Igår, 10:58
Medlem
bithaxs avatar
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Citera
Igår, 11:00
Medlem
Baptistes avatar
Ja det kan man och det borde man alltid få.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
J.Doessons avatar
Min personliga åsikt är att en spark i arslet vore bäst. Har det hänt en enstaka gång så borde en tillsägelse räcka men jag tolkar din TS som att det hänt flera gånger. Har hon tagit upp det med sin kollega att det inte är ok?
Citera
Igår, 11:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Klart man kan få men det krävs också att någon anmäler personen eller att en chef helt enkelt kommer på personen med att sova.

Har jobbat på ett antal industrier och på vissa fanns det något undangömt ställe med en kudde och madrass som man hittat. Jag har själv aldrig använt dessa men då jag jobbade inom service på industrier så gick man på ställen dit många nog trodde att ingen var.
Citera
Igår, 11:14
Medlem
RGB-belysnings avatar
Jag hade aldrig accepterat att få göra mer jobb för att en lat jävel är på mitt jobb. Jag hade först försökt prata med kollegan och hade det inte hjälpt hade jag gått till chefen. Hoppas din fru talar om det för chefen om det inte funkar prata med kollegan. Hon kan väl ta någon bild med mobilen när kollegan ligger och sover som bevis?
Citera
Igår, 11:16
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?

Om man skiter i sina arbetsuppgifter, är det inte bra.
Att somna, kan vem som helst som göra under sitt nattpass. Men då ska man inte vara ensam på jobb. Om man behöver 15 minuters sömn, säger man ifrån till sin kollega. Lite samarbete gör allting bra. Bättre.
Kanske din fru skulle ha lite empati och fråga kollegan om allting står bra till?
Kanske kollegan har det tufft hemma, eller psykiskt, som gör den väldigt trött.
Citera
Igår, 11:25
Medlem
Och sen gnäller sjuksköterskor och undersköterskor om att de borde få högre lön, när de uppenbarligen kan sova på jobbet.
Citera
Igår, 11:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är inte SOVANDET i sig som kan ge en sparken. Det är om man missköter sitt jobb.

Jag har haft jobb där man absolut kan slumra till en liten stund utan att det för den skull betyder att man på något sätt missköter jobbet.
Citera
Igår, 11:27
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RGB-belysning
Jag hade aldrig accepterat att få göra mer jobb för att en lat jävel är på mitt jobb. Jag hade först försökt prata med kollegan och hade det inte hjälpt hade jag gått till chefen. Hoppas din fru talar om det för chefen om det inte funkar prata med kollegan. Hon kan väl ta någon bild med mobilen när kollegan ligger och sover som bevis?
Närmaste chefer är tyvärr ofta fega eller för bekväma för att ta en sådan strid, och de högre upp vill absolut inte rota i något som inte är deras bord
Citera
Igår, 11:32
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Byt jobb, alternativt var borta de aktuella skiften, så det märks att jobbet inte blir gjort.
Citera
Igår, 11:38
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Behövs en varning muntlig, därefter en skriftlig skall överlämnas med vittnen.

Därefter avsked .

Dessa steg måste följas
Citera
Igår, 11:43
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Sova är helt naturligt. Är man trött på jobbet så vad ska man göra? Det är helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in