2026-09-23, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Ja jag testade lite med en tänkt sol och det stämmer ju, skuggan längd följer bara en rak linje vid vår och höstdagjämning. Detta borde vara tillräckligt för även den mest troende att överge plattjordsmodellen.

Det tragiska är att det finns massor med lika enkla och rättframma bevis för att jorden omöjligen kan vara platt. Men bevisen går inte riktigt in i skallen hos vissa och man blir ju lite nyfiken på varför, troligtvis någon kombination av kognitiv dissonans, konfirmeringsbias och bristande intellektuell förmåga.
Citera
2026-09-23, 15:25
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vill du ha någon som helt trovärdighet i att hävda att om bara modellen är 41 miljoner gånger större så kommer allt att funka, så måste det bygga på nånting.

Vad bygger det på?

Jag för min del vill hävda att modeller som återskapar sånt vi observerar i naturen, fast i mindre skala, precis som mannen i videon efterfrågar, faktiskt finns. Men att dessa modeller visar på nåt som blir extremt svårförenligt med uppfattningen att vi befinner oss på ett klot.

Men hur efterblivna är ni? Jorden är EXTREMT STOR och massiv, därför finns det stark gravitation. En badboll har nästan ingen massa öht, därför finns det ingen gravitation där? Är det verkligen så svårt för er att förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Det är sant att vi vet jorden är platt. Dessa avstånd vet vi ej och det ändrar ej på det faktum att kurvan ej existerar.

Jaså vet vi att jorden är platt? Hur kommer det sig att jag kan kolla på satellitbilder på Google earth och följa satellitbilderna med verkligheten? Konstigt hur kartorna över en rund jord stämmer överens till 100% med verkligheten? Var är eran karta över den platta jorden som dessutom stämmer överens med verkligheten? Jaha ni har ingen, oväntat. fyfan vad ni är efterblivna alltså haha
Citera
2026-09-23, 15:29
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Det är sant att vi vet jorden är platt. Dessa avstånd vet vi ej och det ändrar ej på det faktum att kurvan ej existerar.

Om en globskalle menar "flygtider stämmer med glob" så spelar det egentligen ingen roll eftersom de ej har några bevis på kurva. Ingen kurva = ingen glob.

Det finns några jag känner till som har andra meningar än de antaganden som globskallar gör, här är några finns säkert fler:

Jeranism som numera låtsas tro jorden är en glob har trackat båtar söderut och menar inget stämmer. Detta går kanske att göra själv har kollat lite men kostade typ €60 per månad för en sådan service.

Max Igan som är globskalle men "foliehatt" har flugit på ett av dessa flyg med kompass och menar inget stämmer där heller.

Den professionelle seglaren Hervé Riboni menar hastigheter under seglingar ej stämmer samt att koordinaterna är utdragna söderut.

How boat speeds hide the Flat Earth with Hevré Riboni - https://youtu.be/wtJ468NQzFo?si=BvaIlYBCNaK85RYy

Sen har vi också de faktum att både Boeing och Airbus är tighta sammarbetspartners med lögnarna i NASA.
Så man vet inte avståndet mellan Kapstaden och Melbourne?
Hur menar du då?
Vem vet inte det?
Hur många sjömän och piloter finns det inte i världen som har färdats mellan dom punkter jag nämnt?
Du och jag kan säkert göra den resan om vi verkligen skulle vilja.

Så du tänker att om du skulle ta flygcertifikat och köpa all utrustning så skulle du kunna mäta avståndet och räkna ut hur jorden ser ut?
Citera
2026-09-23, 15:33
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Men hur efterblivna är ni? . fyfan vad ni är efterblivna alltså haha
Tänk om Niggers&Jews driver med DIG!
Han kanske är betald av NASA för att driva med folk som har behov av att argumentera.
Jag tror att det här med platta jorden är till för att göra människor medvetna om hur lättledda vi är.
Precis som religion är.
Jättedumt men ändå tror folk.
Platta jorden är lika, men enklare att komma igenom och på så vis bli klokare än innan.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-09-23 kl. 15:39.
Citera
2026-09-23, 17:56
Medlem
Citat:
... Dessa avstånd vet vi ej ...

Ovan ger ju en insyn i hur urbora dum den här konspirationsteorin är.

En förutsättning för FE är alltså att vi inte hittar på jorden och att avstånd är okända.

Citat:
... Om en globskalle menar "flygtider stämmer med glob" så spelar det egentligen ingen roll eftersom de ej har några bevis på kurva. ....

Kända avstånd är en direkt falsifiering av en platt jord. Vilket i sin tur betyder att jorden måste vara "icke platt" - dvs det finns kurvor. Så jo, avståndet är ett av flera bevis för kurva.
Citera
2026-09-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Beror väl på om man som plattjordsanhängare tycker att teorin står och faller på hur man tolkar himlen ovanför oss?

Eller är det viktigt att en teoretiskt platt jord är lika enkel att förklara i hur vi upplever den, så som din nuvarande heliocentriska världsuppfattning? Typ "titta på en boll, den är rund, det förklarar allt."?

Om man ska vara snäll så handlar den här tråden om vilken modell som är mest sannolik och vilken modell som kan respektive inte kan förklara det vi upplever och observerar.

Så vad har du för förklaring till hur skuggorna rör sig på höstdagjämningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
... en teoretiskt platt jord ...

Du fortsätter prata om en teoretisk jord. Tråden handlar om den verkliga jorden är platt eller inte.

Hur förklarar du diverse observationer av solen på den verkliga jorden? Finns det ens någon modell som beskriver hur solen rör sig över FE eller är allt ett enda töcken?

Rent krasst så innebär FE att ni vill släpa tillbaka oss till stenåldern och den tid där man inte hade några som helst modeller eller förklaring till hur saker funkar. Vad är solen och hur rör den sig? Vete fan. Varför faller saker? Ingen aning. Var ligger Melbourne? Nästa fråga. Vet du över huvud taget något? Jaja men, jag vet att jorden är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-23 kl. 18:17.
Citera
2026-09-24, 09:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
[...]
Rent krasst så innebär FE att ni vill släpa tillbaka oss till stenåldern och den tid där man inte hade några som helst modeller eller förklaring till hur saker funkar. Vad är solen och hur rör den sig? Vete fan. Varför faller saker? Ingen aning. Var ligger Melbourne? Nästa fråga. Vet du över huvud taget något? Jaja men, jag vet att jorden är platt.

Du glömmer den alltid närvarande förklaringen från väldigt många (den övervägande delen skulle jag vilja påstå) plattjordare, särskilt de som är aktiva i USA. Globjorden är ett enormt försök från NASA och vetenskapen att förneka Gud och Jesus och få oss alla att bli satanister istället!
Citera
2026-09-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Du glömmer den alltid närvarande förklaringen från väldigt många (den övervägande delen skulle jag vilja påstå) plattjordare, särskilt de som är aktiva i USA. Globjorden är ett enormt försök från NASA och vetenskapen att förneka Gud och Jesus och få oss alla att bli satanister istället!

Ja det känns lite märkligt att jag är "satanist" bara för att jag förstår innebörden av t.ex polstjärnans position över horisonten.

Det tragiska är att de inte förstår hur illa de framställer sin religion, de drar ju verkligen löjets skimmer över sin tro.
Citera
2026-09-24, 11:36
Medlem
Citat:
Hur i all världen kan du tro att alla som jobbar för ett flygbolag, kryssnings- eller båtbolag inte vet avstånden? De kan inte driva de branscherna utan att veta hur långt det är från A till B och hur lång tid transporten tar. Du kan inte mena allvar med det här!

Citat:
Om en globskalle menar "flygtider stämmer med glob" så spelar det egentligen ingen roll eftersom de ej har några bevis på kurva. Ingen kurva = ingen glob.

Flygtiderna i sig är bevis på att kurvan existerar. Du hävdar envist att det inte finns några bevis, men det är bara du som inte förstår – eller vill förstå bevisen. Som sagt, det faktum att du bara ser toppen av Turning Torso från Danmark visar att jorden böjer sig bort från dig. Att du cirklar runt och desperat letar efter andra förklaringar är en annan sak.

Vad menar du egentligen? Varför är det att du inte kan se kurvan trots att den är precis framför näsan på dig, ett så starkt bevis på att flygtiderna söder om ekvatorn är irrelevanta? De är verkliga, och du försöker inte ens förklara hur de är möjliga på en platt jord.

Citat:
Det finns några jag känner till som har andra meningar än de antaganden som globskallar gör, här är några finns säkert fler:

Jeranism som numera låtsas tro jorden är en glob har trackat båtar söderut och menar inget stämmer. Detta går kanske att göra själv har kollat lite men kostade typ €60 per månad för en sådan service.

Max Igan som är globskalle men "foliehatt" har flugit på ett av dessa flyg med kompass och menar inget stämmer där heller.

Den professionelle seglaren Hervé Riboni menar hastigheter under seglingar ej stämmer samt att koordinaterna är utdragna söderut.

How boat speeds hide the Flat Earth with Hevré Riboni - https://youtu.be/wtJ468NQzFo?si=BvaIlYBCNaK85RYy
Det Jeranismen och Herve Riboni påstår är mycket viktigare än att lastfartyg och kryssningsfartyg korsar Atlanten och Stilla havet med besättningar som mycket väl vet hur långt det är och hur lång tid det tar att åka till exempel från Sydamerika till Afrika. Tror du verkligen att de bara reser på måfå?? Max Igan sov på resan och vaknade precis innan de landade. Han satt med en vanlig kompass och trodde att de kom mot flygplatsen i Australien från ett lite konstigt håll. Det har plattskallarna utnyttjat fullt ut. Jeranismen jublade (då) och sa Max, du har just bevisat att jorden är platt! Verkligen ett bevis att ta på allvar!

Citat:
Sen har vi också de faktum att både Boeing och Airbus är tighta sammarbetspartners med lögnarna i NASA.
Vad har ett eventuellt samarbete mellan Boeing, Airbus och NASA med saken att göra? Tusentals privatpersoner reser med de där flygplanen, och de vet hur lång tid resan tar.

Nu skojar du!
Citera
2026-09-24, 12:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey

Visst finns det religiösa inslag i detta. Men plattjordare tillhör en extrem begåvningsreserv även i det sammanhanget. T ex katolska kyrkan med sin miljard medlemmar eller så accepterar t o m big bang och evolutionsteorin och har t o m egna teleskop för forskning i Vatikanens observatorium i Italien och i USA.
Citera
2026-09-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Så man vet inte avståndet mellan Kapstaden och Melbourne?
Hur menar du då?
Vem vet inte det?
Hur många sjömän och piloter finns det inte i världen som har färdats mellan dom punkter jag nämnt?
Du och jag kan säkert göra den resan om vi verkligen skulle vilja.
Du och jag vet inte detta du tror du vet men det enda du gör är ett antagande. Du tittar på google earth eller googlar svaret och antar att det stämmer jag har inga speciella meningar om det hela. Du försöker här vända på bevisbördan och säga att jag ska motbevisa din googling. Så funkar det ej du kan försöka bevisa avståndet i verkligheten detta kommer du aldrig lyckas med och avståndet är ändå endast en datapunkt på den beviserligen platta jorden

Precis samma process sker när du tar för givet att kurvan existerar för ngn annan sagt det.

Piloter osv är återigen någon annan, du tar för givet här igen men när jag länkade till Riboni som har en annan mening så struntar du i det. Om en pilot eller sjöman hade kommit fram till ngt annat en den officiella versionen så hade ingen före då FE exploderade 2015 lyssnat. Du frågade men bryr dig sedan inte ens om svaret.

Här har vi en pilot som vet jorden är platt så kan du skippa det med, dräller av denna typer av videos på YT - https://youtube.com/shorts/O1QUsSjoUgM

Citat:
Så du tänker att om du skulle ta flygcertifikat och köpa all utrustning så skulle du kunna mäta avståndet och räkna ut hur jorden ser ut?
Återigen antar du att detta kommer hjälpa dig du har alltså redan bestämt dig för utfallet. Antaganden, spekulation och önsketänkande.

Nej varför skulle jag göra det detta är ju din grej och icke-bevisning, inte min. Räcker med en spegel, solen, en kompis och en sjö som är en mil eller mer för att bevisa att jorden är platt. Det är ju inte avstånd vi egentligen pratar om här.

Glöm heller inte att jag heller aldrig hävdat att Gleasons är en korrekt representation av den beviserligen platta jord vi lever på och det har jag inte sett de andra plattjordarna här säga heller. - https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQf2avdvTVAD8aKVhb33BKTk2ow9DW1v ddfDrSsrijD6NzTOLb4MIJXuE_G&s=10

Gleasons är en tillplattad glob och avsikten med den är främst att mäta soltid.
Citera
2026-09-24, 16:15
Medlem
Citat:
Du och jag vet inte detta du tror du vet men det enda du gör är ett antagande. Du tittar på google earth eller googlar svaret och antar att det stämmer

Nej jag tittar på loggad data från en verklig flygning. Faktiska empiriska mätpunkter.

Här kan du hitta data från en av alla flygningar mellan Sydney och Johannesburg (QFA63).
Du hittar inte bara det totala avståndet utan dessutom kurs, hastighet och position vid olika tidpunkter:
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20260922/2345Z/YSSY/FAOR

Och som sagt, att en förutsättning för FE är att vi inte hittar på jorden säger det mesta om hur korkat det här är. Vi har ju trots allt färdats fram och tillbaka över jorden i mer än 500 år och man måste vara rätt tappad om man tror att vi inte hittar från Australien till Sydafrika.

Citat:
... Du försöker här vända på bevisbördan ....

Nej jag presterade precis bevis för att vi hittar från Sydney till Johannesburg inklusive uppgifter om sträcka, hastighet, höjd och kurs vid olika tidpunkter.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-24 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in