vilja att göra.
När en mördare håller en pistol emot ditt huvud och du får välja mellan att göra som mördaren vill eller att bli skjuten, så har du inte gjort ett fritt val.

Nej, liknelsen med pistolen fungerar bara om man först smugglar in slutsatsen man vill bevisa.

Mördaren säger: ”Gör som jag vill, annars dödar jag dig.” Kristen tro säger inte att Gud uppfinner helvetet som ett utpressningsmedel för att få lydnad. Poängen är att människan faktiskt kan avvisa Gud, och att det valet får en verklig följd.

Fri vilja betyder inte ”jag får välja vad som helst och inget dåligt får följa”. Med den definitionen existerar fri vilja nästan ingenstans.

Du missade målet igen.
Citera
2026-09-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det var inte Jesus som förföljde och dödade katarer och anabaptister eller som brände kvinnor på bål.

Avd. ”Stating the obvious” 😂
Citera
2026-09-28, 19:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Avd. ”Stating the obvious” 😂
Så katolska kyrkan är inte Jesus överhuvudtaget.
Citera
2026-09-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du kan inte prata om "det ursprungliga evangeliebudskapet" som att det är ett enda budskap, dummer. Evangelierna har dock så klarts inspirerats av tidigare muntliga historier, det är helt uppenbart. Men de har alla olika budskap, precis som de muntliga historierna. Nya testamentet är ett sammelsurium av diverse berättelser och skrifter som man mer eller mindre godtyckligt bestämt är det som gäller.

Det där är mest begreppsförvirring.

”Evangeliet” var ett kristet budskap långt innan Matteus, Markus, Lukas och Johannes blev namn på fyra böcker. Paulus kan tala om evangeliet som något redan känt: Kristus dog, uppstod och är Herre.

Att de fyra evangelierna använder olika material och betonar olika saker betyder inte att de har fyra olika evangelier. Det betyder att samma Jesus beskrivs ur olika perspektiv.

Och NT-kanon uppstod inte genom att någon sent kastade ihop ett ”sammelsurium” på måfå. Kyrkan erkände med tiden de skrifter som redan hade apostolisk förankring.

Du kan naturligtvis kritisera hur det gick till, men kedjan olika böcker-olika budskap-godtycklig kanon håller inte.
Citera
2026-09-28, 19:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jesus formulerade evangeliebudskapet under de år han var verksam fram till korsfästelsen. Hans uppdrag var inte att korsfästas utan kungöra budskapet för mänskligheten.

och den som icke tager sitt kors på sig och efterföljer mig, han är mig icke värdig. — Matteus 10:38

Ingen utomstående ser det som att kristna ledare följer Jesus. Om kyrkorna förmår kristna att ljuga om den saken så visar det bara hur illa det står till.

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24
Citera
2026-09-28, 21:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Det där är mest begreppsförvirring. ”Evangeliet” var ett kristet budskap långt innan Matteus, Markus, Lukas och Johannes blev namn på fyra böcker.

Inte ETT budskap. Flera.

Citat:
Att de fyra evangelierna använder olika material och betonar olika saker betyder inte att de har fyra olika evangelier. Det betyder att samma Jesus beskrivs ur olika perspektiv.

Så hur olika måste de vara innan du går med på att kalla dem olika?

Citat:
Och NT-kanon uppstod inte genom att någon sent kastade ihop ett ”sammelsurium” på måfå.

Jag har aldrig sagt att det är helt på måfå, en bedömning har såklart skett. Men det har såklart funnits godtycke och felbedömningar. Man lyckades ju t ex t o m få med fejkade Paulusbrev i NT.

Citat:
Kyrkan erkände med tiden de skrifter som redan hade apostolisk förankring.

Trams. Inte ett enda ord i NT är skrivet av någon som träffade Jesus på riktigt.

Citat:
Du kan naturligtvis kritisera hur det gick till, men kedjan olika böcker-olika budskap-godtycklig kanon håller inte.

För att...?
Citera
2026-09-28, 22:03
Medlem
Citat:
Inte ETT budskap. Flera.

Så hur olika måste de vara innan du går med på att kalla dem olika?

Jag har aldrig sagt att det är helt på måfå, en bedömning har såklart skett. Men det har såklart funnits godtycke och felbedömningar. Man lyckades ju t ex t o m få med fejkade Paulusbrev i NT.

Trams. Inte ett enda ord i NT är skrivet av någon som träffade Jesus på riktigt.

För att...?

Nu gör du flera tvärsäkra påståenden som inte håller.
Att evangelierna skiljer sig i material och betoning betyder inte att de förkunnar olika evangelier; redan Paulus talar om evangeliet i singular och sammanfattar dess kärna.

Att vissa Paulusbrev har omstritt författarskap är inte samma sak som att kyrkan råkade släppa in ”fejkbrev”. Och påståendet att inte ett enda ord i NT skrivits av någon som träffat Jesus är helt enkelt alldeles för grovt och självsäkert. Matteus och Johannes har från tidig kristen tradition identifierats med apostlarna, och även där viss modern forskning diskuterar exakt författarskap är det något helt annat än att frågan skulle vara avgjord åt ditt håll.

Du behöver nog uttrycka dig lite mer ödmjukt i fortsättningen.
Citera
2026-09-28, 22:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Att evangelierna skiljer sig i material och betoning betyder inte att de förkunnar olika evangelier; redan Paulus talar om evangeliet i singular och sammanfattar dess kärna.

Bla, bla, bla. Hur olika kan de vara innan du kallar dem olika?

Citat:
Att vissa Paulusbrev har omstritt författarskap är inte samma sak som att kyrkan råkade släppa in ”fejkbrev”.

Jo. Det är precis vad det är. Någon utgav sig för att vara Paulus och kom länge undan med det.

Citat:
Och påståendet att inte ett enda ord i NT skrivits av någon som träffat Jesus är helt enkelt alldeles för grovt och självsäkert.

Nej. Inte alls.

Citat:
Matteus och Johannes har från tidig kristen tradition identifierats med apostlarna,

Kristen tradition är irrelevant i sammanhanget. Det finns inte en seriös bibelforskare som på fullaste allvar menar att det skulle vara Matteus och Johannes som skrivit respektive text. Johannes är det mest uppenbara påhittet, den är dels helt utflippad innehållsmässigt och dels skriven uppåt 70 år efter Jesus död. Du vet inte vad du pratar om.

Citat:
och även där viss modern forskning diskuterar exakt författarskap är det något helt annat än att frågan skulle vara avgjord åt ditt håll.

Det finns inte heller en seriös bibelforskare som på fullaste allvar menar att Paulus skrivit alla Paulusbrev i NT. Det är inte ens uppe för debatt längre. Det enda som finns är en massa stollar som copar om att det inte riktigt är fejk på samma sätt som vi ser på det idag.
Citera
2026-09-28, 22:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Mördaren säger: ”Gör som jag vill, annars dödar jag dig.”

Och Gud säger "Tillbed mig, annars torterar jag dig i en triljard år"

Citat:
Kristen tro säger inte att Gud uppfinner helvetet som ett utpressningsmedel för att få lydnad.

Att de inte kallar det utpressning torde väl vara ganska väntat?

Citat:
Fri vilja betyder inte ”jag får välja vad som helst och inget dåligt får följa”. Med den definitionen existerar fri vilja nästan ingenstans.

Viss skillnad på det och att aktivt skapa en tortyrplats ämnad att fungera i evighet för de som inte gör som gud vill....
Citera
2026-09-28, 22:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och Gud säger "Tillbed mig, annars torterar jag dig i en triljard år"

Att de inte kallar det utpressning torde väl vara ganska väntat?

Viss skillnad på det och att aktivt skapa en tortyrplats ämnad att fungera i evighet för de som inte gör som gud vill....
Det är mer som att du håller på att drunkna i havet och så kastar livräddaren en livboj till dig och du säger "livräddaren utpressar mig!" och sen väljer du att drunkna istället.
Citera
2026-09-28, 22:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det förutsätter att ett offer bara är ett offer om det man förlorar aldrig återfås.

Har jag skänkt bort en miljon kronor till barncancerfonden om jag instruerar banken att skicka tillbaka pengarna efter tre dagar?

Citat:
Kristendomen säger inte heller att Jesus upphörde att vara Gud och sedan blev allsmäktig igen tre dagar senare.

Åsikterna går isär kring de där teknikaliteterna. Jag har hört alla möjliga varianter.

Citat:
Poängen är att Gud frivilligt gick in i mänskligt lidande och verklig död.

"Verklig"

Citat:
Du får såklart ifrågasätta varför Gud valde den vägen, men ”inget offrades eftersom han uppstod” träffar inte riktigt den kristna läran.

Att kristendomen inte vill uttrycka det på ett visst sätt förändrar inte de objektiva omständigheterna: Gud offrade sig själv, till sig själv, för att undvika att människor som tror på honom skulle straffas på ett sätt som gud bestämt ska ske. Det är helt absurt för alla utomstående.
Citera
2026-09-28, 22:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är mer som att du håller på att drunkna i havet och så kastar livräddaren en livboj till dig och du säger "livräddaren utpressar mig!" och sen väljer du att drunkna istället.

Nej. Gud är allsmäktig och allvetande och är valde därmed per definition att skapa en värld där jag skulle komma att hamna i havet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in