2026-09-26, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Bra idé som du tror du är ensam om eller? Du tror inte man har gjort en utredning om det här för flera år sen?
Ditt jävla millennial pucko.

Vem är du tönt? jag skrev min teori, vad jag än tycker har 10000 andra personer haft samma tanke.
Har inte sett dig skriva den.

Samma sak om jag gillar något så är det förmodligen 5000 personer till som tycker om samma sak.
Fler frågor?

Samma gäller ju för dig och dina teorier åsikter pucko du är inte orginell heller så hah! fuckface.
Citera
2026-09-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Man har inte fått ned den skadliga drogverkan och man har inte konkurrerat ut den kriminaliserade droghandeln - vilket var vad som diskuterades.
Det kanske inte går? Nollvisionen måste kanske skrotas och vi kanske måste förhålla oss till en verklighet där vissa alltid kommer att bruka droger?
Citera
2026-09-26, 12:24
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Svagt argument och typisk politikerjargong.
Underförstått: Eftersom brottsligheten bara byter karaktär, gör ingenting.
Självklart skulle det vara ett dråpslag för dom kriminella om man eliminerade knarkintäkterna.
Att bara "byta till" någon annan form av kriminalitet är inte så lätt som det låter och garanterat skulle brottsligheten minska drastiskt om man gjorde så.
Exempel på var det fungerat?
Citera
2026-09-26, 12:25
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Vem är du tönt? jag skrev min teori, vad jag än tycker har 10000 andra personer haft samma tanke.
Har inte sett dig skriva den.

Samma sak om jag gillar något så är det förmodligen 5000 personer till som tycker om samma sak.
Fler frågor?

Samma gäller ju för dig och dina teorier åsikter pucko du är inte orginell heller så hah! fuckface.
Du representerar verkligen ansiktet utåt för knarkare...
Citera
2026-09-26, 12:40
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det kanske inte går? Nollvisionen måste kanske skrotas och vi kanske måste förhålla oss till en verklighet där vissa alltid kommer att bruka droger?

Diskussionen uppstod i ts påstående om att legalisering leder till möjlighet att stänga ute knarklangare. Vi vet att det praktiskt inte fungerar så eftersom knark följer marknadslagarna precis som alla andra produkter.

Gällande nollvisionen - hur tror du det kommer sig att Gulfstaterna i flera avseenden har lägre narkotikakonsumtion än många västländer?
Citera
2026-09-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom46
Ahhh just fan poliser hade ju inte fått nå funktion och avslutats. Så det går helt enkelt inte, där dog min teori.

Läs på lite om fn konventionen från 1961 gällande narkotika. Se helheten en ringa narkotika dom i tidig ålder gör att personen i fråga hamnar utanför direkt, Får avslag på jobb ansökningar osv vilken kan leda till en väg rakt in i tynge organiserad brottslighet.

Kostnaden gällande just narkotika i Sverige ligger runt 40 miljarder kronor i skattepengar domstolar, polis, tull och fängelser. Kan jämföras att vårat vägnät kostar liknande runt 40miljader kronor. Så du menar att det inte skulle få några konsekvenser om alla inom Trafikverket skulle förlora sina jobba? Då snackar vi inte ens on big pharma som säljer just droger på recept på apoteken.
Citera
2026-09-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Du representerar verkligen ansiktet utåt för knarkare...

Ja för du vet så mycket.

Knarkar faktiskt inte, dricker bara, tycker ändå min ide var bra även om inte tänkt igenom den fullt ut.
Tänkte staten kunde löst en del pengar problem och sånt.
Ha en trevlig helg.

Förlåt man förskte hjälpa till.

Ska sluta skriva, bara se vad som händer och le åt saker. Skål
Citera
2026-09-26, 13:16
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nähe, så det förekommer alltså inte bedrägerier, utpressning med mera. Så skönt.

Är du dum?

Min jämförelse var hur enkelt och hur vanligt det är att ungdomar säljer knark i porten och får in en bra, enkel peng utan ett brottsoffer (nåja), jämfört med att göra ett bedrägeri eller utpressa någon.
Monumentalt stor skillnad, men jag förstår att du inte förstår, då du inte är uppvuxen i orten och sett hur den verkligheten är.

Det är tydligt att många inte förstår bättre, vilket inte är så konstigt om man inte sett hur den världen är. Men det tragiska är att ni ska komma med era tunnelseende åsikter där ni menar att ”ja, då gör dom bara något annat”. Nej, det kommer majoriteten inte att göra.
Citera
2026-09-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Nej, folk ska fatta att de aldrig ska börja knarka. De som har börjat ska sluta knarka.

Varför? Folk får väl göra som som vill? Att utforska sitt egna medvetande borde vara en mänsklig rättighet.

Citat:

Knarket finansierar krig exempelvis. Kan tänka mig att båda Afghanistan och Ryssland längtar efter att håva in knarkmiljarder. Det är samhällsförstörande och många föräldrar, barn och partners får lida för missbrukares knarkbegär.

Ytterligare ett argument för att göra det lagligt. Då går pengarna istället till staten, skola, sjukvård etc.
Citera
2026-09-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför är inte utpressning ett alternativ? Det förekommer i stor utsträckning redan i dag. Varför skulle någon syssla med det om det inte var lönsamt?

Utpressning är inte i närheten så lukrativt och riskfritt som droger. Det finns ingen bransch som är lika lukrativ och riskfri. Du verkar antyda, likt förbudsförespråkarna i Sverige, att det ligger enorma miljardbranscher som de kriminella inte skulle ägna sig åt och bara väntar på att någon ska ta tillfället i akt.

Citat:

Motargument? Mot vad?

Och vad är det som jag vill förbjuda?

Emot legalisering
Citera
2026-09-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Varför? Folk får väl göra som som vill? Att utforska sitt egna medvetande borde vara en mänsklig rättighet.

Ytterligare ett argument för att göra det lagligt. Då går pengarna istället till staten, skola, sjukvård etc.

Hur tänkte du nu? Var tänker du knarket kommer ifrån? Jag vill att Sverige ska vara drogfritt.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-09-26 kl. 13:49.
Citera
2026-09-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Nej vi behöver snarare göra det obekvämare att knarka genom mer kontroller och spärrar om man inte sköter sig. Jag vill inte ha en massa "lagliga" knarkare ute på vägarna och på arbetsplatser. Det skadar tilliten i samhället och leder till en massa elände.

När vi är endå igång så kan vi gärna göra alkohol lika olagligt. Mesta av problem i trafiken och i hemmet är oftast orsakade av alkohol.
Litar inte på fulla människor, dem är helt oberäkneliga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in