2026-09-26, 17:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Artikeln verkar vara ett IQ test. Folk med under 70 köper säkert det som påstås.
Citera
2026-09-26, 18:06
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag har så lite som möjligt i tanken eftersom mer bränsle gör att bilen blir tyngre och drar mer vid start och uppförsbacke.
Så länge du inte gör en flyguppvisning med ett jet plan eller tävlar med sport bilar så är nog de kilona obetydande.
Citera
2026-09-26, 18:23
Medlem
Gör som det står i era manualer. De allra flesta avråder från att fylla mer efter att pumpen slagit ifrån. Vissa tillverkare har dessutom påtalat risken i servicebulletiner.
Citera
2026-09-26, 20:08
Medlem
guderis avatar
Vad händer om jag tankar bilen full, kommer jorden gå under?
Citera
2026-09-26, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
När det var nytt med kolkanister på tankventilationen i slutet av 80-talet (nu från europeisk synpunkt, i vissa delstater i USA började kolkanistrar användas redan i mitten av 70-talet) så gjorde en del biltillverkare konstruktionsmissar som ställde till problem. På en del franska bilar drog kanistern i sig fukt när den regenererades under körning, så att plåtburken den satt i rostade sönder på något år. Saab underdimensionerade hela systemet så det klarade inte att ta hand om bensinångorna i praktiken. I båda fallen blev det återkallelser och ombyggnad. Men såna problem är historia nu.
Intressant, vilket saab gällde det har nämligen en gammal saab.
Citera
2026-09-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Den där äckliga sminkade plastiga falska smilbögen Marcus Oskarsson skriver verkligen 100% nonsens på sin webbplats. Varför läser någon smörjan som står skriven där?

Varför existerar den där sidan??
Citera
2026-09-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Intressant, vilket saab gällde det har nämligen en gammal saab.

Tror det gällde tidiga Saab 9000 med kat, ungefär 1987-1991 års modeller. Möjligen var det så att produktansvaret för avgasreningen gällde fullt ut först från '89 , och i så fall är det bara bilar av den årsmodellen och senare som man kan vänta sig är åtgärdade. Exemplar utan kat från '87-88 har inte heller någon kolkanister.
Citera
2026-09-26, 21:50
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://marcusoscarsson.se/uppmaning-tanka-inte-bilen-full/

Hur gör ni bilägare?
Jag tankar alltid bilen nykter.
Citera
2026-09-26, 22:15
Medlem
Citat:
Tror det gällde tidiga Saab 9000 med kat, ungefär 1987-1991 års modeller. Möjligen var det så att produktansvaret för avgasreningen gällde fullt ut först från '89 , och i så fall är det bara bilar av den årsmodellen och senare som man kan vänta sig är åtgärdade. Exemplar utan kat från '87-88 har inte heller någon kolkanister.
Har en gammal 900 T16 från 90 så den kanske är fixad?
Citera
2026-09-26, 22:15
Medlem
savagemamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Bäst prestanda får man med tom tank. Jag skulle även gå så långt som att rekommendera att man tar bort bensintanken helt och hållet för att minska vikten. Allra bäst är att även lyfta ur motorn och batteriet. Och sniffa bensinen. Det gör Marcus Oscarsson.

😂😂😂😂😂
Citera
2026-09-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Har en gammal 900 T16 från 90 så den kanske är fixad?

Det är inte säkert att OG900 berördes överhuvudtaget. Om jag minns rätt så har den plåttank medan 9000 har plasttank. Och nu drar jag mig till minnes att en orsak till att det blev problem på 9000 var att bensinångor avdunstade rakt ut genom plasten, utöver det som gick ut via tankventilation och kolkanister. Därför var man tvungen att kosta på en mer effektiv kanister på 9000 för att inte den totala mängden bensinångor skulle överskrida tillåtna gränser. Ett alternativ hade varit att byta till plasttank med någon speciell beläggning på insidan, men det hade blivit dyrare än en bättre kanister.
Citera
2026-09-27, 09:50
Medlem
Citat:
Det är inte säkert att OG900 berördes överhuvudtaget. Om jag minns rätt så har den plåttank medan 9000 har plasttank. Och nu drar jag mig till minnes att en orsak till att det blev problem på 9000 var att bensinångor avdunstade rakt ut genom plasten, utöver det som gick ut via tankventilation och kolkanister. Därför var man tvungen att kosta på en mer effektiv kanister på 9000 för att inte den totala mängden bensinångor skulle överskrida tillåtna gränser. Ett alternativ hade varit att byta till plasttank med någon speciell beläggning på insidan, men det hade blivit dyrare än en bättre kanister.
Vet inte riktigt hur en bil med defekt kolkanister beter sig men antar att motorlampan lyser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in