2026-09-26, 12:55
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Jag tankar tills jag ser bränslet i röret. Japp det går även fast pumpen är utrustad med stopp. Kör många mil på ett år men något bränsletanksrelaterat har jag aldrig varit med om, kan ju vara kvalitén på tanken, vem vet?
Citera
2026-09-26, 13:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Det är mycket olika både på olika bilar och olika pumpar, om den stoppar vid rimligt tillfälle eller inte. På de två bilar jag har i drift nu, båda ca 15 år gamla dieslar, en japansk och en europeisk, är det tydligt att den japanska har ett tunt och mycket krokigt tankrör så på den kan det slå tillbaka bränsle så pumpen slår ifrån långt innan tanken är full. På den europeiska, med rakare tankrör och uppenbarligen mer påkostad och genomtänkt tankventilation, slår inte pumpen ifrån förrän tanken verkligen är helt full.
Ska man vara exakt så tänker jag mig att design och storlek på tanken orsakar olika svall och att det kan vara svallet som stoppar pumpen. Man hör ju klucket från svallet ibland. Oavsett så är det inte min uppgift att analysera det, jag försöker inte tanka vidare när pumpen sagt stopp.

I övrigt kan en annan spaning i tråden stämma, att hela artikeln är BS. Finns ju ändå rätt många bilar på vägarna, utan dessa problem.
Citera
2026-09-26, 13:26
Medlem
bränslet KAN rinna fram och förstöra tex kolfilter men tankar man tills "tankspaken" slår av så är det inget att bry sig om, det man däremot ska undvika är att över tanka, alltså fylla hela vägen upp så mycket det bara går.

vore detta ett stort problem skulle det bli många verkstadsbesök för detta bekymmer vilket det inte blir(aldrig hört om något).
kört bilar i ca 30 år och ett par har jag kvar som är ca 10- 40 år och de verkar inte lida av det alls.
Citera
2026-09-26, 13:50
Medlem
Bilar fyller jag till pumpen själv bryter. Mc till det i princip är topp. Det har aldrig uppstått några problem i mitt nu över 60-åriga liv förutom en gammal bil som visade sig ha läckage i röret ner till tanken. Den fyllde jag sen bara i själva tanken för vem har råd med att bensinen rinner ut på marken? Det var dock sällan jag fyllde hela tanken på den tiden. Dels för att man inte hade de pengarna och dessutom fanns det många bensintjuvar. Man hade därför även en 5 litersdunk i bagaget i reserv.

Om detta vore ett problem skulle det stått i instruktionsboken hur man skulle gjort vid tankning. Den är faktiskt värd att ägna igenom för eller senare för där står alltid mycket nyttigt om sitt fordon.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-09-26 kl. 13:54.
Citera
2026-09-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://marcusoscarsson.se/uppmaning-tanka-inte-bilen-full/

Hur gör ni bilägare?
Oscarsson har gått på en sådan där AI genererad artikel där en person som inte finns varnar för och reder ut ett problem som inte finns. Så jävla risigt.
Citera
2026-09-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
bränslet KAN rinna fram och förstöra tex kolfilter men tankar man tills "tankspaken" slår av så är det inget att bry sig om, det man däremot ska undvika är att över tanka, alltså fylla hela vägen upp så mycket det bara går.

vore detta ett stort problem skulle det bli många verkstadsbesök för detta bekymmer vilket det inte blir(aldrig hört om något).
kört bilar i ca 30 år och ett par har jag kvar som är ca 10- 40 år och de verkar inte lida av det alls.

När det var nytt med kolkanister på tankventilationen i slutet av 80-talet (nu från europeisk synpunkt, i vissa delstater i USA började kolkanistrar användas redan i mitten av 70-talet) så gjorde en del biltillverkare konstruktionsmissar som ställde till problem. På en del franska bilar drog kanistern i sig fukt när den regenererades under körning, så att plåtburken den satt i rostade sönder på något år. Saab underdimensionerade hela systemet så det klarade inte att ta hand om bensinångorna i praktiken. I båda fallen blev det återkallelser och ombyggnad. Men såna problem är historia nu.
Citera
2026-09-26, 15:36
Medlem
Full-Retards avatar
Brukar alltid tanka fullt, man vet aldrig när man behöver köra långt
Citera
2026-09-26, 15:55
Medlem
What?

Om det var meningen att man bara fick fylla upp en viss mängd bränsle så hade ju tillverkaren naturligtvis konstruerat tanken så.
Citera
2026-09-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://marcusoscarsson.se/uppmaning-tanka-inte-bilen-full/

Hur gör ni bilägare?

Än är inte den sista idioten född
Citera
2026-09-26, 16:05
Medlem
PerniWhas avatar
Tankar knökfullt, låter det skumma färdigt och sedan droppa i det som ryms.
Citera
2026-09-26, 16:11
Medlem
Har haft körkort sedan 1954
Kört samma bilmärke och modell i över 50 år.
Nuvarande 36 år gammal(årsmodell 1990).
Har lärt mig att alltid stå vid sidan av bilen när jag tankar.
Annars får jag bensin på byxbenen - om jag inte lyssnar noga när bensinen fyller upp i tankröret och sprutar ut.
Det automatiska frånslaget i pumphandtaget fungerar inte på min bil.
Har varit i diskussion med flera bensinbolag, som valt att kompensera mig i stället för att utreda fallet.
Fått mycket gratis bensin genom åren.
Men man måste besvära sig att gå in till stationspersonalen och uppvisa de bensinblöta byxbenen och få ett intyg på det inträffade.
Därför tankar jag inte på obemannade bensinstationer!
Citera
2026-09-26, 16:39
Medlem
Jag har så lite som möjligt i tanken eftersom mer bränsle gör att bilen blir tyngre och drar mer vid start och uppförsbacke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in