Citat:
Om V idag röstar på en moderat talman trots att den egna sidan har ett eget förslag så skulle det för mig, om jag var Magdalena Andersson, innebära att jag aldrig skulle ta med dem i "min" regering.
Aldrig.
Jag tror på förhandlingar och kompromisser, i allt från ens helt egna privata beslut upp till internationella frågor. I de processerna kan hot mycket väl ingå. Men gör man verklighet av ett hot så är man, per definition, en fiende. Och fiender och fientliga ska man inte huka sig för, inte överhuvudtaget.
Det spelar ingen roll att det inte spelar nån större roll, eller att Norlén varit en rätt bra talman. Men om V röstar på "motståndarsidans" kandidat i talmansomröstening skulle jag, om jag var regeringsbildare, direkt efter omröstningen hålla en presskonferense och lugnt meddela att V nu inte under några omständigheter kommer att kunna vara med i en S-ledd regering. Å andra sidan är jag förstås inte politiker (och det är nog inte så underligt heller
).
Aldrig.
Jag tror på förhandlingar och kompromisser, i allt från ens helt egna privata beslut upp till internationella frågor. I de processerna kan hot mycket väl ingå. Men gör man verklighet av ett hot så är man, per definition, en fiende. Och fiender och fientliga ska man inte huka sig för, inte överhuvudtaget.
Det spelar ingen roll att det inte spelar nån större roll, eller att Norlén varit en rätt bra talman. Men om V röstar på "motståndarsidans" kandidat i talmansomröstening skulle jag, om jag var regeringsbildare, direkt efter omröstningen hålla en presskonferense och lugnt meddela att V nu inte under några omständigheter kommer att kunna vara med i en S-ledd regering. Å andra sidan är jag förstås inte politiker (och det är nog inte så underligt heller
).Ja, och om V skulle rösta på den (f.n.) okände S-kandidaten så skulle V signalera att de ger upp motståndet och att det blir lätt för S att förhandla bort V ur regeringen.
Och skulle Magdalena Andersson agera så som du beskriver så blir hon inte statsminister utan vi får en cirkus med 4 talmansrundor och därefter extraval. Först kommer talmannen föreslå Magdalena Andersson som regeringsbildare, när hon misslyckats (pga att hon så tydligt exkluderat V) så går erbjudandet till Ulf K och när han misslyckats får (sannolikt) Elisabeth Thand Ringqvist (alternativt Ebba Busch) chansen att bilda en "mittenbaserad" regering, och när sedan hon misslyckats får Magdalena pröva igen och sedan har vi extravalet.