Citat:
Ursprungligen postat av
ozyrecon
Förmodligen libaneserna som överdriver. Palmkvist kan dock betalat för info men att han skulle vara inblandad tror jag inte på. Jag förstår Palmen isåfall, han är en duktig journalist och hans jobb är att skriva om dessa personerna.
Som jag förstår det så innebär "åtal" inte samma sak i Libanesisk rätt som i svensk, utan är en mycket tidigare del av utredningsprocessen. Jag kan rent objektivt förstå att man vill utreda en journalist som haft kontakt med en huvudmisstänkt i ett mordfall. Palmkvist har ju jobbat med krim-journalistik i minst 20 år, och han har ett nätverk med kontakter djupt inne i de gäng/konstellationer som är aktiva t.ex. i Malmö. Så att han haft kontakt med H.K. som i det här fallet är ju absolut inget konstigt i sig. Jag skulle säga att det är vardagsmat för en person som Palmkvist, i hans yrkesroll. Jag har oerhört svårt att se att han skulle ha begått lagbrott (t.ex. tipsat om var en viss person just nu befinner sig så att någon skulle kunna attackera personen) kopplat till detta. Dels upplever jag hans integritet som hög, och dels skulle det bita honom i röven i princip direkt om han skulle göra något sådant. Han skulle ju få andra kriminella emot sig på två sekunder.