2026-09-28, 08:41
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Vi är i en "nästankrig situation" i Europa och egentligen hela världen.
Så S plus M vore inte fel egentligen.
Om vi låter extrempartier som V och MP styra blir knappast ekonomin bättre.
Du har inte gjort militärtjänst va. Nästan krig, sluta fantisera.
Citera
2026-09-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det kan bli ett avtal mellan Tidö och några centerpartister som vill ha mycket inflytande.
T.ex. kan vara 2 landsbygds ledamöter som kommer få mycket inflytande i avtalet eller även ministerposter.

Det är helt rimligt för några Centerpartister om alternativet är ett regering som VPK galningar ingår i.

Men om det stämmer att det aldrig har hänt så tänker jag att det finne en anledning därtill.

Frågan blir ju då om det verkligen är så troligt.

Att bryta en röd linje skulle kanske kunna vara en ny omständighet som gör det möjligt när det sammanfaller med ett egenintresse.

Har någon L ledamot bytt block exempelvis efter ett val ? (Birgitta o var ju innan exempelvis).
Citera
2026-09-28, 08:44
Medlem
Graavargs avatar
Om V idag röstar på en moderat talman trots att den egna sidan har ett eget förslag så skulle det för mig, om jag var Magdalena Andersson, innebära att jag aldrig skulle ta med dem i "min" regering.

Aldrig.

Jag tror på förhandlingar och kompromisser, i allt från ens helt egna privata beslut upp till internationella frågor. I de processerna kan hot mycket väl ingå. Men gör man verklighet av ett hot så är man, per definition, en fiende. Och fiender och fientliga ska man inte huka sig för, inte överhuvudtaget.

Det spelar ingen roll att det inte spelar nån större roll, eller att Norlén varit en rätt bra talman. Men om V röstar på "motståndarsidans" kandidat i talmansomröstening skulle jag, om jag var regeringsbildare, direkt efter omröstningen hålla en presskonferense och lugnt meddela att V nu inte under några omständigheter kommer att kunna vara med i en S-ledd regering. Å andra sidan är jag förstås inte politiker (och det är nog inte så underligt heller ).
Citera
2026-09-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du har inte gjort militärtjänst va. Nästan krig, sluta fantisera.

Jo det har jag gjort. Gruppbefäl Pvrobot på 90-talet.
Citera
2026-09-28, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Men om det stämmer att det aldrig har hänt så tänker jag att det finne en anledning därtill.

Vad menar du med aldrig? S och vilden Amineh fixade avtal för att S får regera 10 månader till.
Det var också en centervilde efter valet 2018 som röstade NEJ till Löfven för statsminister.
Allt är mögligt när nyvalet måste undvikas.
Senast redigerad av liapunov13 2026-09-28 kl. 08:50.
Citera
2026-09-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om V idag röstar på en moderat talman trots att den egna sidan har ett eget förslag så skulle det för mig, om jag var Magdalena Andersson, innebära att jag aldrig skulle ta med dem i "min" regering.

Aldrig.

Jag tror på förhandlingar och kompromisser, i allt från ens helt egna privata beslut upp till internationella frågor. I de processerna kan hot mycket väl ingå. Men gör man verklighet av ett hot så är man, per definition, en fiende. Och fiender och fientliga ska man inte huka sig för, inte överhuvudtaget.

Det spelar ingen roll att det inte spelar nån större roll, eller att Norlén varit en rätt bra talman. Men om V röstar på "motståndarsidans" kandidat i talmansomröstening skulle jag, om jag var regeringsbildare, direkt efter omröstningen hålla en presskonferense och lugnt meddela att V nu inte under några omständigheter kommer att kunna vara med i en S-ledd regering. Å andra sidan är jag förstås inte politiker (och det är nog inte så underligt heller ).

V vill föra sin egen politik. Det är de skyldiga sina väljare.
Citera
2026-09-28, 08:49
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Jo det har jag gjort. Gruppbefäl Pvrobot på 90-talet.
Då lades det mesta ner, men i och med det då vet du vad allmän mobilisering är, då kan man på goda grunder påstå "nästan krig".

Så att ens komma med påståendet att vi nästan är i krig är ju fan otroligt.
Citera
Medlem
Citat:

Aldrig.

Endast väg för att Maggan blir statminister är att V ingår i regering.
Ni inom sosseriet måste förstå detta.
V kommer inte vara en tyst dörrmatta i ett till mandatperiod som ni skulle vilja ha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är dock en oerhörd fördel för högern om (C) fortsätter tillhöra vänster-blocket. Val blir alltid jämna och som det ser ut när är det (SD)+(L)+(KD)+(M) mot (C)+(V)+(MP)+(S). Det blir ungefär 50% åt varje sida. Skulle (C) byta till högersidan kommer de inte ta med sig sina väljare. De tar bara med sig deras politiker. Det blir då 5 partier till höger som skall dela på ungefär 50%.

Dessutom, som en bonus, så passar ju (C) inte alls in på vänstersidan så istället för en offensiv vänster som höjer skatter, dödar initiativkraft, och slösar bort resurser på bistånd och klimathysteri, så får vi en handlingsförlamad vänster som inte kan komma överens inbördes....

Centern är nyckeln. Ulf borde få över dem på högersidan.
Citera
2026-09-28, 08:51
Medlem
Citat:
Centern är nyckeln. Ulf borde få över dem på högersidan.

Så är det. Och det behövs inte hela partiet, endast två centervildar.
Citera
2026-09-28, 08:52
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
V vill föra sin egen politik. Det är de skyldiga sina väljare.

För på.

Jag säger bara att om jag var partiledare för S och regeringsbildare och den V-politiken skulle innebära att V röstar in en moderat talman för fyra år så skulle jag helt lugnt meddela att jag inte tänker ta med dem i en regering jag ska ansvara för.
Citera
2026-09-28, 08:52
Medlem
Citat:
För på.

Jag säger bara att om jag var partiledare för S och regeringsbildare och den V-politiken skulle innebära att V röstar in en moderat talman för fyra år så skulle jag helt lugnt meddela att jag inte tänker ta med dem i en regering jag ska ansvara för.

V har ju fattat att de inte kommer med ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in