2026-09-28, 19:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uglo469
Och ändå har lagsstiftaren, i modern tid dessutom, ändrat möjligheten till vårdnadsöverflytt till särskilt förordnade vårdnadshavare från tre till två år.

Jag har aldrig påstått att målet med LVU inte är att det ska upphöra. Men därifrån till att hitta på att det måste finnas en plan för återförening från dag ett finns det inget heller inget lagstöd för.

Men lägg av Ugglan, du hittar ju på egna lagar! Läs 11 § f SoL, LVU och Artikel 8 i EKMR! Soc har en LAGSTADGAD skyldighet att arbeta för återförening från dag ett.

Att strunta i det var ett av de grövsta felen Ensolution sågade!

Och att du nämner vårdnadsöverflytt efter 2 år bekräftar ju bara min poäng!

Om soc kan fabricera ett underlag, mörka läkarjournaler och förhala återföreningen i 2 år, kan de stjäla ett barn permanent på totalt falska grunder!

Det var exakt vad som höll på att hända Elsa innan SR Kaliber och Ensolution avslöjade mörkläggningen. Det är rent rättsövergrepp!
Citera
2026-09-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Mamma och mormor är inga relevanta juridiska källor. I Ensolution-rapporten står det såhär (fetat av mig):
”Återföreningsprincipen analyseras, bedöms och omsätts Inte, då föräldrarna inte får veta vilka förändringar som krävs och stöd Inte erbjuds förrän långt senare.”

Det framgår INTE vad som är ”långt senare” men eftersom Elsa flyttade till en släkting i december så hade i varje fall återföreningsplanen börjat då.

Det är klart att det inte går att göra en återföreningsplan i början givet orsaken till omhändertagandet. Elsa behövde givetvis observeras i den nya miljön för att se om förbättringen var stabil. Om vården kunnat observera alla de problem som mamman rapporterat hade Elsa förmodligen fått flytta hem direkt och vården fortsatt i samverkan med familjen istället. Men nu blev Elsa istället dramatiskt förbättrad i den nya miljön.

Vidare är inte ”uppväxtplacering” något som finns i lagen.
https://www.lexadvokatbyra.se/uppvaxtplacering-en-atgard-utan-lagstod-lvu/
"Inom tvångsvården av barn har det växt fram en informell socialtjänstpraktik som kallas uppväxtplaceringar. Uppväxtplaceringar är inte reglerade i lag"
Jag måste fråga har du haft rätt om nånting idag...
Citera
2026-09-28, 19:12
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Jaha så nu duger kalibers reportage... vad bra då kan du bemöta det som du inte ville bemöta tidigare... Verksamhets chefen Camilla Wass avfärdar inte möjligheten att man gjort samma fel med Elsa som den andra flickan som hade fel dropp
https://www.sverigesradio.se/artikel/barn-fick-naringsdropp-utan-vitaminer-liknar-fallet-elsa
Sen ser jag ingen anledning att ifrågasätta den Lss assistenten som Elsa hade i skolan som uppger att Elsa inte ville äta i skolan... ingen som har Förbjudit henne att äta... Eller var Wilma i maskopi med Victoria med att få Elsa att må så dåligt som möjligt??

Det är klart. Det är ju hennes egna ord.

Om du menar att hon inte avfärdar med att hon inte kommenterar alls så stämmer det ju rent krasst, ja.

Det är ju ett absurt påstående.

Ok, jag raljerar lite med att det skulle vara ett förbud. Men jag tycker det är avvikande att hon inte fick mat i skolan om hon nu kunde äta en hel del hemma. Frågan är varifrån denna rekommendationen kom.
Citera
2026-09-28, 19:22
Medlem
Rädda, larma, släck.

När det är frågan om potentiellt livsfarliga situationer tycker jag att det visar på nödvändig handlingskraft att inte utreda alla möjliga lösningar i detalj först utan istället omhänderta barnet och sedan titta på lösningar. Och sedan fundera på återförening.

Rädda, larma, släck.

Fråga gärna dig själv om den fruktansvärda andra situationen hade spelats upp i stället, hade du fortfarande sagt att det var bra att man ändå utredde pappan. Jag tror du hade gapat rätt högt om en handlingsförlamad socialtjänst som kostat ett barn livet. Och då hade du dessutom och för ovanlighetens skull haft rätt.

Vid tillräckligt allvarliga risker så är detta agerande helt legitimt enligt min uppfattning och tydligen håller Sveriges domstolar med om detta resonemang.

Du bara vevar runt med helt osakliga påståenden om saker du inte begriper.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis! LVU är en TILLFÄLLIG lösning, inte en permanent dom! Svara på detta, systemriddare:

Var fanns risken hos pappan? Han var helt oskyldig, men soc vägrade utreda honom: ett rent lagbrott mot LVU:s regler om sista utväg!

Hur var mamman "farlig" när polisen lade ner MbP-utredningen och domstolen avfärdade den?

Det fanns ingen risk! Soc fortsatte isolera Elsa ända tills SR Kaliber knackade på dörren och Ensolution synade deras förvanskningar.

Då fick de panik, släppte Elsa, köpte ut förvaltningscheferna och hävde LVU:et permanent i maj 2026!

Bra infolänk om "uppväxtplaceringar" här och varför de inte är lagliga och djupt rättsosäkra.

https://www.svd.se/a/Or097l/debattorer-uppvaxtplaceringar-en-placering-av-barn-bortom-laglig-kontroll
Citera
2026-09-28, 19:23
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är klart. Det är ju hennes egna ord.

Om du menar att hon inte avfärdar med att hon inte kommenterar alls så stämmer det ju rent krasst, ja.

Det är ju ett absurt påstående.

Ok, jag raljerar lite med att det skulle vara ett förbud. Men jag tycker det är avvikande att hon inte fick mat i skolan om hon nu kunde äta en hel del hemma. Frågan är varifrån denna rekommendationen kom.
Du ljög. lol.

Han fick mat, Elsa valde själv vad hon åt.
Citera
2026-09-28, 19:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men lägg av Totius, du bjöd ju precis hela tråden på ett helt monumentalt självmål!

Du sitter och citerar Ensolution-rapporten där det står svart på vitt:

”Återföreningsprincipen analyseras, bedöms och omsätts inte...”

Och sedan försöker du få det till något normalt?!

Återföreningsprincipen är en LAGSTADGAD skyldighet (11 § f SoL)! Att soc helt struntade i den och vägrade ge föräldrarna verktyg för återförening var ju ett av de grövsta myndighetsfelen som Ensolution sågade!

Och din bortförklaring om att "uppväxtplacering" inte finns i lagen': NEJ, PRECIS! Det var ju det som var problemet! LVU ska vara tillfälligt.

Att soc i praktiken planerade för en permanent uppväxtplacering utan återföreningsplan var helt olagligt!

Och sluta förvanska kronologin om december flytten! Elsa flyttades till släktingen/pappan EXAKT i samband med att SR Kaliber lade sig i och Ensolution-rapporten avslöjade deras mörkläggning!

Det var ingen "långsam och planerad bättring": det var ren panik hos soc när journalisterna och visselblåsarna synade deras förvanskade pappersprodukt!

Du citerar slutsatser som sänker din egen klan och låtsas som att lagbrott var helt rimligt. Ge upp nu!
OK, då förstår jag hur du tänker och det kan ju förklara alla dina inlägg. Men du kan inte bara sluta läsa en mening när du fått den bekräftelse du letar efter. Du behöver läsa klart hela meningen.

Återföreningsplanen kom inte från dag ett utan SENARE. När den kom framgår inte av rapporten. Men vi vet att den var igång i december när Elsa flyttade till en släkting.
Citera
2026-09-28, 19:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
"Uppväxtplaceringar är inte reglerade i lag"
Precis vad jag skrev.
Citera
2026-09-28, 19:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Rädda, larma, släck.

När det är frågan om potentiellt livsfarliga situationer tycker jag att det visar på nödvändig handlingskraft att inte utreda alla möjliga lösningar i detalj först utan istället omhänderta barnet och sedan titta på lösningar. Och sedan fundera på återförening.

Rädda, larma, släck.

Fråga gärna dig själv om den fruktansvärda andra situationen hade spelats upp i stället, hade du fortfarande sagt att det var bra att man ändå utredde pappan. Jag tror du hade gapat rätt högt om en handlingsförlamad socialtjänst som kostat ett barn livet. Och då hade du dessutom och för ovanlighetens skull haft rätt.

Vid tillräckligt allvarliga risker så är detta agerande helt legitimt enligt min uppfattning och tydligen håller Sveriges domstolar med om detta resonemang.

Du bara vevar runt med helt osakliga påståenden om saker du inte begriper.

Hahaha, men HERREGUD Ugglan! "Rädda, larma, släck"?! Sitter du på fullaste allvar och jämför tvångsomhändertagande av barn med att släcka en eldsvåda utan att bry sig om fakta?!

Du har ju precis gjort trådens mest monumentala självmål och öppet erkänt att du försvarar rättsvidriga myndighetsövertramp!

Låt oss såga din helt livsfarliga "skjut först, fråga sedan"-logik i trasor:

Svensk förvaltningsrätt och grundlag (RF 1:9 om saklighet och opartiskhet) bygger på att myndigheter MÅSTE HA FAKTA PÅ BORDET innan de berövar människor deras frihet och barn. Att hitta på att man kan tvångsomhänderta barn utifrån förvanskade papper och mörklagda journaler för att sedan "fundera på lösningar sen" är direkt antidemokratiskt!

Du frågar om "vad som hänt om det var livsfarligt"? Men Ugglan MbP-misstankarna avskrevs av BÅDE polis och domstol! Det fanns ingen livsfara! Och vad hade pappan med den påstådda risken att göra?! Pappan var ju helt oskyldig! Att utreda pappan tog inte "månader av handlingsförlamning" det handlade om att soc vägrade utreda honom från start för att de drabbats av MbP-hybris!

"Sveriges domstolar håller med": Hahaha, skämtar du?! Om domstolarna och rättssystemet tycker att detta var "helt legitimt": Varför upprättade fyra socionomer två Lex Sarah-anmälningar?

Varför köptes förvaltningscheferna ut för miljonbelopp i panik?

Och varför HÄVDES LVU-BESLUTET PERMANENT I MAJ 2026?!

"Rädda, larma, släck" var exakt vad socialtjänsten gjorde med sin egen förvaltning när de brände ner sitt eget beslutsunderlag, åkte fast för förvanskning och fick paniksälja ut sina chefer!

Sluta försvara att myndigheter hittar på skräckscenarier och förstör familjers liv på totalt falska grunder!
Citera
2026-09-28, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Precis vad jag skrev.
Du har inte gjort annat än hånat mormor och morfar för att dom pratar om uppväxtplacering för att det inte existerar enl dig... Återigen så visar du vilken okunnig mobbare du är..
Skäms på dig
Citera
2026-09-28, 19:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur orkar du med dig själv.

Det är nog du som ska fundera, Ugglan! Du har precis avslöjat din sjuka syn på att myndigheter ska få bryta mot lagen och "rädda, larma, släck"-agera utan bevis. Att det förekommer gör det inte LAGLIGT.

Det beror bara på att det saknas personligt tjänsteansvar. Det värsta som händer en handläggare som förvanskar underlag är en Lex Sarah-anmälan där ingen ställs till svars.

Det var exakt detta "skjut först, fråga sen"-tänkande som kraschade Örebro socialtjänst i Fallet Elsa. Fyra socionomer larmade internt, förvaltningscheferna köptes ut för miljonbelopp och LVU:et hävdes permanent i maj 2026. Sluta försvara lagbrott!
Citera
2026-09-28, 19:37
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du ljög. lol.

Han fick mat, Elsa valde själv vad hon åt.

Ok, då formulerar jag om.

Varför var det ingen vuxen som uppmanade henne att äta i skolan när hon kunde äta hemma? Ska man lägga ett sådant beslut på ett barn?

Kan hon äta hemma så kan hon äta i skolan. Alltså bör hon även uppmanas att äta i skolan.

Hur kan detta resonemanget vara svårt att hänga med i?

Specialkost hade givetvis skolan bistått med.
Citera
2026-09-28, 19:39
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Ok, då formulerar jag om.

Varför var det ingen vuxen som uppmanade henne att äta i skolan när hon kunde äta hemma? Ska man lägga ett sådant beslut på ett barn?

Kan hon äta hemma så kan hon äta i skolan. Alltså bör hon även uppmanas att äta i skolan.

Hur kan detta resonemanget vara svårt att hänga med i?

Specialkost hade givetvis skolan bistått med.
Vad spelar det för roll om du formulerar om.

Du blev påkommen med att ljuga. Det är inte värt att hålla en diskussion med dig om det helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in