2026-09-25, 15:09
Medlem
Wyrdkins avatar
Att ignorera sina arbetsuppgifter är grund till uppsägning. Att nicka till eller ta en tupplur är ok särskilt nattetid.
Citera
2026-09-25, 15:14
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Då utsätter man väl hellre idioten för samma sak än att tumma på patientsäkerheten.

Skulle aldrig simpa för en sovande kollega.

Och ändå är jag född och uppvuxen i Sverige.

Ditt kurage är uråldrigt och din heder otidsenlig. Tyvärr.

Är det inte så att beviset på hur det går till man man se på vänsterpartiets syn på demokratin, och då talar de ändå sig varma för alla vårdbiträden, vården, omsorgen och de goda värdena. De sätter på dig hela vägen till riksdagsmannaarvodet som du med din heder får pröjsa, och sedan tar de din plånbok med skatterna och sätter på dig en gång till.
Citera
2026-09-25, 16:10
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Ditt kurage är uråldrigt och din heder otidsenlig. Tyvärr.

Är det inte så att beviset på hur det går till man man se på vänsterpartiets syn på demokratin, och då talar de ändå sig varma för alla vårdbiträden, vården, omsorgen och de goda värdena. De sätter på dig hela vägen till riksdagsmannaarvodet som du med din heder får pröjsa, och sedan tar de din plånbok med skatterna och sätter på dig en gång till.
En bra vård ska aldrig vara en fråga om vänter eller höger.
Citera
2026-09-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?
Filma med mobilen och skicka till chefen, problemet löst
Citera
2026-09-25, 16:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Ja, att sova på arbetstid istället för att göra sina arbetsuppgifter kan vara goda skäl till uppsägning.

Men det beror givetvis också på omständigheterna. Har personen t ex en NPF diagnos kan hen ha en överenskommelse med arbetsgivaren om att få ta pauser när det behövs.
Hen kan även ha förhandlat sig till en sådan typ av uppgörelse vid anställning.

Det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal på plats. Det är inte direkt ovanligt att en person ofta tillsammans med facklig representant förhandlat till sig något de har rätt till som anpassningar på arbetsplatsen samtidigt som arbetsgivaren inte tar in mer personal för att täcka upp då man vill spara pengar och dumpar den extra arbetsbördan på befintlig personal.

Med det sagt så bör man vara lite försiktig när det kommer till vem man borde beskylla i en situation som denna. Vi har inte tillräckligt med information här för att komma fram till någon slutsats annat att situationen borde hanteras av chefen.

Men ja, man kan ju alltid närma sig en kollega på ett nyfiket, empatiskt och icke-dömande sätt och fråga personen hur den har det då man sett att personen ofta verkar trött.
Man borde också ha ett samtal med arbetsgivaren och ev. Med facket om att man upplever situationen som ohållbar.
I vården när vi enbart är två som jobbar natt så kan du inte förhandla dig till att få sova istället för att göra dina arbetsuppgifter.

Patienter kan inte anpassa sig efter någons eventuella NPF.

Då får personen arbeta andra pass eftersom det skulle kosta för mycket att ha tre personer som arbetar natt när det är avsett för två.

Herregud så söndercurlade en del är.
Citera
2026-09-25, 16:38
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är inte SOVANDET i sig som kan ge en sparken. Det är om man missköter sitt jobb.

Jag har haft jobb där man absolut kan slumra till en liten stund utan att det för den skull betyder att man på något sätt missköter jobbet.

Man kan väl sitta och chilla med hörlurar på nattpass också OM det inte finns något att göra. Men som jag förstår det så undviker denhär personen att jobba och går och gömmer sig.
Senast redigerad av bithax 2026-09-25 kl. 16:40.
Citera
2026-09-25, 16:52
Medlem
Klart man kan
Om man blir upptäckt
Citera
2026-09-25, 17:01
Medlem
Kan man bli omplacerad om man badar bastu på arbetstid?
Citera
2026-09-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Min fru berättade om en kollega som är jättelat på jobbet. De jobbar natt på sjukhus, och kollegan lägger sig och sover och skiter i sina arbetsuppgifter så min fru får göra allting.

Borde man inte kunna få sparken för sånt, eller är det inte tillräckligt i Sverige?

Jo men cheferna måste ju få veta annars är det ju svårt
Citera
2026-09-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart man kan få men det krävs också att någon anmäler personen eller att en chef helt enkelt kommer på personen med att sova.

Har jobbat på ett antal industrier och på vissa fanns det något undangömt ställe med en kudde och madrass som man hittat. Jag har själv aldrig använt dessa men då jag jobbade inom service på industrier så gick man på ställen dit många nog trodde att ingen var.

Ja vi hade en vaktmästare för några år sen som hade alko problem. Han var dock alltid på jobbet och alltid vänlig och trevlig. Men han smög undan på olika ställen för en tupplur. El om han drack, jag vet inte, man hans 2 kollegor täckte alltid för honom så han kom undan
Citera
2026-09-25, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
I vården när vi enbart är två som jobbar natt så kan du inte förhandla dig till att få sova istället för att göra dina arbetsuppgifter.

Patienter kan inte anpassa sig efter någons eventuella NPF.

Då får personen arbeta andra pass eftersom det skulle kosta för mycket att ha tre personer som arbetar natt när det är avsett för två.

Herregud så söndercurlade en del är.

Ja, givetvis borde arbetsgivaren schemalägga sådant så verksamheten flyter på. Men arbetsgivare gör saker som de inte borde hela tiden.

Och den anställde kan givetvis ha förhandlat till sig saker som chefen godkänt som senare visar sig problematiskt i praktiken där arbetsgivaren tycker det blir för dyrt att t ex ta in en extra anställd men heller inte kan komma runt en överenskommelse som man redan gjort och således bara låter det vara.

Säger inte att så är fallet i just TS situation. Bara att sådant händer hela tiden i alla branscher.
Citera
2026-09-25, 17:31
Medlem
ansluts avatar
Anmäl fanskapet. När vänstern tar över så är sådant beteende ok. I värsta fall kan din kärring få kicken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in