2026-09-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Volvo är en bil som kostar som en premiumbil men har kvalitet som en rysk bil. Fan allting krånglar på Volvo bilar och det är superdyrt att laga

Sluta sprid korkade överdrifter och lögner.
Var för fan lite seriös….
Citera
2026-09-27, 00:24
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har alla elbilar detta ? tex WV ? har varit inne i menyn massa gånger för lära sig men aldrig sett denna funktion, den funktionen låter ju smart om det funkar förståss
På en VW kan man inte räkna med fungerande röststyrning. Den finns, men den är fullkomligt oanvändbar.
Citera
2026-09-27, 01:18
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ytterligare en "jag har inte råd med ny bil men vill inte erkänna det" eller "jag har aldrig kört en modern bil men vill visa att jag är erfaren ändå" typ.
Det är fine att inte ha nån erfarenhet, men att gissa sig fram till hur saker fungerar och hitta på specifika situationer som aldrig händer, är det vettigt?
Moderna bilar har klimatanläggning som du ställer in på temperaturen du vill ha och sen kan du mer eller mindra glömma av den, prova så vet du och behöver inte gissa.

Den dagen du får råd så kommer du märka att bilen med dubbelturbo-V8 fungerar på precis samma sätt den, det är inte så att man väljer antingen V8 eller skärmlösning i bilen.
Inte för att jag behöver hävda mig här, men jag kan nämna att jag har en bil med dubbelturbo-V8 och pekskärm, av den sista årsmodellen som även erbjöd fysiska reglage som komplement till skärmen. Jag lyckades hitta den perfekta bilen, helt enkelt. Den är nu snart 5 år gammal men är sannolikt värd mer än din "moderna" bil där du måste trixa i menyer. Jag kommer ha kvar bilen tills jag hittar en ny som är bättre.
Citera
2026-09-27, 03:42
Medlem
Jenshalls avatar
Ingenlath där har du en föredetting av rang. Han trumfas endast av patetiska gubben Samuelsson. Bort med sådana här från lönelistan annars finns inte bolaget kvar om 3 år.
Citera
2026-09-27, 08:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Inte för att jag behöver hävda mig här, men jag kan nämna att jag har en bil med dubbelturbo-V8 och pekskärm, av den sista årsmodellen som även erbjöd fysiska reglage som komplement till skärmen. Jag lyckades hitta den perfekta bilen, helt enkelt. Den är nu snart 5 år gammal men är sannolikt värd mer än din "moderna" bil där du måste trixa i menyer. Jag kommer ha kvar bilen tills jag hittar en ny som är bättre.
Jag har ingen anledning att trixa i menyer, det mesta sköts helt automatiskt och det som inte gör det sköts med reglage på ratten, rattspakarna eller direkt på skärmen. Endast funktioner som man oftast ställer in en gång per användare som görs i menyer.

Varför måste du ändra på massa inställningar hela tiden, menar du att din dyra, men uppenbarligen omoderna, bil inte klarar av att reglera klimatet i bilen automatiskt? Låter udda för en dyr bil.
Citera
2026-09-27, 09:23
Medlem
zkumbollens avatar
Min take på det hela... tvåstegs raket

1. Tesla & Elon Musks personliga filosofi och autism/Asperger
Personer med Aspergers syndrom tenderar ofta att föredra logik, struktur, överblicksbarhet och att skära bort ”visuellt brus”. För Musk syns detta på flera sätt:

Inget onödigt stök: Musk har en känd avsky för komplexitet som inte tillför direkt nytta. Att ta bort fysiska knappar, mätare, luftventiler och spakar reducerar den visuella röran till ett minimum.

Extreme First Principles-tänkande: Musk utgår ofta från principen att skala bort allt tills bara det absolut nödvändiga återstår. Om en funktion kan skötas via mjukvara på en skärm ifrågasätts varför den överhuvudtaget behöver en fysisk knapp.

2. Industriella och tekniska orsaker (Beyond Musk)
Även om Musk sätter riktningen är den extrema minimalismen framför allt ett strategiskt beslut av Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen och bilens ingenjörer:

Kostnad och tillverkning: Att bygga en bilinteriör med hundratals knappar, sladdar, kretskort och mekaniska reglage är dyrt och komplicerat. En enda skärm kopplad till en central dator sänker produktionskostnaden dramatiskt.

Uppdateringar via mjukvara (OTA): Om en funktion styrs av en knapp kan den aldrig ändras. Om den styrs via en skärm kan Tesla lägga till nya funktioner, ändra knappers placering eller förbättra gränssnittet år efter att bilen tillverkades.

Framtidssyn på självkörning: Teslas vision har länge varit att bilarna ska bli helt självkörande. I en robotaxi behöver passageraren inte en traditionell förarplats med rattspakar och mätarhus, utan bara en skärm för underhållning och information.

Och min personliga åsikt,
Tesla är bra bilar, men ack så tråkiga interiört... gäsp, dessutom är knappar enklare att sköta när man själv tittar framåt på vägen, som man ska göra när man kör

ps
Vad har Tesla och Elon med detta att göra?

En stor, surfplatteliknande skärm blev snabbt en markör för att en bil var modern och högteknologisk.

Detta drev konkurrenter som Mercedes, BMW, Volkswagen och kinesiska tillverkare att introducera allt större, och ibland flera, skärmar i sina bilar.

Många traditionella biltillverkare följde efter så starkt att den "stora skärmen" snabbt blev branschstandard.

På senare tid har dock en del tillverkare och kunder börjat söka en balans, då vissa anser att för mycket pekskärmskontroll kan vara avledande under körning, men Teslas roll som trendsättare på området är odiskutabel.
Senast redigerad av zkumbollen 2026-09-27 kl. 09:29.
Citera
2026-09-27, 09:57
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Ingenlath där har du en föredetting av rang. Han trumfas endast av patetiska gubben Samuelsson. Bort med sådana här från lönelistan annars finns inte bolaget kvar om 3 år.
Ingenlath är en grym bildesigner.
Citera
2026-09-27, 10:10
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Volvo är en bil som kostar som en premiumbil men har kvalitet som en rysk bil. Fan allting krånglar på Volvo bilar och det är superdyrt att laga

Jag vill hävda tvärtom, att Volvo är kvalité och de gjorde helt rätt att sikta mot premiumsegmentet och där har företaget en given plats. Man vet vad man får när man köper en Volvo. Komforten är oslagbar och bilarna andas hög säkerhet.

Ditt agg mot Volvo beror enbart på att du inte har råd att köpa en Volvo.
Citera
2026-09-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sluta sprid korkade överdrifter och lögner.
Var för fan lite seriös….

Det är jag din okunniga idiot https://carup.se/volvo-far-hard-kritik-i-usa-for-kvalitetsras/
Citera
2026-09-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag vill hävda tvärtom, att Volvo är kvalité och de gjorde helt rätt att sikta mot premiumsegmentet och där har företaget en given plats. Man vet vad man får när man köper en Volvo. Komforten är oslagbar och bilarna andas hög säkerhet.

Ditt agg mot Volvo beror enbart på att du inte har råd att köpa en Volvo.

Volvo var kvalitet men den tiden är borta, jag äger två Volvo och båda har återkommande problem.
Om du ägt en Volvo så hade du tyckt likadant men du har inte råd https://carup.se/volvo-far-hard-kritik-i-usa-for-kvalitetsras/
Citera
2026-09-27, 11:01
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Volvo var kvalitet men den tiden är borta, jag äger två Volvo och båda har återkommande problem.
Om du ägt en Volvo så hade du tyckt likadant men du har inte råd https://carup.se/volvo-far-hard-kritik-i-usa-for-kvalitetsras/
Detta handlar nästan enbart om EX90. En bil som Volvo också erkänt haft omfattande problem. Och vi pratar inte ens om fysiska problem, det handlar om mjukvarufel. Något som kontinuerligt förbättras. EX90-ägarna är missnöjda, men det är inte att likställa med Volvoägare. Deras EX40 tex är en av de mest pålitliga elbilarna i branschen.
Citera
2026-09-27, 12:05
Medlem
Citat:
Det är jag din okunniga idiot https://carup.se/volvo-far-hard-kritik-i-usa-for-kvalitetsras/

Nej det är du inte…. Du kastar ur dig påståenden om att allt krånglar i Volvos nya bilar, det är ett direkt felaktig påstående, en grotesk överdrift.

Att kvaliteten kan ha dalat säger jag inget emot, så kan det absolut vara. Men JDP är väl mest vad ägare rapporterar att de tycker, alltså en rejäl dos subjektivitet, och inte seriös statistik från strikt empiri etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in