Citat:
Vilka är det som tränger in med sin snopp i en tioårings snippa om inte pedofiler? Om man är vuxen? För jag kommer inte på någon annan som frivilligt gör det? Hur kan brottsligheten INTE ha med pedofili att göra? Hur många vet du som har sex med prepubertala barn som inte är pedofiler? Länka gärna.
Barnkonventionen är inte den enda lag vi har att ta hänsyn till i Sverige. Man kan begå så grova brott att man utvisas ändå. Naturligtvis är det så att han bör göras det i detta fall. Sen är det då att är Barnkonventionen så att de sliter i alla andra barn, inklusive offret i detta fall så är den ju inte vatten värd och inte värd namnet. Då är det en ”skydda pedofiler som våldtar prepubertala från utvisning för han ännu inte våldtagit sina egna barn” -konvention. För det är ju så den funkar.
Det ska jag skriva om till partierna. Tror det här är ett utmärkt exempel på hur Barnkonventionen ställer till det och bör omgående plockas bort.
Jag vet att du gillar att försvara pedofiler, vi diskuterade tex när du tyckte det var rimligt att våldtäktsmannen i Täby inte utvisades.
Fråga- varför vill du att kriminella sexualbrottslingar ska få stanna?
Barnkonventionen är inte den enda lag vi har att ta hänsyn till i Sverige. Man kan begå så grova brott att man utvisas ändå. Naturligtvis är det så att han bör göras det i detta fall. Sen är det då att är Barnkonventionen så att de sliter i alla andra barn, inklusive offret i detta fall så är den ju inte vatten värd och inte värd namnet. Då är det en ”skydda pedofiler som våldtar prepubertala från utvisning för han ännu inte våldtagit sina egna barn” -konvention. För det är ju så den funkar.
Det ska jag skriva om till partierna. Tror det här är ett utmärkt exempel på hur Barnkonventionen ställer till det och bör omgående plockas bort.
Jag vet att du gillar att försvara pedofiler, vi diskuterade tex när du tyckte det var rimligt att våldtäktsmannen i Täby inte utvisades.
Fråga- varför vill du att kriminella sexualbrottslingar ska få stanna?
"Barnkonventionen är inte den enda lag vi har att ta hänsyn till i Sverige. Man kan begå så grova brott att man utvisas ändå" - Absolut! Barnkonventionen innebär inget absolut förbud mot utvisning. Principen om barnets bästa kan/skall alltså vägas mot andra rättigheter eller samhällsintressen. Så vi är helt överens om detta. Både Europadomstolen, Migrationsöverdomstolen och Högsta Domstolen har kommit med praxis i frågan kring anknytning och utvisning. Denna praxis anger att skälen för att utvisa är brottslighetens straffvärde och karaktär, samt risken för återfall. Konkret innebär detta att ju högre straffvärde brottet har desto starkare måste anknytningen vara för att utvisning inte ska ske. Så kring det du skriver råder inga oklarheter, visst är det så! För att avgöra detta skall alltid en proportionalitetsbedömning göras när det handlar om utvisning avseende en person med nära anknytning, eller lång vistelsetid, i det aktuella landet. Vid denna bedömning skall följande beaktas:
-Brottslighetens allvar och karaktär.
-Den tid som brottslingen har varit i landet.
-Den tid som förflutit sedan brottet och personens uppförande under den perioden.
-Familjesituationen (läs barn)
-Nationaliteterna för de berörda.
-Omfattningen av sociala, kulturella och familjära band till det land personen bor i och det land denne riskerar att utvisas till.
"Sen är det då att är Barnkonventionen så att de sliter i alla andra barn, inklusive offret i detta fall så är den ju inte vatten värd och inte värd namnet" - Du blandar ju ihop väldigt mycket saker här. Barnkonventionen reglerar ju statens skyldighet att se till att barn inte utsätts för sexuella övergrepp, våld, missbruk eller andra risker. Så målsäganden, liksom alla andra barn, omfattas ju av detta. Denna rättighet kan/skall inte vara beroende av huruvida gärningsmannen utvisas eller inte (det tror jag du förstår också). Det finns ju otroligt många andra aspekter som skyddar barn mot sådant. T ex Socialtjänstens ansvar, BUP:s ansvar, skolans ansvar. För att inte tala om straffrättsliga åtgärder som häktning, fängelsestraff, systemet kring villkorlig frigivning, kontaktförbud osv. Så brottsoffrets (eller för all del alla andra barns) rättighet/bästa är ju inte på något sätt inskränkt här.
Sedan måste du också förstå att det man prövat utvisningen mot är ju den TILLTALADES rätt till familjeliv. Dvs den tilltalades (eventuella) rätt till sin familj - och familjens rätt till den tilltalade. Samt Barnkonventionen i form av den TILLTALADES BARNS rätt till sin förälder. Så just i frågan om utvisning och barnets bästa så kan man inte blanda in brottsoffret eller "alla andra barn". Jag hoppas du förstår vad jag menar...