2026-09-28, 11:59
Medlem
Radiosporten har valt en avvaktande hållning: Sveriges Radio och chefen för Radiosporten har uttalat att händelsen naturligtvis var beklaglig. De ser över situationen internt under veckan, men inget officiellt beslut har ännu fattats om Holms framtid som expertkommentator; organisationen fokuserar för närvarande på att begränsa skadeverkningarna.
Citera
2026-09-28, 12:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jag hade absolut inte tagit illa vid mig över det. Det är ärligt talat ett rätt så lustigt namn.

Angående Persson skämt så hade jag nog som pappa blivit vansinnig och krävt en ursäkt. Sen när ursäkten kommit och klippet tagits bort så hade jag definitivt släppt det och gått vidare med mitt liv. Det Holm säger i sitt FB-inlägg är att han gått runt med en bubblande ilska i 8 års tid och det är ju inte friskt. Han behöver absolut fundera på att söka vård för detta och få starka mediciner utskrivna, både för hans egen skull och för andras skull. Han är en fara för andra människor om han har den ilskan inom sig.

Så om man har fått ett lustigt namn av sina föräldrar så ska man inte ta illa vid sig om folk gör sig lustiga över det?
Citera
2026-09-28, 12:01
Medlem
Sven5678s avatar
Men att kritisera och göra sig rolig över sonens namn är mer komplext än bara skämtet i sig. Du kritiserar holm för namnvalet och hela processen bakom att välja namnet. Kunde lika gärna säga "Hur fan kan du döpa din unge till Melwin, är du dum i huvet eller bara ovetande autistisk, fattar du inte att ungen kommer mobbas hela livet med start här o nu"

Skämt som är för personliga och bara vill krypa under skinnet på offret, skada på djupet för lite skratt är bara obehagligt.

Är säker på att de andra i panelen skruva på sig o skratta nervöst för utom Timell, där träffa Robert mitt i prick.
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jag tycker inte om lättkränkta människor. Kan man inte ta det så är det väl upp till honom, men det krävs en rätt oskön personlighet för att ta illa upp för en sån sak när man ställer upp självmant i ett humorprogram.

Det säger väldigt mycket om honom som person tycker jag. Ingen man vill gå ut och ta en öl med direkt. Sen tvivlar jag på att ens går ut och dricker öl, han har nog fullt upp med sitt lego som den Asperger han är.
Senast redigerad av Sven5678 2026-09-28 kl. 12:05.
Citera
2026-09-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Så om man har fått ett lustigt namn av sina föräldrar så ska man inte ta illa vid sig om folk gör sig lustiga över det?

Vad är det lustiga med namnet Melwin?
Citera
2026-09-28, 12:02
Medlem
Dadelmannens avatar
Citat:
Fast det var väl rätt illa av Robert G att skämta om hans sons namn.

Men är han så lättkränkt får han väl hålla sig utanför ett humorprogram och i någon slags safe-space?
Citera
2026-09-28, 12:03
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exp3rien6s

Vet inte. Fråga Kimma7 som tyckte det var lustigt.
Citera
2026-09-28, 12:04
Medlem
Citat:

Det ska man inte göra. Folk har rätt att tycka att ett namn är fult. Viktigaste är ju att Melwin själv tycker det är snyggt.

Varför skulle jag bli kränkt om du tyckte att mitt namn var fult. Det är ju bara din personliga åsikt? Sen är det bara ett namn och är väl inte hela världen.
Senast redigerad av Kimma7 2026-09-28 kl. 12:06.
Citera
2026-09-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tycker Stefan gott kan gå fri.
Om det uttalas mordhot mot honom o hans då 14-årige son så är det väl inte så konstigt ifall det händer saker.
Enda man kan kritisera är att han väntade så länge och att han inte sänkte personen.
Kanske till o med en medalj borde utdelas till Stefan?

uttalats mordhot mot hans son. Snälla!!

En komiker skämtar på Patrik Sjöbergs bekostnad om att han skulle vilja mörda Holm och son för att de är mer populära och framgångsrika. Patrik verkar ha tagit det trots att det var honom skämtet drev med.

Holm, som enligt skämtets poäng beskrivs mer positivt, flippar ur och går och surar i åtta år.

Därtill har Emil bett om ursäkt för skämtet för nästan ett decennium sedan.

Det är bortom orimligt tunnhudat och överkänsligt.
Citera
2026-09-28, 12:05
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är så fruktansvärt patetiskt, "göra upp som en riktig man", "alfahanne". De här människorna verkar inte ha förstått att det inte alls är manligt att ge efter för djuriska instinkter.

Ja, våld kan vara nödvändigt, men det är ju i nödvärn, eller kanske för att förhindra brott.

Dessutom kostar det bara en massa att släppa lös sådant där. Själv blir jag alldeles skakig av ilska och kroppssafter, och det tömmer bara energinivåer och gör en matt efteråt, och i Holms fall var det också till ingen nytta alls.

Helt värdelöst av honom och farligt.

Problemet när vi män använder våld mot varandra är att det är väldigt svårt att förutse vart det slutar någonstans. Det är två eller fler som agerar på adrenalin och ilska och det kan sluta väldigt illa i stundens hetta. Därför är det bästa för alla att undvika våld så mycket som möjligt. Bara när det är som absolut sista utväg. Att använda det för att man blivit förolämpad är så klart helt idiotiskt med tanke på riskerna med att använda våld både för offret och sig själv.

Ett slag mot ansiktet kan räcka för att döda en person. Ofta inte av slaget i sig utan att personen kan tappa medvetandet och ramla och slå i huvudet och dö på sådant sätt.

Så spara våldet åt när Ryssen invaderar.
Citera
2026-09-28, 12:05
Medlem
Dadelmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exp3rien6s

Det här väl varit en term för nörd i USA? Don't be such a Melvin
Citera
2026-09-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dadelmannen

Tror det var ett liknande skämt som Robert drog och Holm svartnade fullständigt i blicken. Inte något jättefarligt skämt eftersom det anspelar på ett engelskt begrepp och att Holm är en nörd.
Citera
2026-09-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dadelmannen

Jah, det hade jag inte koll på. Lite lustigt då om man betänker farsans nördighet men tvivlar på att så många känner till begreppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in