2026-09-25, 10:24
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Alltid, och jag gör min egen tvål.
Citera
2026-09-25, 10:26
Medlem
Jag använde fast tvål under ganska lång tid men har nu återgått till flytande då tvålresterna från fast tvål sätter igen avloppet så småningom och de avloppsrensare (eller vafan det nu heter) som finns på marknaden nuförtiden är helt jävla värdelösa.
Citera
2026-09-25, 10:49
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagge17
Jag använde fast tvål under ganska lång tid men har nu återgått till flytande då tvålresterna från fast tvål sätter igen avloppet så småningom och de avloppsrensare (eller vafan det nu heter) som finns på marknaden nuförtiden är helt jävla värdelösa.

Intressant.
Använder fast, och har problem med detta i handfatet.
Nitor är den bästa propplösaren imho, men det brukar sluta med manuell rensning.
Ska övergå till att testa flytande där.
Citera
2026-09-25, 11:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Intressant.
Nitor är den bästa propplösaren imho, men det brukar sluta med manuell rensning.

Tack för tipset!! Trodde de förbjudit kaustiksoda i avloppsrensen numer, de man köper i mataffären är ju ren dynga. Den här ska införskaffas nästa gång jag är på Jula 👍
Citera
2026-09-25, 11:03
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Vad är det som är så ofräscht att dela tvål med någon annan? Man sköljer ju av tvålen . Det enda man är rädd om man är på gym och tappar tvålen i duschen och måste böja sig framåt . Då är risken stor att det kommer en bög och trycker dig i arslet 😮
Citera
2026-09-25, 11:04
Medlem
Charliework86s avatar
Använder alltid Aleppotvål 30% när jag duschar den är dyr men bra och räcker länge.
Citera
2026-09-25, 11:15
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tack för tipset!! Trodde de förbjudit kaustiksoda i avloppsrensen numer, de man köper i mataffären är ju ren dynga. Den här ska införskaffas nästa gång jag är på Jula 👍

Jag brukar koka upp hela vattenkokaren, sen står jag länge och alternerar (inte för mycket) vatten och pulver.

Tänk på att ha bra ventilation och ev. skyddsglasögon.
Citera
2026-09-25, 11:30
Medlem
Om det är tvålrester som sätter igen avloppet, så hjälper det inte med något alkaliskt som t ex natriumhydroxid (kaustiksoda). Om inte hetvatten och mekanisk bearbetning (t ex högtryckstvätt + "iller") hjälper, så får man ta till något surt.

Men jag har svårt att tänka mig att en modern fabrikstillverkad hårdtvål ska ge några rester som sätter igen avloppet. Möjligen i kombination med extremt hårt vatten så att det bildas svårlösliga s k kalktvålar. Eller kanske om det är en tvål som innehåller nån slags olöslig utfyllnad (antingen utfylld med något billigt för att hålla ner priset, eller också t ex krita som ska fungera som slipmedel och förbättra tvätteffekten).
Citera
2026-09-25, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Hur många är det idag som använder vanlig traditionell tvål att tvätta händerna med. Inte flytande tvål utan dom fasta tvålarna som är billigare och räcker längre. Tvättar alltid händerna med fast handtvål Hur gör ni och vad anser ni om fast handtvål?
Alltid. Använder bara fast tvål, även i duschen. Flytande innehåller för mycket skit.

Aleppotvål är nice, men det finns många giftfria fasta tvålar.
Citera
2026-09-25, 11:47
Medlem
Alltid. Enbart Aleppotvål med tre ingredienser till kropp och knopp. Förstår inte hur man kan behöva en ingredienslista lika lång som min arm för att tvaga sig.
Citera
2026-09-25, 11:56
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Enbart flytande till händerna. Känns inte så fräscht att flera personer ska dela på en handtvål och man kan ju inte ha flera ligga framme... Och sen att barn ska stå och leka och kladda med tvålen i onödan... Nope...

Den fasta Dove-tvålen har jag däremot som personlig tvål, använder den till ansiktet som daglig hudvårdsrutin. Känns otroligt rent och fräscht efteråt och upplever att ansiktet får en annan lyster. Finns många fasta tvålar som luktar gott, men som inte alls känns bra. De är väldigt sträva och det känns inte rent efter tvätt. Bäst är Dove eller möjligen Barnängen.

Är jag någonstans och det finns både fast och flytande tvål att tillgå på toaletten tvättar jag absolut med den flytande. Sällan det bara finns en fast tvål, men är så fallet använder jag den naturligtvis. Men det känns inte riktigt bra så tvättar händerna igen senare med flytande.
Ska du vara så nitisk får du ha separata handdukar och toalettstolar också.
Citera
2026-09-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Intressant.
Tack, ska beställa och prova den. Bor på landet så har inte tillgång till Jula och liknande (i form av fysiska butiker då) utan får klara mig på det som finns i vanliga livsmedelsbutiker vilket oftast är den från Gripen som är kass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in