2026-09-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Fast ingen av de andra partierna, oavsett partifärg, har brutit praxis. Varför ska clownerna i SD göra det då?
Det har funnits flera tillfällen då det har brutits mot överenskommelsen om kvittning:

16 mars 2011 var det flera ledamöter från S och MP som röstade trots att de skulle vara utkvittade.
9 feb 2011 var det en ledamot från KD som röstade trots att han skulle vara utkvittad.
20 dec 2010 var det en ledamot från V som röstade trots att han/hon skulle vara utkvittad.
9 dec 2010 var det flera ledamöter från S och MP som röstade trots att de skulle vara utkvittade.

Det finns givetvis många fler exempel om man går längre bak i tiden. Den här låtsade upprördheten imponerar inte på mig.
Citera
2026-09-23, 20:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det har funnits flera tillfällen då det har brutits mot överenskommelsen om kvittning:

16 mars 2011 var det flera ledamöter från S och MP som röstade trots att de skulle vara utkvittade.
9 feb 2011 var det en ledamot från KD som röstade trots att han skulle vara utkvittad.
20 dec 2010 var det en ledamot från V som röstade trots att han/hon skulle vara utkvittad.
9 dec 2010 var det flera ledamöter från S och MP som röstade trots att de skulle vara utkvittade.

Det finns givetvis många fler exempel om man går längre bak i tiden. Den här låtsade upprördheten imponerar inte på mig.

Tittar man närmare på dessa händelser är de väsensskilda mot det SD gjorde 2026.

När t ex ledamoten från KD röstade fel 2011 t ex gick partiet och ansvarig för kvittningen Yvonne Andersson ut och beklagade det inträffade och uppgav att det handlade om ett misstag. Andra partier accepterade det och man försökte vidta åtgärder för att hindra att samma misstag gjordes igen.

En mycket stor skillnad mellan att medvetet strunta i en frivillig överenskommelse för att vinna fördelar.

Att du tar upp dessa händelser som om det vore ett skäl för SD att fuska när det handlar om helt andra förutsättningar, beror det på okunnighet eller har du brist på självrespekt och allmän hederlighet så du sjunker så lågt att du medvetet ljuger för att hjälpa det parti du sympatiserar med? Jag förstår inte den inställningen.

Givet vad SD gjort sänker du ju bara ännu mer deras rykte och bilden av partiet genom att ljuga. Något troll som vill göra det medvetet har jag svårt att uppfatta dig som.
Citera
2026-09-23, 20:37
Medlem
Den mest prioriterade frågan redan innan något är klart är att få till ett system så att man slipper gå till jobbet?
Citera
2026-09-23, 21:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
I dagsläget får de bara ersättare om de är borta minst en månad.

En kollega var ersättare under en mandatperiod. Enligt honom är det väldigt sällsynt att en ersättare behöver gå in och vikariera för en riksdagsledamot. Hans insatser i riksdagen begränsades till att deltaga i riksdagens öppnande på hösten och avslutning på våren. I övrigt var han med i olika arbetsgrupper men det kunde han sköta på hemmaplan och behövde inte åka till stockholm.

Det är alltså inte så att ersättaren kan inställa sig samma dag som en votering om ordinarie riksledamot blir sjuk även om denne blir sjukskriven i en månad.
Citera
2026-09-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tittar man närmare på dessa händelser är de väsensskilda mot det SD gjorde 2026.

När t ex ledamoten från KD röstade fel 2011 t ex gick partiet och ansvarig för kvittningen Yvonne Andersson ut och beklagade det inträffade och uppgav att det handlade om ett misstag. Andra partier accepterade det och man försökte vidta åtgärder för att hindra att samma misstag gjordes igen.

En mycket stor skillnad mellan att medvetet strunta i en frivillig överenskommelse för att vinna fördelar.

Att du tar upp dessa händelser som om det vore ett skäl för SD att fuska när det handlar om helt andra förutsättningar, beror det på okunnighet eller har du brist på självrespekt och allmän hederlighet så du sjunker så lågt att du medvetet ljuger för att hjälpa det parti du sympatiserar med? Jag förstår inte den inställningen.

Givet vad SD gjort sänker du ju bara ännu mer deras rykte och bilden av partiet genom att ljuga. Något troll som vill göra det medvetet har jag svårt att uppfatta dig som.
Berätta gärna vad i mitt inlägg som inte överensstämmer med sanningen. I annat fall har jag svårt att bemöta ditt personangrepp.
Citera
2026-09-23, 22:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Länka fakta att "SD och Linda Lindberg visste mycket väl vad de gjorde". Det har inte framkommit som fakta i tråden, mer som en SD-myt.

Nästan hela tråden är mytologiserad, det insåg jag när jag äntligen googlade och gav föregående faktalänk att Maggan Andersson är den näst största brukaren av kvittning.

Jo det är odemokratiskt att inte prata med andra. Så håller man på i diktaturer, värderar olika partier olika.

Så SD får inte bli gnälliga över detta, men MP får vara gnälligt över SDs beteende och inte prata med dem? OK. Men det krävs två för att slåss.

Så nu försöker du helt sonika förneka verkligheten och påstå att det är mytologiserat att SD uppenbart på Linda Lindbergs direkta order medvetet bröt mot överenskommelsen och vad den innebär.

Linda Lindberg visste att överenskommelsen om kvittning inte inbegrep vildar utan handlade om en nej-röst mot ja-röst. Det är inte raketforskning så givetvis var hon medveten om det. Hon är gruppledare i riksdagen, inte någon imbecill. Du gör dig dummare än du är när du försöker problematisera givna omständigheter som ingen politisk bedömare ens antytt vara annorlunda.

Efter kuppen förklarade Lindberg i ett mejl till Aftonbladet att viktig lagstiftning måste gå före kvittningssystemet. Hon var efteråt helt medveten om att kvittningssystemet härmed fallit, liksom alla andra partiers företrädare var.

SD blir behandlade precis som andra partier. Om något parti bryter mot en frivillig överenskommelse på basis av en gentlemen’s agreement som bygger på heder och att man håller sitt ord.

Om du ingår en sådan har det konsekvenser för dig som person om du bryter den och lurar de andra parterna. Då blir du behandlad som alla andra om du får stå utanför en ny överenskommelse. Detsamma gäller partier.
Citera
2026-09-23, 22:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Berätta gärna vad i mitt inlägg som inte överensstämmer med sanningen. I annat fall har jag svårt att bemöta ditt personangrepp.

Omständigheterna i alla dessa fall skiljer sig från det SD gjort. Det finns ingen anledning att t ex utesluta KD, därför att de inte avsåg att fuska och gjorde ett misstag och bett om ursäkt för det. SD och Linda Lindberg har tvärtom förklarat att de brutit medvetet mot överenskommelsen och att viktig lagstiftning måste gå före.

Det handlar inte om någon låtsad upprördhet över saker som även andra partier gjort sig skyldiga till, utan det är en helt adekvat respons på medvetet och utstuderat fusk från ett helt partis sida mot vad man kommit överens om på hedersord.
Citera
2026-09-23, 22:56
Medlem
Citat:
Omständigheterna i alla dessa fall skiljer sig från det SD gjort. Det finns ingen anledning att t ex utesluta KD, därför att de inte avsåg att fuska och gjorde ett misstag och bett om ursäkt för det. SD och Linda Lindberg har tvärtom förklarat att de brutit medvetet mot överenskommelsen och att viktig lagstiftning måste gå före.

Det handlar inte om någon låtsad upprördhet över saker som även andra partier gjort sig skyldiga till, utan det är en helt adekvat respons på medvetet och utstuderat fusk från ett helt partis sida mot vad man kommit överens om på hedersord.
Jag tog även upp fler exempel än ledamoten från KD. Var de också "misstag"?
Citera
2026-09-23, 22:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Den mest prioriterade frågan redan innan något är klart är att få till ett system så att man slipper gå till jobbet?

Ingen har påstått att det är den mest prioriterade frågan.
Citera
2026-09-23, 23:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det var olika omständigheter, men ingen av dem jag kollade rörde medvetet fusk av ett helt parti som det gjorde här.

Jag kan lägga tid på att undersöka vad fakta sa om jag får tid, men det är du som vill använda dessa exempel på att SD: s agerande inte är något upprörande, så det är rimligare om du drar parallellerna.
Citera
2026-09-23, 23:16
Medlem
Citat:
Det var olika omständigheter, men ingen av dem jag kollade rörde medvetet fusk av ett helt parti som det gjorde här.

Jag kan lägga tid på att undersöka vad fakta sa om jag får tid, men det är du som vill använda dessa exempel på att SD: s agerande inte är något upprörande, så det är rimligare om du drar parallellerna.
Vad menar du med ett helt parti? Det handlar om olika exempel på att 1-3 ledamöter inte har följt överenskommelsen om kvittning. Blir du bara upprörd när det går emot dina egna politiska övertygelse och betraktar det som en komplott som ett helt parti står bakom, medan det är mänskliga misstag när det går din väg? Grandet och bjälken du vet.
Citera
2026-09-24, 09:22
Medlem
Citat:

Har du någon källa till detta?

Enligt professor Jan Teorell så har detta inte hänt i modern tid.

Källa:

https://www.sverigesradio.se/artikel/professor-jan-teorell-forklarar-riksdagens-kvittningssystem

Ca 1.20 in i intervjun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in