2026-09-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Ja, hoppas verkligen det blir Norlén. Helt underbart att få se sossarna förnedrade. Jag avskyr vänstern men jag tackar dem för detta - om det blir så.

Sant - SD verkar mer och mer bli borgarnas dörrmatta. Sorgligt att se.

V kanske även kan acceptera en Moderatledd regering, om alternativet är att bli förnedrade.
Att M valde Norlén till talman är typiskt M, vilket rävspel! De strör salt i såren verkligen.
Citera
2026-09-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Du jävla idiot Birgitta var tidigare med FP, nu är med C. Såklart kan två C rilsdagsledsmöter byta till t.ex. L eller M för att undvika nyval.
Du verkar ha lika svårt med att föra en saklig diskussion som att skriva på grammatiskt korrekt svenska. Du förstår varken Sveriges politiska system eller svenska språket. Eller vad BNP är.

Vänligen, kan du nu sluta med att spamma tråden med din fantasiteori om att statsminister Kristersson köper över två centerpartister som i en korrupt öststat.
Citera
2026-09-27, 22:25
Medlem
SDUs avatar
Hur många av er här tror att det blir nyval? Jag tror starkt på ett nyval till våren. Det är detta som vi garanterat går emot om ingen backar. Varken C eller V kommer gå med på att stötta en MP, S regering tillsammans. De alla vill ha ministerposter.
Citera
2026-09-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Du verkar ha lika svårt med att föra en saklig diskussion som att skriva på grammatiskt korrekt svenska. Du förstår varken Sveriges politiska system eller svenska språket. Eller vad BNP är.

Vänligen, kan du nu sluta med att spamma tråden med din fantasiteori om att statsminister Kristersson köper över två centerpartister som i en korrupt öststat.

Sluta läsa mina inlägg om du tycker att jag skriver teorier. Och snälla sluta citera mig. Tack.
Citera
2026-09-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Sossarna trodde återigen att V inte skulle våga

Samtidigt kommer S att få sin vilja fram
Eftersom V inte vill ha 4 år till med SD. Eller vill de kanske det ???
C kan lätt tröttna och ingå i Tidö istället
Man ska aldrig ta något för givet
Senast redigerad av Max1494 2026-09-27 kl. 22:32.
Citera
2026-09-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDU
Hur många av er här tror att det blir nyval? Jag tror starkt på ett nyval till våren. Det är detta som vi garanterat går emot om ingen backar. Varken C eller V kommer gå med på att stötta en MP, S regering tillsammans. De alla vill ha ministerposter.

Tror inte på nyval. Den första OU eftervalet visar att Tidö får majoritet.

Citat:
S 25.7%
M 22.7%
SD 19.4%
V 10.0%
MP 5.7%
KD 5.6%
C 5.4%
L 4.1%

https://riks.se/nyheter/s-pa-svagaste-nivan-sedan-2022-v-rusar
Citera
2026-09-27, 22:31
Medlem
Citat:

Tror SAP kommer försöka köra själva, tror dessutom att det vart deras plan i minst ett år.
Citera
2026-09-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Samtidigt kommer S att få sin vilja fram
Eftersom V inte vill ha 4 år till med SD. Eller vill de kanske det ???
C kan lätt tröttna och ingå i Tidö istället

Det är C som bestämmer, inte V.

Det finns tre lag i riksdag:
Tidö 173
Rödgröna 151
Centern 25

Bollen är hos Centern. De måste välja mellan Tidö eller rödgröna för att undvika nyval. Behövs inte hela partiet välja likadan. De kan också splittras.
Citera
2026-09-27, 22:35
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Självklart är det en signal till S. Mycket bra av V att stå på sig och fortsätta kräva ministerposter. Det gäller att sprutludret C börjar förstå den politiska verkligheten i Sverige. Det kan mycket väl bli ett nyval för första gången på många år.

Jo det vore drömmen.

S är däremot beredda att (edit: nästan) göra vad som helst för att slippa det. På många vis vore det det _definitiva_ slutet för S' hundraåriga roll som dominansparti min gissning. Extravalet skulle bli en katastrof för dem.

S kommer därför dra ut på denna process så länge som möjligt och utlysa nyval först när allt hopp är ute och sista verktyget i lådan är prövat.

Norlén, om han blir vald imorrn (vilket jag tror), kommer, vis från senast då S kaoza under Röfvén, försöka göra denna process så kort som möjlig.

Av denna anledning undrar jag nästan, lite skämtsamt men ändå inte, om inte V också _vill_ ha extraval

Skulle knappast gynna svensk rödgrönhet... däremot Vänsterpartiet.
Senast redigerad av Sqrbanken 2026-09-27 kl. 22:37.
Citera
2026-09-27, 22:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Ja, hoppas verkligen det blir Norlén. Helt underbart att få se sossarna förnedrade. Jag avskyr vänstern men jag tackar dem för detta - om det blir så.

Sant - SD verkar mer och mer bli borgarnas dörrmatta. Sorgligt att se.
Instämmer. Helt underbart att se Maggan-Haggan förnedrad. Så som den kärringen ljugit den här valrörelsen. Karma is a bitch.
Citera
2026-09-27, 22:45
Medlem
SDUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturkrieg365
Tror SAP kommer försöka köra själva, tror dessutom att det vart deras plan i minst ett år.
Och du tror verkligen att C, V, MP kommer vara stödpelare åt S?
Citera
2026-09-27, 22:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag tror fortfarande Centern kommer backa, pga sin SD-skräck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in