2026-09-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Absolut, det är nästan garanterat sparken. Hon kan ju filma kollegan ett par gånger, och sen skicka till chefen.

Problemet är dock att hon kommer bli känd som golare, och de har ju som bekant inga polare.
Citera
2026-09-25, 11:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Jobbar också natt på sjukhus och skulle klaga direkt om min kollega sov så att jag fick göra allt.

Fixar man inte att vara vaken på jobbet så behöver man jobba dag istället.
Citera
2026-09-25, 12:05
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag fick skit på en arbetsplats för att jag sov på min rast och blev förbjuden att göra det "Det är inte lämpligt, för vad ska folk tänka om de ser dig"

Soffan jag låg på var i ett avlägset rum där ingen var.

Dessutom sov jag aldrig någonsin på arbetstid.

Sjukt var det.
Citera
2026-09-25, 12:08
Medlem
Citat:

Han kan få sparken för det. Inte för själva sovandet, utan för att han inte gör sitt jobb. Han är där för att jobba nattpasset. Han är inte där för att ha jour, det finns sovrum för de personerna. Jobbar han natt så jobbar han natt. Sedan kanske man kan göra skillnad på sova och sova. Lägg dig och vila lite i soffan om inget händer. Men om vila övergår till att sova. Då har du problem. Men du måste genast upp om du hör ett larm från ett rum. Annars som sagt, larm från rum och maskiner. Man kollar till personerna som ligger på avdelningen, även om det inte går larm. Har du inget bättre för dig så fyller man på med grejer i skåp. Det finns alltid något att göra, saker som skall vara gjorda till morgon personalen kommer och tar över.

Samtidigt kan det finnas förklaringar till det. Jobbar han många pass? Det finns en massa personal som tar och jobbar för många pass. De tar alla lediga pass de kan. De kan komma på eftermiddag och därefter ta kvällen och natten också, eller börja på morgonen och jobba eftermiddag och kväll innan de går hem. De verkar leva på energidrycker och hämtsallad från pressbyrån. Det fungerar inte i längden. De utgör ett problem för patientsäkerheten i längden. Oavsett hur pigg du känner dig så kommer du börja göra misstag.
Citera
2026-09-25, 12:12
Medlem
Jobbade på distans när jag bodde i Spanien, men arbetade fortfarande efter schema.

När jag jobbade natt och det var lugnt på jobbet hände det att jag somnade och vaknade upp nästa dag. Det var så klart inte uppskattat.

Men eftersom jag var så sjukt omtyckt på jobbet hände ingenting. En annan hade nog fått sparken rätt fort.

Det där med att vara omtyckt på jobbet gör att man kommer undan med så extremt mycket som andra inte skulle få göra.
Citera
2026-09-25, 12:21
Medlem
trickydicks avatar
Är väl skillnad om man sover flera timmar eller nickar till och får sig en tupplur på ca 15-20 min.
Tuppluren kan dessutom göra så man blir pigg och mer allert resten av skiftet.
Citera
2026-09-25, 12:32
Medlem
Det beror väl helt på vilka informella regler som finns på arbetsplatsen. Men man kan väl säga så här: är det överenskommet att alla arbetskamrater kan vila lika, är det en annan sak än att en enda person gör det och lastar över sina, alla, arbetsuppgifter på sina kollegor. På mitt allra första jobb, när jag kom in efter ett tag å jobba natt, så sa arbetsledaren vid midnatt, du kan lägga dig där. Kommer inte ihåg men det var ett kontor å minns inte om jag slumra i kontorsstolen eller över skrivbordet. Jag har jobbat på arbetsplatser där ett feltänk och felagerande kunnat kosta miljoner när det blir ett haveri. Dvs du kan ha haft ett väldigt stresspåslag under flera timmar. Där kan en tupplur ha ett oerhört värde för din arbetskapacitet. Normalt sett så finns det ingen arbetsplats med nattjobb där du lägger in avancerade arbetsmoment nattetid just pga risken för felande. Alla kärnkraftsolyckor har i princip skett nattetid.
Citera
2026-09-25, 13:00
Medlem
sonicguides avatar
Citat:

Det första som görs är väl att man utreder hur pass bra ventilationen i rummet är.
Sedan kollar man väl upp mer specifikt om den anställde har bra rutiner för sömn hemma.
Sedan får den anställde anpassa sig efter detta typ sova hemma eller ta med sig mycket kaffe eller både och...
Citera
2026-09-25, 13:22
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan bithax,
Tror inte man kan få sparken så där direkt. Så här är tågordningen i Sverige:

Din fru anmäler sin kollega.
Kollegan i samtal med chefen om att det inte är bra att sova jobbet. Den anställde lovar bot och bättring.

Nytt sovande.
Din fru anmäler sin kollega igen.
Allvarligt samtal med chefen. Den anställde lovar bättring. Kollegan börja baktala din fru.

Nytt sovande.
Din fru anmäler sin kollega igen.
Facket kopplas in, ställer sig på kollegans sida för de tycker inte det är något allvarligt men kollegan får skriftlig varning från chefen. Den anställde lovar bättring och börjar diskret hota din fru.

Nytt sovande.
Din fru anmäler sin kollega igen, för hon har heder och arbetsmoral.

Kollegan sägs upp och blir utköpt och får en halvårslön eller så för sitt sovande.
Kollegan börjar förfölja och stalka din fru.

Din fru vill inte anmäla till polisen.
Stalkningen fortsätter.

Du och din fru flyttar från orten.
Du och din relation med frun blir sämre och sämre.

Ni skiljs åt.

Bättre att inte säga något utan säg till din fru att knyta näven i byxfickan för så gör vi i Sverige.
Citera
2026-09-25, 13:25
Medlem
Amsvartners avatar
Om man är så djävla färdig att man sover på betald arbetstid så bör det minsta va en varning och avdragen lön för den tiden, vid upprepade varningar så ska det va godnatt ...bokstavligen.
Citera
2026-09-25, 13:52
Medlem
Citat:

Eftersom det oftare är lugnare på natten passar en del på att sova. Min natt kollega gjorde det ofta, tills en tjej filmade det och skickade till chefen. Han fick börja jobba dag och slita samt inte få ihop sitt schema. Anmäl. Din fru ska inte göra den personens fucking jobb. Tror man kan få sparken för det .
Citera
2026-09-25, 13:53
Medlem
Ghastens avatar
Borde l finnas någon chef som hon kan råka skicka in i rummet där hon sover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in