2026-09-18, 15:06
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag fattar inte poängen för oss väljare med det förslaget. Skall vi betala någon för att ersätta den sjuka och som bara kommer och trycker på en knapp? Är inte det en onödig utgift och ett onödigt jobb att bara trycka på knappar?

Är det inte bättre då att typ partierna gör upp så om en person från det ena partiet inte kan rösta så avstår en från den andra sidan också?

Verkar det inte det smidigare och billigare?

Vad som är billigare och smidigare är att vi skalar ner antalet riksdagsledamöter med t ex hälften. Det han lätt vara 175 ledamöter istället för 349. Om nu alla måste rösta med partilinjen á la Kina, så behövs det verkligen inte så många som 349. Vi har ovanligt många i förhållande till vår lilla befolkning. DET är en onödig utgift.
Citera
2026-09-18, 15:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ser det snarare som ett tecken på att du inte vet vad fan du pratar om. Men låt inte din fatala okunskap hindra dig från vräka ur dig dina patetiska åsikter som den lilla sorgliga papegoja du är

#crybullies

Väx upp. Det enda som är odemokratiskt i kvittningsgate är att SD lovade att kvitta ut ledamöter men sedan lät dem rösta.

Nyfiken. I din tankevärld: Hur många gånger får man agera som SD gjorde innan det blir legitimt att utesluta dem från kvittningssystemet? Och varför blir det då helt ptlötsligt inte längre odemokratiskt?

Jag förutspår att du inte kommer svara på frågan. Har jag fel?
Det är inte jag som ska besvara det. Det är MPs förslag till kvittningssystem som ska besvara det. Självklart ska reglerna följas. Seriösa aktörer försöker få med alla men sätter upp regler. Det är oseriösa aktörer som MP som istället för regler utesluter grupper utan att tala med dem. Mobbing.

Center-ledaren mobbar V inför samtalen med S. Det är exakt samma sak. Hon är odemokratisk. Man behöver inte tycka samma, men man ska kunna tala med varann.
Senast redigerad av Barents 2026-09-18 kl. 15:08.
Citera
2026-09-18, 15:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Den saknar inte folklig förankring. Det är ett personligt mandat och vilden driver den politik hon lovat de som röstat på henne. Det är tvärtom partiernas agerande att försöka minska hennes inflytande som går emot vad väljarna bestämt.

Om SD ogillar detta system kan de försöka ändra det.

Förutsatt att personen inte visat upp en helt annan sida under valrörelsen, bör tilläggas. Men att Kakabaveh brann för kurdfrågor var knappast en hemlighet.
Citera
2026-09-18, 15:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är inte jag som ska besvara det. Det är MPs förslag till kvittningssystem som ska besvara det. Självklart ska reglerna följas. Seriösa aktörer försöker få med alla men sätter upp regler. Det är oseriösa aktörer som MP som istället för regler utesluter grupper utan att tala med dem. Mobbing.

Center-ledaren mobbar V inför samtalen med S. Det är exakt samma sak. Hon är odemokratisk. Man behöver inte tycka samma, men man ska kunna tala med varann.

Bla, bla, bla, derp, derr. Du svarade inte på frågan, precis som jag förutspådde. Och jag tror vi båda vet varför.

Har du någon aning om hur patetisk det får dig att framstå?
Citera
2026-09-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hur funkar det när Kakabaveh kräver stöd till Kurdistan för att rösta för Socialdemokratisk politik? Hur rimligt är det på en skala mellan 1 och 10? Politiska vildar är nästan uteslutande extremister och foliehattar som blivit utsparkade från sina partier av en god anledning. Att ge dessa politisk makt att avgöra voteringar är självskadebeteende.

Om det är så varför har partiet nominera dem då? Hade de inte funnits med på deras listor hade de aldrig blivit valda.
Partierna som har problem med vildar kanske borde fundera på vilka som finns på deras listor.
Citera
2026-09-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tror ni om ett nytt kvittningssystem?
Kommer det att fungera i praktiken?
Är det rätt att SD inte får vara med?

https://www.tv4.se/artikel/7tLqYZQgF7WRFiDbSK6unS/mp-planerar-nytt-kvittningssystem-sd-staengs-ute

Om någon ledamot från andra sidan behöver göra en canceroperation som det var fallet i våras, då ska den utkvitterade RESPEKTERA detta och avstå från att rösta! SD med sin höga andel brottslighet och kriminella ledamöter verkar oförmögna att följa enkla regler och system i riksdagen, då ska de uteslutas utan minsta tvekan. Att kringgå demokratiska processer för få fram nya lagar och bestämmelser på odemokratisk grund är den värsta formen av korruption i mitt tycke och borde straffas med fängelse och ses som landsförräderi.
Citera
2026-09-18, 15:13
Medlem
Och varför skulle de andra i tidö gå med på det? Mp, extremisterna kan kvitta bort sig själva däremot!
Citera
2026-09-18, 15:13
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Bla, bla, bla, derp, derr. Du svarade inte på frågan, precis som jag förutspådde. Och jag tror vi båda vet varför.

Har du någon aning om hur patetisk det får dig att framstå?
Är det viktigt för dig att andra är "patetiska"? Känns det bra?

Eller blev du bara kränkt och nu talar ditt MENA-hjärta helt spontant oförskämdheter eftersom du inte kan kontrollera dig själv i den situationen?
Citera
2026-09-18, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Om någon ledamot från andra sidan behöver göra en canceroperation som det var fallet i våras, då ska den utkvitterade RESPEKTERA detta och avstå från att rösta! SD med sin höga andel brottslighet och kriminella ledamöter verkar oförmögna att följa enkla regler och system i riksdagen, då ska de uteslutas utan minsta tvekan. Att kringgå demokratiska processer för få fram nya lagar och bestämmelser på odemokratisk grund är den värsta formen av korruption i mitt tycke och borde straffas med fängelse och ses som landsförräderi.
"Höga andel" gapar du som ngn jävla sossepapegoja som tar all din fakta från andrssons instagram.. Jaha, hur hög andel då och gällande vad? Bättre exkriminell som vårdar sverige än islamistsvin som du. Smuts.
Citera
2026-09-18, 15:16
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Kvittningssystemet är ett frivilligt avtal där SD visat att avtal bara ska hållas så länge de själva tjänar på det. Det är inga problem att ha ett KS utan SD. Det räcker med att SDs motståndare får lika många mandat som SD har i kammaren och sedan kvittar man övriga partier.
Tyvärr, det går inte att ha avtal när den ena parten väntar till rätt läge för att bryta det.

Alla partier bryter avtal. Socialdemokraterna är värst.

1) Las-överenskommelsen och samarbetet med Vänsterpartiet (2021).
När Januariavtalet slöts 2019 mellan S, MP, C och L, fanns det en skriftlig punkt om att införa marknadshyror i nyproduktion. Vänsterpartiet hade gett ett ultimatum om att inte röra hyrorna. När den socialdemokratiskt ledda regeringen ändå gick vidare med förslaget för att uppfylla Januariavtalet, ansåg Vänsterpartiet att S bröt mot de förutsättningar som krävdes för deras passiva stöd.
Resultatet av detta blev att Vänsterpartiet drog tillbaka sitt stöd, vilket ledde till att regeringen Löfven röstades ned i en historisk misstroendeförklaring 2021 och Januariavtalet föll.

Det är ju också därför Vänsterpartiet inte vill vara dörrmatta till Socialdemokraterna längre.

2) Energiöverenskommelsen (2016): S, MP, M, C och KD enades om Sveriges framtida energipolitik. Moderaterna och Kristdemokraterna valde senare att lämna överenskommelsen med argumentet att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte tolkade avtalet på ett sätt som säkrade kärnkraftens framtid.

Detta ledde ju också till, som vi ju alla nu är plågsamt medvetna om, till högre energipriser och nedlagda kärnkraftverk.
Citera
2026-09-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nej, det är inte svårt att förstå. Men den typen av matematik påverkas ju extremt mycket av hur stor närvaro de olika partierna/blocken har i riksdagen.

Om en normal fördelning är 174 - 150 så är ju kvittningssystemet närmast ointressant för en regering. Om det istället är 170 - 170 så blir det såklart jävligt viktigt att antingen få dit varende kotte oavsett om personen ifråga är talbar eller ej, alternativt att man har ett fungerande kvittningssystem.

Och som sagt, Jimmie Åkesson är väl den som är den mest frånvarande av alla i riksdagen. Borta så mycket att mandaten om det ska röstas nästan redan från start är 176 - 172.

Tycker du f ö att den sittande regeringen hade problem med att få igenom sina förslag under den tid som kvittningssystemet varit satt ur spel?

Nej men det rörde sig om en kort period nu detta år då alla "offrade" sig och såg till att vara på plats. Du kan själv se att under en längre tidsrymd blir detta besvärligare
Citera
2026-09-18, 15:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Är det viktigt för dig att andra är "patetiska"?

Det är viktigt för mig att påpeka hur andra beter sig när jag upptäcker undflyende och oärligt beteende. Alternativet är att andra får vara oärliga men jag inte får säga att de är det.

Jag märker t ex på dig dels att du inte vet vad du pratar om, dels att du (sannolikt som en konsekvens av att du inte vet) inte riktigt tror på det du skriver, dels att du säger emot dig (sannolikt en konsekvens av att du inte tror på det du skriver, det brukar leda till misstag). Och för att demonstrera detta ställde jag en väldigt enkel fråga till dig. Och jag uttalade t o m tydligt att du inte skulle våga svara på den. Och jag fick rätt. Och anledningen till det är att du vet att samtliga svar du kan ge skulle visa hur fel du har. En människa med ryggrad skulle i det läget helt enkelt säga "jag hade fel". Men du väljer att fly undan som en liten bitch. Vilket, för att knyta ihop säcken, gör dig till en ytterst patetisk individ.

Tack för din medverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in