Citat:
Jag gör mig inte dum, inget av det du nämner är svårt att ändra bara för att de finns på en skärm, samtliga lösningar går antingen automatiskt, sätesvärme/-ventilation, eller kräver ett tryck i nederkant av skärmen för att ändra, kupétemperatur och sätesvärme/-ventilation (om man skulle vilja slå av automatiken).
Du gör dig dum i diskussionen och det blir irriterande.
Det finns många tillfällen då det tex blir nödvändigt att ändra måltemperatur eller att reglera fläkthastigheten till annat värde än det som bilen automatiskt justerar till. Sätesvärme, sätesventilation och massagefunktion är andra exempel på sådant som jag inte vill gå in och göra menyval för att ändra. Uppvärming och kylning av dryckeshållare är enligt mig en lite onödig funktion, men om någon i bilen vill använda dessa så vill jag inte heller behöva klicka på en skärm.
Det är ganska uppenbart att alla funktioner inte går att styra via rattreglage och att räkna upp exempel för dig känns lika onödigt som att behöva klicka sig fram i menyer på en pekskärm - kan du acceptera att alla inte tycker det är lika roligt som du gör?
Det finns många tillfällen då det tex blir nödvändigt att ändra måltemperatur eller att reglera fläkthastigheten till annat värde än det som bilen automatiskt justerar till. Sätesvärme, sätesventilation och massagefunktion är andra exempel på sådant som jag inte vill gå in och göra menyval för att ändra. Uppvärming och kylning av dryckeshållare är enligt mig en lite onödig funktion, men om någon i bilen vill använda dessa så vill jag inte heller behöva klicka på en skärm.
Det är ganska uppenbart att alla funktioner inte går att styra via rattreglage och att räkna upp exempel för dig känns lika onödigt som att behöva klicka sig fram i menyer på en pekskärm - kan du acceptera att alla inte tycker det är lika roligt som du gör?
Just massage i stolarna har jag inte i nuvarande bil men i den förra så satt det reglage på stolen för det, bara om jag ville byta program som jag var tvungen att peta på skärmen, reglagen dök upp när den aktiverades så inte heller där bläddrande i menyer.
Olika tillverkare har löst det på olika sätt men att påstå att bara för att det aktiveras på en skärm så måste man bläddra i menyer är helt enkelt inte sant för de flesta moderna skärmlösningar. Det stämde för 10 år sedan, frun hade en Jeep som lånebil och den skärmlösningen var total katastrof men det är en bilmodell som jag inte ens tror säljs längre. Min första bil med touchskärm hade en liten och rätt kass skärm men inte heller den modellen säljs sen 2018 efterkommande var betydligt bättre fram tills modellen lades ner för nåt år sedan.