2026-09-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Min vän i över 40år sa upp en snickare som kommit försent 8-10ggr till jobbet efter han fått en varning tidigare.
Facket kunde inget göra. Han har brutit ett kontrakt flertal ggr.
Så sova på jobbet. Du kan få gå hem samma dag.
Citera
2026-09-25, 14:00
Medlem
Ja, att sova på arbetstid istället för att göra sina arbetsuppgifter kan vara goda skäl till uppsägning.

Men det beror givetvis också på omständigheterna. Har personen t ex en NPF diagnos kan hen ha en överenskommelse med arbetsgivaren om att få ta pauser när det behövs.
Hen kan även ha förhandlat sig till en sådan typ av uppgörelse vid anställning.

Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal på plats. Det är inte direkt ovanligt att en person ofta tillsammans med facklig representant förhandlat till sig något de har rätt till som anpassningar på arbetsplatsen samtidigt som arbetsgivaren inte tar in mer personal för att täcka upp då man vill spara pengar och dumpar den extra arbetsbördan på befintlig personal.

Med det sagt så bör man vara lite försiktig när det kommer till vem man borde beskylla i en situation som denna. Vi har inte tillräckligt med information här för att komma fram till någon slutsats annat att situationen borde hanteras av chefen.

Men ja, man kan ju alltid närma sig en kollega på ett nyfiket, empatiskt och icke-dömande sätt och fråga personen hur den har det då man sett att personen ofta verkar trött.
Man borde också ha ett samtal med arbetsgivaren och ev. Med facket om att man upplever situationen som ohållbar.
Citera
2026-09-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Och sen gnäller sjuksköterskor och undersköterskor om att de borde få högre lön, när de uppenbarligen kan sova på jobbet.
Tja. Man kan även sova och tjäna 50 papp i månaden om man jobbar på ex pappersbruk.
Citera
2026-09-25, 14:03
Medlem
Vad man ska vara medveten om, är att oavsett om du kan vila lite under nattjobb eller inte. Så söker 90% av arbetsstyrkan dagtidsjobb när de uppnått 50-58 år ca. Även om man tvingas gå ner i lön. Ytterst få orkar heltid och återkommande nattjobb efter 60 års ålder. De får räkna bli väldigt slitna på slutet av sin karriär.
Citera
2026-09-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Rakt upp och ner så, nej.
Men går det ut över kollegor/arbetsuppgifter så är det anledning till varning. Tredje varningen så åker man ut oavsett om man får stödröster.
Men samtidigt så har arbetsgivaren ett ansvar att utreda och rehabilitera.
Citera
2026-09-25, 14:07
Medlem
Man får sova på sin rast. Har du en timmes lunchrast så är det ok att du sover.
Citera
2026-09-25, 14:27
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Jobbade på distans när jag bodde i Spanien, men arbetade fortfarande efter schema.

När jag jobbade natt och det var lugnt på jobbet hände det att jag somnade och vaknade upp nästa dag. Det var så klart inte uppskattat.

Men eftersom jag var så sjukt omtyckt på jobbet hände ingenting. En annan hade nog fått sparken rätt fort.

Det där med att vara omtyckt på jobbet gör att man kommer undan med så extremt mycket som andra inte skulle få göra.
Lite skillnad från sjukvården där patientsäkerheten kan äventyras.
Citera
2026-09-25, 14:31
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan bithax,
Tror inte man kan få sparken så där direkt. Så här är tågordningen i Sverige:

Din fru anmäler sin kollega.
Kollegan i samtal med chefen om att det inte är bra att sova jobbet. Den anställde lovar bot och bättring.

Nytt sovande.
Din fru anmäler sin kollega igen.
Allvarligt samtal med chefen. Den anställde lovar bättring. Kollegan börja baktala din fru.

Nytt sovande.
Din fru anmäler sin kollega igen.
Facket kopplas in, ställer sig på kollegans sida för de tycker inte det är något allvarligt men kollegan får skriftlig varning från chefen. Den anställde lovar bättring och börjar diskret hota din fru.

Nytt sovande.
Din fru anmäler sin kollega igen, för hon har heder och arbetsmoral.

Kollegan sägs upp och blir utköpt och får en halvårslön eller så för sitt sovande.
Kollegan börjar förfölja och stalka din fru.

Din fru vill inte anmäla till polisen.
Stalkningen fortsätter.

Du och din fru flyttar från orten.
Du och din relation med frun blir sämre och sämre.

Ni skiljs åt.

Bättre att inte säga något utan säg till din fru att knyta näven i byxfickan för så gör vi i Sverige.
Det här var det dummaste jag hört. Menar du att man ska skydda sitt eget rykte framför patientsäkerheten?

Undrar vem som får dåligt rykte isf.
Citera
2026-09-25, 14:39
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Menar du att man ska skydda sitt eget rykte framför patientsäkerheten?

Hejsan,
Ja i Sverige ska man absolut göra det eftersom facket och rättsväsendet aldrig kommer skydda den som anmäler och blir stalkad. Det är alltid synd om brottslingen. Polisen kommer inte gripa in mot den som förföljer dig, skickar dig 1000 mejl i veckan, ringer dig mitt i natten. Beställer hem en massa varor till dig. Skriver massor av folk på din adress. OSV

Är man nyanländ till Sverige kan man kanske tänka så att man ska ta hand om patienten. Men har man levt i Sverige länge så vet man vad politikerna prioriterar.
Citera
2026-09-25, 14:40
Medlem
Symptms avatar
det beror väl på, frågan är alldeles för enkelt ställd
Citera
2026-09-25, 14:42
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan,
Ja i Sverige ska man absolut göra det eftersom facket och rättsväsendet aldrig kommer skydda den som anmäler och blir stalkad. Det är alltid synd om brottslingen. Polisen kommer inte gripa in mot den som förföljer dig, skickar dig 1000 mejl i veckan, ringer dig mitt i natten. Beställer hem en massa varor till dig. Skriver massor av folk på din adress. OSV

Är man nyanländ till Sverige kan man kanske tänka så att man ska ta hand om patienten. Men har man levt i Sverige länge så vet man vad politikerna prioriterar.
Då utsätter man väl hellre idioten för samma sak än att tumma på patientsäkerheten.

Skulle aldrig simpa för en sovande kollega.

Och ändå är jag född och uppvuxen i Sverige.
Citera
2026-09-25, 15:06
Medlem
Balisers avatar
Tänk att det inte är självklart att en sådan gynnare åker ut på öronen. Tvärtom har han alla rättigheter. Och ingen ska få skvallra på honom för det är ”fel”. Vilket jävla samhälle. Jag ska komma ihåg detta nästa gång jag hör anställda inom vården klaga på sina löner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in