Citat:
Eftersom de inte prövar eventuella återfall så är det ju fel på det - man ska självklart väga in eventuella återfall. Risk för nya övergrepp bör självfallet vägas in och det är ju bisarrt att de struntar i det.
Man kan VISST lösa problem med utvisning. Att du inte vill det är en sak, men säg inte att man inte kan lösa såna problem. Det är ganska enkelt. Det är svårare att våldta, missbruka och på andra sätt skada svenskar om man inte är i landet, i synnerhet barn. Samt då behöver man inte kontaktförbud, för han ska inte vara här. Så man sparar en jäkla massa pengar också. Det är ju också en sak att ta in, samhällskostnaden för att ha kvar sexualförbrytare i landet. Så säg inte att man inte kan, säg bara att du inte vill.
Sen så är det som om du säger att "allt annat kan lösas genom soc, skola mm". För det första - då glömmer du den enorma kostnaden. Hur många procent av BNP tex är du beredd att lägga på att säkra upp landet för de sexualbrottslingar du vill ha kvar? För det andra- du verkar tro att allt sånt funkar. Hur många exempel vill du att jag ska ge i form av länkar tills du säger "attans då, vårt system funkar inte alls så att säga att soc ska se till att flickan aldrig mer ska behöva se halvbrödernas pappa som jag vill ska vara kvar, särskilt med en mamma som inte ens trodde på henne" är kanske inte så smart.
Sen så är det bra att du svarade att du vill ha kvar peddot. Förkastligt svar enligt min mening men ärligt åtminstone. Tack för det. Jag tycker din åsikt är direkt farlig för Sverige och jag kommer göra allt i min makt för att lagarna går mer i min riktning och för varenda unge som riskerar att hamna i klorna på pedofilerna du vill ha kvar i landet. Här är en sån här mysig buspojke som du argumenterar för (han torteras ju om han utvisas, täääänk på det) https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hennes-valdtaktsman--utvisas-inte-kommer--att-hitta-ett-nytt-offer/
Jag tror att såna som du leder till att Barnkonventionen kommer att tas bort och EKMR kommer att ändras eller att tas bort. För de flesta av oss känner instinktivt att man kan förbruka sin rätt att vara i ett land, oavsett varifrån man kommer eller vad man riskerar. Och så länge ni argumenterar för att "men tääänk på baaarnen, vi måste behålla fler peddon i Sverige" så kommer folk hata de två. Och tills slut tas de bort.
Man kan VISST lösa problem med utvisning. Att du inte vill det är en sak, men säg inte att man inte kan lösa såna problem. Det är ganska enkelt. Det är svårare att våldta, missbruka och på andra sätt skada svenskar om man inte är i landet, i synnerhet barn. Samt då behöver man inte kontaktförbud, för han ska inte vara här. Så man sparar en jäkla massa pengar också. Det är ju också en sak att ta in, samhällskostnaden för att ha kvar sexualförbrytare i landet. Så säg inte att man inte kan, säg bara att du inte vill.
Sen så är det som om du säger att "allt annat kan lösas genom soc, skola mm". För det första - då glömmer du den enorma kostnaden. Hur många procent av BNP tex är du beredd att lägga på att säkra upp landet för de sexualbrottslingar du vill ha kvar? För det andra- du verkar tro att allt sånt funkar. Hur många exempel vill du att jag ska ge i form av länkar tills du säger "attans då, vårt system funkar inte alls så att säga att soc ska se till att flickan aldrig mer ska behöva se halvbrödernas pappa som jag vill ska vara kvar, särskilt med en mamma som inte ens trodde på henne" är kanske inte så smart.
Sen så är det bra att du svarade att du vill ha kvar peddot. Förkastligt svar enligt min mening men ärligt åtminstone. Tack för det. Jag tycker din åsikt är direkt farlig för Sverige och jag kommer göra allt i min makt för att lagarna går mer i min riktning och för varenda unge som riskerar att hamna i klorna på pedofilerna du vill ha kvar i landet. Här är en sån här mysig buspojke som du argumenterar för (han torteras ju om han utvisas, täääänk på det) https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hennes-valdtaktsman--utvisas-inte-kommer--att-hitta-ett-nytt-offer/
Jag tror att såna som du leder till att Barnkonventionen kommer att tas bort och EKMR kommer att ändras eller att tas bort. För de flesta av oss känner instinktivt att man kan förbruka sin rätt att vara i ett land, oavsett varifrån man kommer eller vad man riskerar. Och så länge ni argumenterar för att "men tääänk på baaarnen, vi måste behålla fler peddon i Sverige" så kommer folk hata de två. Och tills slut tas de bort.
Fast det man gör är ju att man prövar risken för återfall - och handlar det då om en person som upprepat återfallit i brott så är ju det en stark indikation på att återfallsrisken är hög. Gäller det en person som aldrig är dömd tidigare så är det ju desto svårare för domstolen att på ett trovärdigt sätt hävda att återfallsrisken är hög.
Absolut kan man "lösa problem med utvisning" - och det är ju det man gör också. Ett starkt incitament vid utvisning är ju att man får bort personer som begår allvarlig eller upprepad brottslighet för att på så sätt förhindra nya brott i landet. Om det råder inga tvivel! Men talan om utvisning förs ju av staten. Målsäganden/brottsoffret är alltså inte är part, vilket betyder att en utvisning snarare sker med hänvisning till "samhällsskyddet" än för brottsoffret i det enskilda fallet. Så långt är det ju inga konstigheter, men nu är ju förutsättningarna i detta fallet att det finns barn med i bilden. Man hamnar då i dilemmat "om man skall lösa problemet" eller om man skall ge gärningsmannens barn, och deras bästa/rättigheter, företräde eller inte. Det är ju vad denna diskussionen handlar om, så segla inte iväg nu...
Samhällskostnaden är ingen legal anledning att utvisa någon (framförallt inte om frågan om barnets bästa föreligger) så vi kan fimpa den diskussionen. Men jag vill bara säga att utvisningsförfaranden (och framförallt i massform) innebär groteska kostnader som jag märker att du inte riktigt har överblick över. För sådana frågor är ju kopplade till mer arbete för Polisen, Åklagare, Domstolar Gränspolisen, Migrationsverket osv. Detta i form av kostnader för fler/längre häktningar. Fler överklagningar/överprövningar. Fler personer som kommer att placeras i Migrationsverkets förvar. Fler verkställighets/överförande-ärenden. Mer samarbete/diplomati/kontakt med utlandet. Fler transporter till aktuella länder osv. Hela utvisningsapparaten kostar enorma summor skall man veta. Men som sagt, vi lämnar detta!
När du pratar om kostnader för soc, skola mm så kommer ju det av att jag förklarade samhällets/statens ansvar och funktioner för att upprätthålla Barnkonventionen, barnets rätt och barnets bästa. Dessa skall finnas, och hade behövts, även om vi hade NOLL pedofiler/barnsexualbrottslingar i landet. Jag vill också tillägga att om vi skulle ha system/myndigheter som inte fungerar, så är det ju systemet/myndigheterna vi ska skruva på. Vi skall ju inte lösa det problemet genom att börja utvisa massa människor. För det kommer ju bara leda till onödiga, orättvisa, oproportionerliga och icke rättssäkra utvisningar.
Tack för det! Dock vet ju du vad jag svarade och du vet också att du valde narrativet där. Jag sa ju att jag rent objektivt ville att han skulle utvisas sett till brottet, men att jag tycker att barnfrågan skall/kan få företräde i just detta fallet. Jag tycker snarare att du ska se dig själv i spegeln som inte ens vill beröra frågan om en gärningsmans barns rättigheter och bästa. Det tycker jag är förkastligt och farligt...
: