Citat:
Ursprungligen postat av
Trues245
Vilka poddar? Jag tror folk lätt lurar sig själva, de glömmer att det är ett rejält kliv upp från damallsvensk nivå till högsta nivå nuförtiden. Talangerna som slår igenom i Damallsvenskan är ofta 16-18 år gamla, så man ska inte ha för bråttom. De bör vara aktuella främst för U-landslagen. Med så stor spelartrupp som Sverige har och med så pass många spelare etablerade i de bästa ligorna så ska inte seniorlandslagets verksamhet bygga på att få in nya spelare som är tonåringar. Detta förstod Gerhardsson men möjligen inte Tony. Han verkar tro att Sverige är Australien.
I grund och botten har ju Damallsvenskan fått genomgå ett skifte där man inte längre klarar att konkurrera om de bästa spelarna i världen, eller i Sverige. Men en följd av det är att det blir mer utrymme för unga spelare och det är ju i sig positivt. I England är de nu istället oroliga för att vissa lag knappt har några engelska spelare i startelvan. Väldigt svårt för en tonårig talang att få speltid i ett seniorlag som också värvat in landslagsspelare från Sverige, Tyskland, Japan, USA m fl. De kan ju gärna få komma till Damallsvenskan på lån i så fall. Spelarna kanske hellre vill det än att lånas ut till ett sämre lag i England. Såg att Hammarby har ett nytt lån från Brighton nu t ex. 19 år, spelade från start mot Rangers.
Alltför stora konstigheter tycker jag inte Tony tiger stått för.
Kan tycka att han är fel ute med Schröder som 10:a, försöker väl ge plats för såväl Blackstenius som Schröder.. men här är det bara att inse att Schröder har framtiden för sig. Det har inte Stina.
Därav borde Felicia nu få lira 9:a och Stina vara inhoppare. Alternativt att man ändrar uppställning och kör två på topp.
Kan hålla med dem som tycker att han tar ut för många "nior", ja sett till att man spelar med en på topp. Schröder, Blackstenius, Ijeh, Olsson. Men helt fel kan man inte säga, får ju en del alternativ om man väljer att exempelvis ha två på topp.
Tycker att ha gjort rätt som gett Jusu Bah chansen, men hon har inte tagit den och har stagnerat under året. Ok att ha med i truppen och som inhoppare. Rolfö borde däremot haft mer speltid.
Upp till Vinberg att visa vad hon går för.
Backlinjen är väl den han kritiserats mest för, men vad skulle karln göra? Den ena efter den andra lägger av och Ilestedt är i ärlighetens namn inte längre det hon har varit.
Helt rätt att ge Nelhage och Andersson chansen.
Det är utan tvekan Sveriges framtid när det gäller mittbackar.
Björn är normalt sett det starkaste kortet, förhoppningsvis håller hon sig nu hel.
Intressant att Nildén spelar alltmer mittback i Spurs, förstås mer fysiskt färdig vs exempelvis Bella Andersson. Tyvärr inte sett någon Tottenham match på länge så kan inte uttala mig kring hur bra det går för Nildén.
Men det finns ingen mittback i Sverige som kan dirigera spelet så som unga fröken Andersson gör. Med mer erfarenhet och muskler på den långa kroppen och Sverige kommer att ha en världsback för många år framöver.
Tror inte på stora skrällar till kommande landslagsuttagning.
Målvaktstrion densamma som senast. Kan bli en annan tredjemålis.
I backlinjen kommer Björn med men lär inte spela, troligtvis på Reidys bekostnad.
På mitten och framåt kommer förstås inte Kaneryd och Rolfö med.
Kapocs har trots noll landskamper en stor möjlighet att bli uttagen, likaså Bergström.
Båda i Liverpool idag. Förstår om dem blir uttagna men ska man matchcoacha hade jag tagit ut Stina Lennartsson. Där jag sett kontringsspel i Kapocs och Bergström så besitter Stina även förmåga att agera stenhård försvarare. Alla som sett henne spela vet också att den tröjan kommer att vara dyngsur efter en match för blågult. Inte att underskatta när det ska kämpas mot skottskor.
Bland renodlade anfallare blir det mer stor sannolikhet samma spelare som senast.