2026-09-23, 19:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Körde en modern Passat för några år sedan, upptäckte att det inte gick att backa med öppen förardörr på den - bilen tvärnitade så snart man öppnade dörren. Hur hade de tänkt att det skulle gå till att precisionsbacka när man vill hålla koll på exakt var vänster bakhjul går?
Hade den inga backspeglar?
Min rätt moderna, men faktiskt ändå 5 år gamla, bil vinklar ner backspeglarna när jag backar för att jag tydligare ska se linjer och kanter. Funkar bra.
Citera
2026-09-23, 20:04
Moderator
Tystnads avatar
Håller med helt , hatar dessa förbaskade skärmar och pipandet och larmandet i tid och otid.
Vill man sätta på fläkten, värmen, belysning etc skall man inte behöva gå in i nån jäkla meny på skärmen och då tappa uppmärksamheten på trafiken utan skall vara enkla vred som förr.

Funktionerna är oftast så många i dessa nya bilar att det tar en evighet lära sig alla.
Har råkat ut flera gånger vintertid med snö att bilen panikbromsar och piper och larmar helt utan anledning då den tydligen inte är byggd för vinterförhållanden .

Vad många inte heller vet är att all hastighetsöverträdelse registreras i körjournalen som merparten av alla firmabilar har idag
Citera
2026-09-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med helt , hatar dessa förbaskade skärmar och pipandet och larmandet i tid och otid.

Personligen gillar jag skärmar, för de ger även många fördelar.
Men tyvärr kan de ha flera nackdelar med, men det handlar ju vanligen inte om just skärmarna utan hur resp tillverkare valt att implementera dessa. Det finna absolut exempel på hur där det blivit dåligt och korkat. Men även att det gjorts bra.

När det sen gäller div varningar så är det i de flesta fall överdrivet gnällande, sprunget ur folks egen konfirmationsbias…. Typ folk som redan irriterat sig märker och minns mycket lättare de gånger det varnar än alla de gånger det inte varnar….

Jag och andra kan ju vittna om att det inte alls plingplongar hela tiden, men visst kan det i vissa situationer plingplonga mer i dagens bilar än bilar som är betydligt äldre. Men i många fall så kanske vi helt enkelt ska vara glada att dessa system finns och varnar, de har ju trots allt en större positiv påverkan på olycksstatistiken än negativ. Och det är väl ändå ett steg i rätt riktning trots att det finns utrymme för förbättring av dessa system.

Citat:
Vill man sätta på fläkten, värmen, belysning etc skall man inte behöva gå in i nån jäkla meny på skärmen och då tappa uppmärksamheten på trafiken utan skall vara enkla vred som förr.

Nu är det ju faktiskt så att många av de saker som det klagas på att det måste in i menyer och rota med på skärmarna, är grava överdrifter och t o m lögn.

Ärligt nu, hur ofta behöver man bry sig in att slå på ljuset på en modern bil….?
Sen jäkligt många år har våra bilar haft ljusautomatik som gör att man kan ha ljusreglaget på och sen tänds ljuset när man slår på tändningen, och slocknar när man slår av tändningen.

En så modern bil som årsmodell 24-26 torde ha typ full automatik, som min gamla 2018 Passat. Där står vredet på Auto och sen sköter bilen själv om ljuset. Startar jag bilen på dagen så är det DRL, blir det mörkt tänds halvljuset. Det enda jag behöver göra är att aktivera helljuset, vilket även det sen sköts automatiskt så det kan vara på i princip hela tiden utan att blända andra bilar. Jag kanske vrider 1 gång om året på själva ljusvredet…

Samma med värme etc, det mesta sköts ok av klimatanläggningen så inte heller här finns det nåt större behov av att frekvent rota med inställningarna. Men likväl håller jag med om att det skall vara enkelt att ändra temp och lite annat, antingen direkt med fysisk knapp/vred, eller på skärm. Det ska inte behövas rotas i menyer.

Citat:
Funktionerna är oftast så många i dessa nya bilar att det tar en evighet lära sig alla.

Faktum är att våra bilar har haft gott om funktioner i en massa år redan, och alla använder inte alla funktioner, eller ens känner till dem. Så att folk inte lär sig hur deras bilar funkar är inget nytt med dagens nyaste bilar

Citat:
Har råkat ut flera gånger vintertid med snö att bilen panikbromsar och piper och larmar helt utan anledning då den tydligen inte är byggd för vinterförhållanden .

Då vill jag gärna höra vid exakt vilka situationer detta har skett, för det låter fullständigt osannolikt att någon tillverkare skulle tillåta systemen att panikbromsa i fart bara för att det t ex kommer snö på en sensor eller kamera. På min Passat dyker det på vintern ibland upp en varning att xxxx system inte är aktivt och att man ska rengöra nån sensor. Inget annat dramatiskt sker

Citat:
Vad många inte heller vet är att all hastighetsöverträdelse registreras i körjournalen som merparten av alla firmabilar har idag

Är inte det egentligen bra då. Ska vi köra över hastighetsbegränsningarna…?
Citera
2026-09-24, 10:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
.....................text.......................
Då vill jag gärna höra vid exakt vilka situationer detta har skett, för det låter fullständigt osannolikt att någon tillverkare skulle tillåta systemen att panikbromsa i fart bara för att det t ex kommer snö på en sensor eller kamera. På min Passat dyker det på vintern ibland upp en varning att xxxx system inte är aktivt och att man ska rengöra nån sensor. Inget annat dramatiskt sker

Är inte det egentligen bra då. Ska vi köra över hastighetsbegränsningarna…?

svarar på dessa
Panikbromsning : Hänt två gånger i stadstrafik men låg hastighet som tur var (max 40 km/h) bägge gångerna var det vintertid, snömodd , runt 0 gradigt , ena gången ymningt snöfall, andra gången uppehåll .
Verkstaden hade ingen förklaring alls förutom "snö" vid nästa service skall jag be dom kolla givaren som sitter nere vid fronten. Verkstaden /generalagenten finns nu bara 8 mil från där jag verkar så besvärligt , innan kunde man bara köra dit (1 km) och fråga
Aldrig hänt sommartid.

Hastighetsbegränsningar : självklart bra men syftade mera på att detta inte informeras utåt av arbetsgivaren alltid till sina anställda vet dom inte om detta kör dom kanske som dom gör privat och vid ev olycka kommer naturligtvis loggarna granskas och då kan det bli arbetsrättsliga åtgärder . Som förare är du alltid ansvarig för all körning , parkeringar lastning, böter etc men många känner inte till detta har jag märkt dom tror att företaget är ansvarig för allt men så är inte fallet.
Citera
2026-09-24, 13:50
Medlem
Jag har varit med en gång om att en bil med autobroms har panikbromsat utan anledning. Skoda Fabia '2015 , tät trafik, kanske 40 km/h, sommar och torrt väder, bilen var på sin höjd ett år gammal när det hände och vad jag vet har det aldrig hänt igen med samma bil. Man vet förstås inte om det kan ha gjorts någon mjukvaruuppdatering vid service utan att bilägaren har fått reda på det.
Citera
2026-09-27, 08:49
Medlem
Abscess1122s avatar
https://www.vibilagare.se/opinion/kronika/pipandet-har-gatt-langt-ska-det-verkligen-vara-sa-har

Vibilägare rasar nu också mot dessa skitsystem. En efter en, börjar bli allmänt känt hur skitjobbiga nya bilar är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in