2026-09-21, 14:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Finns det någon som helst likhet mellan mannen som vandrade omkring i Israel och predikade och de olika kyrkornas verksamhet? Liknar Jesus budskap ens det kristna budskapet?

Även om vi här bortser från det förtryck och de missgärningar som skett och sker i kyrkornas namn?
Citera
2026-09-21, 15:04
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan AskMeAboutJesus

Jo vissa likheter skulle jag säga att det finns mellan Jesus i Bibeln, och kyrkornas verksamhet. Men inte något hel likhet. Hade det varit hel likhet mellan människorna och Jesus, hade väl det varit blasfemi? Och Jesus är väl liksom helgonen ouppnåeliga föredömen?
Citera
2026-09-21, 15:16
Medlem
Tja, ALLA religioner är uppbyggda på samma psykologiska premisser.
NOLL verklighet - 100 procent hoppas på.
Släpp det.
Citera
2026-09-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Finns det någon som helst likhet mellan mannen som vandrade omkring i Israel och predikade och de olika kyrkornas verksamhet? Liknar Jesus budskap ens det kristna budskapet?

Även om vi här bortser från det förtryck och de missgärningar som skett och sker i kyrkornas namn?
Får jag vända på frågan, när var det sista gången du träffade en katolsk präst?

Sluta med ditt liv som backstugsittare och bibeldunkare i Smålands skogar och kom ut i stora sköna världen!
I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
Joh. 1:5-6
Citera
2026-09-21, 15:23
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:

Svaret är det sista som du vill tro och höra.
Precis som det står på så många ställen i bibeln.
Du kommer spotta ut sanningen.
Kalla det dårskap.

Det är dom som vi korsfäster som är Jesu Kristi efterföljare.
Dom vi älskar att baktala och peka finger åt och skratta och fnysa åt.
Han som du kallar hycklare, tjuv och våldtäktsman.
Citera
2026-09-21, 15:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Får jag vända på frågan, när var det sista gången du träffade en katolsk präst?

Sluta med ditt liv som backstugsittare och bibeldunkare i Smålands skogar och kom ut i stora sköna världen!
I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
Joh. 1:5-6
Det var för något år sedan då jag mötte på Chad Ripperger.
Citera
2026-09-21, 15:52
Medlem
Glostrups avatar
Den svenska kyrkan är nog en av de bästa på att faktiskt personifiera Jesus budskap av när,att villkorslös kärlek och tolerans. Övriga kyrkor pratar om Jesus, men beter sig som bigotta sekter som villkorar de flesta av Jesus bud.

Sen är det förstås extremt märkligt att folk väljer att leva sina liv efter en bok som skrevs av diverse människor för över 1000 år sedan, men folk är ju heller inte särskilt rationella.
Citera
2026-09-21, 15:54
Medlem
Balisers avatar
Citat:

1. Varför skulle det finnas en likhet? Den ene kommer med budskapet, den andre förvaltar det.
2. I princip samma svar som under 1. Jesus budskap: Guds rike är nära, och människor kallas att älska Gud och sin nästa genom omvändelse, förlåtelse och barmhärtighet. Det kristna budskapet: Av kärlek till människan sände Gud sin son för att genom dennes död och uppståndelse erbjuda förlåtelse, försoning och evigt liv.
3. Religion är något annat än tro. Vad människor tror att de måste göra med eller mot varandra är en praktisk uttolkning av deras tro utifrån en fastlagd lära, i bästa fall, eller en medveten vantolkning, i värsta fall.
Citera
2026-09-21, 15:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Sen är det förstås extremt märkligt att folk väljer att leva sina liv efter en bok som skrevs av diverse människor för över 1000 år sedan, men folk är ju heller inte särskilt rationella.
Man går efter vad som är sant.
Citera
2026-09-21, 16:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Skröt han över hur många barn han hade besudlat? Usch för religioner, värna om barnen!
Han sa ingenting. Han var bara här, med ett snett leende.

https://pbs.twimg.com/media/HN_62mcXEAAeRDX?format=jpg&name=900x900
Citera
2026-09-21, 16:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Han sa ingenting. Han var bara här, med ett snett leende.

https://pbs.twimg.com/media/HN_62mcXEAAeRDX?format=jpg&name=900x900
Var den snubben i sverige? Jag tror jag sett honom på youtube prata om exorcismer. Driver du eller träffade du honom.

Varför håller han i ett gevär?
Citera
2026-09-21, 16:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Var den snubben i sverige? Jag tror jag sett honom på youtube prata om exorcismer. Driver du eller träffade du honom.

Varför håller han i ett gevär?
Han var inte här kroppsligen men andligen. Jag hade tittat på ett YT-klipp där han intervjuades av en journalist om exorcism. Jag minns att jag tänkte att han faktiskt inte ljög utan berättade om sina erfarenheter. Det var i vintras någon gång.

Samma dag, tror jag, upplevde jag hans andliga närvaro. Han log snett men sa ingenting. Sedan när jag stod och lagade mat pissade jag på mig och slog huvudet i ett skåp, högst ofrivilligt. Sedan var han försvunnen.

https://www.lifesitenews.com/news/controversy-over-fr-ripperger-posing-with-gun-in-unconsecrated-unfinished-church/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in