2026-09-25, 23:29
Medlem
BonZaiTraeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Enda problemet är när det är kanske 1/3 kvar och den börjar hårdna. Svårt och jobbigt att få fjutt på den när man tvättar. Tips mottages tacksamt om någon vet hur man gör för att hålla tvålen vid liv.
Du mergar den med nästa tvål.

Dvs du fuktar bägge, den nya stora för att få mer grepp och den lilla tvålbiten för att den ska bli nåtsånär formbar, sen trycker du ihop dem och ser till att de passar hyfsat, sen ser du till att så mycket lödder som möjligt tränger in mellan dem. Allt detta sker under rinnande varmt vatten. Kan ta ett par gånger innan de är helt mergade, men sen har du en ny tvål som visserligen är lite bulig men den gamla tvålen kommer användas till 100% och behöver inte slängas.

Helt idiotiskt att folk slänger sin gamla tvål istället för att tänka långsiktigt. Mycket smidigare att merga, lite mekigt innan man får fullt kläm kanske men fullt görbart och 100% effektivt.
Citera
2026-09-25, 23:55
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Litet husmorstips:
Små parfymerade tvålbitar kan man smula ner i dammsugarpåsen, för att det inte ska blåsa ut stinkande varmluft när man städar.

Jag kör med Barnängens barntvål numera.
I min ungdom hade jag besvärlig fet hy, mycket finnar och sånt skit.
Och då fanns en genomskinlig Neutrogena glycerintvål som var favoriten. Finns liknande idag av andra fabrikat.

Betr. handtvål så kör jag med flytande ICA Basic.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2026-09-25 kl. 23:58.
Citera
2026-09-26, 01:15
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Det är en myt att det skulle vara mer hygieniskt med flytande tvål än fast tvål, det handlar mer om känslan, att du själv tycker att det inte är så fräscht att flera personer ska dela på en handtvål. Sköljer man bort tvållöddret ordentligt så åker ju allt ofräscht, smuts, fett, virus och bakterier av händerna.

Har faktiskt läst nyligen också att det kan vara mer ohygieniskt med exempelvis de här skumtvålalternativen som man ofta ser på offentliga toaletter då tvålkoncentrationen i det man får ut i handen är reducerad så att man kanske måste se till att få ut en ordentlig mängd skumtvål i händerna för att det ska bli en effektiv handtvätt. Men det viktigaste för att händerna ska bli så rena som möjligt och för att minska smittspridning är den mekaniska rengöringen.

https://leelongs.com/sv/blog/is-foaming-soap-better-comparing-foaming-and-liquid-hand-soaps/

Nej det är absolut ingen myt. Pumptvål är mer hygienisk eftersom själva tvålen inne i behållaren inte berörs av smutsiga händer. Det är därför flytande tvål ofta föredras inom vård, restaurang och offentlig miljö.
Citera
2026-09-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonZaiTraed
Du mergar den med nästa tvål.

Dvs du fuktar bägge, den nya stora för att få mer grepp och den lilla tvålbiten för att den ska bli nåtsånär formbar, sen trycker du ihop dem och ser till att de passar hyfsat, sen ser du till att så mycket lödder som möjligt tränger in mellan dem. Allt detta sker under rinnande varmt vatten. Kan ta ett par gånger innan de är helt mergade, men sen har du en ny tvål som visserligen är lite bulig men den gamla tvålen kommer användas till 100% och behöver inte slängas.

Helt idiotiskt att folk slänger sin gamla tvål istället för att tänka långsiktigt. Mycket smidigare att merga, lite mekigt innan man får fullt kläm kanske men fullt görbart och 100% effektivt.

Jag gör på samma sätt, fuktar bägge tvålar och trycker ihop dem, funkar ju dock bäst om den använda tvålresten är så liten som möjligt så den är formbar.
Citera
2026-09-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Nej det är absolut ingen myt. Pumptvål är mer hygienisk eftersom själva tvålen inne i behållaren inte berörs av smutsiga händer. Det är därför flytande tvål ofta föredras inom vård, restaurang och offentlig miljö.

Jo det är en myt, varför flytande tvål föredras inom vård, restaurang och offentlig miljö är säkert på grund av att det är mer praktiskt, det är lättare för individen att dosera och det blir mer lättstädat med flytande tvål.

Citat:
En hård tvål hanteras av många människor, och man kunde kanske tro att flytande tvål är bättre ur hygienisk synvinkel.

Studier har ändå visat att det är just den hårda tvålen som är effektivast.

Ju torrare tvålar – desto bättre, säger bland annat det svenska livsmedelsverket i sina studier.

I en studie hade en hård tvål försetts med bakterier och efter det fick 16 personer använda tvålen. Det visade sig att inga bakterier fastnade på deras händer.

Flytande tvål är inte lika bra som fast tvål, och så kallad skumtvål anses vara ännu sämre än vanlig flytande tvål.

https://yle.fi/a/7-1452231

https://www.sverigesradio.se/artikel/fast-tval-lika-hygienisk-som-flytande

Flytande tvål är sämre än fast tvål då det innehåller en massa kemikalier och konserveringsmedel som kan göra att man får eksem och sprickor och man får torrare händer. Jag behöver aldrig använda handkräm längre efter att jag övergått till att använda fast tvål. Tänker att många konsumerar nog handkräm helt i onödan utan att det vet om det ens eftersom de använder flytande tvål.
Citera
2026-09-26, 12:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance

Korrekt svar nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Jo det är en myt, varför flytande tvål föredras inom vård, restaurang och offentlig miljö är säkert på grund av att det är mer praktiskt, det är lättare för individen att dosera och det blir mer lättstädat med flytande tvål.

https://yle.fi/a/7-1452231

https://www.sverigesradio.se/artikel/fast-tval-lika-hygienisk-som-flytande

Flytande tvål är sämre än fast tvål då det innehåller en massa kemikalier och konserveringsmedel som kan göra att man får eksem och sprickor och man får torrare händer. Jag behöver aldrig använda handkräm längre efter att jag övergått till att använda fast tvål. Tänker att många konsumerar nog handkräm helt i onödan utan att det vet om det ens eftersom de använder flytande tvål.

Det finns liksom inget som kan växa på en tvål. Varken bakterier och än mindre virus kommer växa eller överleva på en fast tvål. Det där är bara en tramsig myt att en fast tvål är "smutsig", det är det där gamla vanliga tramset om att någon annan som rört vid tvålen ska ha besmittat den med någon smitta. Lika löjligt som att man inte kan tvätta kläder i en tvättstuga vilket funkat utmärkt i minst femtio år.

Skälet att man har flytande tvål på offentliga inrättningar såsom på sjukhus, restauranger och andra ställen är att det är mer praktiskt och lättskött. Dessutom sitter ju oftast pumptvålen på sådana här inrättningar monterade i en hållare vilket gör att den alltid är på sin plats. En vanligt fast tvål skulle funka lika väl ur hygieniskt perspektiv men den skulle sannolikt fara iväg på golvet och det blir svårt att hålla styr på dessa tvålar.

Här hemma har vi i badrummet både pumptvål och fast tvål, både vid badkaret och handfatet. I köket har vi enbart pumptvål. När jag duschar använder jag nästan alltid fast tvål då jag tycker de är bättre.
Citera
2026-09-26, 20:47
Medlem
tomatlarss avatar
Med flytande tvål tar folk alldeles för mycket med vanlig tvål får man en lagom mängd och det är relativt billigt så kör alltid med det.
Citera
2026-09-26, 20:59
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast blev inte Barnängens tvål mycket sämre när den kom tillbaka? Min fru säger det i alla fall och har efter mycket letande gått över till Lidls fasta tvål.
Var länge sedan jag använde Barnängen så vet inte om den blivit sämre.

Jag tyckte att den torkade ut huden samt att det satt kvar en lite ofräsch doft.

Annars var den dryg o ganska billig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in