2026-09-26, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag tror det finns ett mellanting mellan att utsätta sina barn för livsfara (/risk för allvarlig kroppskada) och att låsa in dem i en madrasserad cell. Vad tror du?
Den gränsen är MYCKET tunnare än du tror. Och de flesta ligger väldigt långt på fel sida.
Det är nog i grunden en generationsfråga - där varje generation blivit mesigare och mesigare.
Inge skulle längre låta en sjuåring gå en mil till skolan - men det var inget ovanligt förr. Man fick bara börja lite tidigare än de barnen som bodde närmare. Idag skjutsar föräldrar vars barn har längre än 200 meter dem till skolan. Så nej - det verkar inte finnas något mellanting, folk har gått all-in på idiotin.
Citera
2026-09-26, 16:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Den gränsen är MYCKET tunnare än du tror. Och de flesta ligger väldigt långt på fel sida.
Det är nog i grunden en generationsfråga - där varje generation blivit mesigare och mesigare.
Inge skulle längre låta en sjuåring gå en mil till skolan - men det var inget ovanligt förr. Man fick bara börja lite tidigare än de barnen som bodde närmare. Idag skjutsar föräldrar vars barn har längre än 200 meter dem till skolan. Så nej - det verkar inte finnas något mellanting, folk har gått all-in på idiotin.

Du har absolut en poäng. Jag säger inte emot.
Citera
2026-09-26, 16:38
Avstängd
Citat:
Tack! Ja jag vet att min energi är väldigt maskulin. Älskar det ❤️ killarna älskar det... utseendet är dock kvinnligt. Och jag arbetar i detta nu för att komma i mer kontakt med min feminina sida. En tuff uppväxt kan ju göra att man blir lite "taggarna utåt".

Exempel på hur Ciara varit helt jävla sinnessjuk:

* Deltar i fylleslag på sin bröllopsdag, där gästerna utsätts för direkt livsfara genom drunkning (samtliga gäster simmar i havet mellan nån ö och nån båt - Måns var förvånad att alla överlevde).

* Var tillsammans med Måns Zelmerlöw i 9 år.

* Skickar överdrivna orosanmälningar för att få barnen.

* Gängar ihop sig med Camilla Läckberg och E-type för att få sympatier, ny bostad efter uppbrottet, barrikadera sig i det gemensamma huset där Måns ska vara med barnen (de fick hänga på McDonalds tre timmar, innan C gav upp och lämnade huset).

I boken nämns även följande:

* Måns har bokat en bröllopsresa till Maldiverna. En kvart innan taxin ska avgå ändrar sig Ciara. Hon vill inte följa med, för hon anser att de bråkar för mycket. Biljetterna "brinner inne". I ren frustration bokar Zelmerlöw en resa för en till Kreta. Då vill Ciara plötsligt följa med honom. De "hatar varandra" under hela flygresan.

* En situation där båda är fulla, Ciara vill bråka och Måns vill sova. Han ligger i sängen och blundar medan C kacklar på. Tillslut häller hon ett glas vatten över honom. Han skriker "vafan gör du" och när hon försöker springa undan tar han tag i hennes arm. Han släpper inte. Ciara ropar till sin mamma, i rummet bredvid "Mamma han slår mig!" varpå morsan svarar "Gå och lägg dig."

"Mamma han slår mig!" har sedan blivit ett running gag i familjen, enligt Måns.

Jag märker att du trivs i din energi och det är bra. Inget är bra eller dåligt, maskulin eller feminin energi, finns inget som är bättre än det andra.
Jag tror dock att du saknar mentaliseringsförmåga då du har väldigt svårt i att leva dig in i andras beteenden och föreställa dig kontexten, du dömer direkt all form av känslighet och sårbarhet som "helt sinnessjuk". Vilket kan kopplas till att du haft en hård uppväxt och lärt dig att det är så man överlever och det som är att vara en vinnare? Du skriver att du själv varit ett svin mot ditt ex men dömer då hans reaktion på det som helt knäpp. Det där skulle du kunna få en diagnos för och kunna jobba med i gruppterapi.

Jag ser inte dina exempel som helt sinnessjuka. För det första vill jag påminna om att Måns är en notorisk lögnare som själv erkänt att han ljuger och manipulerar om och igen, långt innan skilsmässan och redan innan han ens träffade Ciara.
Du kan inte veta om det var så det gick till som du här refererar från boken. Du refererar från hans hatbok om Ciara, inte som att du på riktigt varit en fluga på väggen.

Ditt första exempel, jag bor i ett drogliberalt land nu och jag känner många engelsmän. De har en helt annan kultur än svenskar. Engelsmän och irländare har inte den här ängsliga taburelationen till alkohol och de är inte uppdelade och segregerade mellan generationer.
De dricker mer på fest och det är inget konstigt med det. SPECIELLT inte på bröllop. Jag har själv varit på bröllop där engelsmän gift sig och de kan ha kul och släppa loss och ja, de dricker.
Fattar inte hur du inte reagerar på att just Måns Zelmerlöw av alla människor som är en känd både drog- och alkoholmissbrukare som är en notorisk festare, ökänd festare i Stockholms partyliv, plötsligt koketterar och moraliserar över att hans egna gäster på sitt eget bröllop släppte loss och var berusade.
Du ser inte igenom det?

Det du berättar om Ciara är troligen förvrängt och förvanskat för att förnedra henne, men jag ser ju att det handlar om det typiska "silent treatment" som narcisster kör med då de konsekvent ignorerar sin partner för att psyka dem och provocera fram en reaktion de sen hävdar är "galen". Gaslighting du vet. https://www.youtube.com/watch?v=1pSsAnfYrjo
https://www.youtube.com/watch?v=DXOMRlZyCug
Jag tror inte heller att hans silent treatment började 1 minut innan vattenglaset, du får se det som ett mycket längre psykande som började långt innan det datumet.
Helt sjukt tycker jag inte att det är eftersom han medvetet ignorerade henne och säkert var den som medvetet startade bråket från början genom medvetna provokationer.
Skrek hon att han slog henne kan han mycket väl ha slagit henne och det kan vara så att hennes mamma inte varit schysst och försvarat sin dotter, vilket i sig kan vara en förklaring till att hon fått dålig självkänsla och föll offer för Måns, eller så hörde hennes mamma fel.
Att de skulle gå runt och håna Ciara och vara på Måns sida kan inte stämma alls. Hela hennes familj har slutit upp runt henne, hennes ex stöttar henne, hennes mamma stöttar öppet henne i sociala medier och skriver ofta om narcissister som ljuger och manipulerar. Hennes syster stöttar öppet henne. Hela Ciaras bekantskapskrets ville att hon skulle lämna honom och det mycket tidigt i relationen, det har han själv pratat om innan skilsmässan och skrivit en låt om.
Jag tror ju att han slog henne om Ciara nu skrek så, vem vet vad som är sant alls när Måns håller i pennan.
Citera
2026-09-26, 16:47
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Du skriver att du själv varit ett svin mot ditt ex men dömer då hans reaktion på det som helt knäpp.

När har jag skrivit det? Han var ett svin mot mig också. Det var en förödande dödsdans för 2, precis som M & C:s förhållande.

Du skriver att vi hade kunnat ha en framtid tillsammans. Vi gick i parterapi. Känner du honom, har du en aning om vem han är..?

Han är en person med svåra psykiska problem som han aldrig har sökt hjälp för. Han ser sig själv som mentalt frisk, medan jag har gått i åratal av terapi och behandlingar. Han är en f.d. missbrukare som idag har tappat alla tänder.

Jag skulle ALDRIG vilja gå tillbaka till honom!!!! Att lämna honom var det bästa jag gjort
Citera
2026-09-26, 16:55
Avstängd
Citat:
När har jag skrivit det? Han var ett svin mot mig också. Det var en förödande dödsdans för 2, precis som M & C:s förhållande.

Du skriver att vi hade kunnat ha en framtid tillsammans. Vi gick i parterapi. Känner du honom, har du en aning om vem han är..?

Han är en person med svåra psykiska problem som han aldrig har sökt hjälp för. Han ser sig själv som mentalt frisk, medan jag har gått i åratal av terapi och behandlingar. Han är en f.d. missbrukare som idag har tappat alla tänder.

Jag skulle ALDRIG vilja gå tillbaka till honom!!!! Att lämna honom var det bästa jag gjort

Nej, haha, jag har aldrig skrivit att du kunnat ha en framtid tillsammans med ditt ex .
Jag går på att du skrivit att du haft ett ex och att du var Måns Zelmerlöw i den relationen men du menar att han var lika knäpp som du. Varför då? För att han blev arg och upprörd över ditt sviniga beteende?
Jag vill absolut inte att du ska vara med ditt ex och lägger mig inte alls i ditt privatliv.
Men noterar att det är underligt att du gått flera år i terapi och ändå inte förstår mekanismerna i ett förhållande där du beter dig som Måns Zelmerlöw i relationen (enligt dig själv) utan tycker att andra människor får delad skuld med dig om du skadar dem.
Citera
2026-09-26, 17:06
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Nej, haha, jag har aldrig skrivit att du kunnat ha en framtid tillsammans med ditt ex .
Jag går på att du skrivit att du haft ett ex och att du var Måns Zelmerlöw i den relationen men du menar att han var lika knäpp som du. Varför då? För att han blev arg och upprörd över ditt sviniga beteende?
Jag vill absolut inte att du ska vara med ditt ex och lägger mig inte alls i ditt privatliv.

Men noterar att det är underligt att du gått flera år i terapi och ändå inte förstår mekanismerna i ett förhållande där du beter dig som Måns Zelmerlöw i relationen (enligt dig själv) utan tycker att andra människor får delad skuld med dig om du skadar dem.

Dessa två meningar är extremt motsägelsefulla. Här och nu frågar du ut mig om mitt ex och varför han betedde sig som han gjorde..... du ifrågasatter det jag säger - att han är en idiot - och antyder kraftigt att allt som hände mellan oss var mitt fel.

Svar på din fråga: han betedde sig som ett as för att han blev tappad som liten (AKA barndomstrauma), han har knarkat för mycket och antagligen har en personlighetsstörning.

Han har aldrig haft ett fungerande förhållande, våld och hot har förkommit i relationer som han haft efter mig. Han har haft både soc och polisen på besök pga detta, då barn fanns i hemmet vid tillfället.

Du antar att ALLT han gjorde var något slags motreaktion på vad jag gjorde, men låt mig göra en sak jävligt tydlig: när två människor som mår psykiskt dåligt har en relation med varandra, då blir det inte bra.
Citera
2026-09-26, 17:13
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Om du tror att jag menar att jag betett mig exakt som Måns Zelmerlöw i relationen är du dum i huvudet.

Det jag menar är att jag är den "mjukare" parten som kan se att båda i någon mån var lika goda kålsupare (båda utsatte varandra, båda hade psykiska problem), jag kan erkänna den andra partens positiva sidor, medan den andra är i total förnekelse och ser sig själv som ett 100% oskyldigt offer.

Måns nämner i boken hur han aldrig vågade ta upp något problem i relationen, för varje gång han försökte ta upp något så såg C det som en personligt riktad attack mot henne och det blev en helvetesdiskussion av det. Det känner jag igen.

Under våra 5 år tillsammans bad mitt ex aldrig om ursäkt för något, och vi hade aldrig en konstruktiv diskussion om vad vi kunde göra bättre tillsammans. Däremot hade vi många storbråk (de pågick i regel 2-3 dagar), eftersom han kände sig attackerad så fort jag tog upp ett problem och då började attackera tillbaka.
Senast redigerad av Berit85 2026-09-26 kl. 17:22.
Citera
2026-09-26, 19:27
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Varför överhuvudtaget skriva en bok om sig själv och sitt liv?

Jag har aldrig riktigt förstått fascinationen. Varför vill så många kändisar berätta sin livshistoria i bokform? Vad är det egentligen man vill förmedla – och till vem?

För mig känns det ofta mer som ett sätt att bekräfta sin egen betydelse än som något genuint eller angeläget. Det är svårt att inte bli lite skeptisk när ännu en känd person ger ut en bok om sig själv.

För att tjäna pengar.
Citera
2026-09-26, 19:38
Medlem
Citat:
De som inte har blivit hjärnskadade pga oförsiktig hantering i barndomen
Dumheter. Den som aldrig skadat sig är också den som är mest rädd för att skada sig, d.v.s. en sådan människa är värdelös när läget kräver lite extra.

Jag vet inte om du förstår vad jag försöker förklara, men fruktan över att vurpa på cykeln är mycket värre än att faktiskt vurpa på cykeln.
Citera
2026-09-26, 19:42
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Våldtäkt är en annan sak. Men klart man är ansvarig om man super sig redlös och däckar bland människor man inte känner. Då får man ju räkna med att bli våldtagen, tycker jag.

Ganska anmärkningsvärt. Kanske tur du inte är enväldig domare i högsta domstolen.
Citera
2026-09-26, 20:34
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Konstigt antagande och fråga i förhållande till min ställning tyckte jag.

Men kan ge ett svar.

Jag hade aldrig känt mig OK ifall hon befann sig utanför min räckvidd. Samtidigt som jag hade behövt väga in att hon är hon och jag är jag och vi båda har våra roller att uppfylla.

Jag hade önskat att ingen våldtog henne bara för att hon supit sig full eller somnat av naturliga orsaker på ett område där det fanns olika människor.

Vad är skillnaden mellan att somna av alkohol eller att somna av naturliga orsaker. Det ena gör att personen får räkna med att bli våldtagen?

Precis. Och det är därför man får skylla sig själv om man gör det: för alla känner till riskerna.

Skillnaden är att man vaknar och kan freda sig om någon försöker våldta en medan man sover.

Tack för bra diskussion. Jag vann. Men tråden handlar ju om Måns Zelmerlöv, så låt mig återgå till topic:

Det faktum att både M och C älskar alkohol gör dem till relativt opålitliga människor, i min mening. Fram för fredsgsmys utan våldtäktsdrog
Senast redigerad av Berit85 2026-09-26 kl. 21:13.
Citera
2026-09-26, 22:19
Medlem
Måns är uppenbarligen psykopat och narcissist. Detta har utvecklats i hans skvallertråd. Det förstår alla med några hjärnceller som samarbetar. Jag har ännu inte hunnit läsa hans bok, men det du skriver ger mig inte bättre vibbar, för att säga det milt. Att cykla utan att hålla i styret tillhör sådant som man - om man vill - lär sig själv. Liksom att röka hasch. Det är inget föräldrar bör lära en. Detta begriper varje vettig förälder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in