2026-09-24, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Har du någon källa till detta?

Enligt professor Jan Teorell så har detta inte hänt i modern tid.

Källa:

https://www.sverigesradio.se/artikel/professor-jan-teorell-forklarar-riksdagens-kvittningssystem

Ca 1.20 in i intervjun.
Sök lite så hittar du flera exempel. Här t ex:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/strulet-i-riksdagen-far-kritik.10b5aaf6-8b4a-444c-b19d-1801179d1a5d
Citera
2026-09-24, 11:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sök lite så hittar du flera exempel. Här t ex:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/strulet-i-riksdagen-far-kritik.10b5aaf6-8b4a-444c-b19d-1801179d1a5d

Ja, det är med stor sannolikhet exempel på misstag och väsensskilt från SD: s medvetna fusk sanktionerat av partiet. I det ena fallet som tas upp och som du tog upp tidigare som jämförbart med SD: s agerande så förlorade oppositionen på misstagen vid kvittningen.
Citera
2026-09-24, 11:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vad menar du med ett helt parti? Det handlar om olika exempel på att 1-3 ledamöter inte har följt överenskommelsen om kvittning. Blir du bara upprörd när det går emot dina egna politiska övertygelse och betraktar det som en komplott som ett helt parti står bakom, medan det är mänskliga misstag när det går din väg? Grandet och bjälken du vet.

I SD: s fall handlar det om ett helt parti som via sin gruppledare i riksdagen medvetet bryter mot överenskommelsen därför att de menar att viktig lagstiftning går före att ha gett sitt hedersord.

I de andra fallen där ledamöter röstat fel handlar det av allt att döma om misstag, på sin höjd om enskilda ledamöter som utan sanktion från partiet likt vildar röstat mot överenskommelsen. Men det återstår i så fall även det för dig att belägga.

Det är inte jag som hittat på detta utan det framgår av rapporteringen och omständigheterna kring fallen. Det är väsensskilda saker att ett parti fuskar medvetet och att det begås misstag. Så det har inget alls med att se olika på saken om det handlar om olika partier. Jag har för övrigt inget bias mot SD och för andra partier.

Det jag reagerar på är bristen på heder och ärlighet i samtiden och hur människor kan bete sig som Linda Lindberg och sälja ut sin heder för något sådant. Det är samma sak som jag reagerar mot med dig. Hur kan du ha så låg självrespekt för att ägna dig åt att ljuga om att andra partier är lika goda kålsupare när du i inte har koll på det och det inte är sant för att ”vinna” diskussionen? Du gör ju inte det och skadar bara dig själv. SD vann ju i alla fall sin omröstning på sin ohederlighet.
Citera
2026-09-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är med stor sannolikhet exempel på misstag och väsensskilt från SD: s medvetna fusk sanktionerat av partiet. I det ena fallet som tas upp och som du tog upp tidigare som jämförbart med SD: s agerande så förlorade oppositionen på misstagen vid kvittningen.
Hur avgör man vad som är misstag och vad som är medvetet fusk? Kristallkula eller tarotkort?

Vi kan väl åtminstone komma överens om att felaktigheter med kvittning faktiskt har förekommit tidigare?
Citat:
I SD: s fall handlar det om ett helt parti som via sin gruppledare i riksdagen medvetet bryter mot överenskommelsen därför att de menar att viktig lagstiftning går före att ha gett sitt hedersord.

I de andra fallen där ledamöter röstat fel handlar det av allt att döma om misstag, på sin höjd om enskilda ledamöter som utan sanktion från partiet likt vildar röstat mot överenskommelsen. Men det återstår i så fall även det för dig att belägga.

Det är inte jag som hittat på detta utan det framgår av rapporteringen och omständigheterna kring fallen. Det är väsensskilda saker att ett parti fuskar medvetet och att det begås misstag. Så det har inget alls med att se olika på saken om det handlar om olika partier. Jag har för övrigt inget bias mot SD och för andra partier.

Det jag reagerar på är bristen på heder och ärlighet i samtiden och hur människor kan bete sig som Linda Lindberg och sälja ut sin heder för något sådant. Det är samma sak som jag reagerar mot med dig. Hur kan du ha så låg självrespekt för att ägna dig åt att ljuga om att andra partier är lika goda kålsupare när du i inte har koll på det och det inte är sant för att ”vinna” diskussionen? Du gör ju inte det och skadar bara dig själv. SD vann ju i alla fall sin omröstning på sin ohederlighet.
Det enda jag hade att belägga var att felaktigheter vid kvittning har förekommit tidigare, vilket jag också har gjort.
Jag noterar att du hänfaller till angrepp ad hominem. Det tar jag som kvitto på att du saknar argument.
Citera
2026-09-24, 16:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Om du ingår en sådan har det konsekvenser för dig som person om du bryter den och lurar de andra parterna. Då blir du behandlad som alla andra om du får stå utanför en ny överenskommelse. Detsamma gäller partier.
Nej. Det det är inte samma sak med vänskap mellan privatpersoner och samarbete mellan partier i riksdagen. En person som inte förstår det behöver jag inte ens argumentera mot.

Oavsett så är ditt exempel ändå rätt konstigt. Så om min vän bryter ett avtal med mig så ska jag aldrig prata med honom igen? Öh nej, det är sandlåda.
Citera
2026-09-24, 16:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Fast ingen av de andra partierna, oavsett partifärg, har brutit praxis. Varför ska clownerna i SD göra det då?
Jag slutade läsa vid clown. Inlägg i tråden från uppenbara SD-hatare är lika meningsfulla att kommentera som att svara en papegoja.
Citera
2026-09-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag slutade läsa vid clown. Inlägg i tråden från uppenbara SD-hatare är lika meningsfulla att kommentera som att svara en papegoja.

Sluta vara en sån snöflinga utan svara på frågan istället.
Citera
2026-09-24, 16:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Sluta vara en sån snöflinga utan svara på frågan istället.
Nu slutade jag läsa vid snöflinga.

Varför prata med någon som saknar respekt för andra, eller Sveriges viktigaste parti.
Citera
2026-09-24, 17:31
Medlem
Citat:
Nu slutade jag läsa vid snöflinga.

Varför prata med någon som saknar respekt för andra, eller Sveriges viktigaste parti.

Tydligen så läser du ändå så svara på ursprungsfrågan istället. Att du benämner SD som Sveriges viktigaste parti tyder på att du lider av delirium.
Citera
2026-09-24, 23:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej. Det det är inte samma sak med vänskap mellan privatpersoner och samarbete mellan partier i riksdagen. En person som inte förstår det behöver jag inte ens argumentera mot.

Det som är detsamma är fusket och att man bedrar andra människor. På vilket sätt skiljer det sig i ohederlighet om det handlar om människor i ett parti eller mellan människor i något annat sammanhang?

Citat:
Oavsett så är ditt exempel ändå rätt konstigt. Så om min vän bryter ett avtal med mig så ska jag aldrig prata med honom igen? Öh nej, det är sandlåda.

Har jag påstått att du aldrig skall prata med honom? Vad jag påstår är att du förmodligen aktar dig för att ingå ett nytt avtal baserat på hedersord med honom?

Tycker du alltså att din vän har rätt att vara sur på dig och tycka det är sandlåda om du nu väljer att sluta umgås med honom när han blåst dig medvetet?
Citera
2026-09-25, 12:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Så ser du det ut ett kommunistiskt vänsterextremt perspektiv. Men ur ett objektivt sakligt perspektiv så var det Hirvonen i MP som bröt systemet genom att intrigera med enskilda ledamöter att rösta mot sitt (tidigare) parti. I hemlighet dessutom; ingen skulle få veta det förens efter omröstningen. Tydligt brott mot kvittningssystemet. Hade SD övertalat MP-ister att rösta mot sitt parti hade MP också brutit mot kvittningssystemet. Systemet bygger ju på att alla röstar med sitt parti.
Citera
2026-09-25, 12:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Tydligen så läser du ändå så svara på ursprungsfrågan istället. Att du benämner SD som Sveriges viktigaste parti tyder på att du lider av delirium.
Det finns inget parti i Sverige som haft mer rätt än SD sedan 2010 och som fått fler partier (S L KD M) att vända kappan efter vinden. Att inte hålla med om det kallas förnekelse. Vänster i alla länder bygger f.ö. alltid på förnekelse och SD är den absoluta motsatsen. De vågar nämna saker vid sitt riktiga namn.

Det spelar naturligtvis ingen roll om du fortsätter håna SD. De har ordnat så att Sverige fungerar igen och det har du nytta av. Att du inte kan ge dem cred försämrar inget i Sverige men visar att du är en ledsen ensam person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in