2026-09-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Jaha, citat från vibilägare:
""För den som bryter mot hastighetsgränsen blir det förstås irriterande med en varningssignal. Men även den som inte har för avsikt att köra för fort, men tillfälligt överskrider hastighetsgränsen under en kort period, blir varnad. Systemet är ofta känsligt och det räcker med 1–2 km/tim för fort i en nedförsbacke för att varningen ska aktiveras.

Den här typen av pip och varningar blir allt vanligare i nya bilar och det finns en risk att föraren slutar reagera även på viktiga säkerhetsvarningar. ""

Ja, och jag har flera gånger i tråden förklarat att våra bilar aldrig blir 100% perfekta så att alla blir nöjda och ingen klagar. Det finns såklart utrymmer för att jobba vidare och förbättra olika vis.

Men, det finns ta mig fan även jävligt gott om utrymme i oss själva som användare att lära oss hur saker funkar, och varför, samt vänja oss och lära om, acceptera etc. Och inte vara så förbannat gnälliga…

T ex det du nu citerade. Är det totalt helvetes djävla omöjligt för dig eller mig, för folk, att lära sig att tåla att det piper/varnar om man kör för fort, och att lära sig att man faktiskt KAN välja att köra med lite mer planering och marginal vad gäller hastigheten, för att undvika att det blir varningar.

För vilka signaler tror du det kan ge om div överträdelser, inte ger konsekvenser….?
Citera
2026-09-22, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det länkades till samma ”klickbete” alldeles nyligen i tråden, så du är lite sent ute.

Ja jag kan hålla med dig till viss del, men det kan även handla om att folk är lite korkade och barnsligt gnälliga.

Fundera t ex på hur många som vägrade eller inte alls ville använda bilbälte när det blev ett krav, och hur många som skiter i eller vägrar det än idag. Skulle det då vara ett bevis på att människan har rätt och bilbälten är korkade felkonstruerade och onödiga….?

Nu har det ju gått en massa år sedan det blev krav att använda bilbälte, och jag vill tro att majoriteten av folk idag faktiskt är för bilbälte och använder det efter bästa förmåga. Kan det bero på att det kan ta tid för attpå folk att ändra hållningar och åsikt, få dem att förstå vänja sig acceptera?
Men kan det samtidigt finnas en dos av den naive korkade människan kvar i gemene man, ändå….?
För även om de allra flesta nog använder bilbälte i sin bil idag, det liksom sitter i muskelminnet, så kan vi ta oss en funderare på hur det kan komma sig att nästa alla använder bilbälte per automatik i sina privata bilar, men när det vankas firmabil så blir bältet plötsligt bortglömt väldigt ofta, eller helt enkelt vägras att använda.
Kollar vi sen på bussar, oavsett lokaltrafik eller turbussar, så är det nästan INGEN som använder bilbältet där även om det finns.
För tydligen tror folk att bussar är säkra, de krockar inte, och om det sker så är de sååå stora så inget händer. Att sen obältat folk kommer att fara runt som konfetti i bussen om den går av vägen t ex, det är vanligt folk tydligen oförmögna att tänka sig….

Det jag vill åt är att bara för att folk tycker en massa, t ex att nåt plingplong i bilen är såååååååå irriterande, så är det INTE nåt bevis för att det plingplonget kommer ifrån är korkat och inte borde finnas i bilen. Det kan faktiskt vara folk som är korkade och överdriver en massa, innan de blivit vana med nya system, nya krav etc
Att knappen finns visar ju på något. Bilbälte är sällan något som är störande, det bara är där och så fort man tagit på sig det så är det bortglömt. kanske lite så dessa system borde vara också?

utöver det så är det väl att folk anser att vissa risker är värda att ta, jag är nog den enda i hela mitt område som faktiskt går upp med sele på mitt hustak. är risken liten att man faller ned ja men när det händer är det inte kul. är selen jobbig att ta på sig ja, är repet jävligt att släpa runt på och hela tiden justera replåset definitivt och jag kan erkänna att ska jag bara upp en snabbis på taket och tex titta på något så tar jag inte på mig det.
Mycket kanske bara är så "jag ska bara..." sen blir det en vana till slut.
Citera
2026-09-22, 11:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Jag skyr Tesla som pesten av flera av de anledningarna du nämner. Att gömma basala funktioner i menyer på en skärm är dummare än dummast. De sekunder man inte tittar på vägen färdas bilen i värsta fall hundratals meter. Själv kör jag en ”omodern” tysk vagn anno 2020, som är väldigt lugn och framför allt tyst. Känner mig mindre stressad utan allt blippande som min förra japanska bil hade.
Också ett sätt att säga: "Jag har aldrig kört en Tesla men jag vill verka insatt".
Citera
2026-09-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Att knappen finns visar ju på något. Bilbälte är sällan något som är störande, det bara är där och så fort man tagit på sig det så är det bortglömt. kanske lite så dessa system borde vara också?

utöver det så är det väl att folk anser att vissa risker är värda att ta, jag är nog den enda i hela mitt område som faktiskt går upp med sele på mitt hustak. är risken liten att man faller ned ja men när det händer är det inte kul. är selen jobbig att ta på sig ja, är repet jävligt att släpa runt på och hela tiden justera replåset definitivt och jag kan erkänna att ska jag bara upp en snabbis på taket och tex titta på något så tar jag inte på mig det.
Mycket kanske bara är så "jag ska bara..." sen blir det en vana till slut.

Ang bilbälte.
Varför gnölade folk så mycket om det då när lagkravet kom? När det inte klagar alls på samma sätt idag, eller lika många som klagar? Bältena i sig har inte ändrat sig så jäkla mycket denna tid, inte heller evolutionen hos människan. Så kanske det helt enkelt är som jag skrev, att människan lärt sig och vant sig….

Ang selen på ditt tak
Bra att du använder sådan, men värdera att skaffa ett fallblock till den så slipper du hålla och justera repet titt som tätt. Fallblocket funkar ungefär som rullen på ett säkerhetsbälte, drar in och släpper ut linan efter behov, men låser tvärt vid för hastig utdragning, typ fall.
Glöm inte att se till att ha en korrekt infästningspunkt, så det blir så rak och inte för lång linje som möjligt bakom dig upp mot fästpunkten och ned mot kanten för fall, så du inte rör dig för mycket diagonalt och riskerar att kunna glida över kanten även om blocket låst.
Citera
2026-09-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Också ett sätt att säga: "Jag har aldrig kört en Tesla men jag vill verka insatt".

Dimljusen måste* man gå in i menyer och greja, om det är en basal funktioner vet jag inte men de få gånger man vill ha dem.är det ju lite jobbigt.

*) går säkert att använda röststyrningen om man är bekväm med det.
Citera
2026-09-22, 19:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Dimljusen måste* man gå in i menyer och greja, om det är en basal funktioner vet jag inte men de få gånger man vill ha dem.är det ju lite jobbigt.

*) går säkert att använda röststyrningen om man är bekväm med det.
Förutom att dimljus är totalt meningslöst så är väl det där en sanning med modifikation, men behöver inte gå in i menyer som i att bläddra i dem, räcker att peta på ljussymbolen i displayen då kommer ett val för olika ljusval upp längst ner på skärmen där man kan slå på dimljuset.
Men ja, man gör det via pekskärmen.
Citera
2026-09-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Förutom att dimljus är totalt meningslöst så är väl det där en sanning med modifikation, men behöver inte gå in i menyer som i att bläddra i dem, räcker att peta på ljussymbolen i displayen då kommer ett val för olika ljusval upp längst ner på skärmen där man kan slå på dimljuset.
Men ja, man gör det via pekskärmen.

Ja, har tidigare gått via Bil-ikonen, Belysnings menyn och sedan scrollar till Dimljuset.

Men det går att göra med ett tryck,.man duttar på vänster rattspak, så kommer det upp några snabbval varav dimljusen är de två översta och så kan man med ett dutt slå på dem. Får göra så nästa gång (men är super sällan jag använder, på förra bilen med fysiska vred glömde man ju ändå bort vilken knapp det var)
Citera
2026-09-22, 22:45
Medlem
Citat:
Det länkades till samma ”klickbete” alldeles nyligen i tråden, så du är lite sent ute.

Ja jag kan hålla med dig till viss del, men det kan även handla om att folk är lite korkade och barnsligt gnälliga.

Fundera t ex på hur många som vägrade eller inte alls ville använda bilbälte när det blev ett krav, och hur många som skiter i eller vägrar det än idag. Skulle det då vara ett bevis på att människan har rätt och bilbälten är korkade felkonstruerade och onödiga….?

Nu har det ju gått en massa år sedan det blev krav att använda bilbälte, och jag vill tro att majoriteten av folk idag faktiskt är för bilbälte och använder det efter bästa förmåga. Kan det bero på att det kan ta tid för attpå folk att ändra hållningar och åsikt, få dem att förstå vänja sig acceptera?
Men kan det samtidigt finnas en dos av den naive korkade människan kvar i gemene man, ändå….?
För även om de allra flesta nog använder bilbälte i sin bil idag, det liksom sitter i muskelminnet, så kan vi ta oss en funderare på hur det kan komma sig att nästa alla använder bilbälte per automatik i sina privata bilar, men när det vankas firmabil så blir bältet plötsligt bortglömt väldigt ofta, eller helt enkelt vägras att använda.
Kollar vi sen på bussar, oavsett lokaltrafik eller turbussar, så är det nästan INGEN som använder bilbältet där även om det finns.
För tydligen tror folk att bussar är säkra, de krockar inte, och om det sker så är de sååå stora så inget händer. Att sen obältat folk kommer att fara runt som konfetti i bussen om den går av vägen t ex, det är vanligt folk tydligen oförmögna att tänka sig….

Det jag vill åt är att bara för att folk tycker en massa, t ex att nåt plingplong i bilen är såååååååå irriterande, så är det INTE nåt bevis för att det plingplonget kommer ifrån är korkat och inte borde finnas i bilen. Det kan faktiskt vara folk som är korkade och överdriver en massa, innan de blivit vana med nya system, nya krav etc

Nja det handlar om att man vänjer sig med det och bli avtrubbad och inser att man inte kan göra så mycket åt det, sen slutar man klaga för det är ingen mening. Det kommer inte förändra något.

Det betyder inte att man accepterar det, man bara accepterar läget, gillar läget så att säga.

Men säg att åren går, de allra flesta blir vana med alla detta pling plong och ständigt tryckande i menyer för att stänga av det och sen kommer något som troligen aldrig kommer komma, en knapp eller meny i systemet som stänger av det, permanent. Hur många % tror du kommer stänga av alla dessa varningar även om de varit vana med det i 5 år? Väldigt många skulle jag tro.
Citera
2026-09-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ang bilbälte.
Varför gnölade folk så mycket om det då när lagkravet kom? När det inte klagar alls på samma sätt idag, eller lika många som klagar? Bältena i sig har inte ändrat sig så jäkla mycket denna tid, inte heller evolutionen hos människan. Så kanske det helt enkelt är som jag skrev, att människan lärt sig och vant sig….

Ang selen på ditt tak
Bra att du använder sådan, men värdera att skaffa ett fallblock till den så slipper du hålla och justera repet titt som tätt. Fallblocket funkar ungefär som rullen på ett säkerhetsbälte, drar in och släpper ut linan efter behov, men låser tvärt vid för hastig utdragning, typ fall.
Glöm inte att se till att ha en korrekt infästningspunkt, så det blir så rak och inte för lång linje som möjligt bakom dig upp mot fästpunkten och ned mot kanten för fall, så du inte rör dig för mycket diagonalt och riskerar att kunna glida över kanten även om blocket låst.
Bilbälte finns idag i alla bilar och dessutom så har det visat sig rädda liv väldigt bra så kanske är då man ändrar sig?

Ja man vill inte svinga sig som tarzan(oavsiktligt) eller att man slår i backen ändå. Ska kika på en sådan som blir lättare att hantera än den manuella jag har nu. Är priset rätt kanske det blir en sådan, är ju bara uppe på taket kanske 3 gånger om året.
Citera
2026-09-23, 11:34
Medlem
Facades avatar
Frugans nya bil är helt okörbar.
Piper om allt, konstant. Det går inte.
Hon får åka pip-monstret själv, jag kör min 14 år gamla bil istället. Har inte fört ett enda ljud ifrån sig på de 14k mil jag kört den.
Citera
2026-09-23, 12:06
Medlem
Körde en modern Passat för några år sedan, upptäckte att det inte gick att backa med öppen förardörr på den - bilen tvärnitade så snart man öppnade dörren. Hur hade de tänkt att det skulle gå till att precisionsbacka när man vill hålla koll på exakt var vänster bakhjul går?
Citera
2026-09-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Frugans nya bil är helt okörbar.
Piper om allt, konstant. Det går inte.
Hon får åka pip-monstret själv, jag kör min 14 år gamla bil istället. Har inte fört ett enda ljud ifrån sig på de 14k mil jag kört den.

Körde en nästan helt ny bil här om dagen till/från besiktningen, totalt ca 5 mil.
Plingplongade kanske 10 ggr totalt, i princip alla förståeliga/självklara, och de flesta på i början på färden sen hade jag vant mig vad som orsakade varningarna och kunde lätt minska risken att de skulle varna igen. Alla system var aktiva hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Körde en modern Passat för några år sedan, upptäckte att det inte gick att backa med öppen förardörr på den - bilen tvärnitade så snart man öppnade dörren. Hur hade de tänkt att det skulle gå till att precisionsbacka när man vill hålla koll på exakt var vänster bakhjul går?

Finns enkla trix för att kunna backa med öppen dörr. Men man skiter nästan ner sig första gången man upplever en sådan tvärnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in