2026-09-25, 15:38
Medlem
Berit85s avatar
Long story short: jag lyssnar på Måns Zelmerlöws självbiografiska bok - fantastiskt kul och fyndigt skriven!!! (Jag ser mig som en relativt kräsen läsare, har aldrig rört en bok av skräpförfattare som exempelvis Camilla Läckberg.)

Men nu helt bortsett från Z:s snudd på geniala språkbruk. Är mannen helt körd i huvudet???

Han berättar hur han i boken lär sin son Albert - idag 8 år - att cykla utan händer; dvs utan att hålla i styret.

Citat:
"Precis som du pappa."

Berättar Måns stolt. Han berättar också hur han och lillebrorsan Ossian applåderar den lille cykeltalangen.

Zelmerlöw gör alltså 3 saker som ingen normalt funtad förälder (enligt mig) skulle göra:

1. Lär sina barn det livsfarliga tilltaget att cykla utan att hålla i styret.

2. APPLÅDERAR åt skiten.

3. Skryter om det i en bok, istället för att hålla det misstaget för sig själv och skämmas.

Överreagerar jag?
Citera
2026-09-25, 15:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Hans ”fyndiga språk” beror på att han har haft professionell hjälp att författa boken.
Citera
2026-09-25, 15:45
Medlem
Wyrdkins avatar
Vad är det för fel att lära barnet cykla så?
Citera
2026-09-25, 15:46
Medlem
Klart barn ska lära sig att cykla utan händer på styret. Det kunde alla barn med självrespekt när jag var barn.
Citera
2026-09-25, 15:48
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hans ”fyndiga språk” beror på att han har haft professionell hjälp att författa boken.

Jag betvivlar det. Alltså, att fyndigheterna inte är hans egna. Det känns väldigt genuint. Kan givetvis inte ta gift på saken, men boken har en jävligt tydlig röst: och jag gissar att rösten är hans egen.

Hade det inte varit hans naturliga språk så tror jag att folk som känner honom hade reagerat. Saker som att "duschens tre strålar går åt helt skilda väderstreck", att hans engelska lägenhet är "ungefär en meter bred och 30 meter djup", att fasanerna "bräker" etc... det låter bara för personligt och särpräglat för att det skulle komma från någon annan. Men vad vet jag.

Får väl ta det säkra före det osäkra och berömma båda författarna
Citera
2026-09-25, 15:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85

Överreagerar jag?
Självklart.
Att lära sig cykla utan att hålla i styret är utvecklande. Det borde fler cyklister prova.

Men ja, han är dum i huvudet. Dock inte pga detta. Men du är.
Citera
2026-09-25, 15:50
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Tänk på föräldrar till soldater.
Där kan man prata dumma.
. eller föräldrar som matar ungarna med skräpmat 5 gånger i veckan eller mer.
Citera
2026-09-25, 15:51
Medlem
ModerKatts avatar
Jag ska fråga min pappa om han också blir stolt när jag cyklar utan händer
Ja, du överreagerar. Balans?
Citera
2026-09-25, 15:52
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Cykelhjälmen kan ju få en repa.
Vet du vad en cykelhjälm kostar?
Citera
2026-09-25, 15:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin

Well... mitt huvudargument: det gör ont att få ett cykelstyre i magen och käften full av grus, om man är 5-6 år gammal och precis har lärt sig cykla.

Det är också jobbigt om ens barn råkar spräcka skallen. Ett barn på cykel är en tillräckligt farlig situation i sig tycker jag.
Citera
2026-09-25, 15:57
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Kan du utveckla?

Cyklade du aldrig utan att hålla i styret? Det gör väl alla vuxna ibland också när tillfälle ges?

Nej, jag släpper sällan styret då jag har en tung och vinglig kärringcykel. Men hade nog inte vågat ändå. Jag kör ansvarsfullt 🫡

Och hade DEFINITIVT inte uppmuntrat mina barn att göra det!!! Min son gjorde det ibland när han var i tonåren - antagligen för att retas - då blev jag vanhelig. Och livrädd.

Ska dock tilläggas att jag är överkänslig (surprise surprise) eftersom jag förlorade ett barn när jag var väldigt ung.
Citera
2026-09-25, 16:10
Medlem
Markuszxchejs avatar
Vad är det för fel att lära sitt barn balans och motorik?
Började med gymnastik vid 6 års ålder, samt motocross
Gick på händer och gjorde bakåtvolt på barngympan i skolan när alla andra stod och kastade ärtpåsar.
Varit fortsatt aktiv i mitt vuxna liv, och ser fram emot att kunna cykla(utan händer) förbi mina gamla klasskamrater när dom går med rulator i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in