Citat:
Ursprungligen postat av
ozyrecon
Alla bra journalister har källor, vissa lyckas få tier 1 och andra inte. Jag betvivlar inte heller han har hög etik. Sen kan säkert meddelandena se värre ut än vad det är, man får ta kappan efter vinden och anpassa jargongen därefter. Att anklaga honom enbart för att han skulle pratat med grovt kriminella är patetiskt. Dock inte särskilt fint det läcker pga insynen bland källorna.
Man måste ha sådana här källor om man ska vara ledande och förstå dynamiken bakom. Det värsta är de politiskt drivna journalisterna på de andra ställe som bara pratar gojja just pga deras dåliga källor.
Enligt artikeln i den libanesiska tidningen (länkad högre upp här i tråden) skulle Hass*n K ha haft kontakt med Palmkvist för att försöka få reda på om Bentley verkligen var död. Och det kan jag förstå, för det var mycket rykten som florerade kring om Bentley verkligen var död eller inte. Och i artikeln framgår att han blev rånad och skjuten i oktober. Då var det en del snack om att han också skulle ha dött. Men enligt artikeln dog han inte förrän ett par månader senare, i sviterna av skjutningen (tolkar jag det som i alla fall). Så, jag fattar om Hass*n var nojig och ville få det bekräftat att Bentley verkligen var död, och då kontaktade Palmkvist för att se om han kunde få trovärdiga uppgifter på det eller inte. Hur en åklagare i Libanon skulle kunna få det till att Palmkvist skulle vara inblandad i mordet och "...forming a criminal conspiracy..." känns inte direkt rimligt.
Sedan kan jag förstå om man kan reagera på hur Palmkvist uttrycker sig i sms/mail eller liknande när han har kontakt med kriminella, alltså när det blir taget ur sin kontext. Självklart måste han anpassa sitt språk och annat efter vem han har kontakt med. Det vet jag dessutom av egen erfarenhet. Men återigen: han om någon vet att sms/chattar/mail mellan honom och kriminella kan dyka upp i en FUP precis närsomhelst, vilket gör att han skulle kunna att riskera både åtal och att komma i konflikt med kriminella. Inget av det skulle jag gissar att han är speciellt intresserad av.
EDIT: intressant att Expressen har en artikel om detta där de intervjuat Sydsvenskans chefredaktör och Palmkvist (även om varken tidningen eller Pamlkvist nämns vid namn) men att det är knäpp tyst på Sydsvenskans hemsida om det (vad jag kan se i alla fall)