Igår, 07:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du gör dig dum i diskussionen och det blir irriterande.

Det finns många tillfällen då det tex blir nödvändigt att ändra måltemperatur eller att reglera fläkthastigheten till annat värde än det som bilen automatiskt justerar till. Sätesvärme, sätesventilation och massagefunktion är andra exempel på sådant som jag inte vill gå in och göra menyval för att ändra. Uppvärming och kylning av dryckeshållare är enligt mig en lite onödig funktion, men om någon i bilen vill använda dessa så vill jag inte heller behöva klicka på en skärm.

Det är ganska uppenbart att alla funktioner inte går att styra via rattreglage och att räkna upp exempel för dig känns lika onödigt som att behöva klicka sig fram i menyer på en pekskärm - kan du acceptera att alla inte tycker det är lika roligt som du gör?
Jag gör mig inte dum, inget av det du nämner är svårt att ändra bara för att de finns på en skärm, samtliga lösningar går antingen automatiskt, sätesvärme/-ventilation, eller kräver ett tryck i nederkant av skärmen för att ändra, kupétemperatur och sätesvärme/-ventilation (om man skulle vilja slå av automatiken).
Just massage i stolarna har jag inte i nuvarande bil men i den förra så satt det reglage på stolen för det, bara om jag ville byta program som jag var tvungen att peta på skärmen, reglagen dök upp när den aktiverades så inte heller där bläddrande i menyer.

Olika tillverkare har löst det på olika sätt men att påstå att bara för att det aktiveras på en skärm så måste man bläddra i menyer är helt enkelt inte sant för de flesta moderna skärmlösningar. Det stämde för 10 år sedan, frun hade en Jeep som lånebil och den skärmlösningen var total katastrof men det är en bilmodell som jag inte ens tror säljs längre. Min första bil med touchskärm hade en liten och rätt kass skärm men inte heller den modellen säljs sen 2018 efterkommande var betydligt bättre fram tills modellen lades ner för nåt år sedan.
Citera
Igår, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Du gör dig dum i diskussionen och det blir irriterande.

Det finns många tillfällen då det tex blir nödvändigt att ändra måltemperatur eller att reglera fläkthastigheten till annat värde än det som bilen automatiskt justerar till. Sätesvärme, sätesventilation och massagefunktion är andra exempel på sådant som jag inte vill gå in och göra menyval för att ändra. Uppvärming och kylning av dryckeshållare är enligt mig en lite onödig funktion, men om någon i bilen vill använda dessa så vill jag inte heller behöva klicka på en skärm.

Det är ganska uppenbart att alla funktioner inte går att styra via rattreglage och att räkna upp exempel för dig känns lika onödigt som att behöva klicka sig fram i menyer på en pekskärm - kan du acceptera att alla inte tycker det är lika roligt som du gör?

Fast nu är det så att Generalknase är en ytterst få i dessa trådar som har de vettigaste mest sansade och logiskt underbyggda inläggen….. Folk som dig blir sura mest för att alla andra inte sväljer och tycker lika som dig.

Som jag förklarat många gånger i dessa trådar så är skärmar en av de bästa saker som skett med våra instrumentbrädor i våra fordon. Dessa kommer att finnas för i princip all överskådlig framtid. De ger faktiskt många fler fördelar för oss förare och passagerare än utan skärmar.

Men det är samtidigt helt riktigt att biltillverkare kan göra dåliga val och dåliga implementeringar i sina bilar vad gäller skärmar och andra reglage.

Helt klart är det mest önskvärt med någon vettig form av fysiskt reglage för vissa funktioner, medan andra absolut kan finnas på en skärm och då antingen direkt på ”hemskärmen” eller längre ned i menyer.

Faktum är att alla instrumentbrädor oavsett fullständigt mekaniska analoga, eller fullständigt digitala med bara skärmar, har alltid krävt att vi ser dem för att få info.

Däremot så finns det exempel på funktioner som gör sig bäst i mer eller mindre standardiserade reglage på standardiserade platser i förarmiljön, typ. Men riktigt där har vi aldrig varit någonsin under bilens livstid.

T ex så är det märkligt att det inte ens idag är full enighet och standard i hur spakarna på rattstången ska fungera, utan det kan finnas skillnader mellan bilmärken och modeller som kan tyckas vara korkade. Jag tar bara ett exempel ur högen, har alla bilmärken/modeller samma funktioner på torkarspaken….? Nej just det, på vissa bilar så startas och stegas farten om spaken förs uppåt, medan det på andra kan vara nedåt. Varför…..

Sitter alla funktioners reglage på samma ställe på alla bilar….? Nej…. T ex kan reglage för sätesvärmare sitta på dörren, på en eller annan mer eller mindre hemlig plats nere runt sitsens kant, eller uppe på mittkonsolen, eller ner på den, eller mellan sätena, eller…. Men det har de flesta klarat att lära sig leva med.

Sen kan vi ju se att behovet att justera eller aktivera olika funktioner i våra bilar ändrats rätt rejält med tiden.
Idag finns tämligen intelligent automatik som sköter många funktioner smart och automatiskt, som vi förr var tvungna att göra helt manuellt.

Sen handlar det även en hel del om våra egna vanor, och hur vissa har mycket svårt för att ändra sina vanor och lära nytt, medan andra gör det lätt som en plätt.
Det är t o m inte särskilt ovanligt att vissa kan anse att en ändring av hur en sak utförs alltid upplevs negativt för dem, som en försämring, oavsett om det i praktiken faktiskt är en uppenbar förbättring. De VILL helt enkelt fortsätta att göra som de blivit vana med, oavsett om det så är uppenbart krångligare.

Sen har Generalknase en mycket bra poäng i att det är vi som förare som är ansvariga för att inte pilla med reglage eller funktioner bara när det är trafiksäkerhetsmässigt acceptabelt, och där är det nog stor spridning bland förarna i vad de uppfattar som acceptabelt eller direkt olämpligt.

Tempen i bilen t ex, är knappast nåt man bara måste ändra på stört, mitt under körning i mer livliga stunder. Utan kan absolut vänta till det låter sig göras säkert. Men det är såklart ändå viktigt att det är lätt att utföra oavsett hur det kan utföras.
Citera
Igår, 08:04
Medlem
Skönt att någon äntligen inser det korkade med pekskärmar i bilar. Att man inte förstod det från början är en gåta. Bara att hoppas att alla bilproducenter följer efter.
Citera
Igår, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Skönt att någon äntligen inser det korkade med pekskärmar i bilar. Att man inte förstod det från början är en gåta. Bara att hoppas att alla bilproducenter följer efter.

Igen…
Pekskärmar i våra fordon ger oss många fördelar och fler möjligheter, men det är viktigt hur man implementerar olika funktioner i våra bilar, i förarmiljön etc. Vissa funktioner bör ha vettiga fysiska reglage, andra kan absolut finnas på en pekskärm.

Fundera på om det finns pekskärmar i flygplans cockpit……
Citera
Igår, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Igen…
Pekskärmar i våra fordon ger oss många fördelar och fler möjligheter, men det är viktigt hur man implementerar olika funktioner i våra bilar, i förarmiljön etc. Vissa funktioner bör ha vettiga fysiska reglage, andra kan absolut finnas på en pekskärm.

Fundera på om det finns pekskärmar i flygplans cockpit……

Det är en viss skillnad mellan ett flygplans cockpit och en förarplats i en bil. Ge gärna exempel på någon fördel med pekskärm i en bil. Vad menar du med "fler möjligheter"? Fö är det alldeles för många "onödiga" funktioner i moderna bilar som styrs via elektronik.
Citera
Igår, 10:32
Medlem
Citat:
Det är en viss skillnad mellan ett flygplans cockpit och en förarplats i en bil. Ge gärna exempel på någon fördel med pekskärm i en bil. Vad menar du med "fler möjligheter"? Fö är det alldeles för många "onödiga" funktioner i moderna bilar som styrs via elektronik.

Menar du på allvar att du inte kan förstå att pekskärmar ger en massa fler fördelar och möjligheter än att inte ha en skärm och alla funktioner ska styras av enbart fysiska reglage….?

Det är faktiskt inte särskilt stor skillnad mellan en cockpit och en förarplats, i båda fallen skall en ”förare” operera sitt fordon och har till sin hjälp ett antal instrument och funktioner som ska kunna överblickas förstås och regleras.

Och om pekskärmar och reglage är godtagna och fungerar i den ena miljön så kan de givetvis fungera även i den andra miljön, men givetvis då anpassade för resp miljö.

Sen detta med det du anger som ”onödiga” funktioner, vad menar du att det är….?
Kan du förstå att vad du tycker är ”onödiga funktioner” för dig, kanske är nödvändiga eller önskade funktioner för mig och andra, eller vise versa.

Jag kan slutligen upplysa dig att jag har en för sin tid mycket påkostad bil, med en för tiden stor skärm, men icke pekskärm. Alla funktioner som har med skärmen att göra styrs med fysiska rattar;knappar, och det är i 95% av fallen en ren jävla plåga att försöka utnyttja de funktioner som finns i skärmens system och menyer, medan det i min Passat med mer än dubbelt så stor redig pekskärm är generellt sett mycket lättare och intuitivare och snabbare.
Citera
Igår, 13:02
Medlem
Citat:
Menar du på allvar att du inte kan förstå att pekskärmar ger en massa fler fördelar och möjligheter än att inte ha en skärm och alla funktioner ska styras av enbart fysiska reglage….?

Det är faktiskt inte särskilt stor skillnad mellan en cockpit och en förarplats, i båda fallen skall en ”förare” operera sitt fordon och har till sin hjälp ett antal instrument och funktioner som ska kunna överblickas förstås och regleras.

Och om pekskärmar och reglage är godtagna och fungerar i den ena miljön så kan de givetvis fungera även i den andra miljön, men givetvis då anpassade för resp miljö.

Sen detta med det du anger som ”onödiga” funktioner, vad menar du att det är….?
Kan du förstå att vad du tycker är ”onödiga funktioner” för dig, kanske är nödvändiga eller önskade funktioner för mig och andra, eller vise versa.

Jag kan slutligen upplysa dig att jag har en för sin tid mycket påkostad bil, med en för tiden stor skärm, men icke pekskärm. Alla funktioner som har med skärmen att göra styrs med fysiska rattar;knappar, och det är i 95% av fallen en ren jävla plåga att försöka utnyttja de funktioner som finns i skärmens system och menyer, medan det i min Passat med mer än dubbelt så stor redig pekskärm är generellt sett mycket lättare och intuitivare och snabbare.

Ja jag är helt allvarlig. Tycker tom att skärm är helt överflödig även om den inte är en pekskärm. Det enda jag möjligtvis skulle ha nytta av är en backkamera. Jag kör själv en drygt 10 år gammal Audi som endast har digitala instrument i anslutning till ratten och manuella knappar. De flesta inställningar gjorde jag en gång när jag tog över bilen och kan inte erinra mig att jag behövt göra några justeringar alls sedan dess förutom något enstaka kanalbyte eller volymjustering på radion vilket görs med knappar på ratten. AC'n ställde jag in på Auto och där har den stått och har reglerat värmen helt till belåtenhet under dessa år.

Har åkt med andra som har "modernare" bilar med stora skärmar som piper och varnar i tid och otid. Mycket störande.
Och skärmen i sig upplever jag också som störande.

Men visst, det finns de som vill ha en massa "lull-lull" som absolut inte behövs för att framföra en bil.
Citera
Igår, 13:34
Medlem
Citat:
Ja jag är helt allvarlig. Tycker tom att skärm är helt överflödig även om den inte är en pekskärm. Det enda jag möjligtvis skulle ha nytta av är en backkamera. Jag kör själv en drygt 10 år gammal Audi som endast har digitala instrument i anslutning till ratten och manuella knappar. De flesta inställningar gjorde jag en gång när jag tog över bilen och kan inte erinra mig att jag behövt göra några justeringar alls sedan dess förutom något enstaka kanalbyte eller volymjustering på radion vilket görs med knappar på ratten. AC'n ställde jag in på Auto och där har den stått och har reglerat värmen helt till belåtenhet under dessa år.

Har åkt med andra som har "modernare" bilar med stora skärmar som piper och varnar i tid och otid. Mycket störande.
Och skärmen i sig upplever jag också som störande.

Men visst, det finns de som vill ha en massa "lull-lull" som absolut inte behövs för att framföra en bil.

Du verkar nedlåtande, som att alla som kan ha andra intressen eller t o m behov än dig, är mindre värda än dig…?
Har du svårt att förstå att andra kan ha helt andra behov än dig, och det du nedlåtande kallar ”lull lull» som absolut inte behövs kan vara ett absolut behov för andra?

Hur menar du att t ex en budbilsförare eller taxiförare ska klara sig bra helt utan skärm…?

Var det smidigare och säkrare i trafiken med röd och gul taxikarta över Stockholm att bläddra runt i…?

Om nån annan säger att det du har i din bil är bara ”lull lull” som absolut inte behövs, vad säger du då….?
Senast redigerad av Dr Tinnitus Igår kl. 13:37.
Citera
Igår, 14:28
Medlem
Citat:
Du verkar nedlåtande, som att alla som kan ha andra intressen eller t o m behov än dig, är mindre värda än dig…?
Har du svårt att förstå att andra kan ha helt andra behov än dig, och det du nedlåtande kallar ”lull lull» som absolut inte behövs kan vara ett absolut behov för andra?

Hur menar du att t ex en budbilsförare eller taxiförare ska klara sig bra helt utan skärm…?

Var det smidigare och säkrare i trafiken med röd och gul taxikarta över Stockholm att bläddra runt i…?

Om nån annan säger att det du har i din bil är bara ”lull lull” som absolut inte behövs, vad säger du då….?

Jag håller helt med om att taxi och tex budbilar kan ha behov av gps med skärm. Men de 90 % av bilarna som enbart användes för privat bruk behöver det inte. Det behövs därför inte som standard i alla bilar. Min bror drev taxirörelse fram till för ca 15 år sedan och då hade han tillgång till gps och annan utrustning som tillbehör. Det skulle fungera utmärkt även idag för sådana ändamål. Personligen har jag inte ens haft behov av GPS i bilen vid något enda tillfälle. Däremot har jag åkt med andra både inom och utanför landet och vi har vid ett flertal tillfällen hamnat helt fel beroende av att de litat mer på GPS'n än trafikskyltar och memorerade kartbilder och sin egen uppfattning om omgivningen.

Beträffande "lull-lull" i min bil så får andra tycka precis vad de vill. Tror dock ingen ifrågasätter den utrustning jag förfogar över.
Senast redigerad av Challe321 Igår kl. 14:31.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
På en 50-60-mils resa så justerar jag värmen kanske en-två gånger, då brukar det handla om nån halv grad upp eller ner, sitter ju inte och pillar på värmen hela tiden, oftast justerar jag inte alls. De få gångerna jag justerar gör jag det när det är säkert, inte under en pågående omkörning eller när jag ska ut från en korsning eller påfart. Precis som att jag inte ändrar radiokanal eller ringer ett samtal vid de tillfällena.
Du hittar problem där inga problem finns.
Du har ett bra nick. Beror på vart du reser och hur man vill göra, hur du gör skiter jag i, ämnet i tråden är vad?
Citera
Igår, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha, tack
Jämför tuttar och Fibban
Citera
Igår, 15:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Du har ett bra nick. Beror på vart du reser och hur man vill göra, hur du gör skiter jag i, ämnet i tråden är vad?
Fysiska reglage, och du slåss för att de är bra eftersom du sitter och justerar temperaturen i realtid oavsett om du har annat som är viktigare att pyssla med, som att ha koll på trafiken.
Slå på autoläget på klimatet så slipper du reglera så mycket och så slipper du det momentet. Om du slår på RDS på radion så slipper du dessutom byta station hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in