2026-09-27, 19:23
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Trams. en 50 år gammal bil som funkar klockrent och känns solid som sten

Vi får se hur det importerad kinesskräpet fungerar om 10år. När hela chassit är slutkört och batteriet dött osv... Det blir knappast lönsamt att reparera. Stoppa kinesskitet och satsa på europeiska tillverkare innan det är försent.
Citera
2026-09-27, 19:48
Medlem
Känns som en bra ide från Volvo.
Var själv intreserad av en ex30 men efter 1 provkörning så blev det en annan EV.
Har även hyrt en del bilar, helt ologiskt att behöva stanna för att skrolla fram normala funktioner och ingen info framför ratten, man måste ta blicken från vägen och titta på en skärm mott i bilen.
Troligen billigt och häftigt för vissa, direkt trafikfarligt för gemene man.
Citera
2026-09-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vi får se hur det importerad kinesskräpet fungerar om 10år. När hela chassit är slutkört och batteriet dött osv... Det blir knappast lönsamt att reparera. Stoppa kinesskitet och satsa på europeiska tillverkare innan det är försent.

Typ alla europeiska bilar till har fabriker i kina, så en europeisk bil idag är en bil från Kina.

Kinesiska bilmärken öppnar monteringsfabriker i Spanien,Polen gör delarna i Kina exakt samma sak som Opel,Mercedes. Men dem pressar priserna Opel ska tillverka sina nya modeller framöver på ett kinesiskt chassi.
Senast redigerad av toalettdykare 2026-09-27 kl. 20:23.
Citera
2026-09-27, 20:23
Medlem
Ni som klagar på Kinesiska bilar ... XPeng är fylld med fysiska reglage med riktigt bra kvalitet. Tesla är nog värst när det kommer till avsaknad av reglage.
Citera
2026-09-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Ni som klagar på Kinesiska bilar ... XPeng är fylld med fysiska reglage med riktigt bra kvalitet. Tesla är nog värst när det kommer till avsaknad av reglage.

Dem fattar inget, Kina tar över europeiska bilmarknaden dem blir omkörda! Opel ska göra sina nya elbilar på kinesiska chassin på Leapmotor.
Citera
2026-09-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
10 år, du skojar 5 år max

240:an åker jag normalt bara på sommaren med men jag skulle inte tveka en sekund att åka jorden runt med den direkt nu utan förberedelser.
Citera
2026-09-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Är du dum på riktigt??
Dom förbannade pekskärmarna är definitivt förenade med fara för både trafikanter och andra.
Man ska inte behöva krångla med en skärm för basic inställning av värme o dyl.
Det handlar inte om bakåtsträvan det handlar om säkerhet.

Ja är du du, på riktigt, och lyckats missa att jag har förklarat just det, i flera inlägg, i flera trådar….
Citera
2026-09-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
När det gäller teknik i bilar så blir jag mer engagerad av en V8 med dubbelturbo än av att sitta och pilla med en skärm.

Att ändra temperatur eller sätta på sätesvärmen vill jag göra med en snabb, enkel knapptryckning. Dels eftersom jag upplever det som mer trafiksäkert och dels eftersom jag inte haft känslan "Wow, vad häftigt det är med nyheten touchscreen" sedan 90-talet.

För mig är det bögeri att göra något krångligare än det behöver vara utan att det skapas mervärde. Lev med det.

Nu använder man ju skärmen, extremt sällan.
Jag byter sällan temperatur i bilen t.ex, men om jag gör det så säger jag åt bilen att sätta t.ex. 21 grader. Behöver inte trycka på skärmen. Kan också säga åt den att öppna förarfönstret, alla fönster, höja volymen på radion, byta låt på spotify med mera med mera.

Att man ska trycka på skärmen hela tiden kanske var en grej på äldre bilar med skärmar, men på moderna bilar så använder man röstkommandon som funkar perfekt idag, speciellt när man har Google Gemini i bilen.
Citera
2026-09-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Ja allt nytt är inte automatiskt bra vilket vissa verkar tycka. Touch skärmar gör man för att det är enklare och billigare än fysiska reglage.
Fysiska reglage är betydligt säkrare än att TITTA på en skärm när man kör, med fysiska reglage känner man sig fram och blicken kan vara på vägen där den hör hemma.

Suck…. kan folk bara se svart eller vitt….?

Hur vet du att det alltid bara skulle göra det billigare med pekskärmar än med fysiska knappar…?

Det fanns en trend för få 20-30 år sedan, typ flest knappar vinner. Det var ta mig fan inte fra det heller, utan gav jävligt kass ergonomi och funktion i många fall.

Fakta är att bra skärmar kan göra det dyrare än med enkla knappar, men det beror på…
Fakta är att skärmar kan ge bättre ergonomi, men de5 beror på….

Fakta är att skärmar kan ge fler fördelar än bara ev lägre kostnader, men det beror på.
Skärmar kan samla många funktioner på ett bra sätt, men är heller inte bra för alla funktioner i alla lägen.
Citera
2026-09-27, 21:44
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Är du dum på riktigt??
Dom förbannade pekskärmarna är definitivt förenade med fara för både trafikanter och andra.
Man ska inte behöva krångla med en skärm för basic inställning av värme o dyl.
Det handlar inte om bakåtsträvan det handlar om säkerhet.
Man behöver inte krångla med en skärm för det första men vem tittar inte på reglaget när man ändrar värmen? Det har jag gjort på alla bilar jag haft, alltid. Från de med skjutreglage utan gradering till bilar med graderade vred och elektronisk klimatanläggning med AC, för att veta vilken temperatur jag ställer in eller vilken hastighet jag ställer fläkten på. Om något är det snarare så att jag tittar mindre på det idag när kontrollen sitter i skärmen, framförallt för att det är mer automatik idag.

Citat:
Jag tror han menar att man kanske vill justera temperaturen medans man kör, har du aldrig gjort det så betyder det att du bara åker bil korta sträckor.
Är ju inte jätteofta man ställer om temperaturen i kupén, inte på långresor heller men om man vill ställa om den så kan man ju se till att göra det när det passar, det är ju inte nåt man akut måste göra samtidigt som man kör i tät trafik i stan med rödljus och korsningar.
Citera
2026-09-27, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man behöver inte krångla med en skärm för det första men vem tittar inte på reglaget när man ändrar värmen? Det har jag gjort på alla bilar jag haft, alltid. Från de med skjutreglage utan gradering till bilar med graderade vred och elektronisk klimatanläggning med AC, för att veta vilken temperatur jag ställer in eller vilken hastighet jag ställer fläkten på. Om något är det snarare så att jag tittar mindre på det idag när kontrollen sitter i skärmen, framförallt för att det är mer automatik idag.

Är ju inte jätteofta man ställer om temperaturen i kupén, inte på långresor heller men om man vill ställa om den så kan man ju se till att göra det när det passar, det är ju inte nåt man akut måste göra samtidigt som man kör i tät trafik i stan med rödljus och korsningar.
Det är speciellt på långresor vill man ställa om temperaturen precis som man vill byta kanal på radion
Citera
2026-09-27, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tror han menar att man kanske vill justera temperaturen medans man kör, har du aldrig gjort det så betyder det att du bara åker bil korta sträckor.

Jag skulle tro att majoriteten av folk tämligen sällan håller på att rata upp/ned på tempen, utan låter automatiken sköta det mesta tiden.

Men jag är för att det ska vara enkelt intuitivt och logiskt att justera, med eller utan fysiska knappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in