Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Det du kallar kinakräpet är faktiskt långt före Europa och USA i utveckling av moderna bilar, i synnerhet elbilar.
Kollar man t ex vad moderna LiFePo4-batterier klarar som t ex batteri till bodel i husbilar så är de ta mig fan ljusår bättre än traditionella blysyra-AGM, fullständigt överlägsna i prestanda och livslängd och ger överlägsen ekonomi. Och Kina är världsledande på den tekniken idag.
Du har rätt i det du säger, men det finns nackdelar om vi talar om LiFePo4-batterier.
Jag hade problem med att batteriet drog ur på min MC, alltså en helt vanlig bensin-MC. KÖpte nytt batteri också, men det drog ur.
Förstod så klart efter att ha köpt ett nytt batteri att det inte var kasst batteri utan något som dog på MCn, men köpte ändå ett LiFePo4 batteri som startbatteri samt en tillhörande laddare.
Om batteriet på ett blybatteri drog ut helt så gick det i alla fall oftast ladda upp igen, men när Lithium batteriet drog ut helt så vägrade det att laddas igen. Var bara att kasta. Dessutom var det batteriet mycket dyrare.