2026-09-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Tycker ändå att hennes ombud fan borde kunnat vart till bättre hjälp här. Som privatperson har man inte koll på att HA rätt och att FÅ rätt, därför behöver man nån med erfarenhet

Håller med och här kommer vi till problemet med att merparten om inte alla duktiga arbetsrättsjurister är kopplade antagligen direkt till eller indirekt till arbetsgivarorganisationer alternativt arbetstagarorganisationer. Det gör att de som privatperson vill driva en arbetsrättslig fråga har kvar andrasorteringen av arbetsrättsjurister att välja bland.
Citera
2026-09-04, 16:49
Medlem
Brain Damages avatar
Kolla min edit i detta inlägg. PÅ borde ha dubbelkollat detta med en riktig arbetsrättare innan hon väckte talan eller slösade ännu mer pengar på att be juristämnet att ta fram en överklagan.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
En mycket välskriven dom av Ångermanlands TR. Den kan utgöra skolboksexempel för blivande arbetsrättsjurister. Den som vill läsa in sig ytterligare har en uppsjö hänvisningar till vad som anses utgöra rättspraxis inom området.

Det är beklämmande om P.Å. fått rådet av Ombud: Jur.kand. Katarina Andjelic, ONE Arbetsrätt att driva saken vidare, snudd på tjänstefel om det funnits, det torde dock klart bryta mot god advokatssed att ge sina klienter direkt usla råd. Det enda detta kommer leda till är ytterligare rättegångskostnader.

Men som skrivits, nu har hon ju sin lilla fanclub som vaskar pengar så att den vansinniga karusellen kan fortsätta.

Edit: "Advokatfirman" i fråga diskuteras i denna tråd som säkert redan är länkad, (FB) One Law AB. Katarina Andjelic har kopplingar till den skandalomsusade byrån RIVE vars affärsverksamhet gick ut på att lura sina klienter på pengar.
Bra val av juridiskt ombud, P.Å.

Citat:
Ursprungligen postat av Toppsifroppsi
Tycker ändå att hennes ombud fan borde kunnat vart till bättre hjälp här. Som privatperson har man inte koll på att HA rätt och att FÅ rätt, därför behöver man nån med erfarenhet

Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Håller med och här kommer vi till problemet med att merparten om inte alla duktiga arbetsrättsjurister är kopplade antagligen direkt till eller indirekt till arbetsgivarorganisationer alternativt arbetstagarorganisationer. Det gör att de som privatperson vill driva en arbetsrättslig fråga har kvar andrasorteringen av arbetsrättsjurister att välja bland.
Citera
2026-09-05, 10:29
Medlem
Jag blev glad för Petras skull när jag såg att hon kände sig lättad över att AD väljer att inte ta upp ärendet och nu kan gå vidare.

Dock har inläggen fortsatt, även efter att AD nekat, om att “få rätt”. Jag är inte riktigt säker på vad motivet är.
Tänk om hon kunde förlåta sig själv? Men för att de skall ske måste ju viss egenskuld tas och den förmågan lyser med sin frånvaro.
Jag kan inte minnas att jag läst någon enstaka mening där hon tar ett uns av ansvar för sina egna handlingar. Det är, som någon klok påpekade, verkligen Trumpskt i konfliktstil.

Roligast 1 i överklagan går att läsa under Rättegångskostnader:
“Eftersom Petra haft skälig anledning att få sin tvist prövad och då målets utgång varit svår att i förväg bedöma bör vardera part stå sin kostnad i båda instanserna i det fall Petra förlorar sitt överklagande enligt 5 kap. 2 § LRA.”
Nyckelfras: målets utgång varit svår att i förväg bedöma

Roligast 2 från hennes facebookflöde.
”Nu när jag läst domen vet jag exakt hur jag ska lägga upp strategin inför rond två. Regionen har målat in sig i precis det hörn där jag vill ha dem.
Nu är det dags att ta fram det tunga artilleriet. Och ”juridiskt sprängstoff” var betyget från Googles AI sökfunktion när jag matade in mitt första slarviga utkast på en överklagan.
Kalla mig delulu, men jag skulle bli extremt förvånad om AD sväljer regionens bete efter att jag har lagt fram de konkreta bevisen som tingsrätten helt förbisåg.
Region Västernorrland tror att de har vunnit, men i själva verket har de bara blottat sina svagaste punkter på ett silverfat. Tackar och bockar!”
Reflektion: Vad bestod det tunga artilleriet av? Dravlet i överklagan var ju bara en lång lista av “jag håller inte med och jag borde faktiskt få rätt”.

Petra bär en stor skuld för hur hon belastat arbetsgivarens organisation. Det tar tid och resurser när någon väljer att missbruka de rättigheter som kommer med en anställning. Men kanske ännu större skuld har hennes facbookföljare. Att enögt heja på denna väntande tågkrasch är när en mobb visar sitt fulaste tryne.

Även om Petra får betala ett högt eget pris för att ha varit bidragande till en dålig arbetsmiljö, så kanske det fungerar som ett bra, varnande, exempel för andra. Du kan inte bete dig hursomhelst utan att det får konsekvenser.
Citera
2026-09-10, 18:57
Medlem
Petra Åslund har nu förlorat sin arbetsrättsliga tvist och högsta instans har nekat PT. Trots detta fortsätter både Petra och hennes följare att debattera sakfrågan på Petras Facebook och deras slutsatser är minst sagt spännande. Lite som en textbaserad variant av Van Balion på Youtube. "I know the law". Eller inte.

Senaste nyheten är att Region Västernorrlands ombud, helt korrekt, nu krävt in pengarna som Petra dömdes att betala då hon förlorade i TR. Drygt 322.000kr plus ränta sedan dagen då domen föll. Redan nu är alltså skulden uppe i drygt 330.000kr och fortsätter ticka. Insamlingen på GoFundMe har fått hela 100kr sedan insamlingen startade om efter att AD nekade PT. Totalt 11.800kr har samlats in sedan insamlingen startade. Petra verkar dock föredra swish som förstås ger direkt tillskott i kassan utan varesig redovisning om vad pengarna ska användas till eller hur mycket som samlats in. Det är förstås inte olagligt att skänka pengar men man verkar inte riktigt förstå att detta är pengar som KFM kommer ta hand om direkt när det blir utmätning om några veckor. Om inte banken har spärrat Petras konto pga misstänkt penningtvätt innan dess förstås.

Givetvis kommer Petra och hennes följare anse att allt en del av konspirationen. Djup suck. Djupt tragiskt.
Citera
2026-09-11, 18:30
Medlem
Och nu kräver hon en avbetalningsplan. Som skattebetalare kräver jag att hon betalar eller annars att Kronofogden säljer hennes hus.
Citera
2026-09-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalkin
Och nu kräver hon en avbetalningsplan. Som skattebetalare kräver jag att hon betalar eller annars att Kronofogden säljer hennes hus.

Det är verkligen dubbelt. Med tanke på hur hon betett sig avseende hennes korståg att utkräva ansvar, och när det passar vara paragrafryttare, håller jag med om att rätt medicin skulle vara att kräva hela summan per omgående.
Å andra sidan verkar det ju som om att barn är inblandande och när föräldrar beter sig helt idiotiskt så blir frågan komplex. Varför skall barnen behöva lida för att deras förälder uppträtt helt huvudlöst? Petra verkar ju ha satt sin egen blodtörst för vedergällning framför risken att väsentligt skada sin egen familj.

Det är fortfarande tragikomiskt att läsa kommentarer till hennes inlägg. Illa stavade, särstavning i vart och varannat ord och så urbota okunnigt att man vill begränsa både rösträtt och människors rätt att leva fritt i samhället.

Det hedrar henne att hon har för avsikt att betala tillbaka skadeståndet, även om den faktiska kostnaden säkert är väldigt mycket högre än de juridiska kostnader hon blivit ålagd att ersätta. För att inte tala om skadan hon gjort på sin egna f.d arbetsplats. Den är svår att värdera i monetärt. Tingsrättsdomen var ju kristallklar. Hon har betett sig mycket illa åt och i hög grad själv bidragit till den dåliga arbetsmiljön hon kritiserat från alla håll och kanter.
Citera
2026-09-16, 08:30
Medlem
Ja, Petra har varit extremt naiv och jag hoppas som sagt att hon till slut ser sin egen del i den dåliga arbetsmiljön som faktiskt var anledningen till konflikten från början.

https://www.sverigesradio.se/artikel/petra-i-harnosand-maste-betala-regionens-advokater
Citera
2026-09-16, 20:34
Medlem
Brain Damages avatar
Eftersom tråden har glidit över från det faktiska fallet till rättshaverism så tycker jag inte att detta parallella fall är ot.

Citat:
Vid framförande av en truck på ett lager körde en arbetstagare på en arbetskamrat. Med anledning av det inträffade avskedades arbetstagaren. Parterna har tvistat om avskedandet var lagligen grundat eller om det i vart fall fanns sakliga skäl för uppsägning.

Arbetsdomstolen har funnit det grov vårdslöst att köra truck utan sikt framåt. Genom att köra utan sikt framåt, vilket medförde att arbetstagaren körde på sin arbetskamrat, bröt arbetstagaren mot sina förpliktelser enligt anställningsavtalet på ett så allvarligt sätt att bolaget hade laga grund att avskeda arbetstagaren från anställningen.

AT kör truck med totalt blockerad sikt framåt, kör på en kollega och blir avskedad. Tydligen inte medlem i facket för en advokat på stan tog sig glatt an ärendet. Märkligt nog fick AT rätt i TR men domen överklagades naturligtvis till AD där domstolen gjorde processen kort. Avskedandet var skäligt. Den f.d. AT står nu med en dom där han ska ersätta sin forne AG:s rättegångskostnader både i TR och AD. Killen är arbetslös och saknar A-kassa.

Dåligt omdöme av juristen på stan. Taffligt skriven inlaga i TR. Men även TR bör ha en känga, mycket märkligt resonerat i domslutet.

Dom i fulltext -> https://arbetsdomstolen.se/media/v32lsd1v/ad-2026-nr-61.pdf
Citera
2026-09-18, 11:35
Medlem
Sidhellacopters avatar
Man måste ge Petra att hon är extremt duktig på att manipulera. Verkligen en äkta psykopat. Ytlig charm och starkt manipulativ. Efter att ha lurat i hennes följare att hon är ett offer för ett system betalar de nu hennes rättegångskostnader. Många av dem sjukskrivna och med uppenbar psykisk ohälsa.
Citera
2026-09-24, 19:05
Medlem
Cirkus Petra fortsätter med oförminskad styrka. Den tidigare insamlingen på GoFundMe, som startade om efter att AD nekade PT, är nu borttagen och det finns inte ett spår kvar av den. Den hade fram tills igår bara dragit in 14.000kr av önskat 330.000kr och insamlingen stod i princip helt still sista veckorna. Oavsett så är den borta nu så antingen har L*sa Br*ngegård (*=i) redan plockat ut det insamlade beloppet och gett till P. Eller så har GoFundMe stängt ner insamlingen för att den är bedräglig. Personligen så tänker jag att om man är så korkad att man inte kollar fakta innan man skänker pengar så må det vara, men GoFundMe har trots allt ganska strikta regler för vad gränsen går för att insamlingen ska klassas som suspekt.

Men samma person som drev den förra insamlingen har nu startat en helt ny insamling på vibackar.se, ironiskt nog med exakt samma text som den förra. Att det skulle röra sig om att hjälpa en helt oskyldig "visselblåsare" är förstås rent nonsens. Insamlingen har hursomhelst inte dragit in mer än totalt 1200kr hittills. Nu verkar ju visserligen inte P promota insamlingen särskilt hårt. Den låg uppe i hennes story på Facebook ett tag men i övrigt syns det inte ett spår. Jag gissar att P mycket hellre tar swish direkt till hennes personliga konto för att kunna styra narrativet om hur "extremt stort stöd" hon har bland sina följare.

I övrigt inget nytt. Hon publicerar helt öppet sin konversation med regionens advokater som har fått i uppdrag att driva in skadeståndet. Givetvis i sann rättshaveristisk anda, starkt pådriven av diverse andra rättshaverister och dårar som hatar samhället. Det är faktiskt rent bedrövligt att läsa.

Inom kort, om P inte lyckas leverera alla delar i ett nytt avtal som är under utveckling, så kommer detta bli ett fall för KFM. Oavsett så lär vi inte ha hört det sista från P. Och tiggeriet lär fortsätta så att P i slutändan blir helt skadelös för det hon ställt till med på sin förra arbetsplats. Räck upp en hand den som vill ha henne som kollega i framtiden. Jag avstår.
Citera
2026-09-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haemulon
Cirkus Petra fortsätter med oförminskad styrka. Den tidigare insamlingen på GoFundMe, som startade om efter att AD nekade PT, är nu borttagen och det finns inte ett spår kvar av den. Den hade fram tills igår bara dragit in 14.000kr av önskat 330.000kr och insamlingen stod i princip helt still sista veckorna. Oavsett så är den borta nu så antingen har L*sa Br*ngegård (*=i) redan plockat ut det insamlade beloppet och gett till P. Eller så har GoFundMe stängt ner insamlingen för att den är bedräglig. Personligen så tänker jag att om man är så korkad att man inte kollar fakta innan man skänker pengar så må det vara, men GoFundMe har trots allt ganska strikta regler för vad gränsen går för att insamlingen ska klassas som suspekt.

Men samma person som drev den förra insamlingen har nu startat en helt ny insamling på vibackar.se, ironiskt nog med exakt samma text som den förra. Att det skulle röra sig om att hjälpa en helt oskyldig "visselblåsare" är förstås rent nonsens. Insamlingen har hursomhelst inte dragit in mer än totalt 1200kr hittills. Nu verkar ju visserligen inte P promota insamlingen särskilt hårt. Den låg uppe i hennes story på Facebook ett tag men i övrigt syns det inte ett spår. Jag gissar att P mycket hellre tar swish direkt till hennes personliga konto för att kunna styra narrativet om hur "extremt stort stöd" hon har bland sina följare.

I övrigt inget nytt. Hon publicerar helt öppet sin konversation med regionens advokater som har fått i uppdrag att driva in skadeståndet. Givetvis i sann rättshaveristisk anda, starkt pådriven av diverse andra rättshaverister och dårar som hatar samhället. Det är faktiskt rent bedrövligt att läsa.

Inom kort, om P inte lyckas leverera alla delar i ett nytt avtal som är under utveckling, så kommer detta bli ett fall för KFM. Oavsett så lär vi inte ha hört det sista från P. Och tiggeriet lär fortsätta så att P i slutändan blir helt skadelös för det hon ställt till med på sin förra arbetsplats. Räck upp en hand den som vill ha henne som kollega i framtiden. Jag avstår.

Bra sammanfattning! Jag tror också att det kommer bli kännbart att "det extremt stora stödet", kanske inte helt enkelt konverteras till stålar och misstänker att gårdagens uppmaning till swish kommer följas av många fler. Min prognostisering är att tonen gentemot följarna kommer att gå från ödmjukt vädjande till lite mer passivt aggressivt i takt med att intäktsströmmen går nedåt. Petra uppmanar till att hennes dom/fall skall mobilisera "den ultimata folkrörelsen", ett inte helt otydligt tecken på vilken självbild som odlats.
Citera
2026-09-25, 16:06
Medlem
jabberwoks avatar
Är det nu jag ska träda fram och erbjuda henne kuk? Kan det kanske vara något som ger henne kraft på nytt? Tröstknull brukar ge de bästa orgasmerna och aptit på livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in