2026-09-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Jo det vore drömmen.

S är däremot beredda att (edit: nästan) göra vad som helst för att slippa det. På många vis vore det det _definitiva_ slutet för S' hundraåriga roll som dominansparti min gissning. Extravalet skulle bli en katastrof för dem.

S kommer därför dra ut på denna process så länge som möjligt och utlysa nyval först när allt hopp är ute och sista verktyget i lådan är prövat.

Norlén, om han blir vald imorrn (vilket jag tror), kommer, vis från senast då S kaoza under Röfvén, försöka göra denna process så kort som möjlig.

Av denna anledning undrar jag nästan, lite skämtsamt men ändå inte, om inte V också _vill_ ha extraval

Skulle knappast gynna svensk rödgrönhet... däremot Vänsterpartiet.

På förekommen fråga, vem är det som har befogenheten att utlysa nyval?

Edit:

I Sverige heter det formellt extra val, och det är regeringen som kan besluta om det. Det står i Regeringsformen 3 kap. 11 §. Kungen har ingen roll i det här.

Begränsningar:
- Regeringen får inte besluta om extra val under de första tre månaderna efter att en nyvald riksdag har samlats.
- Regeringen får inte heller besluta om extra val när den sitter kvar som övergångsregering, alltså efter att alla statsråd har entledigats.
- Valet ska hållas inom tre månader från beslutet.

Automatiskt extra val: Om riksdagen röstar ned talmannens förslag till statsminister fyra gånger avbryts förfarandet. Då ska ett extra val hållas inom tre månader, om inte ett ordinarie val ändå ska hållas inom den tiden (RF 6 kap. 5 §).

Ett extra val ersätter inte det ordinarie valet. Den nya riksdagen sitter bara resten av den ordinarie mandatperioden, och sedan hålls det ordinarie valet som vanligt.
Citera
2026-09-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Många som nog ändrade sig i panik när dom såg detta https://imgur.com/OQH2g15

Helvete, flytta på dig goatse, vi har en ny kandidat.
Citera
2026-09-27, 22:57
Medlem
Det kommer bli en mkt intressant måndag
V har precis förklarat krig mot S och våran (sura) älskade Maggan.

Om jag känner Maggan rätt så slår hon sönder ljudvallen över en jas 39 gripen (kanske två) inatt

Tror inte C har emot Norlen heller, det var ju de som röstade fram honom sist 2018

Att folk ens röstade på den rödgröna sörjan när man visste att detta skulle ske. JISSES....

Men Tidö äter nog popcorn nu och njuter av eländet

Men jag tror V kommer få C att backa. C har en svagare position men men.

MP är ovanligt tysta ...vad har hänt med de?
Citera
2026-09-27, 22:58
Medlem
Citat:
Många som nog ändrade sig i panik när dom såg detta https://imgur.com/OQH2g15

...eller när de insåg att det enda alternativet för en stabil regering i Sverige är Tidö 2.0 med 175 mandat.
Citera
2026-09-27, 22:58
Medlem
9zs avatar
Kalaset som sossarna ordnat är verkligen inget roligt. Det finns inte godispåsar till alla. Centern står i ett hörn och Vänsterpartiet står och trycker i ett annat. Sossarna har snålat med snacks och det finns bara torra salta pinnar, bob saft och halal poppade popcorn. MP luktar svett och dansar i strumplästen. Centern är på väg att dra till en mycket roligare fest.
Citera
2026-09-27, 23:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Ida säger nu i Agenda de (V) kommer rösta på Norlén.

Edit: Klart jag som högerväljare gillar tilltaget, men hon har rätt svårt för att på ett begripligt vis förklara varför
Jag såg något om detta för någon dag sedan och visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till det. Det kändes så världsfrånvänt på något vis. Jag vet fortfarande inte om jag ska tro på detta men vi får väl se i morgon. Samtidigt känns det svårt för V att nu göra något annat i morgon än att rösta på Norlén. V har medvetet byggt upp ett narrativ att göra som man säger att man ska göra och inte backa. Det skulle vara så fundamentalt korkat att dagen före talmansvalet gå ut och säga att man kommer att rösta på Norlén och sedan backa på det dagen efter. Det är inte detta som är den viktigaste frågan för V så att snubbla på en sådan här i sammanhanget skitfråga vore så infernaliskt korkat.

Den stora nyheten här tycker jag inte är att V röstar på Norlén utan att en av anledningarna till det är för att man helt enkelt inte har förtroende för att en socialdemokratisk talman kan förhålla sig neutral och opartisk. Som jag ser det är detta en enorm smäll på käften. V har alltså klart större förtroende för att en talman från M än en talman från S. Detta är ett fundamentalt förtroendeproblem för vad V säger är att de helt enkelt inte har förtroende för S. Hur ska man kunna sätta sig i samma regering och hur ska man kunna samarbeta med någon man inte har förtroende för?
Citera
2026-09-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Gräslig framtoning. Luktar öststatskommunism där v också har sina rötter. . Tänk ett Sverige där Natoförnekarna v (och mp) ska ha makt. De kommer ju bjuda in ryssen. Den politiken står också även tjocka Ida för. Ett hot mot Sverige. Frågan är inte höjdabidrag, det är Idas anhängares hot mot svensk säkerhet som är det stora problemet.

Fett-Ida kallade sig stolt kommunist så sent som 2005, vilket visar vilket typ av parti V är.
Citera
2026-09-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
MP är ovanligt tysta ...vad har hänt med de?

De har inte någon alternativ. De väntar om någon överenskommelse mellan C och V kan komma så de får också lite del av pajen.

Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Men jag tror V kommer få C att backa. C har en svagare position men men.

De som är svagaste är partierna som har inga alternativ dvs V, MP och S.
C kan alltid svänga högerut. Inte hela partiet såklart, endast två mandat för att undvika nyval.
Citera
Medlem
Citat:
Hur många av er här tror att det blir nyval? Jag tror starkt på ett nyval till våren. Det är detta som vi garanterat går emot om ingen backar. Varken C eller V kommer gå med på att stötta en MP, S regering tillsammans. De alla vill ha ministerposter.

Otroligt svårtippat. Det finns alldeles för många varianter på hur det skulle kunna utvecklas. Majoriteten som måste rösta mot Andersson är inte så jävla stabil när det kommer till kritan. Ska man tro de senaste opinionsmätningarna verkar allt tyda på att S och C skulle straffas hårdast i nyval. (Fast opinionsundersökningar är ju färskvara och ungefär lika pålitliga som aprilväder.) Tillslut kommer de- S och C- göra allt för att undvika nyval fast hittills har de kört de chicken race. Det är bara det att de vilda, mulliga brudarna som leder V har gasat i botten med hela sin tyngd. (I och med de har valt sida med Norlen som talman.)

Det är bättre underhållning än Robinson. Det kommer bli hemliga uppgörelse, pakter, intriger, otrohet och svek. Det är bara att bänka sig inför cirkusen. Och nog kommer producenterna för showen (i detta fall media) att försöka styra och manipulera resultatet i och med massmediakoncernerna inte är opartiska och redan valt sida.
Citera
Medlem
[quote=Proliferate|96056246]
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13

Andersson är den värsta sortens översittare av mobbartyp. Nu får hon en smäll mitt i ansiktet. Den kommer hon inte kunna ta med värdighet.

Vilken hatare du är. Svart inombords tydligen.

Men nån större och mer elak mobbare än Ebba finns inte. Typiskt värsta sorten som använder sin plattform för att förnedra och håna andra.

För övrigt är väl det ingen jättedeal vem som blir talman. Hade dock gärna sett nått nytt, fräschare namn.
Citera
2026-09-27, 23:05
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
På förekommen fråga, vem är det som har befogenheten att utlysa nyval?

Vet inte teknikaliteterna fullt ut, eller om det är mycket praxis som också spelar in.

Maggan kan fällas i en misstroendeomröstning och måste då utlysa extraval. Dvs. regeringen gör det.

Annars krävs 4 försök av talmanen utan att ha fått sina förslag till statsminister godkända av riksdagen. Då är det talmannen som utlyser extravalet.

Lite så... nånting. Folk med mer know får gärna fylla i
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-09-27 kl. 23:08.
Citera
2026-09-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror fortfarande Centern kommer backa, pga sin SD-skräck.

Tror detta också, frågan är bara vad övriga RödGröna får avstå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in