Citat:
100% korrekt.
Jag använde inte världens elände som ett slagträ mot vanliga skötsamma män i Sverige. Och jag insinuerade inte ett knyst om att oskyldiga kommentarer skulle göra någon medskyldig till globalt kvinnoförtryck.
Jag försökte förklara för dig att kvinnor och män lever i två olika världar när det handlar om objektifiering. Och varför tjejer/kvinnor reagerar starkare på objektifiering. Jag syftar INTE på nån enstaka oskyldig komplimang eller liknande.
Att du och jag missförstår varandra tror jag handlar om just det som du skrev om i ditt första stycke. Många, jättemånga kvinnor här i Sverige har erfarenhet av trakasserier, killar som stalkat dem, hotat, försökt tjata sig till det ena och andra, haft killkompisar som försökt ligga med dem när de sov, sexuella övergrepp av olika grad, osv. Allt ovanstående har jag varit med om själv förutom sexuellt övergrepp. Jättemånga av mina vänner har samma erfarenheter.
+ Att vi lever i en värld där den skadliga objektifieringen av flickor och kvinnor är ständigt närvarande, vi lever mitt i det själva. Kvinnor kan relatera till varandra oavsett nationalitet gällande detta.
Det är VÄLDIGT SÄLLAN jag hör kvinnor prata om objektifieringen i samband med att de fått en klumpig/oskyldig kommentar. Eller att en man uttryckt helt normalt sexuellt intresse.
Tja jag vet inte, jag tror det är industrin som format unga mer än tvärtom. Det muskulösa kraftiga käkbens- idealet är framtaget av industrin för att kränga produkter och skönhetsingrepp.
Jag använde inte världens elände som ett slagträ mot vanliga skötsamma män i Sverige. Och jag insinuerade inte ett knyst om att oskyldiga kommentarer skulle göra någon medskyldig till globalt kvinnoförtryck.
Jag försökte förklara för dig att kvinnor och män lever i två olika världar när det handlar om objektifiering. Och varför tjejer/kvinnor reagerar starkare på objektifiering. Jag syftar INTE på nån enstaka oskyldig komplimang eller liknande.
Att du och jag missförstår varandra tror jag handlar om just det som du skrev om i ditt första stycke. Många, jättemånga kvinnor här i Sverige har erfarenhet av trakasserier, killar som stalkat dem, hotat, försökt tjata sig till det ena och andra, haft killkompisar som försökt ligga med dem när de sov, sexuella övergrepp av olika grad, osv. Allt ovanstående har jag varit med om själv förutom sexuellt övergrepp. Jättemånga av mina vänner har samma erfarenheter.
+ Att vi lever i en värld där den skadliga objektifieringen av flickor och kvinnor är ständigt närvarande, vi lever mitt i det själva. Kvinnor kan relatera till varandra oavsett nationalitet gällande detta.
Det är VÄLDIGT SÄLLAN jag hör kvinnor prata om objektifieringen i samband med att de fått en klumpig/oskyldig kommentar. Eller att en man uttryckt helt normalt sexuellt intresse.
Tja jag vet inte, jag tror det är industrin som format unga mer än tvärtom. Det muskulösa kraftiga käkbens- idealet är framtaget av industrin för att kränga produkter och skönhetsingrepp.
Citat:
Jag försökte förklara för dig att kvinnor och män lever i två olika världar när det handlar om objektifiering. Och varför tjejer/kvinnor reagerar starkare på objektifiering. ... Många, jättemånga kvinnor här i Sverige har erfaterhet av trakasserier, killar som stalkat dem, hotat...
Du bekräftar den stora skillnaden i våra utgångspunkter, men du duckar för den avgörande faktorn: att kvinnor på relationsmarknaden i regel bara lägger märke till en mycket liten andel av alla män – de översta procenten – medan den stora majoriteten av den manliga befolkningen är fullständigt osynlig i er vardag.
De män du beskriver – de som stalkar, jagar och beter sig gränslöst – tillhör nästan uteslutande den grupp som har tillräckligt högt attraktionskapital för att överhuvudtaget hamna på kvinnors radar och få chanser. Men du projicerar det beteendet på hela det manliga könet.
Den stora majoriteten av män – de resterande 95 procenten som sköter sitt, går till jobbet och aldrig skulle drömma om att trakassera någon – existerar överhuvudtaget inte i din ekvation. De får ingen uppmärksamhet alls. När du målar upp en bild av att kvinnor ständigt lever under ett hot av objektifiering, så talar du i praktiken om erfarenheter kopplade till en liten grupp gränslösa män. Att använda detta som ett generellt argument för varför kvinnor har rätt att vara känsliga blir orimligt för den genomsnittlige mannen som aldrig ens har fått en uppskattande blick från en kvinna.
Citat:
Det där stämmer inte med hur samhällsdebatten ser ut. I praktiken flyttas gränserna för vad som kallas objektifiering eller opassande beteende ständigt fram. Det har gått så långt att en helt vanlig man knappt kan ge en komplimang utan att behöva göra en riskanalys om huruvida han kommer att betraktas som ett hot eller en förövare.
Eftersom en stor andel av männen sorteras bort som helt ointressanta, upplever kvinnor ofta närmanden från just dessa män som obehagliga. Det är därför vanligt sexuellt intresse ständigt riskerar att misstas för objektifiering. Om den som ger komplimangen tillhör den eftertraktade eliten uppfattas det som flörtigt, men om det är en av de osynliga männen som försöker, definieras det snabbt som obehagligt och ett bevis på kvinnors utsatthet.
Citat:
Här visar du en tydlig brist på förståelse för unga mäns verklighet. Killar mår inte dåligt och lyfter vikter på gymmet för att de har påverkats av reklam för skönhetsingrepp.
Unga män anpassar sig till de stenhårda reglerna på dagens relationsmarknad. De ser att om de inte har en extrem fysik, status och resurser, så förblir de osynliga för kvinnor. Industrin skapade inte kvinnors biologiska preferenser eller det mänskliga parningsbeteendet; industrin kapitaliserar bara på unga mäns kamp för att överhuvudtaget få en chans att bli sedda av det kön som annars sorterar bort dem per automatik.