Citat:
Ursprungligen postat av
lejonhead
Jaha, citat från vibilägare:
""För den som bryter mot hastighetsgränsen blir det förstås irriterande med en varningssignal. Men även den som inte har för avsikt att köra för fort, men tillfälligt överskrider hastighetsgränsen under en kort period, blir varnad. Systemet är ofta känsligt och det räcker med 1–2 km/tim för fort i en nedförsbacke för att varningen ska aktiveras.
Den här typen av pip och varningar blir allt vanligare i nya bilar och det finns en risk att föraren slutar reagera även på viktiga säkerhetsvarningar. ""
Ja, och jag har flera gånger i tråden förklarat att våra bilar aldrig blir 100% perfekta så att alla blir nöjda och ingen klagar. Det finns såklart utrymmer för att jobba vidare och förbättra olika vis.
Men, det finns ta mig fan även jävligt gott om utrymme i oss själva som användare att lära oss hur saker funkar, och varför, samt vänja oss och lära om, acceptera etc. Och inte vara så förbannat gnälliga…
T ex det du nu citerade. Är det totalt helvetes djävla omöjligt för dig eller mig, för folk, att lära sig att tåla att det piper/varnar om man kör för fort, och att lära sig att man faktiskt KAN välja att köra med lite mer planering och marginal vad gäller hastigheten, för att undvika att det blir varningar.
För vilka signaler tror du det kan ge om div överträdelser, inte ger konsekvenser….?