2026-09-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Dina försök att låta nedlåtande är ju väldigt intressanta i ljuset av att första amorteringskravet infördes 2016 och det andra kom 2018. Innan dess fanns inga lagstadgade amorteringskrav och det fanns heller inget krav på kontantinsats.
Hade du läst texten jag skickade hade du vetat om detta så det du säger är helt enkelt inte sant.

Oklart varför du kommer hit och hittar på saker som enkelt går att faktakolla, trodde du inte jag skulle söka upp "När infördes amorteringskravet i Sverige?"?

Ironiskt att du kommer med uppenbara lögner och sedan säger att andra inte kan "ta in fakta", lol.

Jag har verkligen inte frågat dig om hur du agerar på marknaden nu, jag frågade vem som har bett dig dela.

Ingen bryr sig om vad du vill köpa och vilka attefallshus du vill bygga, starta blogg istället för allt du skriver kretsar endast kring dig och din historia

[källa krävs]

Här hittade jag annonser från 1978 för lägenheter på Södermalm:
150 kvm för 350 000 kr!
Hade bostadspriset för denna följt inflationen hade den idag kostat 1,8 miljoner
Den jag hittade till salu där idag som är närmast i storlek kostar istället 18 miljoner!

Rätt stor skillnad, inte sant?

Poängen som många härinne inte verkar förstå är att bostadsmarknaden idag är mycket dyrare om man tittar till lönenivåer, lånemöjligheter, räntor och skatteläget.
Därför det är så tröttsamt att påpeka att bostäder idag är svindyra och så får man alltid samma svar från trötta gamlingar i form av "bostäder har alltid varit dyra, höhö" och jag kan garantera att svaret till detta inlägg lär bli någon variant av "men alla kan inte bo i centrala Stockholm, hehe" som Stockholm är enda stället i Sverige som blivit dyrare sedan 1990...

Bostadsmarknaden är kraftigt övervärderad och de enda som dragit nytta av detta är de som lyckades komma in före övervärderingen som drivits på av billig tillgång på pengar (i form av lån) och hög befolkningsökning som driver upp efterfrågan på bostäder.
Du verkar extremt förvirrad och saknar möjlighet att ta in fakta.
Före mitten av 1990 talet var det omöjligt att ta ett lån med mer än taxeringsvärdet som säkerhet d.v.s 75%.
Dessutom så var det stadgat att ett bostadslån skulle amorteras på 30år.
Utöver det kunde du få ett topplån med annan säkerhet hyp borgenären eller annan säkerhet.
Detta förändrades någon gång sent 90tal då man kunde använda hela eller större delar av fastighetsföretag som säkerhet.
Dessutom infördes möjlighet att låna med en BR som säkerhet.
Att det inte valr lagstadgat som 2016 berodde på att kraven på borgenärer var tuffare till de kraven började ändras under 90talr.
Du verkar ha svårt med fakta och verklighetskontroll, läs på lite fakta innan du tar dig ton.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-09-23 kl. 21:01.
Citera
2026-09-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar extremt förvirrad och saknar möjlighet att ta in fakta.

Du verkar ha svårt med fakta och verklighetskontroll, läs på lite fakta innan du tar dig ton.
Lol, det skall alltså komma från någon som säger saker som uppenbart inte stämmer

Här är från SCB:
"Finansinspektionen har det senaste decenniet infört tre regleringar när det gäller bolån. Ett bolånetak 2010, ett amorteringskrav 2016 och ytterligare ett amorteringskrav i mars 2018."

Så då blir ju frågan om dessa kraven först infördes 2010 som tidigast, hur kan du påstå att det fanns amorteringskrav före dess att lagkravet ens infördes?
Svaret är naturligtvis att du har fel

Alternativt får du gärna hänvisa till någon källa som påvisar vad för amorteringskrav och kontantinsatskrav som fanns på 90-talet.
Skall bli spännande att se vad du hittar

Sedan allt detta eviga tjatande om att det är lättare att låna idag, det är ju inte så att unga idag vill låna pengar. Man är illa tvungen för det går inte att köpa bostad utan lån eftersom priserna är så höga!

Som jag sade innan, mycket hellre låga priser och höga räntor än låga räntor och höga priser
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-23 kl. 21:20.
Citera
2026-09-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Min vän gav 1,000,000 för BR strandvägen 271 kvm 1981 o det var ändå ombildning
Det borde blir ca 14 årslöner (medellön före skatt).
Citera
2026-09-23, 21:48
Medlem
Citat:
Dina försök att låta nedlåtande är ju väldigt intressanta i ljuset av att första amorteringskravet infördes 2016 och det andra kom 2018. Innan dess fanns inga lagstadgade amorteringskrav och det fanns heller inget krav på kontantinsats.
Hade du läst texten jag skickade hade du vetat om detta så det du säger är helt enkelt inte sant.

Oklart varför du kommer hit och hittar på saker som enkelt går att faktakolla, trodde du inte jag skulle söka upp "När infördes amorteringskravet i Sverige?"?

Ironiskt att du kommer med uppenbara lögner och sedan säger att andra inte kan "ta in fakta", lol.
SkogsSaab har rätt.
Som vanligt kan du inte ta in information. Och kan inte tänka heller.

Statens krav har inget med saken att göra. Det har bara att göra med hur bolåneinstitut och banker agerade.

Villalån togs hos bolåneinstitut så som Spintab.
Topplån kunde tas i bank givet att banken gick med på att låna ut. Antingen talar vi om mycket högre inkomster än vad banken hade som gräns för att låna ut. Eller så måste man ha säkerhet. Eller så får man ha någon som borgade (det vanliga förr i tiden).

Det var verkligheten.

Citat:
Därför det är så tröttsamt att påpeka att bostäder idag är svindyra och så får man alltid samma svar från trötta gamlingar
Klar att det är tröttsamt för dig att hela tiden få verkligheten förklarad för dig. Den stämmer ju inte med dina fantasier.
Citera
2026-09-23, 22:25
Medlem
Citat:
Lol, det skall alltså komma från någon som säger saker som uppenbart inte stämmer

Här är från SCB:
"Finansinspektionen har det senaste decenniet infört tre regleringar när det gäller bolån. Ett bolånetak 2010, ett amorteringskrav 2016 och ytterligare ett amorteringskrav i mars 2018."

Så då blir ju frågan om dessa kraven först infördes 2010 som tidigast, hur kan du påstå att det fanns amorteringskrav före dess att lagkravet ens infördes?
Svaret är naturligtvis att du har fel

Alternativt får du gärna hänvisa till någon källa som påvisar vad för amorteringskrav och kontantinsatskrav som fanns på 90-talet.
Skall bli spännande att se vad du hittar

Sedan allt detta eviga tjatande om att det är lättare att låna idag, det är ju inte så att unga idag vill låna pengar. Man är illa tvungen för det går inte att köpa bostad utan lån eftersom priserna är så höga!

Som jag sade innan, mycket hellre låga priser och höga räntor än låga räntor och höga priser

Jadu - det kanske vart upp till långivaren att bestämma villkoren för lånet? Ungefär som det alltid har fungerat.

Vet inte varför du behöver källor för triviala saker som att att ett lån är ett avtal mellan den enskilde och banken. Nuförtiden har vi låneförfäktare å annat löst folk som dig själv på Finansinspektionen som infört diverse tvingande regler för banker och enskilda att förhålla sig till som nån slags förmyndare.

Varför är du tvungen till att låna min gode herre? Det är väl bara för dig att casha en trevlig tomt och sen börja hamstra lösvirke och gå loss med din förträffliga excelllens?

Sluta gnäll för fan - det har aldrig varit billigt att skaffa sig en bostad i Sverige. I vart fall har den sällan sålts under produktionskostnad.
Citera
2026-09-24, 01:30
Medlem
Citat:
Poängen som många härinne inte verkar förstå är att bostadsmarknaden idag är mycket dyrare om man tittar till lönenivåer, lånemöjligheter, räntor och skatteläget.
Därför det är så tröttsamt att påpeka att bostäder idag är svindyra och så får man alltid samma svar från trötta gamlingar i form av "bostäder har alltid varit dyra, höhö" och jag kan garantera att svaret till detta inlägg lär bli någon variant av "men alla kan inte bo i centrala Stockholm, hehe" som Stockholm är enda stället i Sverige som blivit dyrare sedan 1990...

Bostadsmarknaden är kraftigt övervärderad och de enda som dragit nytta av detta är de som lyckades komma in före övervärderingen som drivits på av billig tillgång på pengar (i form av lån) och hög befolkningsökning som driver upp efterfrågan på bostäder.

Helt korrekt men jag vänder mig mot orden "kraftigt övervärderad". Den kanske var "kraftigt undervärderad" förr och har hittat ett normalläge nu?

Fortfarande rycker jag dock på axlarna åt det. Guldpriset är som det är. Likaså marknadspriset på en B-aktie i SEB eller marknadspriset på en liter diesel.

Jag ser svårligen hur den marknaden ska kunna rubbas utan det är personliga ekonomiska beslut som man måste ta. Jag har struntat i att köpa en Lamborghini men det funkar bra med en sliten gammal Toyota.
Citera
2026-09-24, 02:03
Medlem
Jag förstår inte varför gamlingarna bara cashar ut och säljer sina villor för att hjälpa sina barnbarn. Vem fan behöver typ 120 kvm om man bor två?

För övrigt hoppas jag verkligen att Maggan höjer räntorna ordentligt nu. Ska bli kul att följa när folk får svettas lite. Många som har röstat vänster har säkert belånat sig över öronen och kommer nog ångra sig.

Man blir inte rik på att jobba i det här landet. Medelklassen får ta den i röven konstant. Höj fastighetsskatten ordentligt och sänk inkomstskatterna ordentligt, även för ”höginkomsttagare” som typ tjänar runt 80K i månaden. Det räcker ingenstans om man vill bo i ett civiliserat område i Stockholm.

Det här systemet cementerar bara klassamhället. Det gör det helt omöjligt att komma någonvart om man inte har ärvt pengar. Jag har ärvt mycket som fan, så talar inte i egenintresse.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-24 kl. 02:11.
Citera
2026-09-24, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Jag förstår inte varför folk snöar in sig på det moraliska. Det är ju ingen som egentligen bryr som om det är "rätt" eller "fel" i det avseendet, utan folk utgår ifrån vad som kommer gynna dem själva ekonomiskt och anammar de etiska argument som stödjer det. "Folk som studerar, jobbar hårt, och sparar/investerar flitigt ska få välja först," är ju inte särskilt kontroversiellt, men inte heller "en ensamstående förälder som är sjuksköterska ska inte behöva pendla en timme."

Bostadsmarknaden är som den är av ekonomiska faktorer, och den framtida bostadsmarknaden kommer formas av ekonomiska faktorer den också.

Jag tror inte vi kommer se en fortsatt eskalering av priserna (med undantag från mindre orter som byggs ut). Utan på sin höjd så tror jag att det blir en utveckling i linje med inflationen och lönerna, men egentligen är jag lite mer skeptisk eftersom utbudet är fortfarande på rekodnivåer.

Marknaden är ju som den är delvis på grund av våra politiker som vi röstar fram. Den lever inte i ett vakuum opåverkat av det. Hade kunnat se ut på ett helt annat sätt med annan styrning.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-24 kl. 02:27.
Citera
2026-09-24, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Dom äger tydligen mer tillgångar än 8 miljoner svenskar tillsammans

https://www.dagensarena.se/innehall/sveriges-46-rikaste-personer-ager-vad-8-miljoner-svenskar-gor-tillsammans/

Under dessa har du generationen som varit med och orsakat den enorma enshittification av samhället som vi upplever idag och bara hade turen att köpa villa när dom gjorde. Det är kanske lite överdrivet att säga att dessa behöver skickas till ättestupan, men jag är absolut beredd att tvångsdeportera dom från deras paradvåningar i våra storstäder till Mora tillsammans med alla MENA invandrare som vi tydligen behöver för att äldrevården ska funka. Då har vi löst integrationsproblemen, äldrevården och bostadskrisen i ett svep när Kajsa 89 får sitta och fika och lära Muhammed "16" att prata svenska och att det är OK för flickor i Sverige att bära jeans. Win motherfucking win. NIMBY unoreverse!

Jag håller helt med dig, Teu. Det är därför jag i grunden inte är emot tvångsblandning. De som sitter i sina feta villor, som köptes för en spottstyver men som nu är värda många miljoner, har röstat för massinvandring och då tycker jag att det inte är mer än rätt att det ska blandas.

De har tjänat på invandringen också för att alla vill köra en White flight, vilket boostar villapriserna.

Det är riktigt jävla smutsigt. Och sedan har de mage att gnälla på den yngre generationen… Dessa boomers stör mig mer än somalierna till och med.
Senast redigerad av Mandelgubben 2026-09-24 kl. 06:12.
Citera
2026-09-24, 08:04
Medlem
Citat:

Jag har verkligen inte frågat dig om hur du agerar på marknaden nu, jag frågade vem som har bett dig dela.

Ingen bryr sig om vad du vill köpa och vilka attefallshus du vill bygga, starta blogg istället för allt du skriver kretsar endast kring dig och din historia

[källa krävs]

Här hittade jag annonser från 1978 för lägenheter på Södermalm:
150 kvm för 350 000 kr!
Hade bostadspriset för denna följt inflationen hade den idag kostat 1,8 miljoner
Den jag hittade till salu där idag som är närmast i storlek kostar istället 18 miljoner!

Rätt stor skillnad, inte sant?

Ja du är verkligen en bitter människa, men vad vi kan se öka bostadsföräljningen rejält under 2026 jämfört med 2025, det menas att folk inte tycker som du att bostäder är dyra, det är inte svårt o få lån.
Det är genom ökad försäljning som priserna går upp, dvs systemet bygger och gynnas av en konstant uppgång, går priser ner minska rotationen av bostadsförsäljningar och folket bor kvar, äldre väljer o bo kvar i sina stora hus osv.

Vad jag tror framöver är att "flyttskatten" kommer sänkas eller helt plockas bort, detta utgör du förlora ännu mer genom att stå utanför, bl,a har norge ingen flyttskatt och det ses som positivt.

Hur vi kan se att man vill öka på bostadsmarknaden kommer du se idag, riksbanken vill gå ut med tydlighet, dvs mest troligt höjer man inte räntan genom att man inte flaggat för för en höjning, på så sätt är sverige ganska fantastiskt, ev en höjning i Nov för Usa valde o höja, men samtidigt vill man gasa sig ur denna lågkonjunktur, det gör man genom att sänka räntan framöver. dvs vill man sverige ska öka sänker man räntan o bostadspriser ökar, vill man bromsa inflation höjer man räntan.

Det är just detta som styr att bostadslån är så viktigt, får du en fallande trend kan inte riksbanken styra marknaden via räntehöjningar.
Senast redigerad av hjorten16 2026-09-24 kl. 08:12.
Citera
2026-09-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det borde blir ca 14 årslöner (medellön före skatt).

Ja och idag är det närmare 140 årslöner.
Citera
2026-09-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Jag förstår inte varför gamlingarna bara cashar ut och säljer sina villor för att hjälpa sina barnbarn.
Varför skulle dom göra det?
Barnbarnen får väl lösa sina problem.

Citat:
Vem fan behöver typ 120 kvm om man bor två?
Vad har behöver med saken att göra?

Citat:
För övrigt hoppas jag verkligen att Maggan höjer räntorna ordentligt nu. Ska bli kul att följa när folk får svettas lite. Många som har röstat vänster har säkert belånat sig över öronen och kommer nog ångra sig.
Låter som du är en illvillig människa.

Men det finns väl ingen "Maggan" i Riksbanken direktion. Eller trodde du det var statsministern som bestämde räntan?

Citat:
Man blir inte rik på att jobba i det här landet.
...
Det räcker ingenstans om man vill bo i ett civiliserat område i Stockholm.
Man blir rik på att inte konsumera upp inkomsterna.
Sedan är i sig beskattningen mycket försvårande i Sverige för den som vill spara ihop tillgångar.

Det är tvärtom inga problem att bo i civiliserade områden i Stockholm. Det är massor med yngre som gör det av egen kraft.

Citat:
Det här systemet cementerar bara klassamhället. Det gör det helt omöjligt att komma någonvart om man inte har ärvt pengar. Jag har ärvt mycket som fan, så talar inte i egenintresse.
Att skatter och regleringar är försvårande håller jag med om. Däremot är det väl inte svårare än när jag växte upp. (Det var jävligare på den tiden).
Idag ser jag t ex att en av sonens bekanta har köpt villa i Stockholm. Det är ingen som har parasiterat direkt på föräldrarna. Han tom startade fel med en yrkesutbildning. Men insåg efter 6 månaders arbete att det var fel. Och såg sedan till att utbilda sig och leva under spartanska förhållanden i några år. Sedan jobba hårt och göra bra ifrån sig och investera i bostad, renovera, byta upp sig, osv. Andra gör likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in