2026-08-17, 23:04
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
När skickades överklagan till AD in? Brukar inte ta så jättelång tid för dem att meddela prövningstillstånd, eller avslå.

Jag har ingen erfarenhet av AD, men vad gäller hovrätter har (säger jag på rak arm, men brasklapp för att jag kanske kommer ihåg fel) regeringen satt som mål att en omloppstid om max 3 månader från överklagandefristens utgång till besked i frågan om prövningstillstånd. Det är (säger jag, och tror mig minnas korrekt) ovanligt att hovrätter inte uppfyller detta.

Som sagt, AD är inte som hovrätterna. Vidare har AD, om jag minns rätt, beklagat sig offentligt över sina balanser och dåliga bemanning. Så det finns nog risk att saker och ting kan dröja.
Citera
2026-08-17, 23:04
Medlem
MossadNewss avatar
Varför leds mina tankar direkt till USAs nuvarande president, när jag läser om Petras beteende ?
Citera
2026-08-17, 23:14
Medlem
Damp CPCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonderwunsch
Petra fortsätter veva på Facebook.

...

En reflektion är att hon, innan tingsrätten avgjorde målet, hävdade att hennes Facebookföljare skulle hjälpa henne ekonomiskt om hon blev dömd. Jag tror att hon totalt har samlat in omkring 15 000 kronor, men insamlingen verkar i princip ha avstannat.
I en radiointervju säger hon att hon fått in pengar för att överklaga. Jag misstänker att det handlar om själva överklagandeavgiften, men jag är inte säker. Om så är fallet utgör den kostnaden bara en bråkdel av det skadestånd som hon har ålagts att betala.

Upplysningsvis kan nämnas att det inte finns någon överklagandeavgiften (längre, tror det fanns på den tiden det hette vadetalan - och fungerade på liknande sätt som det gör i USA).

Vidare håller jag med i sak. Hon lade upp epostmeddelanden som hon har skickat med anledning av tvisten med arbetsgivaren, med säkert 30 mottagare. De enda som saknades var väl FN, regeringskansliet och kungahuset ungefär. Klassiskt rättshaveristbeteende att hålla på så där.
Citera
2026-08-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Varför leds mina tankar direkt till USAs nuvarande president, när jag läser om Petras beteende ?

Bra liknelse. Det har jag inte tänkt på och stämmer ju mycket bra.
Mönstret av att gå på attack oavsett om det handlar om arbetsgivaren, politiker, fackliga representanter, tingsrätt eller anonyma nättroll är ju ett inte otydligt mönster som återupprepas. En gissning är att Arbetsdomstolen blir nästa måltavla när de nekar prövningstillstånd?

Kul att Petra läst mitt inlägg och tagit sig tid att kommentera. Blir lite generad och röd om kinderna här i min anonyma ekokammare. Metaperspektivet att hennes egna kommentarer bekräftar punkterna i mitt inlägg, blir dock för mycket för min intellektuella förmåga att kunna hantera.

Jag kan sympatisera med att man vill "ta fajten", men profiler likt Petra kräver alldeles för mycket engagemang från chefer och arbetsgivare i jämförelse med de som trivs och sköter sig på en arbetsplats och den orättvisan har jag inte lika mycket sympati för.
Citera
2026-08-18, 10:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haemulon
Well, om nu någon nu tvivlade på PÅ's psykologiska status så råder det ingen tvekan om hennes mentala tillstånd nu när hon oblygt hänger ut signaturen bakom det citerade inlägget på sin FB. Hon verkar 100% övertygad om att det är en av hennes f.d chefer som skrivit inlägget. Oavsett så verkar hon ha svåra problem med personer som inte håller med henne, vilket ironiskt sett också är mycket tydligt om man läser HELA domen från TR, inkl samtliga vittnesmål och bilagor. Det råder ingen som helst tvekan om att PÅ var en stor orsak till de problem med arbetsmiljön, vilket också ledde till hennes uppsägning samt förlust i TR. Jag har som sagt mycket svårt att se varför AD skulle bevilja PT för att ompröva redan fastställd dom. PÅ och hennes ombud har inte lagt fram någon som helst relevant bevisning som motsäger att domen är helt korrekt Nej, vittnesmål om dålig arbetsmiljö ger inget frikort att bete sig grisigt på jobbet oavsett vad ChatGPT eller dina polare på FB eller TikTok påstår.

Det här är en soppa med enbart förlorare. Mest förlorar PÅ själv förstås, men det är svårt att inte dra någon annan slutsats är att det är helt och hållet självförvållat.
Hon avslutar inlägget med "-en visselblåsares bekännelser". Hon har alltså ännu inte insett att det hon sysslat med ligger utanför Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, 1 kap. 2 §.
Citera
2026-08-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Hon avslutar inlägget med "-en visselblåsares bekännelser". Hon har alltså ännu inte insett att det hon sysslat med ligger utanför Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, 1 kap. 2 §.

Jo precis. Det är en av många saker som PÅ verkar ha svårt att förstå. Hon har ett tillägg på FB där hon i princip menar att hennes stora spridning av hennes case innebär att det finns ett "allmänintresse" och att lagen därför bör vara tillämplig. Men faktum är att det faktiskt finns ett prejudikat som fastställer att arbetsrättsliga konflikter inte inte är att klassa som allmänintresse i lagens mening. Prejudikat och resonemang finns att läsa i AD 2025 nr 47. Så att marknadsföra sig som "en visselblåsares bekännelser" är snudd på bedrägligt.
Citera
2026-08-18, 18:49
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Jo precis. Det är en av många saker som PÅ verkar ha svårt att förstå. Hon har ett tillägg på FB där hon i princip menar att hennes stora spridning av hennes case innebär att det finns ett "allmänintresse" och att lagen därför bör vara tillämplig. Men faktum är att det faktiskt finns ett prejudikat som fastställer att arbetsrättsliga konflikter inte inte är att klassa som allmänintresse i lagens mening. Prejudikat och resonemang finns att läsa i AD 2025 nr 47. Så att marknadsföra sig som "en visselblåsares bekännelser" är snudd på bedrägligt.
Exakt, det var utifrån den domen jag fick upp ögonen för hur "visselblåsarlagen" är utformad. Innan dess hade jag inte ägnat den mycket tanke.

Hon har nog missat att det är hennes slow motion krasch med rättvisan som utgör allmänintresset, om det nu finns något.
Citera
2026-09-02, 19:57
Medlem
Då var det klart. AD beviljar inte PT, vilket var väntat med tanke på de faktiska omständigheterna. Föga förvånande går rättshaveristerna bananas i kommentarsfältet att AD är korrumperade, att målet ska granskas av EU-domstolen och sånt trams. Det är alltid lätt att tycka saker när man inte har en aning om nått samt när man själv inte drabbas. Domen i TR vinner nu laga kraft och det finns ingen instans att överklaga till (inkluderar EU, Donald Trump eller högsta domstolen i Plejaderna).

Just nu hoppas jag att Petra för sin egen skull tar ett steg tillbaka, reflekterar över vad hon själv hade kunnat göra annorlunda i denna process samt att hon lyckas lösa skulden och hittar en väg tillbaka till arbetslivet igen. Förhoppningsvis nu med vetskapen om att en anställning inte bara innebär rättigheter utan även långtgående skyldigheter. Med det sagt. RVN har knappast inte skött sig perfekt här heller. Just denna gång hade de dock rätten på sin sida.

Citat:
Game over.

Hej vänner! Jag har precis nåtts av beskedet från Arbetsdomstolen att de inte beviljar mig prövningstillstånd och att domen från Ångermanlands tingsrätt därmed står fast.

Det betyder att jag förlorat LAS-tvisten och ska ersätta Region Västernorrland med deras advokatkostnader.

Det hela har varit en bisarr Kafka-situation från början till slut och även om jag känner uppgivenhet och frustration så infinner sig samtidigt en viss lättnadskänsla.

Jag hinner inte skriva mer om saken just nu eftersom jag ska iväg på jobb men jag ville att ni skulle få höra beskedet direkt från mig.

Jag vill såklart rikta ett stort tack till alla som följt min resa här på Facebook och stöttat mig i processen. Det har betytt allt.

/Petra
Citera
2026-09-02, 23:26
Medlem
Sidhellacopters avatar
Citat:
Då var det klart. AD beviljar inte PT, vilket var väntat med tanke på de faktiska omständigheterna. Föga förvånande går rättshaveristerna bananas i kommentarsfältet att AD är korrumperade, att målet ska granskas av EU-domstolen och sånt trams. Det är alltid lätt att tycka saker när man inte har en aning om nått samt när man själv inte drabbas. Domen i TR vinner nu laga kraft och det finns ingen instans att överklaga till (inkluderar EU, Donald Trump eller högsta domstolen i Plejaderna).

Just nu hoppas jag att Petra för sin egen skull tar ett steg tillbaka, reflekterar över vad hon själv hade kunnat göra annorlunda i denna process samt att hon lyckas lösa skulden och hittar en väg tillbaka till arbetslivet igen. Förhoppningsvis nu med vetskapen om att en anställning inte bara innebär rättigheter utan även långtgående skyldigheter. Med det sagt. RVN har knappast inte skött sig perfekt här heller. Just denna gång hade de dock rätten på sin sida.
Hon har sig själv att skylla. Hennes narcissism orsakade detta. Nu får hon betala. Hennes FB-pöbel verkar vara socialfall hela högen så de lär inte kunna bidra så mycket.
Citera
2026-09-03, 16:49
Medlem
Sidhellacopters avatar
En rättshaverist med narcissistiska drag kännetecknas av en obsessiv jakt på "rättvisa" där den egna grandiosa självbilden och behovet av att ha rätt styr alla handlingar.

Vad som utmärker kombinationen.

Oförmåga att släppa taget: Personen driver konflikter, överklagar domar och anmäler myndigheter i det oändliga eftersom de vägrar acceptera att de har fel.

Offerkofta och grandiositet: De ser sig själva som förföljda hjältar som kämpar mot en korrupt "system", samtidigt som de kräver särbehandling.

Brist på empati: Andra människors tid, ork eller lidande spelar ingen roll; målet helgar medel för att få upprättelse.

Aggressiv vid motstånd: Omgivningens eller myndigheternas ifrågasättande möts ofta med hat eller nya anklagelser.
Citera
2026-09-03, 23:22
Medlem
Tycker ändå att hennes ombud fan borde kunnat vart till bättre hjälp här. Som privatperson har man inte koll på att HA rätt och att FÅ rätt, därför behöver man nån med erfarenhet
Citera
2026-09-04, 16:30
Medlem
AD sågar hennes begäran om prövningstillstånd vid fotknölarna. Så hennes taktik om att spara en massa material till högre instans blev ett stort misslyckande.

I sak betyder det att uppsägningen ligger fast och även om hon försöker överklaga till EU-domstolen kommer den inte att pröva domen som sådan utan ifall svensk domstol kränkt hennes rättigheter (de har de inte gjort).

https://delafil.se/a4873a26cdc3381a/B_117-26_ab_6_-_fd-protokoll_med_beslut.pdf
Senast redigerad av pajas357 2026-09-04 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in