2026-09-23, 12:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Moderaterna säger blankt nej till att SD skulle utestängas, troligen även Kd och L så det förslaget kommer inte gå igenom.

När sa M detta? Jag hittar inget sådant uttalande. Är det ditt eget förmodande?
Citera
2026-09-23, 12:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Den frågan löser man ju enklast genom att i regelverket ha med någon sanktion om man bryter mot reglerna, t.ex uteslutning. Om de reglerna funnits från början hade kanske SD inte fuskat.

Oavsett så är det odemokratiskt att inte ens tala med ett parti i riksdagen, när man föreslår regler för riksdagen, och MP har därmed outat sig själva och bör inte ta på sig roller i riksdagen.

”Ni måste ju tala om att ni blir sura på mig och inte vill ha mig med om jag fuskar. Nu låter ni inte mig vara med på överenskommelsen och det har ni faktiskt inte meddelat i förväg skulle bli följden så det är fel att göra och det får ni faktiskt inte för det är jätteorättvist.”

Skaffa dig lite självrespekt och moral. Handlingar får konsekvenser för dig och det är ingen annans fel. Ingen är skyldig dig att du får utnyttja andra och medvetet fuska en gång utan konsekvenser. SD och Linda Lindberg visste mycket väl vad de gjorde och om de fuskar av politiska skäl går de inte att ha med i en frivillig praktisk överenskommelse längre.

Det finns inget odemokratiskt i detta förslag. SD har fortfarande rätten att rösta och får väl göra det genom att vara där då det inte går att lita på att de följer överenskommelsen.
Citera
2026-09-23, 13:31
Medlem
ImTheMans avatar
man löser ju ingenting om man inte löser problemet med politiska vildar först, nåt som under kommande period antagligen skulle vara ganska bra för V, och potentiellt MP. Men målet är väl inte att undvika kaos.
Citera
2026-09-23, 13:42
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
”Ni måste ju tala om att ni blir sura på mig och inte vill ha mig med om jag fuskar. Nu låter ni inte mig vara med på överenskommelsen och det har ni faktiskt inte meddelat i förväg skulle bli följden så det är fel att göra och det får ni faktiskt inte för det är jätteorättvist.”

Skaffa dig lite självrespekt och moral. Handlingar får konsekvenser för dig och det är ingen annans fel. Ingen är skyldig dig att du får utnyttja andra och medvetet fuska en gång utan konsekvenser. SD och Linda Lindberg visste mycket väl vad de gjorde och om de fuskar av politiska skäl går de inte att ha med i en frivillig praktisk överenskommelse längre.

Det finns inget odemokratiskt i detta förslag. SD har fortfarande rätten att rösta och får väl göra det genom att vara där då det inte går att lita på att de följer överenskommelsen.
Länka fakta att "SD och Linda Lindberg visste mycket väl vad de gjorde". Det har inte framkommit som fakta i tråden, mer som en SD-myt.

Nästan hela tråden är mytologiserad, det insåg jag när jag äntligen googlade och gav föregående faktalänk att Maggan Andersson är den näst största brukaren av kvittning.

Jo det är odemokratiskt att inte prata med andra. Så håller man på i diktaturer, värderar olika partier olika.

Så SD får inte bli gnälliga över detta, men MP får vara gnälligt över SDs beteende och inte prata med dem? OK. Men det krävs två för att slåss.
Citera
2026-09-23, 14:30
Medlem
Citat:
Länka fakta att "SD och Linda Lindberg visste mycket väl vad de gjorde". Det har inte framkommit som fakta i tråden, mer som en SD-myt.
Ah, så du menar att de är så otroligt dumma i huvudet att de INTE fattade vad de gjorde?
Citera
2026-09-23, 14:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ah, så du menar att de är så otroligt dumma i huvudet att de INTE fattade vad de gjorde?
Så du har ingen faktalänk. OK.

Det har hänt att folk i kammaren röstat fel, ja. Och en Vänsterpartist från Somalia kom in i riksdagen utan att vara känd av sitt parti som måste vara så otroligt dumma i huvudet att de inte fattade (med din formulering).
Senast redigerad av Barents 2026-09-23 kl. 14:40.
Citera
2026-09-23, 14:41
Medlem
Citat:
Så du har ingen faktalänk. OK.

Det har hänt att folk i kammaren röstat fel, ja. Och en Vänsterpartist från Somalia kom in i riksdagen utan att vara känd av sitt parti som måste vara så otroligt dumma i huvudet att de inte fattade (med din formulering).
Så de har antingen medvetet fuskat eller på grund av inkompetens. Oavsett vilket av dem det gäller så har de ju visat att de inte går att lita på.
Citera
2026-09-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Instämmer helt. Det är så jävla patetiskt så jag knappt finner ord för det.
Citera
2026-09-23, 16:08
Medlem
Citat:
50 inlägg med återfunna ord kan jag se från dig i denna lilla fråga. När alla andra diskuterar Vänsterpartiets valmygel som påverkar hela landets säkerhet och den kommande regeringsbildningen.

Vad har Vänsterpartiets problem att ha och göra med i denna tråd? Här diskuterar man hur vida klåparna i SD ska hållas utfrysta från ett nytt kvitteringssystem. Detta då klåparna i SD som vanligt inte följer praxis utan behandlar riksdagen som sin egen lilla sandlåda.
Citera
2026-09-23, 16:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
man löser ju ingenting om man inte löser problemet med politiska vildar först, nåt som under kommande period antagligen skulle vara ganska bra för V, och potentiellt MP. Men målet är väl inte att undvika kaos.

Vildar och kvittning har ingenting med varandra att göra. Förutom att Linda Lindberg och SD använde dem som förevändning att fuska och bryta sin frivilliga överenskommelse med de andra partierna.

Vildar är en del av systemet som det är konstruerat där riksdagsledamöter är valda på personliga mandat. Det går att ändra på om det finns en majoritet för det, men det innefattar som sagt inte på något sätt den frivilliga överenskommelsen om kvittning.
Citera
2026-09-23, 16:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Vad har Vänsterpartiets problem att ha och göra med i denna tråd? Här diskuterar man hur vida klåparna i SD ska hållas utfrysta från ett nytt kvitteringssystem. Detta då klåparna i SD som vanligt inte följer praxis utan behandlar riksdagen som sin egen lilla sandlåda.
Även om du väljer att blunda för det så finns fler och större klåparpartier i riksdagen, och med ditt sätt att resonera bör ingen tala med Vänsterpartiet nu och räkna bort dem från kvittningen. Jag håller inte med, V är klåpare men i sann demokratisk anda ska man tala med dem och ha med dem i kvittningen.
Citera
2026-09-23, 16:18
Medlem
Citat:
Även om du väljer att blunda för det så finns fler och större klåparpartier i riksdagen, och med ditt sätt att resonera bör ingen tala med Vänsterpartiet nu och räkna bort dem från kvittningen. Jag håller inte med, V är klåpare men i sann demokratisk anda ska man tala med dem och ha med dem i kvittningen.

Fast ingen av de andra partierna, oavsett partifärg, har brutit praxis. Varför ska clownerna i SD göra det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in