2026-09-28, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om V idag röstar på en moderat talman trots att den egna sidan har ett eget förslag så skulle det för mig, om jag var Magdalena Andersson, innebära att jag aldrig skulle ta med dem i "min" regering.

Aldrig.

Jag tror på förhandlingar och kompromisser, i allt från ens helt egna privata beslut upp till internationella frågor. I de processerna kan hot mycket väl ingå. Men gör man verklighet av ett hot så är man, per definition, en fiende. Och fiender och fientliga ska man inte huka sig för, inte överhuvudtaget.

Det spelar ingen roll att det inte spelar nån större roll, eller att Norlén varit en rätt bra talman. Men om V röstar på "motståndarsidans" kandidat i talmansomröstening skulle jag, om jag var regeringsbildare, direkt efter omröstningen hålla en presskonferense och lugnt meddela att V nu inte under några omständigheter kommer att kunna vara med i en S-ledd regering. Å andra sidan är jag förstås inte politiker (och det är nog inte så underligt heller ).

Ja, och om V skulle rösta på den (f.n.) okände S-kandidaten så skulle V signalera att de ger upp motståndet och att det blir lätt för S att förhandla bort V ur regeringen.

Och skulle Magdalena Andersson agera så som du beskriver så blir hon inte statsminister utan vi får en cirkus med 4 talmansrundor och därefter extraval. Först kommer talmannen föreslå Magdalena Andersson som regeringsbildare, när hon misslyckats (pga att hon så tydligt exkluderat V) så går erbjudandet till Ulf K och när han misslyckats får (sannolikt) Elisabeth Thand Ringqvist (alternativt Ebba Busch) chansen att bilda en "mittenbaserad" regering, och när sedan hon misslyckats får Magdalena pröva igen och sedan har vi extravalet.
Citera
2026-09-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Vad S har på hjärtat under blixtinkallad PT nu kring 09:20 blir intressant.

Försöka lägga över ansvaret för omöjlig regeringsbildning på C och V?

Allvarligt läge i Sverige! Ansvar!
Senast redigerad av Mostcomebackfomo 2026-09-28 kl. 09:23.
Citera
2026-09-28, 09:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Vad S har på hjärtat under blixtinkallad PT nu kring 09:20 blir intressant.
Det kanske vore smart av S att lansera Kerstin Lundgren (C) som talmanskandidat?
Citera
2026-09-28, 09:19
Medlem
Eller bara bekräfta Alis ledighet?
Citera
2026-09-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mostcomebackfomo
Försöka lägga över ansvaret för omöjlig regeringsbildning på C och V?

Ja, det är tänkbart att hon meddelar att hon ger upp försöken att bilda regering. Men det kan också bara vara att tala om vem man nominerar till talman. Jag skulle bli mycket förvånad om S avstår från att nominera någon "bara" för att Ida Gabrielsson redogjorde för V:s inställning igår.
Citera
2026-09-28, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej, det är två olika saker. Den majoritet som krävs för att avsätta en regering behöver inte nödvändigtvis själva kunna sätta ihop en egen regering. Avsätts en regering måste en ny tillsättas, men det kan bli vilken som helst som går att bygga utifrån läget i Riksdagen.

tills en ny regering kommer, Ulf leder en övergångsregering

https://www.regeringen.se/artiklar/2026/09/statsministern-leder-en-overgangsregering/

Det innebär att om opposition kan inte samarbeta tills 10e November, Ulf och Tidö kan fixa budget 2027
Citera
2026-09-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jo, absolut. Men man kan minska klyftor antingen genom att "göra de rika fattiga" eller "göra de fattiga rika". Men visst, det är säkert mer effektivt att vi alla blir lika fattiga. Så jag är med dig så långt. Varför V skulle ha nått emot att vi belånar oss mer är jag dock inte med på.

Jag har själv undrat över detta ända sedan jag började förstå politik för två decennier sedan. Jag har aldrig fått något svar från våra vänstervänner. De vill göra alla lika fattiga, inte göra de fattiga rika.

Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Så vad tror du? C viker sig för V? C går till tidö? Nyval?

Något avtal mellan M,KD,L, SD och två centervildar. SD att stöda men inte få minsterposter. Regering kommer bli M,KD,L och kanske de två centerpartister.
Citera
2026-09-28, 09:29
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det kanske vore smart av S att lansera Kerstin Lundgren (C) som talmanskandidat?

Hm, den är inte dum. Tror inte hon blir vald men blir någon form av hedersmässig kanonmat. En S-minister som blir riksförnedrad går inte riktigt i dikt med S' självbild
Citera
2026-09-28, 09:33
Medlem
fluffiss avatar
Maggan lämnar sonderingsuppdraget.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Hon lämnar tillbaka sonderingsuppdraget till talmannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Maggan lämnar sonderingsuppdraget.

YES!!!!
Citera
2026-09-28, 09:35
Medlem
BombaySaphires avatar
Ge oss ett nyval.