2026-09-25, 06:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Då kan det alltså vara så att det helt enkelt kommit mer nederbörd på vissa ställen i Alperna och mindre på andra. I så fall har det knappast med profetiorna att göra.

Nej, så är det inte. Om du läste artikeln jag postade så hade du fattat det.
Citera
2026-09-25, 07:21
Medlem
Nixters avatar
Munich Re är ett av världens största återförsäkringsbolag. Deras verksamhet bygger på att kunna prissätta risker så exakt som möjligt.

Deras diagram (se länken nedan) visar hur stora förluster väderkatastrofer har orsakat, som andel av världens BNP, under de senaste 35 åren.

Och trenden är negativ.

Om klimatförändringar verkligen ledde till en explosion av skador från naturkatastrofer, då borde förlusterna öka snabbare än världens totala rikedom. Men det gör de alltså inte, de minskar.

https://www.pasteboard.co/5vqWqTL2riED.png
Citera
2026-09-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Munich Re är ett av världens största återförsäkringsbolag. Deras verksamhet bygger på att kunna prissätta risker så exakt som möjligt.

Deras diagram (se länken nedan) visar hur stora förluster väderkatastrofer har orsakat, som andel av världens BNP, under de senaste 35 åren.

Och trenden är negativ.

Om klimatförändringar verkligen ledde till en explosion av skador från naturkatastrofer, då borde förlusterna öka snabbare än världens totala rikedom. Men det gör de alltså inte, de minskar.

https://www.pasteboard.co/5vqWqTL2riED.png
Sådana resultat säger mycket. En liknande omständighet är, vilket konstaterats många gånger tidigare i tråden, att priserna på fastigheter med sjö- eller strandtomt inte rasat eller ens fått ett negativt hack i kurvan. Tvärtom, titta på prisutvecklingen i t.ex. Florida. Den skenar på sina håll.

Ett närliggande exempel är öarna i Stockholms skärgård. De följer Floridas trend. Och då pratar vi Sverige, landet där vi matas dagligen med fantasier om det stigande vattnet.

Olycklig är den som låter sin tillvaro styras av författade teorier. Lycklig är den som njuter av verkligheten.
Citera
2026-09-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, så är det inte. Om du läste artikeln jag postade så hade du fattat det.
AI sammanfattar artikeln så här

Citat:
Under 1971–2019 har snömängden och snösäsongens längd generellt minskat i de europeiska Alperna, med den tydligaste förändringen på lägre höjder och under vårmånaderna. Men förändringen varierar kraftigt mellan olika delar av Alperna, vilket gör regionala data viktigare än ett enda genomsnittstal.

Föga förvånande har snömängden minskat på lägre höjder vilka givetvis mest påverkas av en högre temperatur. Läser man hela undersökningen så kan man lätt konstatera att mina anekdotiska slutsatser stämmer väl med verkligheten. Jag rekommenderar alla alarmister en marsvecka i Lech/Zürs.
Citera
2026-09-25, 10:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Läser man hela undersökningen så kan man lätt konstatera att mina anekdotiska slutsatser stämmer väl med verkligheten. Jag rekommenderar alla alarmister en marsvecka i Lech/Zürs.

Nej det kan man inte.
Citera
2026-09-25, 10:18
Medlem
Citat:
Nej det kan man inte.
Jo det kan man visst. Skidåkning i Alperna sker i regel på höjder mellan 1500 meter och drygt 3000 meter. Där finns det massor med snö på vintrarna.

Åk ner och undersök saken själv. Då kommer du att inse att dina egna sinnen inte ska underskattas i sammanhanget.
Citera
2026-09-25, 10:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo det kan man visst. Skidåkning i Alperna sker i regel på höjder mellan 1500 meter och drygt 3000 meter. Där finns det massor med snö på vintrarna.

Du menar för att det finns snö kvar på toppen av bergen har inte den totala mängden snö minskat?
Citera
2026-09-25, 10:27
Medlem
Citat:
Du menar för att det finns snö kvar på toppen av bergen har inte den totala mängden snö minskat?
Gör dig inte dummare än vad du är. Jag har sagt att det går utmärkt att åka skidor i Alperna på 2020-talet. Något som alarmisterna för 20 år sedan påstod skulle vara omöjligt. De hade fel. Verkligheten är en helt annan.
Citera
2026-09-25, 10:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Gör dig inte dummare än vad du är. Jag har sagt att det går utmärkt att åka skidor i Alperna på 2020-talet. Något som alarmisterna för 20 år sedan påstod skulle vara omöjligt. De hade fel. Verkligheten är en helt annan.

Tror du det är det vi diskuterar i den här tråden? Du ifrågasatte att det blivit mindre snömängd i Alperna, vilket är fel.
Citera
2026-09-25, 10:34
Medlem
Citat:
Tror du det är det vi diskuterar i den här tråden? Du ifrågasatte att det blivit mindre snömängd i Alperna, vilket är fel.
Vilka vi!?

Det här är vad jag bl.a. diskuterar i tråden:

Citat:
Varje år är jag i Österrike eller Schweiz och åker skidor. Det finns i princip alltid hur mycket snö som helst. Alarmisterna hävdade att skidåkning i Alperna skulle vara ett minne blott vid det här laget. Men det är precis som på 1980-talet.

Jag är ofta i Asien och vid Medelhavskusterna. Vattennivåerna är på samma nivå som på 1980-talet. Det skulle ha skett en nivåhöjning enligt alarmisterna. I Stockholms skärgård där jag bor har vattennivån sjunkit något sedan 80-talet (landhöjningen inräknad). Var är allt vatten? Jo i ismassorna runt Arktis och Antarktis. Det stämmer inte med vad alarmisterna påstod.

Glaciärerna har minskat som en följd av uppvärmningen men inte i närheten av vad alarmisterna förutspådde.

Min mamma tror att skogsbränderna i södra Europa och Kalifornien beror på klimatförändringar. Att skogen självantänder eller nåt. Forskarna säger det påstår hon. Men i själva verket är det negrer i Europ och Trumphatare i USA som tänder eld i markerna.

Etc. Etc.
Citera
2026-09-25, 10:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vilka vi!?

Det här är vad jag bl.a. diskuterar i tråden:

Förstår du att det här inte är en tråd för dina anekdotiska upplevelser utan en vetenskapstråd? Har du en vetenskaplig bakgrund? Har du ens pluggat en vetenskaplig kurs?
Citera
2026-09-25, 10:53
Medlem
Citat:
Förstår du att det här inte är en tråd för dina anekdotiska upplevelser utan en vetenskapstråd? Har du en vetenskaplig bakgrund? Har du ens pluggat en vetenskaplig kurs?
Det är en tråd som innehåller det mesta. Bl.a. stark kritik riktad än mot alarmisterna, än mot skeptikerna. En bärande tes i tråden är att alarmisterna ägnar sig åt politisk skrämselpropaganda av diverse olika skäl som vi kan bortse från här. Skeptikerna har under hela trådens levnad ifrågasatt de scenarior alarmisterna har målat upp liksom de metoder som ligger bakom deras slutsatser. I första hand att oerhört mycket bygger på datasimuleringar.

Det visar sig nu, 2026, att väldigt mycket av vad alarmisterna påstått för tjugotalet år sedan inte besannats. Snötillgången i Alperna är ett mycket bra exempel.

Jag vet inte hur det skulle vara en avvikelse från den vetenskapliga diskussionen att konstatera att skrämselpropagandan visat sig vara en lögn. Saker kan falsifieras på vanlig svenska lika bra som genom vetenskapligt idiom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in