2026-09-15, 18:09
Medlem
Fy fan. Stackars satar som tvingas jobba med sånt.
Citera
2026-09-16, 12:22
Medlem
Ren skenaffär.

Bra genomgång här Vem äger egentligen Ernstbergers nya Gritch-app? | Småspararguiden https://share.google/11E1JfQGvblrvWC2t
Citera
2026-09-28, 13:53
Medlem
Det verkar vara en del som tror att det handlar om telefonförsäljning, det är fel.

Gritch är uppsökande försäljning genom dörrknackning. Se denna video.

Gritcharen registrerar sig i deras app (med BankID).
Jobbet består i att knacka dörr och erbjuda produkter och tjänster ur en lista.
Målet är att teckna hela avtalet (med kundens medgivande).
Gritch-appen har ett flöde mot Insurino som förenklar avtalets upprättande

Gritcharen skall sälja produkter och tjänster i följande kategorier:

Elavtal
Elify Energy Group, dömda av konsumentverket flera gånger. Samarbetet avslutas i oktober.
Vattenfall
Upplands Energi

Elauktion
Kundauktion Sverige AB nystartat bolag augusti 2026.

Telefonabonnemang
Fibio
Verbal
Plus46

Försäkringar
Alandia Båtförsäkring
Ominimo
Riddermark

Villatjänster
Svea Solar (Solceller)
Otovo (Solceller)
LA Takvård (Taktvätt)
Dura (Taktvätt)

Dessutom förväntas en gritchare sälja produkter och tjänster från Chargebuddy.
Detta företag har samma huvudägare som gritch och erbjuder Solceller, laddboxar, hembatteri, elavtal mm.

Tidningen etc har även konstaterat att vissa samarbeten har avslutats redan innan appen lanserades.
Citat:
På den väldesignade sajten finns flera stora samarbetspartners angivna, som Tele2, internetleverantören Bahnhof och barnrättsorganisationen Plan international.

Dagens ETC mejlar fem av företagen med frågan om vad samarbetet går ut på och om de vet vad säljarna tjänar i slutändan. Samtliga uppger att något samarbete inte finns och fyra av dem uppger att Gritch använt deras logotyper utan att ha tillfrågats.

Plan international berättar att de haft diskussioner med Gritch men ännu inte landat i något samarbete. Tele2 uppger att de inte har något avtal eller samarbete. Bahnhof berättar att de haft ett samarbete, men det är avslutat då Gritch inte sålde något. Även städföretaget Hembry och elkoncernen Elifygruppen uppger att något samarbete just nu inte finns. Dagen efter Dagens ETC:s mejl plockas sidan med partners bort från Gritch.
https://www.etc.se/ekonomi/jan-emanuel-vill-att-unga-vaervar-mormor-till-saeljapp

Gritch Sweden AB betalar arbetsgivaravgift och skickar kontolluppgift till skatteverket.
Säljaren får del av försäljningen, utbetalning vis Swish varje fredag.
Citera
2026-09-28, 14:45
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det verkar vara en del som tror att det handlar om telefonförsäljning, det är fel.

Gritch är uppsökande försäljning genom dörrknackning. Se denna video.
Potayto, potahto. Uppsökande försäljning är uppsökande försäljning.
Citera
2026-09-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Potayto, potahto. Uppsökande försäljning är uppsökande försäljning.
Absolut, men redan i trådstarten står det felaktigt att Gritch arbetar med metoden telefonförsäljning.
Gritchare knackar dörr och pratar med kund IRL, får bara betalt om det blir avslut.
Citera
2026-09-28, 17:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Absolut, men redan i trådstarten står det felaktigt att Gritch arbetar med metoden telefonförsäljning.
Gritchare knackar dörr och pratar med kund IRL, får bara betalt om det blir avslut.
Visst ska rätt vara rätt, men det är ändå potayto - potato. Det finns ingen som helst efterfrågan på uppsökande försäljning i nådens år 2026.
Citera
2026-09-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Visst ska rätt vara rätt, men det är ändå potayto - potato. Det finns ingen som helst efterfrågan på uppsökande försäljning i nådens år 2026.
Sant.

Mitt inlägg i tråden var mest ett underlag för de unga personer som funderar över vad det skulle innebära att börja arbeta för gritch. Informationen på deras hemsida är otillräckligt underlag.

Fördelen är väl att arbetet inte är lika fysiskt slitsamt som t.ex Foodora och att gritch sköter kontakten med skatteverket.

Nackdelar är den oklara ägarstrukturen där överklasspojken tillika ekobrottslingen Ernstberger är en tydlig portalfigur. Det faktum att huvuduppdagsgivaren är ökända Elify Energy Group är också ett stort minus. Varje kund som tecknar elavtal med dom kommer någon gång i framtidan ångra sig djupt.

Dessutom är det underligt med bolagskonstruktionen med ett bolag i Estland som äger det svenska bolaget. Appen är utvecklad i Sverige av enmansföretaget AQD Software AB. Känns mest som ett taffligt försök att dölja ägarstrukturen.
Citera
2026-09-29, 13:37
Medlem
Har skaffat appen och reggat mig, väntar på ett startkit i brevlådan nu med någon ID-bricka. Så får man se vad det hela handlar om. Appen har dock en del buggar i registreringsprocessen...
Citera
2026-09-29, 22:34
Medlem
Ernstberger säger att gritcharens ersättning startar på 150 kr per såld produkt.
Man får väl anta att den lägsta ersättningen gäller försäljning av elavtal som är föhållandevis lättsålt och inte kräver någon speciell kompetens.

Normal kickback från elbolag ligger på ca 500 kr/påskrivet lägenhetsavtal, kan vara det dubbla för villakunder.

Om säljaren är född 2003 eller senare gäller lägre arbetsgivaravgift 20,81%
Kostnaden för gritcharens arvode blir då 150 + 31,215 = 181,22 kr. Företagets marginal blir då minst 300 kr utan att ta någon av kostnaderna som motsvarande anställning skulle innebära.

Jag hittar ingenting om reseersättning eller försäkring på arbetstid. Gissningsvis får man en T-shirt.
Säljkurserna verkar man få arbeta ihop. Det verkar som att man förväntas använda sin privata mobiltelefon/abonnemang i tjänsteutövandet.

Det förefaller som väldigt snål ersättning. Med tanke på vilken samhällsskada Elify åsamkar medborgarna borde de stackars satar som utför fulsäljet åtminstone få ett en anständig andel av bytet.
Senast redigerad av Skewie 2026-09-29 kl. 22:48.
Citera
2026-09-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ernstberger säger att gritcharens ersättning startar på 150 kr per såld produkt.
Man får väl anta att den lägsta ersättningen gäller försäljning av elavtal som är föhållandevis lättsålt och inte kräver någon speciell kompetens.

Normal kickback från elbolag ligger på ca 500 kr/påskrivet lägenhetsavtal, kan vara det dubbla för villakunder.

Om säljaren är född 2003 eller senare gäller lägre arbetsgivaravgift 20,81%
Kostnaden för gritcharens arvode blir då 150 + 31,215 = 181,22 kr. Företagets marginal blir då minst 300 kr utan att ta någon av kostnaderna som motsvarande anställning skulle innebära.

Jag hittar ingenting om reseersättning eller försäkring på arbetstid. Gissningsvis får man en T-shirt.
Säljkurserna verkar man få arbeta ihop. Det verkar som att man förväntas använda sin privata mobiltelefon/abonnemang i tjänsteutövandet.

Det förefaller som väldigt snål ersättning. Med tanke på vilken samhällsskada Elify åsamkar medborgarna borde de stackars satar som utför fulsäljet åtminstone få ett en anständig andel av bytet.

Precis, jag noterade dock att man även erhåller en löpande ersättning om cirka 20 kr/mån så länge kunden har kvar sitt elavtal. Inga stora slantar, men lyckas en ungdom få ihop ett par hundra affärer blir det ändå något.

Vad jag kan se är Elify helt ute ur appen nu, istället är det någon annan lösning som jag tolkar likt gamla Kundkraft som är uppe nu istället. På gott och ont...
Citera
2026-10-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enigma2025
Precis, jag noterade dock att man även erhåller en löpande ersättning om cirka 20 kr/mån så länge kunden har kvar sitt elavtal. Inga stora slantar, men lyckas en ungdom få ihop ett par hundra affärer blir det ändå något.

Vad jag kan se är Elify helt ute ur appen nu, istället är det någon annan lösning som jag tolkar likt gamla Kundkraft som är uppe nu istället. På gott och ont...
Det är ju bra att Elify är borta, stämmer även med info jag fått från en bekant.

Den nya varianten av Kundkraft som gritch säljer är Kundauktion Sverige AB
https://kundauktion.se/partner
Detta företag är helt nystartat och ägs av en totalt okänd 22-årig man i Linköping.
Han är kompis med den ökände elskojaren Thommy Stenvik som ömsom är skriven i Norge, ömsom i Linköpingstrakten (där han ursprungligen kommer från). Det var Thommy Stenvik som grundade Motala Energi, som han senare sålde till Elify-gänget.

Kundauktion har postadress på ett kontorshotell på Östermalm i Stockholm.

Affärsidén bygger på villfarelsen att elhandelsbolag ligger bakom det höga elpriset,
när elpriset egentligen främst sätts av spotpriset och nätbolagets avgifter.

Senaste månaden var elhandelbolagets påslag exakt 5% av min sammanlagda elräkning.
Min elnätsräkning är i regel större än min elhandelsräkning.

Skulle aldrig i livet ge en okänd nybliven företagare i Linköping fullmakt till mitt elhandelsavtal för att jaga besparing på denna lilla del av min elkostnad.
Citera
Igår, 13:05
Medlem
Är det bara jag som tycker att det verkar vara en kombination av klassisk uppsökan fulsälj på gatan och i köpcenter och MLM/pyramidspel.
Även om det inte nämns är nog dold tanke att säljarna ska bearbeta sin nära omgivning och genom skuldkänslor "tvinga" dem teckna avtal.
Klassisk MLM.
Säkert bara tidsfrågan innan säljarna får provision på andra säljare de får lyckats lura in som säljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in