2026-09-25, 19:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag föredrar att se det som så att han medvetet dog för att visa oss hur sann godhet ser ut och erbjuda oss en väg till himlen genom att acceptera den och gå in i en relation med gud. Han kan göra precis hur som helst och behöver inte göra någonting för att göra någonting annat men det är det bästa sättet att rädda de rättfärdiga från ondska och lidande från konsekvenserna av fri vilja genom att ta dom till en perfekt värld ifall dom är villiga att av sin fria vilja acceotera guds vilja över sin egen vilket var anledningen till all ondska och lidande från första början.

Änglarna skapades med direktkontakt med gud och förväntades följa hans vilja, några vägrade och det blev kaos. I nästa projekt med människorna så försöker han med en annan metod och visar sig inte direkt för människorna utan lämnar ledtrådar och uppenbarelser och de som vill ha en relation med gud och följa hans vilja kan det och kommer till himlen.
Jag är tacksam för att ha blivit introducerad till den kristna spegel-teologin som förklarar det mesta om kristendomens relation till Jesus och profeterna.

Kvar att undra över är kristendomens spekulationer om ordningen i himlen och den överblick som antyds när man föreställer sig människornas framträdande roll i Guds eviga tillvaro. Räcker det inte att veta att han driver upp oss och vill skörda rättfärdighet?
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-09-25 kl. 19:47.
Citera
2026-09-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag föredrar att se det som så att han medvetet dog för att visa oss hur sann godhet ser ut
Det är väldigt mycket tortyr, mord och förtryck inblandat i Guds ”godhet”.
Huruvida det representerar sann godhet att låta sig korsfästas är diskutabelt, men framförallt så var ju just en av mina invändningar att det knappast är att offra sig när man efter ett par dagar återgår till att vara den allsmäktiga härskaren av universum.
Vart kommer den sanna godheten in i bilden när inget har offrats?

Citat:
och erbjuda oss en väg till himlen genom att acceptera den och gå in i en relation med gud.
Just det. Vem som är ”god” och ”ond” avgörs av huruvida man tror på detta vansinne eller inte. Dessutom helt utan några legitima belägg.
Att en god gud skulle sätta upp ett sådant system är ju rent av sinnessjukt. Kan inte bli mer uppenbart påhittat än så.

Citat:
Han kan göra precis hur som helst och behöver inte göra någonting för att göra någonting annat
Och ändå vittnar allt han påståtts ha gjort, om att han omöjligen kan vara varken allsmäktig eller allgod.

Citat:
men det är det bästa sättet att rädda de rättfärdiga från ondska och lidande från konsekvenserna av fri vilja genom att ta dom till en perfekt värld ifall dom är villiga att av sin fria vilja acceotera guds vilja över sin egen vilket var anledningen till all ondska och lidande från första början.
Om ”valen” består av att acceptera Jesus eller att hamna i helvetet för evigt, så har det ingenting med fri vilja att göra.
När en mördare håller en pistol emot ditt huvud och du får välja mellan att göra som mördaren vill eller att bli skjuten, så har du inte gjort ett fritt val.

Citat:
Änglarna skapades med direktkontakt med gud och förväntades följa hans vilja, några vägrade och det blev kaos. I nästa projekt med människorna så försöker han med en annan metod och visar sig inte direkt för människorna utan lämnar ledtrådar och uppenbarelser och de som vill ha en relation med gud och följa hans vilja kan det och kommer till himlen.
Han är alltså allsmäktig, men måste ändå starta projekt för att pröva olika metoder?
Varför skulle han behöva pröva någonting överhuvudtaget, när han redan vet vad som funkar och inte?
Är det här ytterligare en sån där ”obegriplig” grej som enligt dig talar för att kristendomen är sann?
Citera
2026-09-26, 07:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag antar att du på ditt efterblivna och avoga sätt vill antyda att det är stora avgörande motsägelser inom synoptikerna.

Jag antyder ingenting. Det är ett vedertaget jävla faktum hos alla läskunniga som inte är en del av tron. Det finns t ex så häpnadsväckande motsägelser hos uppståndelsen att det är uppenbart påhitt.
Citera
2026-09-26, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Det är väldigt mycket tortyr, mord och förtryck inblandat i Guds ”godhet”.
Huruvida det representerar sann godhet att låta sig korsfästas är diskutabelt, men framförallt så var ju just en av mina invändningar att det knappast är att offra sig när man efter ett par dagar återgår till att vara den allsmäktiga härskaren av universum.
Vart kommer den sanna godheten in i bilden när inget har offrats?

Just det. Vem som är ”god” och ”ond” avgörs av huruvida man tror på detta vansinne eller inte. Dessutom helt utan några legitima belägg.
Att en god gud skulle sätta upp ett sådant system är ju rent av sinnessjukt. Kan inte bli mer uppenbart påhittat än så.

Och ändå vittnar allt han påståtts ha gjort, om att han omöjligen kan vara varken allsmäktig eller allgod.

Om ”valen” består av att acceptera Jesus eller att hamna i helvetet för evigt, så har det ingenting med fri vilja att göra.
När en mördare håller en pistol emot ditt huvud och du får välja mellan att göra som mördaren vill eller att bli skjuten, så har du inte gjort ett fritt val.

Han är alltså allsmäktig, men måste ändå starta projekt för att pröva olika metoder?
Varför skulle han behöva pröva någonting överhuvudtaget, när han redan vet vad som funkar och inte?
Är det här ytterligare en sån där ”obegriplig” grej som enligt dig talar för att kristendomen är sann?

Har du funderat över varför katolska kyrkan, vilken kontrollerar denna världen (på uppdrag av djävulen) är så fokuserad på att LÅTSAS följa Jesu Kristi Doktrin, detta medans man i lönndom dyrkar avgudarna dagon och vatika?
Citera
2026-09-26, 08:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag antyder ingenting. Det är ett vedertaget jävla faktum hos alla läskunniga som inte är en del av tron. Det finns t ex så häpnadsväckande motsägelser hos uppståndelsen att det är uppenbart påhitt.
Allmänt då, eftersom du inte ger några exempel, så är det välkänt att vittnesmål/muntlig tradering kan skilja sig och vara motsägelsefulla.

De som hävdar att Bibeln är bokstavligen sann får problem med det men jag som studerar Bibeln som vilka böcker som helst tycker bara att det är intressant.
Citera
2026-09-26, 08:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Javisst ja, du gav ju exemplet med uppståndelsen.

Den mest intressanta information är från tiden då Jesus började predika tills han greps vid Getsemani och kommer från lärjungarna och andra åhörare.

Jag tror mest på kvinnornas version, att de kom till graven tidigt på morgonen och fann att någon stod där och att graven var tom.

Men ängeln talade och sade till kvinnorna: »Varen I icke förskräckta; jag vet att I söken Jesus, den korsfäste. Han är icke här, ty han är uppstånden, såsom han hade förutsagt. Kommen hit, och sen platsen där han har legat. Och gån så åstad med hast, och sägen till hans lärjungar att han är uppstånden från de döda. Och han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom. Jag har nu sagt eder det.» — Matteus 28:5-7
Citera
2026-09-26, 15:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Allmänt då, eftersom du inte ger några exempel, så är det välkänt att vittnesmål/muntlig tradering kan skilja sig och vara motsägelsefulla.

Minns du att du för bara några inlägg sedan påstod att det bara fanns EN muntlig historia innan evangelierna skrevs?

Jävla retard
Citera
2026-09-26, 15:26
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Javisst ja, du gav ju exemplet med uppståndelsen.

Kul att du blivit åtminstone delvis läskunnig.

Citat:
Den mest intressanta information är från tiden då Jesus började predika tills han greps vid Getsemani och kommer från lärjungarna och andra åhörare.

Nej. Från hans uppståndelse, såklart. Det är väl det som är grejen med Jesus? Predikanter fanns det gott om.

Citat:
Jag tror mest på kvinnornas version

Vilka kvinnor har skrivit ett evangelium?

Du beskriver hörsägen. Eller egentligen ännu värre.
Citera
2026-09-26, 15:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Minns du att du för bara några inlägg sedan påstod att det bara fanns EN muntlig historia innan evangelierna skrevs?

Jävla retard
Det finns ett evangelium, det som Jesus predikade, men fyra bibliska vittnesmål.
Citera
2026-09-26, 16:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kul att du blivit åtminstone delvis läskunnig.

Nej. Från hans uppståndelse, såklart. Det är väl det som är grejen med Jesus? Predikanter fanns det gott om.

Vilka kvinnor har skrivit ett evangelium?

Du beskriver hörsägen. Eller egentligen ännu värre.
Att han uppstod förstår jag. Det som är viktigt för mig är just hans predikningar och gärningar. De är väl bevittnade och grunden för min tro på Gud.
Citera
2026-09-26, 16:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det finns ett evangelium, det som Jesus predikade, men fyra bibliska vittnesmål.

4 olika nedskrivna vittnesmål, ja. Vilket du motiverade med att det fanns olika muntliga berättelser i omlopp. Men kort innan sa du att det bara fanns en. Ljög du då, eller ljuger du nu?

Ska man ljuga behöver man ett bra minne, din falska lilla råtta
Citera
2026-09-26, 16:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att han uppstod förstår jag. Det som är viktigt för mig är just hans predikningar och gärningar. De är väl bevittnade och grunden för min tro på Gud.

Om han inte återuppstod så är han ju bara en predikant i mängden, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in