2026-09-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Ni har gjort det tydligt att det är så som Måns resonerar ja. Men du har helt fel i dina slutsatser. Det är ingenting som säger att han automatiskt skulle få henne fälld för förtal. Anmäla kan han göra.
Det han gjort är ljusår värre och blir dessutom mycket dyrare skadestånd. En hel bok fylld av förtal som utges internationellt som fallet är nuförtiden med e-böcker och AI-verktyg för översättning, plus att Måns har en liten Eurovision-publik utomlands.
Han har inte bara förtalat henne, han har kränkt hennes privatliv.
Du får väl se om hon anmäler honom eller inte och vad som sen händer.
Han begår skulle jag säga även övergrepp i rättssak.
Att hota någon i syfte att hindra dem anmäla en för brott är just övergrepp i rättssak.
Att han håller ett instagraminlägg som gisslan och sen grovt förtalar henne på ett fruktansvärt sätt med en hel bok presenterad som "sanningen om Ciara" men säger att "Om du anmäler mig gör jag detta" för att hon inte ska våga anmäla, det är också våld, och ett brott.
Har Måns talat illa om CJ i sin bok? Det har han inte gjort. Du vill ju inte läsa boken själv.
Ändå påstår du fräckt att han "grovt förtalar henne på ett fruktansvärt sätt"(?)
med en hel bok presenterad som "sanningen om CJ" (????).
Varifrån har du fått det här förtalet ifrån?

Till skillnad från Måns har CJ talat illa om Måns offentligt, två ggr på sitt öppna IG och även här på fb.
Genom en vän som sa att CJ behövde få ut information om MZ.
Förtalet på fb finns fotat i min mobil.
Måns har inte hotat CJ att kontra med att motanmäla henne för det förtalet samt hennes falska polisanmälan.
Det var ju ett antagande från en skribent här. ( Men ett realistiskt antagande.)

Det är sant att MZ berättar om gemensamma händelser. Bröllopet och resor bl.a
På deras bröllopsfest till havs omnämns gäster vid namn. Ska även dessa anmäla Måns för förtal?
Det är ju deras privatliv som omnämns i boken. De vill kanske inte bli uthängda som lite småfulla/eller sjösjuka (?) gäster på en rolig bröllopsfest?
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-23 kl. 17:28.
Citera
2026-09-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazydell
● MZ har noll risk att bli stämd för förtal i England med en ljudbok utgiven på plattformar med svenska utgivningsbevis. Domstolen kommer istället att anse att Sverige är den naturliga platsen för en prövning.

● Enligt lag måste den som stämmer bevisa att publiceringen allvarligt skadat ens rykte i England. Utan betydande publik i England faller målet direkt på detta krav.

● Det en civilrättslig prövning, vilket i England är extremt dyrt. Som vi vet (eller inte vet) är hon nästintill utblottad.
Och oavsett om hon ringer in Läckbergs pengar hjälper det inte mot punkt 1 & 2.
Det är alltid lika intressant att läsa dina kunniga inlägg där du så fint länkar till relevant lagstiftning och praxis. Men där med utgivningsbevis har du nog fått om bakfoten. Bokförlag har inte sånt för enstaka böcker, möjligen för periodiska skrifter av olika slag. Vad gäller böcker så är det författaren som ansvarar för innehållet.

Givetvis är det den som stämmer som ska bevisa att publiceringen har skadat ens rykte, vem skulle annars göra det? Knappast den som skrivit förtalet, eller hur? Vad gäller förstört rykte så värderas det betydligt högre i Storbritannien. I Sverige brukar det landa på 10-15’ så här är inte goda rykten dyra. Men i många mer civiliserade länder med logisk förtalslagstiftning handlar det om stora belopp. Sen tillkommer så klart intrånget i privatlivet.

Kostnaden för civilrättsliga mål brukar tillfalla den som förlorar målet eller så tar båda parter sina kostnader. MånsPetters kostnader lär inte bli billigare än Ciaras, så det blir väl pappa Olle som får ta det. De får väl sälja ytterligare en fastighet och flytta till lägenhet.
Citera
2026-09-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Fast Läckberg skrev ju själv: ”Inte för att han skulle vara fysisk, det påstår jag absolut inte.”

Men den lilla detaljen passade kanske inte lika bra?

Hon verkar för övrigt vara ganska lättskrämd. Är man så rädd för en eventuell konfrontation kan man ju fundera på vad man själv hade där att göra från första början. Kanske bättre att ägna sig åt sitt eget liv än att placera sig mitt i andras konflikter.
Vad tycker du själv att du gör, ägnar du dig åt ditt eget liv i stället för att placera dig mitt i andras konflikter? Prata om att kasta sten i glashus!
Citera
2026-09-23, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Har Måns talat illa om CJ i sin bok? Det har han inte gjort. Du vill ju inte läsa boken själv.
Ändå påstår du fräckt att han "grovt förtalar henne på ett fruktansvärt sätt"(?)
med en hel bok presenterad som "sanningen om CJ" (????).
Varifrån har du fått det här förtalet ifrån?

Till skillnad från Måns har CJ talat illa om Måns offentligt, två ggr på sitt öppna IG och även här på fb.
Genom en vän som sa att CJ behövde få ut information om MZ.
Förtalet på fb finns fotat i min mobil.
Måns har inte hotat CJ att kontra med att motanmäla henne för det förtalet samt hennes falska polisanmälan.
Det var ju ett antagande från en skribent här. ( Men ett realistiskt antagande.)

Det är sant att MZ berättar om gemensamma händelser. Bröllopet och resor bl.a
På deras bröllopsfest till havs omnämns gäster vid namn. Ska även dessa anmäla Måns för förtal?
Det är ju deras privatliv som omnämns i boken. De vill kanske inte bli uthängda som lite småfulla gäster på en rolig bröllopsfest?
Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan den brittiska och svenska definitionen av förtal? Det handlar inte om att prata ”illa” om någon. I Storbritannien handlar det om sanning eller lögn. Det går utmärkt att skriva att någon knarkar och är otrogen så länge det är sant. Om några andra än Ciara känner sig kränkta eller påhoppade i boken så får de givetvis stämma MånsPetter.
Citera
2026-09-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vad tycker du själv att du gör, ägnar du dig åt ditt eget liv i stället för att placera dig mitt i andras konflikter? Prata om att kasta sten i glashus!
Den liknelsen haltar väl väldigt betänkligt.

Det handlade om CL som är så jätterädd för Måns så att hon har sin man Simon i mobiltelefonen.
CL var kanske rädd för att hennes samvete sa henne, att Måns borde bli jättearg över att hon vuxna människan la sin näsa i blöt i något som hon ensidigt har tagit parti för, mot Måns och som hon inte alls hade med att göra, dvs deras barn.
Plus att hon oinbjuden tagit sig in i Måns hus på en tid, som tillhörde Måns enbart.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-23 kl. 17:21.
Citera
2026-09-23, 17:14
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte förstått skillnaden mellan den brittiska och svenska definitionen av förtal? Det handlar inte om att prata ”illa” om någon. I Storbritannien handlar det om sanning eller lögn. Det går utmärkt att skriva att någon knarkar och är otrogen så länge det är sant. Om några andra än Ciara känner sig kränkta eller påhoppade i boken så får de givetvis stämma MånsPetter.
Men vi bor i Sverige med svensk lagstiftning och Måns är Svensk.
Och CJ kände till lagstiftningen i Sverige. Kanske inte första gången men efter det, vilket inte hindrade henne från att förtala MZ.

Det är dessutom en svensk biografi utgiven i Sverige på ett svenskt förlag av en svensk författare på Svenska språket.
Och i England om den översätts till engelska och ges ut där så är allt som är sanning publiceringsbart.
Eller hur? Och inte förtal.
Senast redigerad av ottoplommon 2026-09-23 kl. 17:40.
Citera
2026-09-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subtleoak
Ser att MZ ska vara på Bokmässan i helgen. Läckberg ska ju också dit tydligen. Undrar om hon kommer vara skiträdd och få panik även denna gång. Men hon kan ju alltid ha Simon som medlyssnande på mobilen igen.

Lördag kl 17. Ur programmet:
Måns Petter Zelmerlöw drog sig tillbaka från offentligheten efter en turbulent period 2025. Sedan dess har Måns ägnat sig åt att reflektera över sitt liv och sina erfarenheter, något som mynnat ut i självbiografin När allt faller, där han berättar om tiden som omkullkastade hans liv. Här möter han journalisten och författaren Josefine Sundström i ett samtal om skrivande som terapi och ett sätt att bearbeta och söka förståelse.
Citera
2026-09-23, 17:41
Medlem
Citat:
Det är alltid lika intressant att läsa dina kunniga inlägg där du så fint länkar till relevant lagstiftning och praxis. Men där med utgivningsbevis har du nog fått om bakfoten. Bokförlag har inte sånt för enstaka böcker, möjligen för periodiska skrifter av olika slag. Vad gäller böcker så är det författaren som ansvarar för innehållet.

Givetvis är det den som stämmer som ska bevisa att publiceringen har skadat ens rykte, vem skulle annars göra det? Knappast den som skrivit förtalet, eller hur? Vad gäller förstört rykte så värderas det betydligt högre i Storbritannien. I Sverige brukar det landa på 10-15’ så här är inte goda rykten dyra. Men i många mer civiliserade länder med logisk förtalslagstiftning handlar det om stora belopp. Sen tillkommer så klart intrånget i privatlivet.

Kostnaden för civilrättsliga mål brukar tillfalla den som förlorar målet eller så tar båda parter sina kostnader. MånsPetters kostnader lär inte bli billigare än Ciaras, så det blir väl pappa Olle som får ta det. De får väl sälja ytterligare en fastighet och flytta till lägenhet.
Ja, visst är det?
Jag länkar inte, nej. Och jag citerar inte.
Jag sammanfattar.

Jag har inte pratat om enskilda böcker. Läser du igen så ser du att det står "plattformar". Med det menas exempelvis Storytel, Bookbeat och Nextory. De har svenska utgivningsbevis.

Jag har inte sagt att ett förstört rykte inte genererar mer pengar i England - utan att hon inte är förtalad (oavsett bokens innehåll) till en så pass stor engelsk publik att hon skulle kunna åberopa ett förstört rykte, och det som följer med det, övht.

Ja, du. Det lär vi aldrig få veta eftersom Engelsk domstol inte skulle ta upp fallet.
Citera
2026-09-23, 17:58
Medlem
Någon som sett varför MZ stängt ned kommentarerna även på sitt ursprungliga bokinlägg?
Kunde de verkligen bli värre än vad de redan var - eller vad hände?
Vet någon?
Citera
2026-09-23, 18:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vankel
https://www.podplay.com/sv-se/podcasts/stormens-utveckling-gratisfeeden-103801/episodes/384-simma-med-franciskusbonen-gratisfeeden-873350582

I tråden litteratur på fb så recenserar de Måns bok.

Avsnitt 384, ca 34:45 in i podden.

Lyssna och förundras över avsnittet om Loren.
De konstaterar även att Måns fortfarande inte förstår hur hans handlanden över tid har påverkat sin omgivning. Det är fortfarande bara Jaget som gäller.
Jag lyssnade igenom podden och han blev verkligen förlöjligad. Så Loren är hans förlängda kroppsdel. Man behöver inte läsa hans bok för att förstå hur korkad karln är. Var han ens klar i huvudet när han skrev den. Hans relation till barnflickan Loren väckte i alla fall misstankar hos mig om att det var den förlängda kroppsdelen på MånsPetter som förde ihop dom till ett.

Hon i podden satt ju och hånskrattade hela tiden och det var häpnadsväckande citat som hon kommenterade. 1000 ggr värre än jag trodde och därför ställs frågan om han var i sina fulla sinnes bruk när han präntade ner detta? Ciara ska verkligen vara glad över att hon kom ifrån den här människan med livet i behåll. Sån tragisk individ den där MånsPetter.
Senast redigerad av ziggarillen 2026-09-23 kl. 18:09.
Citera
2026-09-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag lyssnade igenom podden och han blev verkligen förlöjligad. Så Loren är hans förlängda kroppsdel. Man behöver inte läsa hans bok för att förstå hur korkad karln är. Var han ens klar i huvudet när han skrev den. Hans relation till barnflickan Loren väckte i alla fall misstankar hos mig om att det var den förlängda kroppsdelen på MånsPetter som förde ihop dom till ett.

Hon i podden satt ju och hånskrattade hela tiden och det var häpnadsväckande citat som hon kommenterade. 1000 ggr värre än jag trodde och därför ställs frågan om han var i sina fulla sinnes bruk när han präntade ner detta? Ciara ska verkligen vara glad över att hon kom ifrån den här människan med livet i behåll. Sån tragisk individ den där MånsPetter.
Barnflickan heter Lauren. Det har jag inte läst att Måns säger. Däremot att Lauren är hans vän och stöd.
Citera
2026-09-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Barnflickan heter Lauren. Det har jag inte läst att Måns säger. Däremot att Lauren är hans vän och stöd.
Så du menar att hon i podden satt och hittade på? Mitt råd till dig är att du läser den en gång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in