2026-09-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så är det, men det är ju alltid säkrare att inte ta ögonen från vägen än att göra det. Och det kommer också alltid finnas folk som har sämre omdöme med detta än andra. Att förbjuda sådana skärmar skulle sannolikt kunna rädda några liv per år.

Det vore galet korkat att förbjuda skärmar, då kan man lika gärna förbjuda alla andra instrument med.

Det som behöver styras upp är minsta krav på hur det kan och får implementeras.

Skärmar har och ger många fördelar, inte bara ekonomiska som folk verkar tro. Men det kan bli lika fel med skärmar dåligt implementerade som myriader av fysiska knappar rattar spakar dåligt implementerade.

Jag är helt för skärmar, då de ger en massa bra saker som inga knappar kan ge, så vi måste i princip ha skärmar i moderna bilar. Men det är inte desamma som att allt i knapp/spak-väg kan tas väck.
Citera
2026-09-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vi får se hur det importerad kinesskräpet fungerar om 10år. När hela chassit är slutkört och batteriet dött osv... Det blir knappast lönsamt att reparera. Stoppa kinesskitet och satsa på europeiska tillverkare innan det är försent.

Det du kallar kinakräpet är faktiskt långt före Europa och USA i utveckling av moderna bilar, i synnerhet elbilar.

Kollar man t ex vad moderna LiFePo4-batterier klarar som t ex batteri till bodel i husbilar så är de ta mig fan ljusår bättre än traditionella blysyra-AGM, fullständigt överlägsna i prestanda och livslängd och ger överlägsen ekonomi. Och Kina är världsledande på den tekniken idag.
Citera
2026-09-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Det är speciellt på långresor vill man ställa om temperaturen precis som man vill byta kanal på radion

Återigen, röstkommandom, inget tryckande på skärm behövs, men även om man föredrar at trycka så ligger det snabbknappar på hemskärmen så det går lika snabbt som att använda knappar.
Citera
2026-09-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du kallar kinakräpet är faktiskt långt före Europa och USA i utveckling av moderna bilar, i synnerhet elbilar.

Kollar man t ex vad moderna LiFePo4-batterier klarar som t ex batteri till bodel i husbilar så är de ta mig fan ljusår bättre än traditionella blysyra-AGM, fullständigt överlägsna i prestanda och livslängd och ger överlägsen ekonomi. Och Kina är världsledande på den tekniken idag.

Du har rätt i det du säger, men det finns nackdelar om vi talar om LiFePo4-batterier.
Jag hade problem med att batteriet drog ur på min MC, alltså en helt vanlig bensin-MC. KÖpte nytt batteri också, men det drog ur.

Förstod så klart efter att ha köpt ett nytt batteri att det inte var kasst batteri utan något som dog på MCn, men köpte ändå ett LiFePo4 batteri som startbatteri samt en tillhörande laddare.

Om batteriet på ett blybatteri drog ut helt så gick det i alla fall oftast ladda upp igen, men när Lithium batteriet drog ut helt så vägrade det att laddas igen. Var bara att kasta. Dessutom var det batteriet mycket dyrare.
Citera
2026-09-27, 23:23
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Volvo var kvalitet men den tiden är borta, jag äger två Volvo och båda har återkommande problem.
Om du ägt en Volvo så hade du tyckt likadant men du har inte råd https://carup.se/volvo-far-hard-kritik-i-usa-for-kvalitetsras/

Du måste vara tappad som anger Carup som källa. En mer oseriös dynga till sida online får man leta efter, så därav har du diskvalificerat dig.
Citera
2026-09-27, 23:25
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Jag tror han menar att man kanske vill justera temperaturen medans man kör, har du aldrig gjort det så betyder det att du bara åker bil korta sträckor.

I alla bilar jag har kört så har tempmenyn på skärm alltid varit varit närvarande på "första menyn på skärm" I VW ID BUzz så är det semi-taktila reglage (touchknappar på panel) tex.

Tesla har sitt på defaultmenyn på skärm eller så kan man köra röststyrningen.

Btw...jag kör ca 4000 mil om året och kör nästan alltid med 20 grader i kupen, när jag inte har doggen med mig stekheta sommardagar. Taktilt eller inte, I dont care, funkar vilket som.
Citera
2026-09-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
I alla bilar jag har kört så har tempmenyn på skärm alltid varit varit närvarande på "första menyn på skärm" I VW ID BUzz så är det semi-taktila reglage (touchknappar på panel) tex.

Tesla har sitt på defaultmenyn på skärm eller så kan man köra röststyrningen.

Btw...jag kör ca 4000 mil om året och kör nästan alltid med 20 grader i kupen, när jag inte har doggen med mig stekheta sommardagar. Taktilt eller inte, I dont care, funkar vilket som.

Ja men du har en bra poäng. Det är inte ofta man behöver ändra temperatur. Är det mitt i sommaren så kanske 21 grader är passande. Det kan det vara mitt i vintern också.
Citera
2026-09-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Inget är som fyfiska reglage.
När jag köper nästa bil blir det den med mest fysiska reglage.🚗
Citera
2026-09-28, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Inget är som fyfiska reglage.
Finns ett ord för det, taktilt.
Citera
2026-09-28, 07:01
Moderator
Citat:
Det är speciellt på långresor vill man ställa om temperaturen precis som man vill byta kanal på radion
På en 50-60-mils resa så justerar jag värmen kanske en-två gånger, då brukar det handla om nån halv grad upp eller ner, sitter ju inte och pillar på värmen hela tiden, oftast justerar jag inte alls. De få gångerna jag justerar gör jag det när det är säkert, inte under en pågående omkörning eller när jag ska ut från en korsning eller påfart. Precis som att jag inte ändrar radiokanal eller ringer ett samtal vid de tillfällena.
Du hittar problem där inga problem finns.
Citera
2026-09-28, 07:18
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag har ingen anledning att trixa i menyer, det mesta sköts helt automatiskt och det som inte gör det sköts med reglage på ratten, rattspakarna eller direkt på skärmen. Endast funktioner som man oftast ställer in en gång per användare som görs i menyer.

Varför måste du ändra på massa inställningar hela tiden, menar du att din dyra, men uppenbarligen omoderna, bil inte klarar av att reglera klimatet i bilen automatiskt? Låter udda för en dyr bil.
Du gör dig dum i diskussionen och det blir irriterande.

Det finns många tillfällen då det tex blir nödvändigt att ändra måltemperatur eller att reglera fläkthastigheten till annat värde än det som bilen automatiskt justerar till. Sätesvärme, sätesventilation och massagefunktion är andra exempel på sådant som jag inte vill gå in och göra menyval för att ändra. Uppvärming och kylning av dryckeshållare är enligt mig en lite onödig funktion, men om någon i bilen vill använda dessa så vill jag inte heller behöva klicka på en skärm.

Det är ganska uppenbart att alla funktioner inte går att styra via rattreglage och att räkna upp exempel för dig känns lika onödigt som att behöva klicka sig fram i menyer på en pekskärm - kan du acceptera att alla inte tycker det är lika roligt som du gör?
Citera
2026-09-28, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du har rätt i det du säger, men det finns nackdelar om vi talar om LiFePo4-batterier.
Jag hade problem med att batteriet drog ur på min MC, alltså en helt vanlig bensin-MC. KÖpte nytt batteri också, men det drog ur.

Förstod så klart efter att ha köpt ett nytt batteri att det inte var kasst batteri utan något som dog på MCn, men köpte ändå ett LiFePo4 batteri som startbatteri samt en tillhörande laddare.

Om batteriet på ett blybatteri drog ut helt så gick det i alla fall oftast ladda upp igen, men när Lithium batteriet drog ut helt så vägrade det att laddas igen. Var bara att kasta. Dessutom var det batteriet mycket dyrare.

Och det lithiumbatteriet du köpte kliven avsett som startbatteri och förbrukningsbatteri?

Sen kanske din enstaka upplevelse är unik och inte representativ som referens för allt vad litiumbatterier heter…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in