2026-09-28, 12:09
Medlem
ViperVens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Efter att ha resonerat lite i tråden har jag insett att det faktiskt är mer kul nu än vad jag tyckte det var från början. Idén att Sjöberg skulle tappa det helt i Buenos Aires pga höjdhoppsbeef är kul. Och som jag skrivit tidigare i tråden, om något är fördomen en förolämpning mot Sjöberg, inte Holm. Förstår inte vad som är upprörande

Du får nog fundera ett varv till.
Citera
2026-09-28, 12:12
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exp3rien6s
Vad är det lustiga med namnet Melwin?
inget. Kanske för att det har Win I sig istället för Vin. Vilket skulle kunna tyda på en fokus på vinnande redan från födsel. Men det är ju inte humor i sig utan mer föräldrarnas val

Tycker det är ett bra namn personligen
Citera
2026-09-28, 12:12
Medlem
Moobs avatar
Ungefär samma grej som hände på Oscarsgalan när will Smith örfilade den andra negrern som drivit med will Smiths fru. Det var ju liksom inte skönt det han gjorde och fick en örfil rättvist.
Citera
2026-09-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperVen

Det anspelar på rivaliteten mellan Sjöberg och Holm. Under den tiden var det mycket tjafs mellan Holm och Sjöberg i media, och Holm retade gallfeber på Sjöberg med sin efterblivna statistik som han tjatade om, t.ex att han minsann hoppat över 2.30 m fler gånger än Sjöberg osv. Alla kunde se att Sjöberg verkligen avskydde honom.

”Humorn” i detta fallet var att Sjöberg var så jävla less på honom så att han till och med skulle kunna tänka sig att mörda både Holm och ungen.

Osmakligt? Ja absolut.

Något att gräma sig över i 8 år? Nej absolut inte såklart.
Citera
2026-09-28, 12:15
Medlem
Citat:
Tål skämt. Trött på din cancelKultur där alla som säger obekväma grejer ska tystas ner.
Citera
2026-09-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
inget. Kanske för att det har Win I sig istället för Vin. Vilket skulle kunna tyda på en fokus på vinnande redan från födsel. Men det är ju inte humor i sig utan mer föräldrarnas val

Tycker det är ett bra namn personligen

Ja det vore ju grovt autistiskt och överdrivet om Stefan försökt instifta eller manifestera en slags vinnarkänsla i Mel(v)in(?) från start. Valet av W istället för V anspelar också på att det är internationella framgångar som åsyftas då Vin ändå är första 3 sjundedelarna i ordet vinnare.
Citera
2026-09-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Ungefär samma grej som hände på Oscarsgalan när will Smith örfilade den andra negrern som drivit med will Smiths fru. Det var ju liksom inte skönt det han gjorde och fick en örfil rättvist.

Nej inte riktigt va? Den händelsen skedde några sekunder efter skämtet medans den andra händelsen skedde 8 år efter skämtet.

Det är en viss skillnad.
Citera
2026-09-28, 12:20
Medlem
zerocolas avatar
Det behövs lite åsikter som uttrycker stöd för Holm också. Han har det inte så lätt som man kanske tror.

Självklart så ska han behandlas efter ”lika inför lagen”, och det är självklart att han behöver hjälp med det här.

Kanske vore det något för något poddavsnitt med Holm och Anders Hansen?

Men man ska nog inte glömma vad han har för bakgrund.
Jag tror att han som elithöjdhoppare i hela sitt aktiva liv har odlat den där explosiviteten och direkta kopplingen från reptilhjärnan till motoriken.
Elitidrottare måste koppla om sin hjärna till att snabbt kunna låta adrenalinet boosta kroppen, och i det sammanhanget är det en del av träningen och den mentala förberedelsen för tävling.
Det är ungefär som att reaktionen i hjärnan omedelbart går ut i kroppen, det blir en ond cirkel, och han får extremt mycket svårare än en otränad person att lägga band på sig.
Att sedan gå ut ur det sammanhanget och befinna sig i den vanliga vardagen med att ha utsatt sig för denna träning under lång tid måste vara svårt.
Det är inte så lätt att behålla lugnet när hans kropp är tränad för att låta adrenalinet flöda och bokstavligen förbereda sig på ett världsrekordförsök. Den som har sett honom hoppa över häckar förstår nog vad det handlar om. Det är inte den typen av person som man vill reta upp i onödan. Och det är vad som har fått honom att gå så långt som att ta sig ända till den absoluta världstoppen i höjdhopp.

Jag kan tänka mig att det är en ganska skrämmande upplevelse att se en elitidrottares vinnarskalle i vitögat samtidigt som dennes kropp badar i fritt flödande adrenalin. Jag skulle kunna tänka mig att Holm, när han var som mest vältränad, hade kunnat lyfta den där journalisten upp i luften och kastat honom som en vante ut genom hissdörren, och han hade knappt fattat vad det var som hände.

Det ingår också i träningen att man ska slå sina motståndare, och att visualisera den målbilden. Att under lång tid vara extremt fokuserad på att bli bättre än en viss person, det är nog också svårt att bara lägga på hyllan. Så att han inte kunde släppa det där skämtet skulle jag se som en elitidrottares naturliga reaktion på en utmaning, resultatet av lång tids målinriktad träning.

Med det i åtanke så är det lätt att förstå varför det blev så himla fel här, och med tanke på det, så gick det ändå relativt bra.
Han är ju höjdhoppare och inte UFC-fighter. Det är nog ingen som kommer på idén att kliva på ensam i samma hiss som Sean Strickland och förväntar sig att kliva ur helt intakt efter att ha skämtat om att mörda honom.

Om man ser det från det perspektivet så kan man egentligen ifrågasätta elitidrott och hur idrottsvärlden tar hand om de sina efter en framgångsrik karriär. Det skulle egentligen vara så att andra elitidrottare som har hamnat i liknande situationer träder fram och berättar om sina erfarenheter och hur de har gjort för att bemästra det. Det är mycket nyttiga erfarenheter som är användbara även för oss ”vanliga människor” i vardagen, det är ju många som tampas med att ha den där ”korta stubinen” från impulser till kroppen.
På både gott och ont.

Att de här speciella förutsättningarna fick konsekvenser för andra än Holm själv, särskilt hans närstående, är nog något som verkligen träffar honom rakt i hjärtat. Mycket hårt straff.

Det är lite orättvist, tycker jag, hans fru har väl egentligen inte gjort något fel. Han hade väl kanske kunnat åka hem tidigare och skämmas, medan hon hade kunnat gå på mässan sista dagen. Men å andra sidan, så
är det i idrottens värld, domaren har alltid rätt.

Jag ser honom fortfarande som en idrottare och jag tycker att man i alla fall ska ge honom en sportslig chans att gottgöra det här. Och som den idrottare han är så är jag säker på att han kommer att göra sitt yttersta för att göra det bra.
Citera
2026-09-28, 12:22
Medlem
Citat:

Ja, jag har gjort det sen igår och förstår inte. Du får gärna förklara vad exakt som är så upprörande
Senast redigerad av Stunkyn 2026-09-28 kl. 12:27.
Citera
2026-09-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob

Nej, eftersom Emil Persson inte har drivit med sonen specifikt eller sagt något elakt om honom
Citera
2026-09-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stunkyn
Nej, eftersom Emil Persson inte har drivit med sonen specifikt eller sagt något elakt om honom

Lägger mig inte i men kan väl anses elakt att skämta om att mörda honom?
Citera
2026-09-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exp3rien6s
Lägger mig inte i men kan väl anses elakt att skämta om att mörda honom?

Hur är det elakt mot Holms son att påstå att Sjöberg vill döda honom? Varav Sjöberg även säger att han gillar sonen och att han verkar vara en bra höjdhoppare. Det säger ju absolut inget om sonens karakrär eller något negativt om honom. Du tror alltså att en normalt fungerande 14-åring skulle ta illa vid sig av det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in