2026-09-26, 07:41
Medlem
Bandydrakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
På personbilar finns alltid ett expansionsutrymme som inte går att fylla med bränsle ens om man toppfyller ända upp i röret. Åtminstone på alla bilar tillverkade på den här sidan mitten av 60-talet.
Så marcusoscarssons påståenden är helt gripna ur luften och inget att bry sig om.

Den enda gång man kan behöva tänka på såna här saker är när man tankar ett fordon som har tanklocket direkt på tanken och ingen organiserad tankventilation. T ex mopeder, gräsklippare, en del lastbilar. Men, som sagt, det är inget att bry sig om på en personbil där tankventilationen fungerar som den ska (det kan vara en annan sak om någon klåpare har haft ner tanken och lyckats få ventilationsslangar i kläm eller kopplat dem fel).

Många bilar från mitten av 90-talet och framåt har s k adaptiva funktioner i bränslemätaren för att den ska ge ett mer pålitligt värde än vad den grovhuggna flottörgivaren i tanken ensam kan erbjuda. Algoritmer i någon microcontroller i instrumentblocket eller motorstyrningen väger ihop signalen från tankgivaren med förbrukningsinformation från motorstyrsystemet för att få ett pålitligt värde att presentera på tankmätaren (och, om bilen har färddator, även som t ex återstående körsträcka till tankning). Men en förutsättning för att de där adaptiva funktionerna ska fungera bra i längden är att man någon gång emellanåt tankar helt fullt respektive tömmer tanken till åtminstone nästan soppatorsk. Man behöver inte göra det ofta, det brukar räcka med att göra det någon gång om året eller om bilen har varit strömlös eller man har haft en diagnoskabel inkopplad och raderat felkoder mm från motorstyrning eller instrumentering.

Varför ska man inte toppfylla tanken på en moped? Eller en bil från 60-talet, för den delen? Brukar väl vara ventilationsslang eller hål i tanklocket
Citera
2026-09-26, 07:49
Medlem
Borasare1980s avatar
En släkting till mig brukade bara fylla en tiondels tank i sin rostiga Volvo 740 och ofta låta bilen stå obemannad och värma upp sig på tomgång vintermornar med nycklarna i medan han satt och drack sitt morgonkaffe i köket. Sedan snodde såklart nån hans bil men fick direkt soppatorsk och lämnade den i ett dike inom gångavstånd.
Citera
2026-09-26, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Varför ska man inte toppfylla tanken på en moped? Eller en bil från 60-talet, för den delen? Brukar väl vara ventilationsslang eller hål i tanklocket
På äldre bilar kan ibland tankarmaturen, flottören som styr tankmätaren ta skada om man överfyller tanken.
Även för lite bensinmängd var dåligt.
Om man alltid körde med väldigt lite bensin i tanken, då skadades istället den elektriska bensinpumpen i tanken, detta eftersom den inte blev tillräckligt kyld av bensinen.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-09-26 kl. 08:15.
Citera
2026-09-26, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://marcusoscarsson.se/uppmaning-tanka-inte-bilen-full/

Hur gör ni bilägare?
Man kör förstås elbil så slipper man pöbelns problem
Citera
2026-09-26, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Om man alltid körde med väldigt lite bensin i tanken, då skadades istället den elektriska bensinpumpen i tanken, detta eftersom den inte blev tillräckligt kyld av bensinen.

Det är något som kan förekomma i mycket varma trakter (t ex ökenländer, Arizona i USA mm), och det är också från USA de där varningarna brukar komma. Än så länge knappast något att oroa sig över i svenskt klimat.
Citera
2026-09-26, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken

För att det inte ska svämma över bensin ut genom tankventilationen, om man tankar kallt bränsle från en mack med underjordiska tankar och sen blir fordonet stående i solen så att bensinen värms upp och expanderar, innan man har hunnit köra upp nåt bränsle.
Men ska man köra en längre sträcka direkt efter tankningen så är det ju ingen större risk att något händer.
Citera
2026-09-26, 09:37
Medlem
TELAVIV91s avatar
Undviker allt Marcus står bakom...
Citera
2026-09-26, 10:48
Medlem
Mekanikern är dum i huvudet.

Han byter tändstift men vet såklart bättre än de hundratusentals ingenjörerna på VW, Mercedes, Volvo, Kia, Toyota, GM, Ford, Nissan, Fiat, Honda, BMW och Reunalt tillsammans.

Ingen av dessa har tänkt på att "just fan, bilen ska ju gå att tanka fullt utan att gå sönder."

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Man kör förstås elbil så slipper man pöbelns problem
I detta fall slipper du ett påhittat problem och får ett gäng riktiga. Det finns såklart argument emot förbränningsmotorer och för elbilar. Att en stolle på en verkstad tycker man inte ska tanka bilen fullt är inte ett av de argumenten.
Senast redigerad av kalleboool 2026-09-26 kl. 10:50.
Citera
2026-09-26, 10:51
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Själv tankar jag bara för hundring eller en 10 eurosedel.
Har därför inte heller reflekterat på bensinpriserna
Citera
2026-09-26, 11:15
Medlem
Barentss avatar
Jag tänker mig att biltillverkarna och pumptillverkarna tillsammans har mest kunskap om detta, uttestat på ca 1 miljard bilar i världen, och att pumpen därför stänger av vid exakt rätt tillfälle.

Däremot toppfyller jag aldrig utan slutar så fort pumpen stoppar.
Citera
2026-09-26, 12:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Den där äckliga sminkade plastiga falska smilbögen Marcus Oskarsson skriver verkligen 100% nonsens på sin webbplats. Varför läser någon smörjan som står skriven där?
Exat min tanke. Han har verkligen gått från en hyfsat respekterad politisk reporter till en gödselspridare värre än svens damtidning när det gäller rent trams. Han har väl inte haft ett vettigt reportage på sin sida någonsin.

Känns ju som han rippat denna artikel från någon sydamerikansk nyhetsmedia där någon självutnämnd spansktalande skrotmekaniker hittat på en egen teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag tänker mig att biltillverkarna och pumptillverkarna tillsammans har mest kunskap om detta, uttestat på ca 1 miljard bilar i världen, och att pumpen därför stänger av vid exakt rätt tillfälle.

Jag tänker som du. Jag har haft ett antal bilar under mina dryga 35 år med körkort, allt från gamla rishögar i början, till nu mer nya vagnar. Tanker alltid fullt på samma sätt som du, när automatiken slår ifrån så är det fullt. Har aldrig haft några som helst bekymmer.
Citera
2026-09-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents

Det är mycket olika både på olika bilar och olika pumpar, om den stoppar vid rimligt tillfälle eller inte. På de två bilar jag har i drift nu, båda ca 15 år gamla dieslar, en japansk och en europeisk, är det tydligt att den japanska har ett tunt och mycket krokigt tankrör så på den kan det slå tillbaka bränsle så pumpen slår ifrån långt innan tanken är full. På den europeiska, med rakare tankrör och uppenbarligen mer påkostad och genomtänkt tankventilation, slår inte pumpen ifrån förrän tanken verkligen är helt full.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in