2026-09-26, 19:29
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KastlosaBerit
Hur många kvadratmeter bor ni på per skalle? Om ni räknar in hus, lägenhet och sommarstuga? Husbåt? Jag bor på - totalt - 93 kvadrat och bävar inför hur dyrt det kan bli. Jag tror det ska bli dyrare och dyrare så att vi alla trycker ihop oss så smått som möjligt. Jag ser nackdelar med det här såsom att man inte kan ha plats längre för roliga saker såsom bilbana, vävstol eller vad man nu har som hobby.

Oj, ett inlägg där författaren inte sitter och kastar skit på andra författare.

Ja, det kommer bi dyrt. Inte nog med att räntan åker upp, och om din förening måste lägga om lånen blir det svettigare, men uppvärmningen blir grym i vinter om det blir kallt. Jag ser föreningsavgifter som kommer höjas rejält, runt om i landet.

.
Citera
2026-09-26, 20:22
Medlem
Roade mig med att filtrera lite på booli. Det finns just nu drygt 18000 villor till salu i Sverige på 90 kvm eller mer (nyproduktion undantagen). Av dessa kostar ungefär hälften, ca 9000 st, under 3 miljoner. Dock återfinns i stort sett inga av dessa villor under 3 mille i storstadsområdena utan längre ut på landet. Men det är ändå intressant att hälften av objekten är prissatta så att det vore rimligt för ett ungt par med jobb att köpa dem. Problemet är ju då att många av objekten ligger där det inte längre finns några jobb. Tråkigt både för de unga som då inte kan slå till och för boomersarna som köpte på fel ställe för 50 år sen.

Marknaden nu är ju tydligt uppdelad i områden som fortfarande stiger i värde och områden som sjunker. Om man ska råda sina barn, var tror ni det kommer vara bäst att köpa bostad inom de närmsta åren?
Citera
2026-09-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Hur mycket pengar får du från din hanterare per inlägg? Blir lite orolig nu när du skriver att el-priser kan gå upp nu till vintern så vill gärnafå till ett side-hustle.

Va? Tror du blandar ihop mig med någon annan nu. Har ingen personlig hantverkare och har inte skrivit något om elpriser. Men jag lyssnar gärna på dina tankar kring var du tror det är bäst att köpa just nu.
Citera
2026-09-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velora
Va? Tror du blandar ihop mig med någon annan nu. Har ingen personlig hantverkare och har inte skrivit något om elpriser. Men jag lyssnar gärna på dina tankar kring var du tror det är bäst att köpa just nu.

Det tror jag inte.

Du ska alltid köpa där du vill bo -verkar väldigt svårt för vissa att förstå det konceptet men men.
Citera
2026-09-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det tror jag inte.

Du ska alltid köpa där du vill bo -verkar väldigt svårt för vissa att förstå det konceptet men men.

Fegis.

Dels för att du inte vågar erkänna att du felciterade mig och dels för att ditt svar om var man ska köpa är det mesigaste jag läst idag. Alla vet att det finns vinnare och förlorare på bostadsmarknaden, även bland de som köpt för många år sen ”där de ville bo”. Så kom igen nu, prova igen. Vad skulle du råda dina barn?
Citera
2026-09-27, 00:57
Medlem
Citat:
Hur många kvadratmeter bor ni på per skalle? Om ni räknar in hus, lägenhet och sommarstuga? Husbåt? Jag bor på - totalt - 93 kvadrat och bävar inför hur dyrt det kan bli. Jag tror det ska bli dyrare och dyrare så att vi alla trycker ihop oss så smått som möjligt. Jag ser nackdelar med det här såsom att man inte kan ha plats längre för roliga saker såsom bilbana, vävstol eller vad man nu har som hobby.

Bor på ungefär de kvm, kostnad e ränteavdrag är ca 15-16t. Men vårt hushåll drar in minst 65t e skatt varje månad oftast några tusenlappar mer. Det är en enorm vinst att ha två inkomster i ett boende. Även om man får barn så har man det bättre än som singel om båda har heltidsjobb. Nu har vi inga kostnader på annat utanför lgh om man tar materiella saker annat än bil. Totala kostnaden per månad exklusive mat är normalt ca 25-27t. Ger ju minst 30t att lägga på sparande, resor o nöjen. Kan tillägga att vi har låst ränta till lite över 3.4% som går ut till sommaren. Så det är inte precis så man bävar för räntehöjningar.
Senast redigerad av TrashcanSweden 2026-09-27 kl. 01:05.
Citera
2026-09-27, 06:34
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashcanSweden
Bor på ungefär de kvm, kostnad e ränteavdrag är ca 15-16t. Men vårt hushåll drar in minst 65t e skatt varje månad oftast några tusenlappar mer. Det är en enorm vinst att ha två inkomster i ett boende. Även om man får barn så har man det bättre än som singel om båda har heltidsjobb. Nu har vi inga kostnader på annat utanför lgh om man tar materiella saker annat än bil. Totala kostnaden per månad exklusive mat är normalt ca 25-27t. Ger ju minst 30t att lägga på sparande, resor o nöjen. Kan tillägga att vi har låst ränta till lite över 3.4% som går ut till sommaren. Så det är inte precis så man bävar för räntehöjningar.

Ja familjeliv är bäst på olika sätt inklusive sett till det ekonomiska. Räntorna era lär nog höjas nästa sommar. Men kommande år kan såklart räntorna höjtas mer och mer. Är man pessimist som jag är ska man tänka på detta. För tre år sedan hade jag 5,5% i boränta. Det har ju gått ned sedan dess men det talas ju om höjningar igen.
Citera
2026-09-27, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velora
Marknaden nu är ju tydligt uppdelad i områden som fortfarande stiger i värde och områden som sjunker. Om man ska råda sina barn, var tror ni det kommer vara bäst att köpa bostad inom de närmsta åren?
Det beror väl lite på vad de har för intressen och drömmar. Gillar de natur, lugn och ro, jakt/fiske, bilar kanske det är enklast att köpa ett billigare hus på landet än en liten lägenhet i city. Vill de satsa på karriär, driva företag där kontakt med likasinnade är viktigt är väl innerstan vettigare?
Citera
2026-09-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du är ingen entreprenör som Kamprad, du är en boomer-snickare med dyslexi som haft tur att kunna köpa bostäder innan de blev för dyra.
Tur är allt du har och du skall vara djupt tacksam för din tur, hade du varit ung idag hade du inte haft en chans på bostadsmarknaden.
Du hade gått till jobbet och dragit hem din lön och sedan undrat varför bostäder kostar 60x din bruttoårslön och fått bo i ett attefallshus för 16 000 kr på någons tomt

Här är ett boktips som du kanske kan läsa in, om du nu klarar av att läsa:
"– De tydligaste vinnarna är bankerna som ökat sin intjäning enormt på bolånen. Vinnare är naturligtvis också de som haft turen att leva på rätt plats vid rätt tidpunkt och därmed gjort sig en förmögenhet på att bo. Men även dessa har ofta barn och barnbarn som nu har svårt att skaffa sig ett boende. Höga bostadspriser kan ses som en straffskatt på unga och det är kanske inte så man skapar framtidstro. Men kostnaden drabbar hela samhället, att svensk ekonomi gått så dåligt de senaste tre åren beror mycket på att vi har så mycket lån som blev dyra när räntan steg."

Ren tur, med andra ord
Det är en anledning jag skrivit om min bostadskarriär, den omfatta olika städer, även små städer och ändå under alla epoker lyckas göra vinst i då tid som nu tid, dvs vinstutrvecklingen är konstant oavsett tid.

Varav jag även la ut vart jag bor o denna utveckling på närmare 1 milj nu sista 6 åren, detta över en lågkonjunktur, det menas att man placera sig rätt, det är företagare i mig som gör detta möjligt, vilket även du bevisa en professor inte ens förstår sig på, hur det är möjligt.

Skillnade från förr o nu har ingen betydelse, jag började utanför staden med första, man var tvungen o ha sparade pengar även vid första lilla byggda huset hade banken detta som krav, som jag berätta kasta Handelsbanken i Umeå ut mig första gången jag sökte lån, tog mod o fråga Nordea och där hade man en annan syn, detta har jag varit evigt tacksam för,, vad jag gjorde som ordförande var att även avsluta brf föreninges lån hos handelsbanken i Umeå under min tid som ordförande, dvs 30år senare har jag starkt minne av hur denna bank behandla folk fel. blev lite lustigt att banken även hörde av sig varför jag helt plötsligt bytte bort dom från att föreningen haft handelsbanken i 40år.

Du vet dyslexi förstärker andra sinnen du kan läsa mer om via "dyslexic advantage" dvs kort vi kan koppla ihop flera händelser som skapa en orsak, det är alltså en orsak jag starta bostadskarriären utan för stan och jobba mig in till centrum, detta strategi fungera lika bra idag som den gjorde förr. dvs jag skulle lyckas lika bra. dyslexin hjälper mig o se varje stads utveckling via denna förstärktra advantage, dvs det var ingen slump huset i Östersund såldes som dyraste huset under denna tid.
Citera
2026-09-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ja familjeliv är bäst på olika sätt inklusive sett till det ekonomiska. Räntorna era lär nog höjas nästa sommar. Men kommande år kan såklart räntorna höjtas mer och mer. Är man pessimist som jag är ska man tänka på detta. För tre år sedan hade jag 5,5% i boränta. Det har ju gått ned sedan dess men det talas ju om höjningar igen.
Man måste även ta utvecklingen i beaktning varför boendepriser kommer fortsätta öka, samhällen utvecklas, man kan ta enkla exempel, förr la vi knappt pengar på varken en bil eller mobilen, idag lägger vi ca 14% av vår inkomst på dessa saker, det gjorde vi inte 1995.

Vi förändras lika snabbt idag med AI osv, det menas att kostnader hela tiden styrs om, vi tillförs andra kostnader, abonnemang och leasing osv, vi har fler o fler frakter hem till dörren, folk jobbar mer hemifrån, kontor byggs om till öppna landskap osv. butiker får svårare o svårare genom webbshoppandet ökar.

Det är genom denna utveckling vi kommer betala mer för boendekostnaden framöver, skatter och inkomster ska in även om tjänster o förutsättningar förändras.
Citera
2026-09-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tittade själv på bostad i stockholm som ung mitten av 80talet.
Men det som fanns att få tag i var som inneboende i söderförort.
Fanns 2ndrahandskontrakt för 75% av nettolönen.

Så det fick bli en annan ort. där en BR kostade 0.5 av en nettolön och boendekostnaderna stannade på 15% av min nettolön.
Här kommer Wallincus att känna ett stort behov av att rätta dig.

Där, då, i mitten av 80-talet, var bostäder "gratis" kommer han säga. Du hade tvärtom kunnat köpa dig en villa i Bromma för en månadslön. Så är det i hans föreställningsvärld. Och den är sanningen. Det kan han bevisa med ett citat från en bloggare som han svårt vantolkar.

Nu försökte jag i sig inte skaffa boende i Stockholm på den tiden. Men av vad jag hörde så stämmer det du skriver.
Citera
2026-09-27, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Här kommer Wallincus att känna ett stort behov av att rätta dig.

Där, då, i mitten av 80-talet, var bostäder "gratis" kommer han säga. Du hade tvärtom kunnat köpa dig en villa i Bromma för en månadslön. Så är det i hans föreställningsvärld. Och den är sanningen. Det kan han bevisa med ett citat från en bloggare som han svårt vantolkar.

Nu försökte jag i sig inte skaffa boende i Stockholm på den tiden. Men av vad jag hörde så stämmer det du skriver.
Vi kan väl avfärda det med era egna ord?
Bara för att SkogsSaab var en misslyckad individ som inte var tillräckligt produktiv så betyder inte det något om marknaden i stort.

Han skulle jobbat hårdare bara, då hade han haft råd enkelt och var han inte villig att betala vad det kostade så är det fullt naturligt att han förlorade bostaden.
Han skulle varit villig att betala priset bara, inte svårare än så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in