Citat:
Jo det vore drömmen.
S är däremot beredda att (edit: nästan) göra vad som helst för att slippa det. På många vis vore det det _definitiva_ slutet för S' hundraåriga roll som dominansparti min gissning. Extravalet skulle bli en katastrof för dem.
S kommer därför dra ut på denna process så länge som möjligt och utlysa nyval först när allt hopp är ute och sista verktyget i lådan är prövat.
Norlén, om han blir vald imorrn (vilket jag tror), kommer, vis från senast då S kaoza under Röfvén, försöka göra denna process så kort som möjlig.
Av denna anledning undrar jag nästan, lite skämtsamt men ändå inte, om inte V också _vill_ ha extraval
Skulle knappast gynna svensk rödgrönhet... däremot Vänsterpartiet.
S är däremot beredda att (edit: nästan) göra vad som helst för att slippa det. På många vis vore det det _definitiva_ slutet för S' hundraåriga roll som dominansparti min gissning. Extravalet skulle bli en katastrof för dem.
S kommer därför dra ut på denna process så länge som möjligt och utlysa nyval först när allt hopp är ute och sista verktyget i lådan är prövat.
Norlén, om han blir vald imorrn (vilket jag tror), kommer, vis från senast då S kaoza under Röfvén, försöka göra denna process så kort som möjlig.
Av denna anledning undrar jag nästan, lite skämtsamt men ändå inte, om inte V också _vill_ ha extraval
Skulle knappast gynna svensk rödgrönhet... däremot Vänsterpartiet.
På förekommen fråga, vem är det som har befogenheten att utlysa nyval?
Edit:
I Sverige heter det formellt extra val, och det är regeringen som kan besluta om det. Det står i Regeringsformen 3 kap. 11 §. Kungen har ingen roll i det här.
Begränsningar:
- Regeringen får inte besluta om extra val under de första tre månaderna efter att en nyvald riksdag har samlats.
- Regeringen får inte heller besluta om extra val när den sitter kvar som övergångsregering, alltså efter att alla statsråd har entledigats.
- Valet ska hållas inom tre månader från beslutet.
Automatiskt extra val: Om riksdagen röstar ned talmannens förslag till statsminister fyra gånger avbryts förfarandet. Då ska ett extra val hållas inom tre månader, om inte ett ordinarie val ändå ska hållas inom den tiden (RF 6 kap. 5 §).
Ett extra val ersätter inte det ordinarie valet. Den nya riksdagen sitter bara resten av den ordinarie mandatperioden, och sedan hålls det ordinarie valet som vanligt.